BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sander op 15 January 2007, 22:50:36

Titel: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Sander op 15 January 2007, 22:50:36
Op mijn baan zijn verschillende nivo's en dus ook verschillende verhogingen te vinden.
De rails ligt op stukken hout die langzaam stijgen. Echter zoals eht er nu ligt kijk ik dwars door het houtwerk overal door heen.
De dijk waar mijn rais dus op ligt moet netjes dichtgemaakt worden.

Ik zie echter geen mogelijkheid om dat netjes te doen, vandaar hier ene berichtje met de vraag of men hier tekst + foto's wil plaatsen, (of per email versturen), hoe men de tussenruimte tussen straatnivo en spoordijk heeft opgevuld.

mvg,
 Sander
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 January 2007, 23:33:17
Zonder foto: ik heb dijktaluds bijna allemaal dichtgemaakt met golfkarton.
Kost niks, weegt niks.
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Rene_H op 16 January 2007, 09:29:11
Probeer eens horregaas, dit kan je heel makkelijk vast zetten met een niettang/pistool.
Daar overheen iets van gips of papier masjee of ander goedje.
En dan kan je je helemaal uitleven met gras etc.
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Peter Kleton op 16 January 2007, 10:08:44
Hallo Sander,
Ik vind het ook moeilijk er wat moois van te maken,je kan het zo doen als Klaas zegt, zelf maak ik een ondergrond van een paar lagen krantenpapier die ik netjes met schilderstape vastzet.En dan gips erover smeren.
 De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D
 -Peter
 Die 60 gr moet natuurlijk 30 gr zijn. ;)
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Anoniem op 16 January 2007, 10:14:11
De helling moet je op ongeveer 60 graden houden(Tussen de basis en de hypotenusa) :D

Men zegt altijd: maximaal 45 graden...steiler kan slechts in uitzonderingsgevallen.
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Herman05 op 16 January 2007, 10:34:03
Zelfs 45 graden is al zeer stijl en kan al niet met elk grondtype gemaakt worden. Vandaar is de verhouding 2/3 beter en rieëler is. Het dichtmaken zou ik doen met horregaas, of met kippengaas papiermaché en eventueel als dekmanten het gips. (geen praktijkervaring maar zit ff simpel na te denken.)

Groeten,
Herman
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Jeroni op 16 January 2007, 12:13:34
...uit een Eisenbahn-Journal, citerend van dhr J. Brandl:

40 graden max helling naast het spoor. Meer? Dan een steunmuur....of een gedeelte een steunmuur.

Natuurlijk persoonlijk, maar het liefst doe ik de zijkanten of met piepschuim of met kippengaas/pleepapier doordrenkt met houtlijm/gips/gras,bomen,etc....
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Blausee_Mitholz op 16 January 2007, 13:23:16
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_4390_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_4390_RJ.jpg)

Gefotografeerd op Intermodellbau 2005
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: RobE op 16 January 2007, 14:37:14
Hallo Sander,

Om een idee te krijgen moet je op de volgende link eens kijken.
Het betreft hier de heer Keuterman, importeur van Marklin Nederland.

http://www.keuterman.nl/images/Bouw%20modelbaan%20foto%20album/index.html

Groet,
Rob
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: JaJo op 16 January 2007, 14:45:33
Hele mooi diaserie!!!
Groet Jaap
Titel: Re: opvullen en afwerken verhogingen
Bericht door: Sikje248 op 16 January 2007, 15:11:17
De hoek die het talud maakt is ook afhankelijk van het materieel wat er over heen rijdt.
Alleen licht materieel en een enkele lijn kan een groter talud betekenen, een dubbelsporige lijn waar ook goederen materieel over heen gaat zal in de praktijk vaak een talud van 30 graden of kleiner hebben.
Dat is allemaal uit te rekenen per gewicht.. ;D
Ik weet niet wat de richtlijnen van de NS hiervoor zijn

Misschien is dit iets wat je zoekt?
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm (http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_7.htm)
staan 2 methodes bij, gips met gaas en piepschuim

mvg laurens