BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gert1 op 06 October 2010, 12:17:34
-
Een van mijn Deense modelspoorkennissen is bijzonder gecharmeerd van Artitec's bananenwagens.
(Zie: http://www.artitec.nl/index.php/nl/nieuw/item/root/koelwagen-interfrigo-fyffes-bananen-nr-26816 )
Nu vraagt hij zich af of deze wagens vroeger ook naar Denemarken kwamen.
Aangezien hij een zeer specifiek tijdperk voor zijn modelbaan heeft vastgesteld, wil hij graag weten of
bovengenoemde wagon in 1962 in Denemarken zou kunnen zijn geweest.
Laat ik nou van dat jaar maar 9 dagen hebben meegemaakt! ;)
Enfin, mijn prioriteit lag toen duidelijk meer bij moedermelk en warm blijven (het was bar koud die winter),
dus ik heb werkelijk geen idee... Iemand die minstens 15 jaar ouder is die wellicht meer informatie heeft?
Of iemand die zich in dat tijdperk verdiept heeft?
Reacties zijn zeer welkom!
mvg,
Gert
-
Lijkt me een hele lastige vraag. Als er iemand een foto van heeft in Denemarken is het antwoord gegeven.
Mogelijk is een beter te achterhalen vraag of er in 1962 Fyffes bananen werden geëxporteerd vanuit de haven van Rotterdam of Amsterdam naar Denemarken. Als dat zo is, zou het best kunnen.
mvg,
Ivo
-
Als er in 1962 Fyffes Bananen geëxporteerd worden vanuit de haven van Rotterdam of Amsterdam naar Denemarken, dan toch niet met de koelwagen op het scheep, of niet?
-
Bernd,
Ik probeer de goederenstroom te achterhalen die er zou moeten zijn om een Fyffes bananenwagen van de NS in Denemarken te krijgen. Ik denk dat er geen bananen via de NL havens naar Denemarken gegaan zijn, maar rechtstreeks in Denemarken werden geïmporteerd vanuit het land van herkomst.
In Nederland groeien ook geen bananen (dacht ik) maar worden wel in de zeehavens overgeslagen. Van daaruit zou het dan per trein naar Denemarken hebben kunnen gaan. Maar tegelijkertijd heb ik niet het idee dat er veel goederenvervoer tussen Nederland en Denemarken is en omgekeerd.
Maar ik denk dus dat er een reden moet zijn voor deze wagen in Denemarken en dat zou een dergelijk transport kunnen zijn.
Via RM Otto Dijkstra weet ik dat er bijvoorbeeld veel van deze wagens reden tussen Nederland en Duitsland in de regio Heidelberg, omdat kennelijk er dagmelk werd vervoerd naar de in Duitsland gelegerde amerikaanse troepen in de jaren '50.
mvg,
Ivo
P.S. Aanvoer van bananen naar Denemarken in de jaren '60 via buitenlandse havens lijkt me veel logischer via Hamburg of Bremen dan via NL zeehavens. Daarom denk ik ook dat deze wagens nooit in DK zijn geweest.
-
Een garantie dat de wagens werkelijk in Denemarken zijn geweest is het natuurlijk niet, maar staat op zo'n Artitec wagonnetje niet ook zo'n landenraster? Dan weten we in ieder geval of deze wagon daar was toegelaten of niet. Wellicht heeft iemand dit model en zou hij even willen kijken?
mvg,
Gert
-
dat is alleen bij rijtuigen en bagagewagens zover ik weet...
-
Oeps... :-[
Tsja, dan wordt het lastiger.
mvg,
Gert
-
Als de wagen voorzien is van het RIV of Europ kenmerk mag deze wagen wel de grenzen over en
dus ook naar Denemarken. Tegenwoordig is dit het UIC kenmerk.
Wat dit betreft zou het dan wel kunnen, maar of het dan daadwerkelijk voorkwam....
Gr.
Robbert Jan.
-
Dit dacht ik al Ivo, maar was mij niet zeker, dat zo iets kon voorkomen. Ik zou ook zeggen dat de Denen zelfs een haven voor bananen hadden of via Bremen de bananen binnen bekomen.
Koelwagen naar Heidelberg is leuk om te weten (y)
Groet
Bernd
-
Tussen welke jaren hebben deze wagens in Nederland rondgereden trouwens (dus de versie die Artitec levert)?
-
Tot na de 2e WO (ik geloof begin jaren 50) stond er op goederenwagens die internationaal gingen een T in een apart kadertje. Dit gaf aan dat de wagen voor Transito-verkeer toegelaten was.
-
Tussen welke jaren hebben deze wagens in Nederland rondgereden trouwens (dus de versie die Artitec levert)?
Lees de uitgebreide artikelen daarover in Railmagazine. Volgens mij een artikel ter gelegenheid van de introductie van het Philotrain model in schaal 0 en later nog een ter gelegenheid van het verschijnen van de Artitec H0 versie.
Uit mijn hoofd:
Gebouwd in 1949, verbouwd in 1959 en ik geloof rond 1969 allemaal van het spoor verdwenen.
Het plaatje waar Gert naar verwijst is een verbouwde dus tussen 1959 en 1969.
mvg,
Ivo
-
Even of topic.
Vanuit NL gebeurd er wel degelijk een bananentransport naar Denemarken, echter via wegvervoer met koelwagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimco_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wimco_1.jpg)
Een van de firma's die deze transporten verzorgen.
Zelf bracht ik goederen voor Nl. Rotterdam mee vanaf Lübbeck in het noorden Van Duitsland met een frigo oplegger.
Hoe dit vroeger verliep kon ik niets vinden op Google.
Mvg.
Matheus.
-
Dat is toch wel interessant om te weten, want het zou kunnen dat het huidige wegstransport met koelwagens de voortzetting is van voormalig spoorvervoer! Als het zelfs anno 2010 lonend is om bananen eerst vanuit de tropen naar Nederland te komen en vervolgens per vrachtauto naar DK te sturen, dan wil ik best geloven dat het in de jaren '60 winstgevend was om dat per spoor te doen.
Mag ik een beroep doen op de 60-plussers onder ons? Jullie hebben het misschien meegemaakt. Alle informatie is welkom!
mvg,
Gert