BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Tedo op 16 January 2007, 22:47:10
-
Ik heb de draad weer enigzins opgepakt. Doel is de loc voor het te warm wordt op zolder af te hebben. ;-)
(http://img403.imageshack.us/img403/7861/2904hmz3.jpg)
(http://img440.imageshack.us/img440/8013/2904iiz3.jpg)
Voor wie het onstaan niet kennen; ik had een Trawos 2900 maar daar was ik niet tevreden over.
Het enige hergebruikte deel daarvan is het huifdak met uitlaat. De basis is een verlengd Roco 2200
chassis, motor met vliegwiel zijn afkomstig van een DB 111. Buffers zijn van een Roco 2384, lampunits
van Philotrain. De rest is eigenlijk zelfbouw en details afkomstig uit de rommeldoos (bv. delen van de
draaistellen).
-
Zeer fraai, Tedo. Dat geeft weer inspiratie.
Kun je wat meer vertellen over hoe je het ding gebouwd hebt? Met name denk ik dan aan de ventilatieroosters op de huiven, de stang aan de bovenkant van de lange huif, het hekwerk en de seinen aan de korte huif (die immers los staan). En de cabine, natuurlijk. Oké, dat is zo ongeveer de hele loc. :)
En heb je nog de draaistellen aangepast? Op de foto's is dit niet goed te zien.
- Peter
-
I.d.d. zeer fraai.
Kun je ons nog laten weten wat de moeilijkheidsgraad hiervan was?
Meerdere foto's zijn natuurlijk ook welkom!
Mmhhhhmm...... trawos kap en dan ......
Groeten Wim.
-
De losstaande koplampen zijn, net als die in de lange huif, van messing en afkomstig van Philotrain. Eigenlijk bedoeld voor een 1200, vermoed ik.
De huifdeuren zijn gemaakt op dezelfde wijze als Chi-Kit liet zien bij de bouw van zijn 6400 (of een stukje daarvan).
Echter; dit wisten we niet van elkaar ;)
Het chassis is opgebouwd rond dat van een 2200 (die ik toch al had gesloopt omdat je die nodig hebt voor de bouw van een Trawos 2900). Daar is een hoop aan gezaagd en gevijld, en verlengd.
Omdat ik voor de neus van de lange huif de neus van een Roco 2200 kap heb gebruikt sluit hij aan die zijde op dezelfde manier als een 2200. De andere zijde zit met een klein schroefje vast (zoals bij de KleiNSpoor kit van de 302200'en).
Met dit bestaande chassis kon ik makkelijk een Roco motor + aandrijving monteren, echter wel van een langere loc (DB 111) omdat het 2200 chassis verlengd is.
Maar je zou als basis ook een Roco SNCF BB 63000 kunnen gebruiken. Ik weet echter niet hoe die qua lengte overeen komt met een 2900, en ik heb er nooit een voor een zacht prijsje kunnen vinden.
Het chassis is vervolgens bekleed met styreen in de juiste vorm. Traanplaat op de voetplaten.
De gehele kap is ook gemaakt van styreen (net als Florisch dat doet), m.u.v. het dakdeel van de lange huif aangezien dat bij Trawos redelijk klopte.
Draaistelzijkanten; in de basis van styreen omdat ik niets kon vinden wat erop leek. Aspotten en remwerk komen uit de rommeldoos (gepakt wat erop leek) en de zandkisten komen van een Liliput 6400 (wel enigzins aangepast qua vorm).
Hekwerk is van gesoldeerd messing, net als de lange handgreep langs de lange huif (deze is losstaand met diverse bevesitigingspunten, net als in het echt). De handgrepen voorop (met klein knopje) zijn delen van Roco 2200 hekwerk, en daarom enigzins flexibel.
Ik ben nog op zoek naar een manier om de Henschel sterren weer te geven. ::)
-
Mooi hoor!
In Railmagazine staat een artikel over de 2900.
Misschien heb je daar wat aan.
mvg,
Gert
-
@ Gert: in de huidige RM? Ik heb nl. wel 4 oude nummers van Rail Kroniek met daar in een 4-delig
artikel over de SM 150/NS 2900/Feve 1400
-
@Tedo; kun je daar scans van maken? Of zijn deze nog via de reguliere handel te verkrijgen?
Gr,
Bart
-
Ik ben nog op zoek naar een manier om de Henschel sterren weer te geven. ::)
Ik weet niet hoe groot ze zijn en hoe ze er precies uitzien, maar wellicht kan je ze in styreen laten plotten. Het middelpunt van de ster zal waarschijnlijk nog het moeilijkste zijn. Maar ik weet niet hoe strak je de sterren wilt hebben.
Maar je locje ziet er puik uit! Die 1200 op de achtergrond trouwens ook.
Henk
-
Oeps, ik had natuurlijk het nummer moeten vermelden dat ik had gevonden (index). Het gaat om Railmagazine 155, een nummer uit 1998.
Maar wacht even met nabestellen, want er was natuurlijk ooit ook nog een stoomlocreeks 2900...
Verder staat me bij dat ergens een jaar of wat terug een artikeltje in RM heeft gestaan van de hand van iemand die ook een 2900 had gebouwd. Maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden.
mvg,
Gert
-
Ik weet niet hoe groot ze zijn en hoe ze er precies uitzien, maar wellicht kan je ze in styreen laten plotten.
Mmmmh.. ik vraag me af of dat gaat werken. Ik vermoedde dat er transfers of zelfs metalen schildjes o.i.d. van zouden bestaan in Duitsland. Maar tot op heden nog niet gevonden. Een optie is nog een basic Henschel locje van Marklin te kopen en die van z'n sterren beroven...
Maar je locje ziet er puik uit! Die 1200 op de achtergrond trouwens ook.
Dat is een opgekalefaterde Matrix 1211, die ik vorig jaar tegen sloopprijs kocht (heb ik op beneluxrail ooit nog gepost).
-
Het gaat om Railmagazine 155, een nummer uit 1998.
Dat is inderdaad de stoomlocreeks 2900...
Verder staat me bij dat ergens een jaar of wat terug een artikeltje in RM heeft gestaan van de hand van iemand die ook een 2900 had gebouwd.
Klopt, in messing. Dat moet ergens in 2006 geweest zijn.
-
Dat artikel over de Staatmijnen versie die Rob Mooij heeft gebouwd? :)
-
Die is er ook nog geweest ja. Maar ik doel op iemand die zowel een 2000, 2900 als een 2801 had gemaakt in messing.
Dat heeft recent in RM gestaan.
-
klopt.
in RM 234
-
Op Marktplaats adverteert deze man er ook mee.
Heb onlangs nog mail contact met de man gehad.
Maar nu ik dit zo zie begin ik toch te twijfelen.
Groeten,
Dennis
-
Sehr schön ;) Lijkt mij wel een haalbare opdracht om de loc voor de zomer gereed te hebben!
Succes! Edwin
-
De losstaande koplampen zijn, net als die in de lange huif, van messing en afkomstig van Philotrain. Eigenlijk bedoeld voor een 1200, vermoed ik.
Ja, die ken ik. De 1200 is zo ongeveer de enige die Philotrain niet op de site vermeld bij die koplampen, maar daar gebruik ik ze zelf wel voor.
De huifdeuren zijn gemaakt op dezelfde wijze als Chi-Kit liet zien bij de bouw van zijn 6400 (of een stukje daarvan).
Echter; dit wisten we niet van elkaar ;)
Is dat niet schofterig veel werk? Ik heb berekend dat je 192 stukjes styreen op elkaar moet plakken. Of waren het er nou meer?
Maar je zou als basis ook een Roco SNCF BB 63000 kunnen gebruiken. Ik weet echter niet hoe die qua lengte overeen komt met een 2900, en ik heb er nooit een voor een zacht prijsje kunnen vinden.
Ik denk dat een Frateschi G8/G12 een betere donor zou zijn, aangezien de 2900 daarvan is afgeleid. :)
Draaistelzijkanten; in de basis van styreen omdat ik niets kon vinden wat erop leek. Aspotten en remwerk komen uit de rommeldoos (gepakt wat erop leek) en de zandkisten komen van een Liliput 6400 (wel enigzins aangepast qua vorm).
Denk je dat je daar misschien een close-up van zou kunnen neerzetten? De draaistellen zijn nou niet te zien op de foto's en het is meer toeval dat ik zag dat je er wat aan gedaan hebt.
Ik ben nog op zoek naar een manier om de Henschel sterren weer te geven. ::)
Wel, mocht je ze vinden... ik houd me aanbevolen.
- Peter
-
Ik denk dat een Frateschi G8/G12 een betere donor zou zijn, aangezien de 2900 daarvan is afgeleid. :)
Kan wel zijn, maar die is veel hoger (dus weet ik niet of een lagere 2900 kap zou passen over de Frateschi-techniek). Bovendien kloppen de draaistellen niet. Dus heel veel kan je niet (her)gebruiken.
Wat betreft de roosters in de huifdeuren; die heb ik gesloopt uit een oude Athearn-kap (wel flink platvijlen aan de achterzijde). Dus niet zoals Ch-Kit stuk voor stuk per lamel erin gelijmd... :P
-
De G8/G12 is inderdaad hoger. Of het past, het zal er om hangen. Ooit heb ik ergens een foto gezien van een G8/G12 zonder kap, maar die kan ik niet meer vinden.
De motor zit in het midden van de loc en beide draaistellen zijn via horizontale cardanassen en kroonwielen aangedreven. Vooral bij de korte huif zou er plaatsgebrek kunnen zijn, maar daar valt eigenlijk weinig van te zeggen tot ik er een heb.
Overigens kun je de ventilatiesleuven uit de kap wel weer hergebuiken. De grote roosters voor echter niet en daar ben ik dan ook benieuwd naar wat je daarvoor gebruikt hebt.
- Peter
-
Ik heb bij de treinenpassage in Leeuwarden een lok gezien die ik zo goed mogelijk zal omschrijven. Mischien dat iemand hem herkent en weet of je die als basis voor een 2900 kan gebruiken.
Het is een blauwe loc met een grote ster op de voorzijde van de huif.
De cabine is net als de 2900 verhoogd. Wat het model aangaat, lijkt hij wel een beetje op een 2900, maar is het duidelijk niet. Of er hekjes op zitten weet ik niet, ik kon dat niet duidelijk zien. De prijs van de loc zal ongeveer 50-60 euro zijn.Het merk weet ik niet.
Harm
-
Deze?
(http://www.railfaneurope.net/pix/fr/diesel/66400/00-PREVIEWS/566456.jpg.jpg)
(http://www.railfaneurope.net/pix/fr/diesel/66400/566456.jpg)
Bron: http://www.railfaneurope.net/
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Dat is een Franse 66000, hoewel ze meer locomotieven hebben die er ongeveer zo uitzien.
- Peter
-
Bovenstaande loc is niet die ik bedoel, maar Jouef heeft 'm in z'n gamma (gehad).
De BB 63000 is door Roco in model uitgebracht.
De grote zijroosters zijn bij mijn loc van echt gaas, gekocht bij KleiNSpoor.
De randen van dat rooster zijn van styreenstrips.
Ik vraag me af of je de deuren van een Frateschi kap kunt hergebruiken.
Zo'n loc is voor ± 40 euro (ex. verzendkosten) te koop op Ebay, dus een
erg grote buil kan je je er niet aan vallen.
-
Inderdaar Peter, dat is de loc die ik bedoel.
Kun je hier een min of meer goed lijkende 2900 van maken of lijkt het nergens op?
Harm
-
Dat je hem in de winkel hebt gezien kan kloppen, want Hornby heeft het model onder de merknaam Jouef opnieuw uitgebracht.
-
Henk
Dit model staat al geruime tijd in de winkel.
Ik denk daarom dat het al een oud model is. Maar zou je hier een 2900 van kunnen maken?
Harm
-
Je zou er in principe een 2900 (of iets wat erop lijkt) van kunnen maken.
Hoe e.e.a. klopt qua afmetingen weet ik niet.
-
Het grote voordeel van de G8/G12 om een 2900 (of een 151-155 van de Staatsmijnen, waar deze locs vandaan komen) te bouwen is dat de afmetingen al kloppen. Als je een bouwtekening bekijkt, zie je dat de afmetingen allemaal leuk ronde getallen opleveren in feet; het zijn dan ook van oorsprong Amerikaanse modellen van GM-EMD, die door Henschel in licentie zijn gebouwd.
Bij een Europese loc zul je niet zo snel een afmeting in 'imperial' maten aantreffen en is de kans een stuk groter dat je het onderstel moet verlengen of inkorten.
Het grote nadeel van de Frateschi G8/G12 is dat de draaistellen volkomen anders zijn. Die zou je dus moeten afslijpen, wat geen gemakkelijk karwei is. Dan moet je ze weer opnieuw opbouwen uit styreen. Wel zou je waarschijnlijk de deuren op de huif kunnen hergebruiken, omdat het anders nogal veel werk is om die te maken.
Maar zoals Tedo al zei, het is niet zeker dat de motor en aandrijving van Frateschi in een 2900 passen, omdat die een lagere huif heeft.
- Peter
-
Die is er ook nog geweest ja. Maar ik doel op iemand die zowel een 2000, 2900 als een 2801 had gemaakt in messing.
Dat heeft recent in RM gestaan.
Ik heb de NS 2900 van deze man. Fraaie loc al zeg ik het zelf. :D De locs worden inderdaad gebouwd uit messing. Alleen niet gesoldeerd, maar gelijmd. Hij is momenteel bezig met de bouw van de NS 83.
-
De man heet Ben Kreiter. Ik heb laatst zijn modellen ook gezien. Prachtig :). Geen etswerk, maar echt handwerk uit messing. Hij heeft een 2801 gebouwd die ook erg prachtig is. Vooral omdat de cabine van 2801 bepaald niet rechttoe rechtaan is. Alom waardering. Ik heb voor hem de locschilden mogen etsen.
Gr.
Richard
-
Inmiddels een Frateschi G12 gescoord. Leuke loc, maar ik zou er zeker niet meer dan 30 euro aan uitgeven. De motor (met 2 vliegwielen) heeft inmiddels de Roco motor in m'n 2904 vervangen.
De rest van de aandrijving is nog wel Roco, dus ik heb e.e.a. compatible moeten maken.
Dus ja, een Frateschi G12 is inprincipe als technische basis te gebruiken voor een SM 150/ NS 2900.
Van de kap moet je echter niet veel verwachten, ook niet om om te bouwen.
-
Ik heb de NS 2900 van deze man. Fraaie loc al zeg ik het zelf. :D De locs worden inderdaad gebouwd uit messing. Alleen niet gesoldeerd, maar gelijmd. Hij is momenteel bezig met de bouw van de NS 83.
Gedeeltelijk, hij werkt met messing en aluminium. Het klopt dat hij alles lijmt, ben ik niet helemaal weg van. Er laat wel eens wat los (heb zelf een lok van hem onderhanden gehad voor elektronica inbouw wat daar weet hij niets van).
Maar hij maakt het inderdaad wel mooi, alles op een Proxxon freesmachinetje.
(Doe mij maar CNC :D 8) )
Bij mijn nieuwe werkgever kan ik waarschijnlijk af en toe voor een aantal uren achter elkaar klussen op eigen machine. Dat opent perpectief in de toekomst om een model (CH natuurlijk :P ) CNC te gaan maken ;D
-
Ik had nog een ongebruikte mehano liggen, die bouw ik om met een trawos kap (past geweldig!)
(http://www.broguiere.com/jouef/images/Imgp5243.jpg)
Wordt een hele klus om die te laten lijken ::)
Naast Jouef heeft ook Piko een BB 66000 in het porgramma zitten (gezien op een stand in Houten voor 87 Euro)
Lijkt mij ook een zeer geschikte basis voor een Kreupele Marie (NS 2800)
-
Deze dus:
http://www.mehano.si/?PID=21&CID=39&ID=324
Lengte over de buffers: 182mm, terwijl dat 165mm zou moeten zijn voor de 2900. Dat is toch een vrij groot verschil.
In ieder geval lijken de draaistellen wat beter dan die van de Fratesci.
- Peter
-
Klopt, maar de zaag is er aan de voor en achterkant ook ingezet (dan is ie toch nog een paar mm te lang).
Dan kom je er ook achter dat zo'n 2900 eigenlijk niet erg mooi is (net als de andere G12 loks) ::)
-
In de uitvoering van de Staatsmijnen waren ze best aardig, vooral omdat ze alle vijf een andere kleurstelling hadden:
- 152: groen/geel
- 153: oranje/geel
- 155: middelgrijs/lichtgrijs-crème
De kleuren van de 151 en de 154 kan ik zo snel niet vinden...
- Peter
-
Als inspiratie een plaatje van de 2900 van bovengenoemde heer.
Andries
(http://i6.tinypic.com/62rnp0z.jpg)
-
't is wel erg kaal in dat aquarium! ;D Geen interieur? Ziet er verder wel professioneel gebouwd uit! Mooi.
-
De 151 was blauw/geel en de 154 was rood/geel.
Inderdaad een stuk mooier
-
Ik kan niet goed zien hoe het nou echt zit met de opstaptreden aan de voorzijde.
Heeft iemand daar foto's van ?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC_0687.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PIC_0688.jpg)
excuses voor de mindere kwaliteit.
dit is de 154
@peter,zoals je ziet is deze rood van kleur
groeten,marco
-
Video stills ?
Bedankt
-
je snapt ook alles he ;)
graag gedaan
-
Oh, je hebt een video? ;)
Het ding is dus helemaal rood, met een witte bies? Dit is trouwens de eerste keer dat ik die bies van zo dichtbij zie. Het is ook de eerste keer dat ik de 154 zie.
Mooi mooi mooi.
- Peter
-
Kijk ook eens naar deze links:
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo42.html
http://www.nederlandsmijnmuseum.eu/plaatjes/mijnen/emma/smemma/photos/photo38.html
-
Oké, die eerste foto is geweldig. Hoe jammer toch dat deze locs in hun unieke kleurstellingen allemaal in dat -naar mijn mening- lelijke en saaie grijs/geel werden geschilderd.
- Peter
-
Volledig off topic,
Dirk reuze bedankt voor de link, ik zie hier weer schitterende foto's
On topic,
Groetjes
Arthur
-
Toch nog plaatjes gevonden van de staatsmijnen 152 kijk hier: http://www.flickr.com/photos/24877494@N04/2431538815/
persoonlijk heb ik meer met de kleinere staatsmijn diesels, zie: http://www.flickr.com/photos/24877494@N04/2431538383/in/photostream/
-
Hé, van dat kleine locje heb ik volgens mij de tekeningen, ooit eens besteld bij de NVBS. Wat leuk om dat dingetje (en de 152 natuurlijk) in kleur te zien. Dankjewel voor de link!
- Peter
-
Mijn 290(3) is klaar op Trawos/Roco basis.
Trawos kap aangepast op de volgende punten;
lange huif loopt aan het eind smal naar de cabine, enkele huifdeuren aangepast/vervangen, groter rooster aan de voorkant, smallere huif die breed uitloopt naar de cabine, ander rooster (geen ventilator) bovenop de huif en andere seinen aan de korte kant.
En natuurlijk de nodige "losse" delen geplaatst.
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29001.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29002.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29003.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29004.jpg)
En dit is de (nou ja, zo een zelfde dus) donor;
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/cfl.jpg)
-
Hallo zeg, die ziet er goed uit! Dat van de lange huif en smal toelopen, dat was me nooit opgevallen. Hoe ben je daar achter gekomen?
En ga je nog ooit iets aan de draaistellen doen?
- Peter
-
In het boek diesellocomotieven in Nederland staan foto's dat ze ingescheept worden voor Spanje. Daar zie je ze van bovenaf.
Ik kwam het ook ergens tegen in de beschrijving van de eisen van de Staatsmijnen.
Draaistellen zijn ook aangepast, daarbij heb ik gebruik gemaakt van Lima 1300 delen, maar dat is bijna niet meer te zien.
Echt 100% kloppen ze niet maar ze lijken beter dan de oorspronkelijke roco versie.
-
Henschel ster is met een laserprinter geprint op eenm etiket en uitgesneden opgeplacht en "gefixeerd" met seconden lijm.
Is wel aardig gelukt (beter iets dan niets), welliswaar in het zwart maar zilver is bijna niet te zien.
-
Ik kwam het ook ergens tegen in de beschrijving van de eisen van de Staatsmijnen.
Oh? Zijn die nog ergens te vinden, die eisen?
- Peter
-
Nou geen officiele lijst maar op bladzijde 90 van Dieselocomotieven in Nederland staat beschreven :
Door de Staatsmijnen werden wel enkele aanpassingen van het G12 concept geëist, zoals een lagere cabine en versmalling van de opbouw voor en achter de cabine en extra ramen om de machinist een beter uitzicht te bieden
ik stuur je een pb
-
Mooi gedaan Bob.
Ik vrees dat ik ook maar eens door moet met de mijne, we zijn inmiddels een zomer verder sinds op pagina 1 ::):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2904_huif.jpg)
Hierop is ook de versmalde huif te zien. Ik wist al dat dit het geval was, maar het boek
"Diesellocomotieven in Nederland" gaf ook mij visuele hulp.
-
Is de huif aan de lange zijde ook versmald naar de cabine toe ? (ik kan dat niet zien op je foto)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/voorklant.jpg)
-
Nee, bij de mijne niet (zou nog wel kunnen op de manier zoals jij gedaan hebt).
Is me nooit opgevallen dat het ook aan die kant zo was.
-
Dag heren, met plezier jullie draadje gelezen. Nu is mijn vraag simpel. Is er iemand die goede tekeningen heeft van de 2900. Behalve die in Dieseltreinen in Nederland boek.
Ik wil hem graag maken in N spoor maar die tekeningen zijn niet echt denderend.
Linkjes die hier nog niet staan zijn ook welkom.
Bedankt
Rick
-
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/bls29004.jpg)
Wat voor onderstel van roco. van welke loc. ik ben hem ook aan het maken kunnen jullie ook nog tips geven mgv David je kunt ook hoorden ik uit een onderstel van een 2400. of juist de 20000 roco maar ik ga hem AC wisselstroom maken kan iemand daar mee helpen.
-
Mooi gemaakt. Nu nog een Staatsmijn uitvoering.
Gr. Bert Senden.
-
Een plaatje van de staasmijnen.
Gr. Bert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_SM_154_en_151_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lok_SM_154_en_151_001_1.jpg)
-
wie kan mij helpen tips geven deze in AC Digitaal te maken. ik rij zelf Nederlands maar kan iemand me vertellen hoe je het pesten allemaal kunt doen. ??? ??? mgv David (y)
-
Deze loc was de basis van mijn 2900:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/cfl.jpg)
Volgens zeggen was dat de beste basis, maar je kunt je afvragen of dat waar is.
Als je van helemaal niets een kap gaat bouwen, dan zou ik kiezen voor een Roco 2400, de draaistellen komen dan ook beter overeen. Nadeel is de brandstof tank, die lijkt niet op die van een 2900, maar met een slijptol bereik je een hoop.
-
Die van mij heeft een Roco 2200 als basis. Met verlengd onderstel. Motor met vliegwiel van een Frateschi G12.
(http://www.hobbiesplus.com.au/P7310077.JPG)
Die is in het echt ook een verre neef van de 2900. Ik dacht meer delen te kunnen gebruiken, maar het werd hoofdzakelijk zelfbouw.
-
Vooral de draaistellen van de Frateschi zien er heel anders uit. Voor een onervaren bouwer zal een model van een NS 2900 wat hoog gegrepen zijn.
- Peter
-
Wie verkoopt Frateschi tegenwoordig in Nederland ?
-
Geen idee; ik heb de loc via eBay gescoord. (y)
-
Misschien is dit iets.
Verkrijgbaar bij RD-hobby.de van het merk Athearn voor € 103,90,-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RS_3_diesellok.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RS_3_diesellok.png)
-
oke. ik ga denk ik voor een onderstel 2400. (y)
-
Daarvan is de radstand en de afstand tussen de draaistellen sowieso te krap.
-
:o welke dan alles ik hem Wisselstroom moet hebben het onderstel. Mgv David
-
Mag ik vragen hoeveel modelbouwervaring je hebt? Want de kans is niet gering dat je je aan een 2900 gaat vertillen.
- Peter
-
Ach, daar leert hij alleen maar van. (y)
Maar ik zou een loc nemen die qua afmetingen meer in de buurt komt.
Er zijn verschillende ideeën geopperd hier.