BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sikje248 op 16 January 2007, 23:06:55

Titel: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 16 January 2007, 23:06:55
Hooi
Ik heb een tillig engelse wissel (nr. 85391) en het lukt mij maar niet om deze goed om te zetten.
De engelse wissel wordt omgezet m.b.v. 2 conradmotoren.
Het probleem is dat als de wissel omgezet wordt, neem bijvoorbeeld 1 kant, de ene kant goed aansluit, maar de andere kant een gaatje van 1 mm. blijft waardoor een wagon ontspoort. Zet ik hem weer om dan sluiten beide railsen goed aan.
Het lijk wel alsof de ene rail niet verder kan doordat de andere kant er al tegenaan zit.
Dit probleem heb ik aan beide kanten, op de schuine rail.

foto's:
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/DSC00343.jpg)
de gehele wissel
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/DSC00344.jpg)
onder de 1 mm. verschil
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/DSC00345.jpg)
de stand waar hij wel goed in staat

Wie kan mij helpen of heeft ervaring met deze wissel?
Moet ik overwegen om alle 4 de wisselstukken van een aparte motor te voorzien? een andere motor gebruiken? (tortoise) of is het een (fabricagefout, hoop het niet :-|)fout in de engelse wissel? of in het aansluiten?

Ook heb ik nog problemen met de conrad wisselmotoren, deze ratelen/zoemen door als ik ze overzet, kan dit te maken hebben met mijn probleem? of gebeurt dit wel vaker?

mvg. laurens
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 18 January 2007, 14:28:26
Niemand die een oplossing weet? :-|
misschien iemand wel een verklaring van het ratelen van de wisselmotor? een foute afstelling?
mvg. laurens
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Durksz op 18 January 2007, 14:36:08
Misschien moet je de beide delen  los van elkaar met een stukje veerstaal aan de wisselmotor knopen. Ipv dat ze aan elkaar vast zitten.

Mvg.

Hedzer
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 18 January 2007, 22:05:33
Maar zal er dan op 1 van de 2 meer kracht zitten zodat allebei de tongen in beide standen de wissel compleet raken? Ik ben bang dat doordat 1 van de 2 tongen eerder tegen het wissel aanzit alsnog de ander er niet tegen komt.

mvg laurens
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: manuelspot op 19 January 2007, 19:20:33
Dag Laurens,

Bij ons op Enschede Zuid liggen ook drie van deze wissels.
Het eerste wat wij hebben gedaan is de verbinding er tussenuit gehaald en dus vier aandrijvingen er onder gezet.

En toch zijn wij er nog steets niet helemaal tevreden over. Pepaalde locs lopen er uit en anderen maken er kortsluiting of stoppen op deze wissels.
We zijn nu aan het overwegen om deze drie wissels te vervangen voor drie Roco uitvoeringen.
Tillig wissels verder zijn allemaal perfect een zeer mooi. Alleen die elgelse wissels zijn een beetje ellende.

Manuel
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 19 January 2007, 19:31:49
Dan ga ik dat ook maar proberen, volgende week even nieuwe wisselmotoren bestellen.
Denk dat ik dan maar goed ga testrijden en aankijk hoe mijn locs er over heen lopen.
Is er een roco engelse wissel die precies even groot is als deze? Anders zal ik mijn gelegde rails moeten aanpassen.
bedankt! mvg laurens :)
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Wim Ros op 20 January 2007, 13:52:53
Op de conrad wisselmotor zit toch een knopje waar stop op staat, druk dit in, en de wisselmotor zal in de middenstand staan, stel nu middels het veertje de wisseltongen zo af dat ze ook in het midden van hun slag staan, dus aan beide zijden even veel speling. Nu zal de totale slag van 12 mm verdeeld worden over links en rechts. En dan zal je probleem over zijn, met het niet aansluiten van de wisseltongen. Het is dus gewoon een kwestie van goed instellen.

Verder moet je de aandrijving even uit elkaar halen en alles weer op zijn plaats terg leggen, er is iets verschoven aan de binnenzijde van de aandrijving. Alsgevolg van de verkeerde instelling.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 January 2007, 14:42:12
Wim,

jouw methode van afstellen is niet afdoende. Het probleem bij Engelse wissels (eigenlijk is dit een Baeseler wissel) is dat er steeds twee tongen tegelijk moeten aanliggen. Maar hier lukt dat niet omdat de maatvoering van de mechanische verbinding tussen de stangen en de tongen niet goed is. Dat los je niet op door afstellen van de aandrijving, de stanglengtes moeten aangepast worden. Of je moet de stang in tweeën delen en beide helften afzonderlijk aandrijven.

In het grootbedrijf hebben ze bij Engelse wissels hetzelfde probleem. Daar lossen ze het op doordat iedere tong afzonderlijk versteld kan worden t.o.v. de trekstang.
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 05 February 2007, 13:17:11
Door alle 4 de trekstangen een aparte wisselaandrijving te geven heb ik nu de engelse wissel goed werkend gekregen. De rij-eigenschappen over de wissel ga ik binnenkort testen.

Eerst heb ik het verbindingsstukje tussen de 2 trekstangenverwijderd. Door met een klein tangetje dit een stukje te draaien kan je hem eruit halen. Ik bewaar ze maar voor het geval dat.
Daarna nieuwe gaten geboord voor de conrad wisselmotoren en deze eronder gezet.
Aangesloten op de decoder en ze gaan goed om. Hier nog een foto van het geheel:
(http://img.photobucket.com/albums/v322/Never-Happened/DSC00360.jpg)
Let op de afstand tussen de 2 trekstangen, ik geloof dat deze nu groter is.

Nu nog te gebeuren: netjes afwerken geheel en testen.

mvg. laurens
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: WillemNS op 05 February 2007, 13:22:43
Hey,
Waar hebje tillig wissels gekocht en hoeduur waren die?

Willem
Titel: Re: Tillig Engelse wissel aandrijving
Bericht door: Sikje248 op 05 February 2007, 20:59:14
Hee Willem

Ik heb ze gekocht in Rijswijk, bij de Wapstad
www.wapstad.nl (http://www.wapstad.nl)
En een klein deel bij Conrad
www.conrad.nl (http://www.conrad.nl)

Prijs weet ik zo even niet, het is al weer jaartje geleden dat ik deze gekocht heb. Geloof dat het verschil niet groot is tussen de 2 genoemde winkels.
Ook zijn er veel verschillende soorten en versies te koop van de wissels. Het handigste is dus om even te informeren bij de winkel.

mvg. laurens