BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MattieGraafschap op 02 October 2010, 12:58:15
-
Vandaag heb ik mijn 6520 van liliput maar eens naar de winkel gebracht. Een van de draaistellen blokkeerde volledig, op hogere snelheden. In de winkel werd mij verteld dat er niks aan gedaan kon worden, het was een ouder type met 2 motoren en dat schijnt een drama te zijn... Effe later zei de winkel: het is toch een nieuwere met 1 motor. Mijn vraag is zijn er meer mensen geweest die een loc hadden waarbij de draaistellen het tegenovergestelde van elkaar doen??? de ene aandrijfas slipt door. Dat heeft als gevolg dat de ene as keihard remt terwijl de andere vol gas geeft... Nou hij wou er naar kijken alstie tijd had en ik hoop hem over 2 weken terug te hebben
Zijn er meer mensen met dit probleem???
Mathijs
-
Ik heb er zelf twee gehad. Wat een ramp dingen zijn het. De oude heeft twee motortjes (op elk draaistel 1), en de nieuwere heeft 1 motor met cardan naar de draaitellen. Rijden niet zo ju van het! Zijn bijde opgegaan in onderdelen voor projectjes.
Zou er niet veel voor over hebben om ze te laten repareren, maar zelf de moeite nemen om hem uit elkaar te halen en na te kijken, wat ook een uitdaging is.
Zou als ik jou was uitkijken naar een Piko, al klopt die niet helemaal, deze rijd veel beter!
Groet, Gideon
-
Zou er een piko onderstel in de liliput kap passen?
Ik heb ook 3 van 3 krengen, geen van alle rijdt fatsoenlijk, gekocht in een tijd dat ik alleen nog maar verzamelde en niet reed.
-
Ook de Liliput klopt (totaal) niet.
Het zijn modellen die alleen maar lijken op 64/6500 net als de nieuwe Piko, al komt die beter overeen met de 64/6500
Een Piko onderstel past zeker niet in een Piko kap, de Piko is veel langer.
Als je de Piko gekocht hebt dan vergeet je de Liliput ;D
-
wat ik van die liliputten gezien heb loopt prima... alleen n beetje gezeik om er een decoder in te zetten en de koppelschacht is een kloteconstructie. gewoon een gat in t frame boren en daar met een zelftappertje een nemschacht met oogje aan schroeven is een aardige oplossing.
De tweemotorige heb ik geen ervaring mee maar twee motoren in 1 loc is vragen om ellende.
Wat de loszittende cardan betreft, haal m van de as af, loctite op de as, terugzetten en een dag laten drogen. Geen geduld? dan de as opruwen door er met een combinatietang ofzo in te knippen, kan zijn dat je je tang verziekt maar met een beetje mazzel knip je een beetje in de as en op die braampjes houdt de cardankoppeling weer prima.
-
met 2 componeneten lijm dat dingetje die op het asje hoor vast lijmen.
-
thnx voor de reacties alvast;) ik heb hem nu dus bij de dealer in behandeling;) dus wacht dat maar af... hoop dat ie em kan fixen, aangezien ik niet zo handig ben...
Groeten mathijs
-
Hallo,
Ik heb een poos geleden hier ook al eens een topic over gemaakt maar ben nog niet veel wijzer. Het geval is zo: ik heb net mijn liput ms cargo 6500 opgehaald bij de winkel in zelhem... hij heeft daar 2 maanden (!!!!!!!!!!!!) gelegen en toen ben ik er zelf maar heen gegaan en werd mij verteld dat ie geen onderdelen drvoor kon krijgen ( dan bel je ff lijkt me??) maargoed... het is een loc met 2 motoren waarvan er 1tje slipt... Is er iemand die een adres weet voor onderdelen of een oplossing om hem te kunnen maken?? Beetje zonde van de 100 euries destijds als ie kadoek is...
-
Hoi Mattie,
Weet je ook wat er slipt? Ik kan me zo geen beeld vormen van wat het probleem is.
Ik ken de locs redelijk goed, maar je omschrijving zegt me zo niet zo veel. Trouwens,
intressant te horen dan de cargo uitvoering ook 2 motoren had. Ik dacht dat die de cardans had.
Groetjes, Hans
-
@Mattie,
Daar hoef dus geen nieuw topic voor te starten.
(dus samengevoegd)
-
Hoi Hans,
De winkelier vertelde me dat hij 2 motoren had, maar ik vraag het me eerlijk gezegd af... het productnummer van de loc is L112418 en de motor heeft volgens het boekje het nummer L51240002. Misschien dat je hier iets aan hebt?? Het ene draaistel slipt gewoon zeg maar, de wielen... Zoals ik het in het boekje zie, is het een motor met vliegwiel en aan beide kanten zo'n aandrijfasje... Ik denk dat daar dan het probleem mogelijk in zit??? (heb er niet zo heel veel verstand van, vandaar het draadje)
Ik hoor graag
-
@ Bob,
sorry voor het dubbele topic, kon de oude ffn niet meer vinden:$
Groeten Mathijs
-
Het klinkt misschien gek, maar ik denk dat er een cardanas mist en dat het een type met 1 motor is.
Zit hij in een blauwe Liliput doos? Ik heb ff zo snel geen type nummers bij de hand, en weet zo 123 niet uit mijn hoofd hoe je het simpel kan zien. Misschien als je er aan de onderzijde inkijkt dat je de cardans kunt zien zitten, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat ik vanavond ff kan kijken.. Groetjes, Hans
-
hij zit indd in een blauwe doos waar ook nog opstaat by bachman... ik ga hem een proberen open te maken... Hmmm dat zou mooi zijn als je dat zou kunnen doen... ik hoop echt hem weer rijdend te krijgen...
-
Ew, voordat je begint te hopen, Liliput onderdelen zijn inderdaad lastig aan te komen.
Gewoon onderin de lok kijken aan weerszijden van het centergewicht.
Trouwens, weet je of ie digitaal is voorbereid?
Dan heb je namelijk je antwoord.
Gr. Hans
-
update:
Ik heb de kap er af, en heb hem laten rijden... stapvoets doet hij het, maar als ik hem bijv volle vaart zet gaat 1 vd draaistellen spontaan blokeren en draait een aandrijfas (naar dat draaistel) niet... uhmzzz ffn kijken... das modell ist mit einer digitalschnitstelle gemäß den nem und nmra normen ausgestattet...heb je hier wat aan:P?
-
Dus heb je een model met 1 motor zo te horen. Zie je in het midden 1 motor zitten,
met 2 cardans (plastic stangetjes)naar de draaistellen toe?
Zie je beide cardans erin zitten? Dan zou het kunnen zijn dat er inderdaad iets slipt op
een as en zou secondelijm uitkomst kunnen bieden.
Hans
-
Even je bericht beter gelezen: Volgens mij slipt de koppeling van cardan naar motor dus.
Je zou dit misschien inderdaad met wat secondelijm kunnen fiksen, maar kijk wel uit dat je niet
je hele model onderlijmt.
Groetjes, Hans
-
jaah 1 motor, 2 assen... hmmm oke, en waar precies op de as:$? en kan dat ook met revel plastic lijm??? sorry voor mn vele vragen mr k ben dus niet zo handig...
-
Plastic lijm houd zeker niet als je plastic op staal lijmt. Misschien secondelijm , das mij al eens gelukt,
maar ook hier is de garantie tot de tweede biels. Wat beter zou zijn is een industriele lijm als Olba,
maar ik weet niet of die makkelijk voor jouw is aan te komen als je maar 1 drupje nodig hebt...
De druppel moet op de as gedaan worden en daarna druk je de cardan houder weer op zn plek.
Wel gelijk goed anders heb je een probleem. Zeker als je niet zo handig bent vraag ik me af of je dit
zelf moet doen, of je wacht tot Rail of zo en laat je het daar doen door een van de Fora.
Gr, Hans
-
oke! hardstikke bedankt voor de tips/adviezen!! ik ga er maar eens rustig over nadenken en misschien is dat laatste indd wel de beste oplossing...
groeten Mathijs
-
toch nog 1 vraagje:$ is die lijm in bouwmarkten verkrijgbaar of weet u niet?
-
olba is niks anders dan normale secondelijm, alleen hebben de andere merken geen mannetje op elke beurs zitten om uit te leggen dat hun lijm beter is dan de andere... Dunne secondelijm van bison of pattex of wie dan ook gaat even goed. Kijk wel link uit dat je geen lijm in de motorlagers krijgt!
Met loctite gaat het trouwens beter dan met secondelijm, dan moet je ff naar een autoonderdelenzaak gaan en zeggen dat je loctite wlt en uitleggen wat je ermee wilt doen (welke materialen etc) want er zijn nogal wat verschillende soorten loctite.