BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: bluethunder op 07 October 2010, 16:21:15
-
Beste,
Ik heb hier nog een oude fleischmann elek-lok (1331) liggen die ik terug rijwaardig probeer te maken. Enkele draden waren echter los en ik weet niet welke waar gesoldeerd moet worden. De motor kan ik rechtstreeks laten draaien maar als ik alles monteer en via de wielen probeer dan krijg ik kortsluiting. Er zit ook een schakelaartje aan de zijkant waarvan ik niet weet waarvoor hij dient. kan iemand mij op weg helpen met een aansluitschema van deze trein???
Mvg Michel
-
De schakelaar is voor wel of niet via de bovenleiding stroom af te nemen.
Staat die verkeerd dan rijd die dus niet als er geen stroom op de bovenleiding staat.
-
Bedankt, ik vermoede al zoiets dat het met die bovenleiding te maken had.
echt niemand een idee waar ik een schema of zoiets kan vinden?
grtz Michel
-
Ik vraag me af of daar schema's van bestaan.
Anders neem je een aantal foto's van de locomotief met de kap eraf, dan kunnen we misschien aangeven waar welk draadje moet.
Het gaat toch om deze Feischmann (http://www.flickr.com/photos/33692780@N08/4321264397/) ?
-
Ik vraag me af of daar schema's van bestaan.
Anders neem je een aantal foto's van de locomotief met de kap eraf, dan kunnen we misschien aangeven waar welk draadje moet.
Het gaat toch om deze Feischmann (http://www.flickr.com/photos/33692780@N08/4321264397/) ?
Mijn foto op flickr.... ;D
Kan eventueel nog kijken naar het schema, stuur maar een pb-tje.
-
hallo,
ja het gaat zeker om de fleischmann 1331.
Foto zal ik later proberen te nemen.
grtz Michel
@dick: PB is verstuurd
-
Beste,
Vandaag heb ik dus alles eens uit de behuizing van de lok gehaald.Ondertussen snap ik al dat die schakelaar enkel dient om stroom af te nemen via de bovenleiding en dat het groene blokje dat daar ook nog hangt enkel te maken heeft met de verlichting. Deze 2 hebben dus niets te maken met mijn probleem: ik kan alles perfekt laten werken maar vanaf het moment dat het wielenstel waar de motor inhangt in aanraking komt met de behuizing van de lok dan stopt de motor met draaien en heb ik kortsluiting!!!??? Ik hoop dat de uitleg een beetje begrijpbaar is, en ook heb ik nog wat fototjes toegevoegd om te verduidelijken.Hopelijk weet iemand raad???
grtz Michel
(http://i5.photobucket.com/albums/y174/bluethunder-1835/P1080083Medium.jpg)
(http://i5.photobucket.com/albums/y174/bluethunder-1835/P1080084Medium.jpg)
-
Michel,
draai de draadjes op je draaistel eens om...daarmee maak je kortsluiting
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Volgerns mij is dit een van de motorschildjes die vervangen moeten worden door een geissoleerde. Tenzij je de koolborstelhouders omdraaid en met giethars opvult. (heb dit ooit gezien bij de ombouw van een stoomloc van Flm. Maar gelukkig zijn hier meer mensen die er ongetwijfeld meer verstand van hebben. Ik ben er zelf erg benieuwd naar.
-
Wat bedoel je met "draaistel"?? De draadjes op de motor??
grtz Michel
-
Volgerns mij is dit een van de motorschildjes die vervangen moeten worden door een geissoleerde.
Dit is gewoon nog analoog dus dat is niet nodig.
Dat gewikkelde koperen geval mag je wel een beetje isoleren zodat het zeker niet het metaal raakt.
Voor de rest niet helemaal konsekwent + en - doorgevoerd links en rechts, nog eens nalopen.....
-
Hallo Michel
Nee, het draaistel is dat waar je stroomafname aan vast zit, dus het deel zonder motor. Beide draadjes losmaken, omkeren en weer vastsolderen...kijk maar eens of dat helpt.
Groeten
Bas
-
Bas,
ik begrijp nu wel wat je bedoeld maar de stroom afname gebeurt zowel op het gedeelte waar geen motor zit (zwart en blauw draad) en ook op het motorgedeelte wordt aan 1 kant stroomafgenomen door een blauwe draad, de beide blauwe draden zitten aan de zelfde kant ven de trein.
grtz Michel
-
@flm treintjes,
Dat gewikkelde koperen geval dat is een Spoel!
En bestaat uit Koper Lak draad.
of te wel een Koperdraad die Geïsoleerd is met Blanke Lak!
Alexander.
-
Ja, dat weet ik.... maar toch bedankt (y)
En de rest van de oplossing voor de vragensteller, zeg het maar Alexander.......