BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rob Bogers op 08 October 2010, 09:27:22
-
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een vijftal hele mooie printen van Etecmo (http://www.etecmo.nl/prod/vt115/vt115.html) als verlichting voor de rijtuigen van mijn VT11.5 van Roco. Deze printen zijn op meerdere manieren aan te sturen. De eerste manier is direct via de rails en ze branden dan ook constant en de tweede manier is via een decoder. Dit kan de locdecoder of een functiedecoder zijn. Ik ga dit doen via een functiedecoder van Esu. Omdat de verbindingen tussen de rijtuigen van kunststof zijn is elektrische koppeling tussen de rijtuigen niet zo maar mogelijk. Nu wilde ik dit doen via Tams stekkertjes (85-11102-10 male/female) maar dan moet tussen elk rijtuig zo'n verbinding gemaakt en vastgezet worden en dat is wel een gepriegel als het eens los moet worden gehaald. Nu is dit niet zo heel erg en het kan ook maar misschien is er iemand die dit op een mooiere en betere manier heeft gedaan. Ik hoop dat iemand dit al heeft uitgevoerd. De verlichting van de motorwagens is geen probleem.
-
Beste Rob,
Is het je uiteindelijk gelukt om de rijtuigen elektrisch door te koppelen?
Tot op heden weerhoud het me ervan een dergelijke set te kopen, aangezien ik nog geen geschikte oplossing voor het doorkoppelen heb kunnen verzinnen.
Groeten,
Aernoud
-
Beste Aernoud, dat is lang geleden maar dat maakt niet uit. De koppeling heb ik weliswaar met de Tams stekkertjes gedaan maar niet onder de wagens. Dit was te zichtbaar, dus heb ik de stekkertjes een beetje verstopt in de kunststof "balgen" tussen de wagens.
Rob
-
Ik heb mijn oude VT 11.5 ook van led verlichting voorzien. Ik heb daarvoor de stroken van Hufing tronic gebruikt, veel goedkoper en ook met een instelpotmeter regelbaar. Aangezien ik niet digitaal rijd was een volledige electrische doorkoppeling van alle wagons niet nodig. Om toch flikkervrij te kunnen rijden heb ik ze per 2 wagons doorgekoppeld. IK heb hele dunne draadjes op de zijkant van de koppelingsbalken gelijmd. Je kunt ze dan niet meer loskoppelen, maar omdat het slechts per 2 relatief korte rijtuigen is, is dat ook niet erg.
-
Rob, als ik het goed begrijp heb je een stekker aan de binnenkant van de balg geplakt, uit het midden (omdat in het midden de balgbevestiging zit). Vervolgens lopen de draden onder de balgen, waar een uitsparing zit, door naar de volgende wagen. Klopt dit?
Richard, ik rij wel digitaal, maar dan nog hoeven ze niet elektrisch doorgekoppeld te worden. Niet doorkoppelen maakt het dan nog simpeler (en goedkoper). Echter is het mijn eer te na om de verlichting niet schakelbaar te maken ;)
Kortom ik ga proberen dat wel te doen.
De stroken van Hufing zijn inderdaad een stuk voordeliger. Op de site zie ik 100 of 200 mm stroken, maar ik zie niet of ze nog in te korten zijn. Welke heb jij toegepast?
Groeten,
Aernoud
-
Hoi Aernoud, ja dat klopt. Hoe je het doet maakt niet zo veel uit, als onzichtbaar maken een voorwaarde is, zijn er genoeg mogelijkheden dit uit te voeren. Een voorwaarde was ook dat de rijtuigen losgekoppeld moesten kunnen worden, voor onderhoud e.d. Neem eens een kijkje op mijn site via het wereldbolletje (mijn treinverhaal), dan zie je nog meer voorbeelden van hoe ik de verlichting in rijtuigen heb gemaakt en nog meer leuks.
Rob
-
Is er trouwens iemand die de front en sluitseinen vn de VT11.5 van Roco heeft vervangen door LEDS?
'k Heb er 2, en vind het toch wel redelijk onder de maat.
-
De standaard verlichting voldoet volkomen.
Rob
-
De stroken van Hufing zijn inderdaad een stuk voordeliger. Op de site zie ik 100 of 200 mm stroken, maar ik zie niet of ze nog in te korten zijn. Welke heb jij toegepast?
Ik heb die van 230mm en je kunt ze gewoon met de zaag inkorten. Aan de kant waar de draden zitten, zit ook de instelpot en nog wat electronica. Aan de andere kant zit niets, dus vanaf die kant zijn ze in te korten. En daar heb ik dan ook nog een elco op gezet.