BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: dito op 03 October 2010, 21:16:26

Titel: Rails doorzagen
Bericht door: dito op 03 October 2010, 21:16:26
hallo
De beste manier om isoleerlassen tussen de rails te voegen is wel zeker bij de aanleg
isoleerlassen tussen te voegen.Maar hoe bij een bestaande baan?Doorzagen?Maar dan zijn er
nogal grote openingen zelfs met de fijnste dremel valt het nogal wijd uit want men kan niet gans plat zagen.Heeft iemand een oplossing.
Dito
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: henk op 03 October 2010, 21:17:30
Roco zaagje. Maakt hele dunne zaagsnedes.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Swiss_fan op 03 October 2010, 21:34:19
schuin zagen geeft wel een even brede snede maar het kedeng,kedeng effect is veel minder.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Floris Dilz op 03 October 2010, 21:35:13
nadeel van die dunne zaagsnede is wel dat de sporen ook eerder tegen elkaar zitten bij warm weer, ben je je isolatie kwijt.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: p.heinst op 03 October 2010, 21:44:18
Floris,

Bij isoleerlassen zitten er meestal een puntje op die tussen de rails komt te zitten (altands die van roco andere weet ik niet) zodat er geen kortsluiting kan ontstaan omdat de rails uitzetten en tegen elkaar komen.
En dat vult de opening op

Gr Piet
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 October 2010, 22:13:51
Ja, maar zo'n isolatielas krijg je er niet tussen als je achteraf de rail doorzaagt.
De simpele oplossing is om er een drupje lijm tussen te laten lopen.
Wil je het iets degelijker doen, dan lijm je er een snippertje plastic tussen.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: RobGood op 04 October 2010, 23:03:12
ja beetje sneldrogende houtlijm beetje zaagsel erdoor en dit goedje in de spleet doen, na drogen efkens bijwerken met mesje enzo en dan is alles weer glad..
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Matheus 18 op 05 October 2010, 00:18:32
Nu kunnen sommige zeggen van hij is weeral daar.
Zelf zaag en slijp ik al meer dan 50 jaar mijn sporen door zonder lijm tussen te voegen of dergelijke andere poespas.
Nog nooit heb ik een probleem gehad, gewoon een leuke kedeng, kedeng van de loc en wagens.
Mij lijkt het hoe moderner, hoe minder dat er kan.
Sta mij toe om bij sommige draadjes plat te liggen van het lachen.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 October 2010, 09:35:49
Matheus, je kan wel plat liggen van het lachen, maar dan snap je het probleem niet. De vulling van een voeg in de rails is niet bedoeld om kedeng-kedeng-effect te vermijden. Als je geen maatregelen neemt kunnen spoorstaven gaan kruipen, waardoor de scheiding dichtloopt. En om dat te voorkomen moet er iets tussen.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: dito op 05 October 2010, 16:30:55
Hallo
De tipvan Klaas is niet zo gek want ik heb het reeds ondervonden dat bij een dergelijke zaagsnede de rails niet meer zo perfect pasten met als gevolg geen kedeng kedeng maar
een opwippen van wagons en zeker als het geen verzwaarde zijn
Dito
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Matheus 18 op 05 October 2010, 16:43:45
Hoi Dito.

Je haald toch wel het zaagsel tussen je spoorstaaf en biels vandaan na het zagen.
Anders heb je inderdaad last van opwippende wagens en is het niet meer van kedeng maar meer van krijgheteng.

Mvg.
Matheus.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Floris Dilz op 05 October 2010, 16:59:47
ontsporingsellende kun je ook voorkomen door de plek waar je zaagt strategisch te kiezen. Niet in een buitenbocht bijvoorbeeld, want daar lopen de flenzen constant tegen de rails te wrijven op zoek naar de minste onregelmatigheid om tegenop te klimmen. Verder staat vooral bij gebruik van flexibele rails in een bocht het spoor vaak onder spanning, dus als je dan een spoorstaaf doorzaagt krijg je en knik in het spoor en dus gelazer. In een recht stuk kan een trein ongeveer alles hebben, zelfs een opening van 5 mm tussen de spoorstaven gaat vaak nog redelijk, al hoor je m dan wel goed en kan er soms een koppeling losschieten. Let er echter altijd op dat spoorstaven goed in elkaars verlengde liggen en de flens geen randje heeft om tegenop te klimmen.
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: dito op 05 October 2010, 18:35:29
Hallo
Dank zij matheus18 hebben we een nieuw woord gevonden voor het opwippen "krijgheteng"

Heel juist Floris,maar ik denk een zaagsnede van 5mm daar gaat uw wagon toch een serieuse wip op nemen.Het is maar een kwestie van opletten en de tips toepassen.
Dito
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: Floris Dilz op 05 October 2010, 18:42:12
ja, t zal er wat op hobbelen, maar het ontspoort niet. Om maar even aan te geven dat het ook weer niet zo nauw komt als je verder maar goed oplet ;)
Titel: Re:rails doorzagen
Bericht door: J. Moors op 21 October 2010, 23:54:00
Zelf heb ik een flexibele as gekocht voor aan de dremel. Is een soort slang waarin een staaldraad ronddraaid. Daar zit aan het uitende een kleine boorkop aan waarin het asje past waaraan de slijpschijf vastzit.
Voordeel is dat men perfect haaks kan slijpen. Mocht de iso toch in een bocht zitten heb ik er vooraf 2 hele kleine spijkers langs de spoorstaaf getimmerd waarbij het "kopje "van de spijker uiteraard de wielen niet gaat raken. Hierdoor kan de spoorstaaf na het slijpen niet gaan knikken of "omhoog" staan
Verder heb ik de opening met 2 componenten epoxylijm opgevuld. Ik heb ook mijn spoorstaven aan de zijkant roestkleur geverft (met beleid uitgevoerd uiteraard). Hierdoor valt de iso aan de zijkant helemaal uit het zicht.

Heb er al jaren ervaring mee en ben er nog steeds tevreden mee.

Groet, J. Moors.