BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marcel op 01 October 2010, 14:38:27
-
Hallo,
Ik heb een raar voorval met een Brawa treinstel, art 0750, DB 426.
Als ik deze op mijn test stuk heb staan gebeurt het volgende.
Ik rijdt vooruit(zeer lage snelheid), een mooi 3 punt frontsein met 2 sluitlichten en de continu bestemmingsbak verlichting.
Ik draai de rijrichting om, ook weer zeer lage snelheid, de front en sein verlichting wisselen, en de continu verl. bestemming blijft aan.
Nu doe ik het zelfde, maar dan met hoge snelheid, tijdens het omschakelen van vooruit naar achteruit schakelt de gehele verlichting uit, als de motor stilstand bereikt.
De motor wisselt netjes van richting, en gaat dan weer netjes draaien, maar de verlichting blijft tot ca 5 sec. uitgeschakelt, en gaat dan ook weer aan.
Dit alles met de mulitmaus gedaan, i.c.m. met een ESU locpilot V3, een (denk ik) locpilot basic en een Lenz gold standaard decoder geprobeert.
Lijkt wel of de decoder het niet helemaal kan verwerken.
Iemand bekend met dit probleem of vraagstuk?
Mvg, Marcel
-
Is dit niet gewoon een gevalletje VEEL te hoge belasting? Bij hoge snelheid ineens van vooruit naar achteruit? Of begrijp ik het nu verkeerd? ??? ???
Jelle.
-
Hey,
Als dat is, zou dat dan niet ook bij bijvoorbeeld de Talent van Brawa moeten voorkomen?
Dit is namelijk op al mijn ca 30 loks/treinstellen nog niet eerder voorgekomen.
En ze worden toch allemaal op een gelijke manier even getest, laag, midden en hoog toerental beide richtingen.
Onder hoog toerental bedoel ik niet de mulitmaus vol open gedraaid.
Maar kan ook dat dit treinstel een zeer hoog elektrisch verbruik heeft, dat ik de 1 Amp decoder vermogen volledig nodig heb.
Ik neem aan dat de decoder de motor eerst volledig stopt, zodat de EMK weg zijn, dus ook de belasting.
Om vervolgens in de andere richting te gaan draaien.
Mvg, Marcel
-
Rare manier van rijden houd jij erop na.... Met hoge snelheid ineens omschakelen?
De situatie die jij "uitlokt" lijkt me niet van toepassing bij normaal gebruik.
Ik vind het niet echt een probleem.
Gr Enrico
-
Hey, Enrico.
En als je goed leest?, waar staat dat ik met hoge snelheid ineens omschakel.?
Dit type treinstel heeft nu zonder decoder aanpassing een uitloop van 5 sec. als je in de 5 sec dus de draairichting wijzigt doet het probleem zich voor.
En dat gebeurt bij geen enkel andere lok/treinstel van mij, dus van uitlokking is geen sprake.
Mvg, Marcel
-
Marcel,
Met onderstaande zin suggereer je dat je met hoge snelheid omschakelt:
Nu doe ik het zelfde, maar dan met hoge snelheid, tijdens het omschakelen van vooruit naar achteruit schakelt de gehele verlichting uit, als de motor stilstand bereikt.
mvg,
Sander
-
Marcel,
Ik heb het nog maar eens gelezen, maar ik vind dat ik het de eerste keer al goed gelezen en begrepen had.
Heb jij het verkeert geschreven...? Zoals het er nu staat vind ik het te ver gezocht om het een probleem te noemen.
Gr Enrico
-
Hallo,
Enrico, ik neem aan dat als je reageert dat je digitaal rijdt en dat je dit ook bij jou treinen ziet gebeuren?
Of rijdt je altijd in dezelfde richting?
Ik heb er 30 staan die het allemaal niet doen, en 1 wel, kan aan mij liggen maar ik vind het iets wat niet normaal is tov mijn andere decoders.
Mijn vraag is/was gewoon of dit iets normaals is, of niet.
Hoe jij iets leest of iets interperteerd kan ik niets aan doen, denk aan bommelding.
Ik bedoel gewoon dat ik de regelaar op nul draai en vervolgens de trein laat stoppen en dan in de andere richting laat rijden.
Dan gaat de verlichting uit.
Overigens heb ik al een tip via pb gekregen die ik eerst eens op mijn centrale ga uitproberen met programmeren.
Als het probleem er dan nog is, is het een hoge belasting.
Mvg, Marcel