BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gert1 op 04 October 2010, 19:10:44
-
Ooit wil ik nog eens een Deens baantje bouwen, met daarbij een paar sporen in een haven.
Nu viel mijn oog op de producten van de firma Modellbahntechnik Hof. Zie: http://www.modellbahntechnik-hof.de/messe.htm
Zijn de tramsporen die deze firma aanbiedt te gebruiken als straatspoor op een haventerrein of ga ik dan vreselijk de mist in omdat dergelijk spoor er echt heel anders uitziet? Voordeel van het materiaal van Hof is dat het heel veel gedoe scheelt omdat je niet hoeft te gaan prutsen met bestrating tussen de sporen.
Maar de grote vraag is dus of het realistisch is, of dat tramspoor er echt heel anders uitziet dan straatspoor in een haven.
Nog een kleine toelichting: het zou gaan om havenspoor in een wat oudere vissershaven.
mvg,
Gert
-
de bochten zijn wat scherp, maar verder... straatspoor is straatspoor. Waar ik eerder problemen mee verwacht is op de groef groot genoeg is voor NEM-flenzen.
-
Tillig geeft in de eigen catalogus aan dat hun HO-tramspoor ook als straatspoor is te gebruiken. Wissels en bogen lijken wat scherp, maar een recht stuk is dunkt mij prima te gebruiken.
-
Ik heb net een partijtje van Swedtram http://swedtram.se/eng/swedtrack/swedtrack.html (http://swedtram.se/eng/swedtrack/swedtrack.html) besteld. Is ook goed voor havenspoor te gebruiken (ga ik in ieder geval doen). Moet je natuurlijk wel zelf op pertinax solderen of met nageltjes vastzetten. Is alleen met RP25 berijdbaar. Kost zo'n 4-5 EUR per meter (enkelvoudige railstaaf)
Dirkjan
-
Hoi Gert
Ik heb via google maps street view een aantal sporen bekeken in kopenhagen helsingor en arhus maar vind toch dat vrij veel van deze sporen ingeasfalteerd zijn.
vb in Arhus
http://iturl.nl/sn1X8u
-
en als je door het asfalt heen pulkt is de kans niet denkbeeldig dat je kinderkoppies tegenkomt op oude kades.
-
Dan ligt het dus aan Gert hoe 'oud' hij zijn Deens baantje maakt.
-
Straatspoor in Assens (Fyn) is augustus van dit jaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0720.jpg)
Dirkjan
-
en als je door het asfalt heen pulkt is de kans niet denkbeeldig dat je kinderkoppies tegenkomt op oude kades.
Daar zeg je zowaar wat Floris! Ik zou natuurlijk toch het materiaal van Hof kunnen kopen en het gedeeltelijk aansmeren met Das klei.
De bedoeling is overigens een modelbaantje gesitueerd in de jaren '90. Maar het havenspoor dat ik in gedachten heb wordt niet of nauwelijks meer voor
spoorvervoer gebruikt en ik sluit niet uit dat het goeddeels volgeparkeerd zal staan met auto's van toeristen. Hollanders en Duitsers zien immers in elke open ruimte parkeergelegenheid! ;)
@Dirkjan: Wist je dat die kleine goederenloods en dat kleine vuurtorentje die in de haven staan beide in H0-schaal als bouwpakket te koop zijn?
mvg,
Gert
-
half afgesmeerd spul is helemaal gaaf natuurlijk. (y)
-
Misschien is EASY STREET (http://www.proto87.com/easy-street--track-system.html) van Andy Reichert nog een optie.
-
Nog een fabrikant: http://www.luna-tram.ch/Gleissortiment.htm (http://www.luna-tram.ch/Gleissortiment.htm).
-
Easy Street ziet er ook goed uit, maar ik vraag me af of materieel met Europese wielen er wel doorheen kan rijden.
mvg,
Gert
-
Ligt het aan mij, of zijn er echt opvallende overeenkomsten tussen het Luna-systeem en de tram-rails van Tillig?
mvg,
Gert
-
Ligt het aan mij, of zijn er echt opvallende overeenkomsten tussen het Luna-systeem en de tram-rails van Tillig?
Ik zou het niet weten. Als je op de site van Luna verder leest kun je je normale HO treinen rustig gebruiken. De bochten zijn wel R1(?)=25 cm. Volgens mij goed genoeg voor een korte rangeer lok.
Marius.
-
Ik heb een paar stukjes van Hof en het komt op mij over als een plaatje van polyurethaan waar de rails in gelegd zijn. Als dat zo is, en ik ben er vrij zeker van, dan wil ik wel eens weten hoe dat er over 10 jaar uitziet. Ze kunnen me bij Artitec en HollandScale nog meer vertellen maar mijn ervaring tot dusverre is dat het krom kan trekken en als het eenmaal op je baan ligt ga je er geen kokend water meer overheen gooien om het [tijdelijk] recht te krijgen. Maar misschien dat ze bij Hof wel weten waar ze mee bezig zijn en is het een betrouwbaar materiaal in 2D.
-
"Ooit"? ;)
Je zou "mijn" methode kunnen gebruiken, straten uit houtlijm gegoten. Flexibel, makkelijk te knippen en te leggen en goedkoop.
-
"Ooit"? ;)
Een veilige marge gebruiken, heet dat. ;)
Je zou "mijn" methode kunnen gebruiken, straten uit houtlijm gegoten. Flexibel, makkelijk te knippen en te leggen en goedkoop.
Ik ga eens even op jouw site grasduinen.
mvg,
Gert
-
staat toch echt een stukkie in de ency over een makkelijk te maken straatspoor :)
-
Kijk aan, dan ga ik daar ook even rondsnuffelen!
mvg,
Gert
-
wat betreft het kromtrekken van hars, dat doet het alleen als het onder spanning staat. Een plaatje hars dat op een plank hout gelijmd is gaat dus heus nergens meer heen. Bij gebouwen is dat anders, daar draagt de hars zelf en is het vaak enigszins onder spanning in elkaar gezet, dat wil weleens rare dingen gaan doen.
-
Hé, zelf was ik net op zoek naar tramrails om een keerlus à la Amsterdam RAI te bouwen, dus dit draadje komt mooi uit.
Ligt het aan mij, of zijn er echt opvallende overeenkomsten tussen het Luna-systeem en de tram-rails van Tillig?
Volgens mij is Tillig de distributeur van Luna. Merk ook op dat beide ontiegelijk duur zijn. 'Sauteuer' zoals een Duitser het uitdrukte; bovendien was hij bepaald niet te spreken over het uiterlijk.
Dat Swedtrack-spul, is het mogelijk om daar wat van te zien zonder meteen te moeten dokken voor een catalogus? En moet je daar veel zelf voor doen?
- Peter
-
Swedtrack ken ik nog niet. Luna/Tillig moet in NL wel verkrijgbaar zijn.
Wel duur, maar meestal heb je er ook geen meters van nodig, dus dan is het nog wel te overzien.
mvg,
Gert
-
Volgens mij is Tillig de distributeur van Luna.
Niet alleen de distributeur, ook de producent. Dus: Luna wordt bij Tillig gemaakt.
Maarten.
-
Luna/Tillig moet in NL wel verkrijgbaar zijn.
Wel duur, maar meestal heb je er ook geen meters van nodig, dus dan is het nog wel te overzien.
Wel, volgens een discussie op een Duits forum (http://www.modellbahn-community.net/forum/general-discussions-f12/erfahrungen-bilder-tillig-tramgleis-h0-t6504/p1.html#post54430):
Du meinst das LUNA-Gleis? Nunja, sehr teuer, Optik, naja. Tillig hat da das alte Hohlprofil aus Berliner TT Bahn Zeiten wohl reaktiviert und mit ein bischen Kunststoff in ein Tram-ähnliches Gleis verwandelt. Allerdings ist das Preis-Leistungs-Verhältnis alles andere als ausgewogen, es ist einfach Sauteuer dieses LUNA Gleis. Ich selbst habe es mal vor einem Jahr gekauft, getestet und dann gleich wieder in die Tonne gekloppt... taugt nicht viel und mit dem alten Hartel-Gleis nicht zu vergleichen. Schade das es Hartel nicht mehr gibt. Die Zeit ist reif für ein neues Tramgleis in H0, H0m.
Weinig vleiend dus.
Swedtrack klinkt als teveel werk, Hof heeft volgens mij alleen maar steentjes, Easy Street klinkt te elitair (RP25 en zo)... dan blijft er weinig over.
- Peter
-
Merken (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.05_-_Merken) bijhouden heeft zo zijn voor en nadelen. ;)
Deze had ik nog niet: PA Heritage Models (http://www.paheritagemodels.com/Store/tabid/619/CategoryID/19/ProductID/88/Default.aspx): "Straight street covers".
Is dat wat?
-
Swedtrack klinkt als teveel werk, - Peter
Peter, ik heb Swedtrack besteld en ontvangen. Rechtstreeks bij de leverancier vandaan. Veel werk? Ja, als je standaard Rocoline gebruikt. Maar als je een beetje gewend bent zelf te bouwen.....: ook veel werk! :)
Je moet je voorstellen dat je losse puntstukken koopt, die je nog moet nabewerken, glad vijlen, bijbuigen, en aan de naastgelegen spoorstaaf moet zien te koppelen. Daardoor ligt het bij mij nog even ongebruikt in de la.
Ben op reis, misschien dit weekeinde in de gelegenheid even een fotootje te maken van het 'kale' Swedtram product.
Gr, Bert
-
Die straight street covers lijken me misschien geschikt voor Gert, hoewel die Amerikaanse maten het niet gemakkelijk maken.
Aangezien ik zelf een dubbelsporige keerlus zou willen bouwen met twee wissels, zal een systeem à la Luna of Hof waarschijnlijk de meest geschikte keuze zijn. Swedtrack... nee, dan komt het nooit af.
- Peter
-
In een stukje (Nederlands) straatspoor dat nog regelmatig wordt bereden zie ik trouwens nog een soort contra/geleidingsrails:
maps.google.com/... (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Dordrecht,+Nederland&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.528905,93.076172&ie=UTF8&hq=&hnear=Dordrecht,+Zuid-Holland,+Nederland&ll=51.801923,4.64312&spn=0.004166,0.011362&z=17&layer=c&cbll=51.801923,4.64312&panoid=jAyU8gwZXJSsOUog67nE9Q&cbp=12,220.01,,0,18.43)
-
Klopt (Wiki). (http://nl.wikipedia.org/wiki/Groefrails) ;)
-
Of een tweede rails er tegen aan:
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/2/2a/E06.10-01.JPG/250px-E06.10-01.JPG)
Bron: Encyclopedie straatspoor (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E06.10_-_Straatspoor)
-
Even een oud topic omhoogschoppen.
Was wat aan het neuzen op de site van Wentink Arnhem en toen ik op de site tramrails zag, moest ik denken aan dit topic:
http://www.wentinkhobby.nl/
kies links in het menu voor trams en dan tramrails. Merk van rails is Modellbahntechnik-Hof. Is dat al hier ter sprake geweest? Bij ja, heb je in ieder geval heb je nu een adresje in Nederland.
Jeroen
-
Modellbahntechnik Hof-rails zijn vooral leuk als je een tram in een Duitse binnenstad tot de jaren '50 wil weergeven. Die kinderkopjes beperken de inzet nogal, aangezien veel rails in Nederland in asfalt of beton liggen dan wel lagen.
- Peter
-
Dank voor de tip Jeroen! Weet jij of de bestrating ook echt relief heeft?
Ik heb namelijk in Dormund tijdens 'Intermodellbau' de Luna/Tillig-rail bekeken en vond deze nogal tegenvallen omdat het bij dit merk gewoon om bedrukt karton gaat dat tussen de rails wordt geklikt. Misschien heeft Modellbahntechnik Hof dat wel beter gedaan?
mvg,
Gert
-
Interessant allemaal, maar voor alle duidelijkheid: er is een wezenlijk verschil tussen tramrails in het wegdek en straatspoor voor spoorwegmaterieel.
In het laatste geval gebruikt men als regel rails van het normale spoorwegprofiel met een contrarail.
Voor trams echter wordt een groefrail gebruikt waarbij de railkop van een uitsparing is voorzien waar de wielflens doorheen loopt.
Door de grote verschillen in het wielbandprofiel zijn beide als regel niet te combineren, tenzij je de trams van een aangepast profiel voorziet, zoals vroeger het geval was op de Haagse lijn 11, waar ook goederentrams naar Scheveningen reden.
Dirk
-
Ik zag evenwel op de website van Modellbahntechnik Hof dat men de rails omschrijft als straat-/havenspoor.
Zie: http://www.modellbahntechnik-hof.de/
Dat klopt volgens jou dus niet/niet helemaal?
mvg,
Gert
-
Weet jij of de bestrating ook echt relief heeft?
Sorry, nee.
-
de rails van Modellbahntechnik Hof heeft redelijk wat relief bij de kinderkopjes
-
Op de site van Hespedam kun je een bouwverslag zien van een remise met rails van Hof.
http://www.hespedam.nl/page64.html (http://www.hespedam.nl/page64.html)
Groeten, Mark
-
Dank voor de reacties en link! (y)
Interessant materiaal. Ga ik eens in het echt bekijken.
mvg,
Gert
-
Mooie remise, maar het verslag verhoogt nou bepaald niet mijn fiducie in dat merk; integendeel zelfs.
- Peter
-
Je kan het ook nog proberen zelf te bouwen.
In de link staan nog wel wat leuke dingen.
http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=3032 (http://www.buntbahn.de/modellbau/viewtopic.php?t=3032)
Roland