BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: timnij op 16 January 2007, 18:13:57
-
Hallo Iedereen,
Ik heb een vraag voor diegene die er antwoord op (denken te) weten
Ik heb ongeveer de maten beschikbaar: 1,77m x 2,-m.
Ik las in het boek 'Compleet Handboek Modeltreinen', dat een trein met perrons ongeveer 3,60m lang is, en ik wil mijn baan NIET beperken tot een smalspoorbaan :(
Daarom dacht ik eraan, om het 2 Niveau's hoog te maken, zodat het wél past.
Wie kan mij helpen met de vraag:
'Moet ik het 2 Niveau's hoog maken, Of NIET?' Als u hierop antwoord, graag óók even zeggen waarom Wél of juist NIET.
--Technische detaills v/d baan:--
Merk: Fleischmann, Modell Gleis (Zonder railbedding)
Schaal: H0, Tijdperk: ± IV/V. Nederlands voorbeeld.
Voorkeur: HST-Treinen, Dubbelsporige, Geëlektrificeerde banen.
--Nog een (GROFFE!!) Schets van mijn idee:
(http://C:\Documents and Settings\Tim.TIMP4\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\foto's_treinen\Beneluxspoor.net\Benelux1.bmp)
(http://C:\Documents and Settings\Tim.TIMP4\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\foto's_treinen\Beneluxspoor.net\Benelux2.bmp)
M.V.G: Tim
-
Tim,
een extra nivo is ook een beetje afhankelijk van de grote van de baan kwa materieel en ruimte.
Vergeet echter niet dat hellingen ook weer ruimte in nemen.
Je eigen keus, gewoon over nadenken en kijken of het in je idee past en of je het ten uitvoer kunt brengen op jou treinbaan.
Plaatjes vanaf je harde schijf kan je hier niet plaatsen. Je zult de plaatjes op een website moeten zetten en dan hier de link.
mvg,
Sander
-
Een perron van 3,6 meter is misschien wat overdreven. Vijf IC wagons b.v. nemen een lengte van zeg 5x25=125 cm. Zet er een 1700 voor komt er 22 cm bij. Totaal 147 cm. Je ziet zo al een leuke trein. Dan nog lengte voor en na de trein. Lengte om de seinen te kunnen plaatsen. Dus zo'n 175 cm tussen de wissels heb je wel nodig. Dan praat ik nog niet over de komplete wisselstraat maar dat hangt natuurlijk af van het aantal sporen dat je wil maken. Je kunt natuurlijk de stationsporen in een bocht leggen maar dit heeft als nadeel het moeilijker kunnen aan koppelen van de wagons en locs. Jaap
-
Nou Tim, met die maten die opgeeft zal je wel een beperkte HST-lijn kunnen maken, een volledige Thalys of ICE is al snel langer dan jou oppervlakte, hellingen nemen heel veel plaats in, toch als je ze in schaal wil houden, hiermee bedoel ik dat je trein heel mooi naar omhoog kan rijden, zonder dat hij daar moeite voor moet doen, de regel zegt 3cm stijging per meter, je ziet, op jou oppervlakte is dat bijna niet mogelijk.
Mss toch maar eens nadenken om een smalspoorbaan te bouwen??
-
ik zou als ik jou was kiezen voor smalspoor.
je hebt dan na verhouding veel meer ruimte.
en je kunt je baan dan ook makkelijker in 2 verdiepingen maken.
bijv ven een spiraal
of met een helling.
en meschien nog wel een schaduw station er onder
licht er maar net aan waar je zelf aan zit te denken
en hoe je het zelf wilt hebben.
(in gedachte dan he)
mark
-
Een perron van 3,6 meter is misschien wat overdreven. Vijf IC wagons b.v. nemen een lengte van zeg 5x25=125 cm. Zet er een 1700 voor komt er 22 cm bij. Totaal 147 cm. Je ziet zo al een leuke trein. Dan nog lengte voor en na de trein. Lengte om de seinen te kunnen plaatsen. Dus zo'n 175 cm tussen de wissels heb je wel nodig. Dan praat ik nog niet over de komplete wisselstraat maar dat hangt natuurlijk af van het aantal sporen dat je wil maken. Je kunt natuurlijk de stationsporen in een bocht leggen maar dit heeft als nadeel het moeilijker kunnen aan koppelen van de wagons en locs. Jaap
Dit is wel een goed voorstel! Bedankt Jaap, maar misschien wordt het tóch smalspoor, je weet maar nooit ;)
-
Ik kan helaas je opzet niet zien. Ik krijg alleen maar kruizen. Kun je het station misschien diagonaal inplaatsen?? Jaap
-
@Tim,
Je probeert je plaatjes rechtstreeks vanaf je eigen PC online te zetten.
Dit gaat niet.
Hier links in het menu vind je de mogelijkheid om een plaatje te uploaden.
De link die je vervolgens krijgt moet je kopieren en plakken hier in je bericht.
Dan krijgen wij ook je afbeeldingen te zien.
Maar maak er wel eerst een .jpg of een tif van, je afbeeldingen zijn nu .bmp
Deze zijn te groot.
-
Hoeveel materieel en rails heb je al? Anders zou je kunnen overwegen om in schaal N te gaan rijden.
- Peter
-
Een perron van 3,6 meter is misschien wat overdreven. Vijf IC wagons b.v. nemen een lengte van zeg 5x25=125 cm. Zet er een 1700 voor komt er 22 cm bij. Totaal 147 cm. Je ziet zo al een leuke trein. Dan nog lengte voor en na de trein. Lengte om de seinen te kunnen plaatsen. Dus zo'n 175 cm tussen de wissels heb je wel nodig.
Misschien nog een ander voorbeeld namens mij
Ik rijd treinen van max 240 cm. Dat is een Lok + 6/7 Ic rijtuigen (mijne zijn wel 1:87 dan) . Perron lengte komt ongeveer op 280 cm. De langste perronspoor lengte tussen de wissels is 335 cm. Hierdoor heb je wel het effect dat de trein echt door het station gaat en niet aan alle kanten uitsteekst wat je soms ook wel ziet. Aan de uiteinde van het station heb ik overloop wissels, deze zijn zo slank mogelijk gekozen, waardoor de trein vloeiend van het ene spoor naar het andere gaat. In station zelf heb ik scherpere wissels die met lagere snelheden worden bereden.
Succes verder
-
Tim,
Je kunt natuurlijk ook overwegen een kopstation te bouwen en van daar uit geleidelijk af te zakken naar een 2e nivo waar een keerlus met schaduwstation is.
Op die manier kun een bescheiden station met redelijke perron lengte aanhouden. De hele scene is dan wel gefocussed op de stations omgeving natuurlijk, Maar gezien je beschikbare ruimte houd je dat.
Je zult in ieder geval concessies moeten doen m.b.t. de lengte van je treinen.
Maar wat dan nog....modelbouw is één en al concessies doen.
Sterkte,
Ernest
-
Hi,
er is nog een oplossing als je perse met hst wilt rijden.
Laat het station achterwege en maak alleen een paradevak.
Zelf zou ik op een te kleine ruimte niet met zulke lange treinen werken .
Want dan is ook dubbelspoor verplicht en dan wordt het al gauw te vol.)in de beperking toont zich de meester)
Zelf heb als thema een oude NS lijn die nu door een stichting gebrukt wordt als museum lijn waardoor je echt met bijna alles kunt rijden onder het motto van een speciale dag.
Bij mij is de baan enkelsporig met twee kleine stations.
-
Ik snap niet dat een smalspoorbaan zoveel meer ruimte geeft.. schaal blijft hetzelfde? het zal wat schelen in bochten misschien, maar naar nederlands voorbeeld wordt het wat moeilijk :-|
schaal n kan je natuurlijk proberen, dat scheelt wel wat maar is niet zo leuk als je al materieel hebt in H0
het is erg moeilijk om een baan te maken op zon oppervlak als je met lange treinen (hst treinen) wil gaan rijden, denk er dus goed over na wat je precies voor baan wilt en waar je mee wilt gaan rijden (rondje? of van punt naar punt rijden? Heel realistisch of veel rijmogelijkheden?)
Probeer je plaatjes online te krijgen dan kunnen de mensen je hier vast verder helpen.
mvg. laurens
-
Tim,
wat Rieks al aangeeft in een paar posts hierboven, daar kan ik mij helemaal in vinden. HSL gaat misschien niet helemaal werken, als je het realistisch wil doen. Alles kan, tuurlijk, jouw feestje.
Maar waarom niet een klein baanvak tussen 2 tunnels waar je die thalys of ICE lekker overheen laat raggen, en de rest van de baan bestaat uit een lokaal spoortje of wat dan ook. Ik bedenk maar even iets.....
Zelf heb ik het ook zo aangepakt (á la Rieks), weliswaar in N. Heb wél gekozen voor een drukke dubbelsporige hoofdlijn+zijlijn, maar die zijlijn takt af uit een klein flutstationnetje, waar alleen stoptreinen halt houden. Algemene regel bij modelbouw (althans waar ik mij aan houd, 't is ook mijn feestje natuurlijk ;)) is dat het perron iets langer is dan de langste trein. Nu hoef ik slechts rekening te houden met een treinlengte van 1 loc+4 karren d'r achter. Scheelt behoorlijk, want er rijden wel IC's e.d. over m'n baan van 8 wagons lang, en die stoppen alleen in de schaduwstation. In het echt gaat het ook wel eens zo.
't is maar 'n ideetje....misschien heb je er wat aan. Succes met je baan!
Gr Jeroen
-
Hey,
Deze oppervlakte is een mooie maat in HO vind ik.
Je moet alleen met korte treinen rijden, bijvoorbeeld maximaal 1 mtr.
Twee verdiepingen, die met een niet al te grote diameter rail spiraal met elkaar verbonden zijn.
Beneden wat opstel sporen, en parkeerspoen.
Boven een klein stationnetje, met wat goederen sporen.
Mvg, Marcel