BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: frodo op 03 October 2010, 19:22:50
-
dag allemaal
mijn treinen rijden allemaal gelijk
ik zal het proberen uit te leggen
ik heb 1 trein uit startset 41224 een gele NS 1983
ik heb 1 trein uit startset 51232 een rode DB 110 239-1
ik heb nog 1 trein , hij lijkt op de gele maar is een duitse trein
de eerste startset komt uit Utrecht
de startset 51232 en andere duitse trein komen uit Rotterdam
nou rijden alle 3 de treinen alleen als de mm op KROKO staat
op het forum heb ik instelling van mm op gezocht
en zag het antwoord van Cattootje
nu heb ik dat ook geprobeerd , maar mijn treinen willen niet rijden
er staat bij nr 7 menu en 1 tegelijk indrukken
dan zegt die w 3
ik krijg dan L - 3 knipperend
ik heb er ook wel eens L - 1 van gemaakt van hij doet niets
en de L krijg ik ook niet weg
als er 1 trein op KROKO geprogameerd staat waarom rijden dan alle loks er op
ik hoop het zo een beetje uitgelegt te hebben
wachtend op reactie
gr frodo
-
Dat komt omdat roco missschien alle digtale set zo instelt. Dat kan je testen door ze alle drie apart op de baan te zetten.
Als ze alle 3 op kroko staan moet je er 2 anders programmeren op je multimaus. Zie daar voor de handleiding.
M.v.g erik
-
Hallo Frodo,
Alle nieuwe decoders en digitale locomotieven hebben het adres 3. Dus daar reageren alle locomotieven op. Wil je een adres wijzigen dan moet je dat per locomotief doen. Dus eerst alle locomotieven eraf halen en dan per locomotief wijzigen. Iedere locomotief die op het spoor staat tijdens het programmeren krijgt dat adres.
Bij jou hebben ze dus allemaal een bepaald adres gekregen. Dat zal dus 1 of 3 zijn want je hebt de waarde al een keer naar 1 veranderd. Wil je ze onafhankelijk laten rijden moet je ze om programmeren naar verschillenden adressen. Bij de multimaus gaat het programmeren in 2 stappen:
1) Programmeren locomotief zelf, dus op het juiste adres zetten
2) Locomotief in de bieb van de Multimaus te zetten. (Let op het aantal rijstappen)
Doe je één van de twee niet dan zal de locomotief niet reageren op de commando's. Voor het programmeren, download de handleiding via de link bij de Encyclopedie Artikel Multimaus (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.07.01_-_Roco_Multimaus) en bladeren in de PDF naar bladzijde 13 en 14 daar staat het snel programmeren uitgelegd. en dan doorbladeren naar pagina 18 en verder voor het invoeren in het lok-menu.
Succes!
Groeten ROnald.
-
Hallo Frodo,
Basis programmeren van een lok met de multimaus,
Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.
Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht
wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.
Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,
Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.
Ik werk zelf met de Duitse taal versie.
Eerst het plaatsje in de multmaus.
druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed
Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf
druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK
Het moet nu gereed zijn.
Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.
Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.
Groetjes Piet
-
Potverdorie, Piet. Had ik het ook net getypt, ben je me voor... (y)
-
sven,
Dit hoef je niet te typen, staat in diverse draadjes en anders altijd nog op de site van dutchroco onder multimaus.
www.dutchroco.nl/index.php?board=10.0
copy maken is genoeg. Gaat sneller
Gr Piet
-
bedankt allemaal
heb het uitgeprobeert en alle 3 rijden nu onafhankelijk van elkaar
ook de verlichting doe het prima
nogmaals Piet en de andere bedankt
gr Frodo
-
Heb je de handleiding niet?