BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martin Domburg op 04 October 2010, 22:20:49
-
Ik gebruik voor het vastleggen van mijn peco 55 rails verdunde boekbinderslijm. Dit omdat als ik later ga balasten ik de verdunde boekbinderslijm ook ga gebruiken. Ik ben begonnen met het schaduwstation en het valt me op dat er op de rails een donkergroene oxidatie optreed bij het drogen van de lijm.
Het is gedeeltelijk weg te krijgen amar ik lees nergens hier iets over. Doe ik iets verkeerd of hoort het zo?? ???
groetjes Martin
p.s.: foto's vind je hier: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=18&t=2070&start=0
-
Hoi Martin.
Heb hetzelfde voorgehad met Mehano rails.
Jij werkt nu wel met N spoortjes maar mischien is het dezelfde lagering van metaal als Mehano.
Heb deze verder gewoon met contactlijm verwerkt, gaat overigens prima.
Mvg.
Matheus.
-
Heb dit ook gehad bij Fleischmann modelrails met de traditionele verdunde houtlijm. Je ziet er niets meer van als je de rails 'roestig verft'.
Groet,
Ruud
-
@Martin,
Vraagje: heb je het beroemde druppeltje afwasmiddel toegevoegd? Zo niet, dan zal de waterige lijm deels op je railmateriaal blijven (kwestie van oppervlaktespanning), en daardoor het koper in het railmateriaal chemisch aantasten, waarbij inderdaad kopergroen wordt gevormd.Dus met een doekje voorzichtig de rails schoonmaken voordat de lijm is opgedroogd.Opgedroogde lijm op je rails is ook nadelig voor de latere stroomafname.
Hetzelfde geldt ook voor het aanbrengen van de ballast: niet geheel laten opdrogen, voorzichtig droogmaken, dan aan de lucht laten nadrogen. Heb geduld daarbij! Dit geldt zowel bij gebruik van houtlijm als van boekbinderslijm.
Overigens is het zo, dat na roestig maken van de rails je van de groene "uitslag" niets meer ziet, zoals Ruud al zei.
Groet,
Dick
-
Dank voor de reactie, ik begrijp dat geen verder kwaad kan (y)
Ja ik doe een drupje dreft bij het geheel.
Als je eerst de rails verft voor je gaat balasten zie je dan na het balasten ook geen aanslag meer op de rails?? of balasten jullie voor het verfen?
Ben drie kwartier bezig geweest de wisseltongen schoon te krijgen en het lukt nog niet :-[ gaat wel iets beter. Voor het doekje is het al te laat. Ik merk wel dat zolang het niet helemaal droog is de oxidatie terug blijft komen.
Heeft iemand een tip om de tongen weer geleidend te krijgen??
-
goed poetsen met een railgum van roco
-
En hoe kun je het beste de zijkant van de tongen schoonmaken? Deze zijn niet met een poetsblok/gum te bereiken...
Groet,
Ronald
-
Probeer de zijkanten eens schoon te maken met een glasvezelpotlood. Werkt ook voor hardnekkig vuil aan wielen.
Groet,
Dick
-
Ik heb ook eens gelezen dat je nooit een railgum of wat dan ook moet gebruiken wat schuurt, altijd een poetsdoek met eh wasbenzine/terpentine of zo? Dit in verband met de groefjes in je rails, waar het vuil dan veel sneller in blijft zitten?
-
ja, dat is grotendeels geƫmmer.