BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: W. Dagevos op 03 October 2010, 21:17:36
-
Hallo.
Zo als de bewoners van Echt of de mensen die gebruik maken van traject sittard/roermond al weten.
Is er een al een tijdje een flinke verbouwing aan het spoor.
De spoorwegen van echt zijn grotendeels volledig afgesloten.
Buiten de overweg van de Peyerstraat.
Deze wordt bewaakt door 2 verkeersmensen omdat er continu vrachtauto's werk busjes en werktreinen passeren en de slagbomen uitstaan.
Waarom heb ik dit geplaatst?
Mischien hebben mensen meer informatie of foto's.
Mischien helpt het mensen om ergens achter te komen.
Mischien weten sommige mensen eindelijk wat het doel is want dat weet ik zelf ook niet?
En dat mensen erop alert zijn dat het moeilijk is om door Echt te komen! (Dit ook nog met kermis periode)
Hier het verslag.
---------------------------------------
ProRail werkt aan het spoor in het kermisweekend
In het najaar van 2010 voert ProRail grootschalig onderhoud uit aan het spoor in Limburg. Van 14 augustus tot en met 21 november wordt er elk weekend op wisselende trajecten gewerkt. ProRail, NS en Veolia werken nauw samen om de overlast tot een minimum te beperken.
De werkzaamheden aan het spoor vinden plaats tijdens buitendienststellingen (perioden waarin er geen treinen rijden). Bijna alle buitendienststellingen in dit najaar zijn nodig om spoorstaven, ballast (spoorgrind) en bielzen te vervangen. het spoor in optimale conditie te houden.
Mogelijke overlast en contact
Door de werkzaamheden kunt u als omwonende hinder ondervinden van de werkzaamheden. Ook kan het zijn dat er overwegen zijn afgesloten waardoor er een omleiding is ingesteld. Wilt u meer weten over de aard van de werkzaamheden en de mogelijke overlast in uw gemeente? Kijk dan op www.prorail.nl/werkzaamhedenlimburg. Heeft u vragen over de werkzaamheden dan kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de afdeling Publiekscontacten van ProRail via 0900-7767245 (€0,20 per minuut).
Treinverkeer
De werkzaamheden hebben ook gevolgen voor treinreizigers. Voor meer informatie kunt u kijken op www.ns.nl/treinverkeerlimburg en teletekstpagina 754, of bellen naar 0900-9292 (€0,70 per minuut).
Werkzaamheden aan het spoor in de gemeente Echt-Susteren
In het kermisweekend van vrijdag 1 oktober (23:00 uur) tot maandag 4 oktober (05:00 uur) wordt continu gewerkt aan de spoorwegovergangen in de Wilhelminalaan, Kerkveldsweg en
Bosstraat / Peijerstraat in Echt. Deze zijn dan afgesloten voor alle verkeer.
Het verkeer wordt omgeleid met verkeers- en omleidingsborden. Bij de spoorwegovergang Bosstraat / Peijerstraat zal het verkeer echter wel gestuurd (gedoseerd) doorgang kunnen vinden. Dit wordt geregeld met verkeersregelaars.
(Bron:www.echt-susteren.nl (http://www.echt-susteren.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=30&stukid=95003)
---------------------------------------
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echt_WH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Echt_WH.jpg)
Dit is het betreffende stuk met de 2 omringde afgesloten overwegen.
De overgang van de peyerstraat is bewaakt door werkmensen.
Ik zal zeggen plaats foto's als je die hebt weet je meer vertel..
Ik benieuwt.
Groeten, Waylon
-
Waylon,
Werkzaamheden zijn morgen voor aanvang treindienst afgerond.
Het betreft het vernieuwen van de overweg Kerkveldseweg en een stuk spoor vanaf de Peyerstraat tot voorbij de Wilhelminalaan.
Groeten,
Marc
-
Heb gisteren nog ruim 10 minuten stilgestaan voor de overweg Bosstraat/Peijerstraat.
Wel vervelend, maar ik begrijp het.
Maar de Roermondseweg heb je toch ook nog om Echt binnen te komen?
-
Als je naar pey moet een flinke omweg.
hier de map. (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Echt&sll=52.469397,8.481445&sspn=1.669808,4.938354&ie=UTF8&hq=&hnear=Echt,+Limburg&ll=51.106486,5.893736&spn=0.026892,0.077162&z=14)
mvg, Waylon.
Ps. Heeft hier nog niemand foto's van gemaakt eigelijk?
Ik had ze echt massaal verwacht :p
-
Waylon,
Ik ben bekend in Echt. Ben er 4 jaar naar school moeten gaan ;)
Kom er regelmatig nog ;)
Je hebt de overweg Gebroek, Pijerstraat en Roermondseweg.
Anders rij je om via Maasbracht/Berkelaar.
Vind het wel slecht aangegeven.
Toen ik gisteren stond te wachten, stond er een rij wachtende weggebruikers tot op de Rijksweg.
-
Beste Waylon,
Onderhoud aan het spoor wordt meestal uitgevoerd om storingen voor te zijn en de conditie van het spoor te waarborgen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan bulten en gaten in het spoor met 140 km/u. Dat is alsof je met 80 km/u over een zandweg rijdt.
Onderhoud kan op verschillende manieren gedaan worden. Denk hierbij aan shovels en vrachtwagens voor af en aanvoer van de ballast. Dit is eigenlijk een ouderwetse manier van onderhoud.
Tegenwoordig heb je ook High Output Equipment.
Deze machines zijn speciaal gemaakt om snel een groot aantal meters spoor te onderhouden of vernieuwen.
Zo kan een zogenaamde "kettinghor" de ballast uitgraven->zeven->terug storten. Hierdoor komen alleen de stenen in het spoor te liggen die goed zijn om de trillingen van de treinen op te vangen. Wanneer je te kleine en te grote stenen in je spoor hebt, kan het zo zijn dat je bij regenval een soort aqauplanning op het spoor krijgt. en dit wil je natuurlijk niet.
Een zogenaamde "ombouwtrein" kan dan nog dwarsliggers en spoorstaven vernieuwen. Want ook spoorstaven die 10 jaar lang om het half uur bereden worden, slijten. Dwarsliggers kunnen gebroken zijn door het gewicht van treinen en een verkeerde ligging op het ballastbed. Verder worden in Nederland alle houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers. Dit komt doordat deze houten dwarsliggers voorheen geconverseerd werden met creosootolie. Maar deze olie is schadelijk voor het milieu. Zonder deze conservering rotten de houten dwarsliggers veel sneller.
Na deze high output equipment machines komen er nog allerlei machines zoals; een stopmachine, een ballastploeg en een stabilisator.
De stopmachine stopt en licht het spoor zodat deze op de juiste hoogte ligt en er genoeg ballast onder de dwarsligger ligt.
Een ballastploeg borstelt het spoor en gebruikt een ploeg om het juiste profiel aan het ballastbed te geven.
De stabilisator zorgt met trillingen dat het ballastbed goed in elkaar trilt, zodat je een stabiel ballastbed krijgt.
Dit is natuurlijk allemaal heel snel en makkelijk uitgelegd, maar dit geeft een beetje weer wat je zou kunnen verwachten en waarom dit is.
Ik hoop dat het hiermee iets duidelijker is geworden en anders hoor ik het graag.
Neem vooral de moeite om eens een keer te gaan kijken.
Kettinghor:
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Kettinghor4.jpg)
Kettinghor:
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/357658997_6_tAQr.jpg)
Baf trein (voor de afvoer van ballast)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Werkz_ck3.jpg)
Ombouwtrein ( klein gedeelte )
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/hiergebeurthet.jpg)
Ombouwtrein
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/UmbauzugKev-Gel.jpg)
Ombouwtrein met dwarsliggerwagens en portaalkraan
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/ombouwtrein1.jpg)
Ombouwtrein op transport ( zonder dwarsliggerwagens)
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/vervoerombouwtrein.jpg)
Ballastploeg:
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/SSP110SPPloeg14JoseWesthaven.jpg)
Stopmachine:
(http://i268.photobucket.com/albums/jj8/Sandervg14/Dagjetouren056.jpg)
Stabilisator:
(http://i585.photobucket.com/albums/ss292/kronefan/Stab11-1.jpg)
-
Bart,
Ik weet het.
Ken de weg hier ook wel, is ook bedoeld voor mensen die het niet weten of het gewoon interesseren en er mischien nooit in aanmerking mee komen.
Op de peyerstraat is het gewoon een kwestie van hard doorfietsen als de verkeersleider een stopteken geeft :p
(Kronefan?),
Bedankt voor je informatie heel educatief.
Mooie foto's tevens die alles duidelijk weergeven.
Ik vond het raar dat het oude ballast met :
(http://www.voestalpine.com/railpro/nl/supply_logistics_services/logistics/wagonhuur/klmos.ContentPar-2192-TextBlockImage.jpg)
En dan deze locomotief ervoor en soms 2:
(http://www.phildie.nl/Phildie/kleurenschema%27s/foto-verf-klein/Goederenvervoer/VolkerRail-V100.gif)
Waarom eigelijk deze locomotieven, kan iemand me dat uitleggen?
Mvg, Waylon.
Deze dacht ik nooit tegen te komen behalve in de winkel van Roco.
-
Werkzaamheden te Echt worden op de traditionele manier uitgevoerd. Spoor slopen, ontgraven ondergaan maken, spoor bouwen, aflossen, stoppen en afwerken. Geen High Output Equipement dus! Kwalitatief is de traditionele manier nog steeds één van de beste!
De overweg Kerkveldse weg is afgelopen nacht voor een deel prefab gelegd. Dit is wel één van de nieuwste methoden.
Marc
-
Waarom eigelijk deze locomotieven, kan iemand me dat uitleggen?
Omdat zelf rijdende wagens nog niet gemaakt zijn met deze doeleinden?
-
Op de peyerstraat is het gewoon een kwestie van hard doorfietsen als de verkeersleider een stopteken geeft :p
Zou ik niet doen! Ik weet als verkeersregelaar dat ik bij doorrijders ALTIJD het kenteken moet opschrijven en doorgeven aan de politie.
Bij fietsers zou ik dat even moeten navragen.
Als een verkeersregelaar stopteken geeft, en jij rijdt door, vrachtwagen chauffeur ziet je niet meer, lig jij eronder en is de overweg helemaal dicht.
Niet doen dus ;)
Nu weer on-topic ;)
-
Ja en dan, noteer maar kom me maar halen ;)
Heb je mijn kant al verteld Bart denk laat andere even meegenieten.
Let op!
Als je met de fiets door het stopteken rijd riskeer je overreden te worden en achtervolgd door een verkeersregelaar die serieus denkt dat hij je kan komen halen.
Denk meld het er even bij ;)
Marcel,
Als je even 3x leest... Waarom DEZE locomotief die afgebeeld staat.
Wat heeft deze hiermee te maken, Is er een reden voor.
Waarom geen 1600 of 6400 ?
Snap je?
Mvg, Waylon.
-
Omdat railion amper werktreinen rijdt. Sowieso is er geen bovenleiding beschikbaar ivm veiligheid dus 1600 kan al niet. En bijna alle maatschappijen rijden met hun eigen locs. Volkerrail, Spitzke en Strukton hebben allen eigen locs voor hun werktreinen. Zo niet wordt vaak een beroep op RRF en Shunter gedaan.
-
Oke marcel, daar kom ik weer verder mee.
Bedankt ;)
-
Omdat railion amper werktreinen rijdt. Sowieso is er geen bovenleiding beschikbaar ivm veiligheid dus 1600 kan al niet. En bijna alle maatschappijen rijden met hun eigen locs. Volkerrail, Spitzke en Strukton hebben allen eigen locs voor hun werktreinen. Zo niet wordt vaak een beroep op RRF en Shunter gedaan.
Daar kan ik verder weinig aan toevoegen.
Toevallig heeft een Strukton loc afgelopen week voor de ombouwtrein van Volkerrail gestaan. Zo helpen ze elkaar dus ook.
Werkzaamheden te Echt worden op de traditionele manier uitgevoerd. Spoor slopen, ontgraven ondergaan maken, spoor bouwen, aflossen, stoppen en afwerken. Geen High Output Equipement dus! Kwalitatief is de traditionele manier nog steeds één van de beste!
De overweg Kerkveldse weg is afgelopen nacht voor een deel prefab gelegd. Dit is wel één van de nieuwste methoden.
Marc
Hiervan was ik niet op de hoogte.. Aangezien ik zelf met de kettinghor en ombouwtrein werk, ben ik toch geneigd hier iets meer over te vertellen dan over de traditionele manier die overigens net zo goed zal zijn
-
is die 2200 weer terug bij Strukton ? ze werden toch aan Eurailscout verhuurd ?
voor de rest kan ik alleen zeggen mooie foto's (y)
-
Erg scherp op deze zondagavond.
Nee, deze zijn nog steeds verhuurd aan Eurailscout.
Alleen de Berta staat ter zijde in Zutphen omdat deze afgeschreven is.
De foto is al wat ouder en toen reedt hij dus nog wel voor Strukton zelf.
Als iemand wilt weten wat voor trekkrachten Strukton heeft (loc's maar ook kleiner materieel):
http://www.struktonrail.nl/nl-nl/RailInfraStructure/Pages/Trekkrachten.aspx
-
Zowieso is Eurailscout een onderdeel van Strukton dacht ik ;)
-
Ja, ik geloof dat dit inderdaad nog steeds 50% Strukton is en 50% GSG Knape Gleissanierung GmbH.
Maar ik heb ooit in de wandelgangen gehoord dat Prorail dit op zich zelf wilt gaan nemen.
Maar misschien zeg ik nu dingen die totaal niet waar zijn..! :-X
Gr Ingo
-
Hallo,
Zoals vele al weten rijden sinds gistermorgen (middag)
weer treinen tussen roermond en sittard.
Ik ben nog niet gaan kijken wat er nou precies veranderd is (of hoe het in iedergeval uitziet)
Dat zal iets voor vanavond of morgen worden.
Bedankt voor jullie hulp en foto's
Hierdoor ben ik weer een stuk verder gekomen in werkzaamheden op en rondom het spoor.
Mvg, Waylon.
-
Ik ben vandaag nog gaan kijken.
De houten dwarsliggers zijn vervangen door betonnen exemplaren.
Verder is er nog nieuw ballast gestort.
Ik reed over de overweg van de kerkveldsweg.
Grtz Axel