BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: d.kamps op 15 January 2007, 16:16:50
-
nieuw ontwerp pagina 2
mvg dennis
-
Dennis,
Zo te zien heb je dit in Winrail gemaakt.
Afhankelijk van de gebruikte versie kun je in Winrail het baanplan opslaan als JPG bestand. Zit onder Bestand > Opslaan als.
Dit maakt je baanplan inzichtelijker als je de JPG hier beschikbaar stelt.
Hans
-
Een vraag, waarom zitten er zoveel bochten in het spoor?
Groet Jaap
-
over het rechter en linker gedeelte komen onder een berg dus is al een deel van de bochten weg gewerkt en 3 banen parralel aan elkaar vonk ik een beetje saai dus heb ik ene de ander laten over kruisen.
of kan ik dit beter niet doen?
-
Ik zou de linker wisselstraat van het grote station naar links verschuiven zodat de aftakking naar de enkelsporige baan in deze wisselstraat zit.
Liefst zou ik de wissels zo plaatsen dat ze in rechtdoorgaande stand het station inleiden
Verder zou ik de bovenste enkelsporige aftakking weghalen, en dan het eindstation daar iets langer maken.
Mvgr. Stephan
-
dat was als steengroeven bedoeld ;)
maar kopstation is een goed idee ;D
maar zullen die bochten problemen op leveren voor meerdere assige locomotieven
-
Ook langere loks kunnen door krappe bochten (R=360), het ziet er alleen niet zo fraai uit en vaak kunnen de drijfstangbeschermers of eventuele trappetjes bij de voorste boogie niet gemonteerd worden.
Bij het enkelsporige gedeelte maakt het niet zo veel uit, daar rijden neem ik aan alleen lokaalspoor tenderlokjes.
-
Hallo Dennis,
Je bent een N-rijder, gebruik flex rails dan heb je niet zo van die scherpe bogen zoals die bij het station het lijk wel een Racebaan van Carrera met die haakse boog en wat Stephan in zijn opmerking schrijft is zo gek nog niet.
Gebruik meer de ruimte en bouw niet te vol met allemaal sporen wat je vaak ziet op baan-plannen.
Vriendelijke groet, Marc
-
ik was aan het denken die bovenste vertakking weg te laten en dat dat wat ik eerst een steengroeve van wou maken een ein op kopstationetje te maken
die bocht na het station is idd wat scherp alleen als ik de bocht ruimer maak kom k met de ruimte inde knoei daar moet ik nog naar kijken alleen m'n rangeer spoor bevalt me niet ::)dan moet ik alle waggontjes er in duwen om m'n locomotieven vrij te krijge :( suggesties?
-
Oh ja, je rijdt N daar had ik overheen gelezen, nou ja het blijft verder hetzelfde alleen de genoemde boogstraal en het monteren van bepaalde onderdelen op de loc vervallen dan.
Je rangeerterrein moet je wat meer loshalen van de hoofdbaan, en dus ook een uithaalspoor maken.
Als je vooruit de opstelsporen inrijdt kan je de loc d.m.v. een rangeerloc weer vrijmaken of je zet aan het einde een wissel zodat je loc kan omlopen.
-
ik heb mijn ontwerp aangepast
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/verandert_nieuw_ideetje.jpg
alleen linksboven is een uitwijk spoor is dit niet over bodig of kan ik dit laten zitten?
gr dennis
-
Hallo Dennis,
even ter overweging, ik zie dat het binnenste spoor van de dubbele baan geen mogelijkheid geeft om in het station op verschillende sporen binnen te komen. Misschien een extra spoor in het station, zodat je kan wisselen tussen 2 treinen op dat spoor? Ook de treinen die terugkomen van je kopstation moeten lang op verkeerd spoor rijden. Dit kan natuurlijk, maar een extra mogelijkheid om naar het andere spoor te rijden zou het wellicht wat makkelijker maken.
Marc
-
aan de bovenkant bedoel je?
ik heb het perron nu door getrokken in de bocht.
alleen dan moet ik zelf perrons maken ma dat lukt denk ik wel.
dan komt aan de binnekant het station(bonn of Baden).
en in tussen de buitenste 2 sporen het grote paron
-
Tip, jat ff wat roerhoutjes bij een kiosk op een NS station en maak daar je perronwanden van. Dan kan je een brij van zand en houtlijm er aan de binnenkant tegen aan smeren en als dat droog is kan je het opvullen met zand en lijmen met verdunde houtlijm. Als je dat meteen doet (zonder eerst die dikke brij van zand en lijm er tegen aan te smeren) trekken je houtjes krom of zakken scheef ::)( goh hoe zou ik daar achter gekomen zijn :-|).
Groetjes Michiel
-
niemand nog op of aan merkingen?
-
ik heb nu een heel nieuw en compleet ander ontwerp ;D
alles weer in Nspoor minitrix op 220cm bij 90cm ;D
https://images.beneluxspoor.net/bnls/heftig_minitrix_plan.jpg
wat vinden jullie ervan?
mvg dennis
-
ziet er goed uit
echter vraag ik mij af of n spoor wel bocht wissels heeft :-|
mark
-
Natuurlijk wel, waarom zou het niet zo zijn? Ik heb er hier 2 liggen van Fl* ;)
-
Minitrix heeft ze ook :) Heb er nog 1'tje liggen trouwens ;) (misschien wel 2!)
-
Hallo mark,
Alle merken hebben voor zo ver ik weet allemaal bochtwissels in N-spoor
gr Alexander
-
commentaar advies op het baanplan?
gr dennis
-
oke,
is wist het niet zeker.
maar ik vind je paanplan erg mooi.
mark
-
Dennis,
Hoewel ik nog steeds bezig ben met mijn baanplan, wil ik wat kwijt over jouw baanplan. Zoals je ziet heb ik wat veranderd aan je baanplan in paint, je kan het altijd nog in je Railplanner veranderen.
(http://i174.photobucket.com/albums/w120/Teunvl/heftig_minitrix_plan.jpg?t=1175357690) (http://i174.photobucket.com/albums/w120/Teunvl/heftig_minitrix_plan.jpg?t=1175357690)
Klik op het plaatje voor een vergroting
Zoals je ziet heb ik wat cirkeltjes gezet. We beginnen met de rode cirkel. Die heb ik daar neer gezet omdat ik denk dat de bochten daar te krap worden, en de rijtuigen daar gaan botsen met elkaar. Over de oplossing moet je zelf even denken, ik heb dit even snel gemaakt. ;)
Dan naar de groene cirkel. Zoals je ziet heb ik alle wissels die daar liggen met groen omcirkeld. Ook heb ik er een vette pijl aan geplakt. Dit wil dus zeggen dat je mischien de wissels naar de kant kunt plaatsen, waar de pijl naar toe wijst. Zo heb je meer ruimte voor langere perrons.
Dan naar de rode lijnen. Ik heb hier een kruiswissel geplaatst. Dit omdat je dan meer ruimte hebt voor langere perrons, en jij had tevens 2 wissels gebruikt. Nu maar een kruiwissel.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Groeten,
Teun.
ps. Ik moet wel zeggen, dat ik je vorige baanplan mooier vindt. Daarmee bedoel ik dus deze, Oud Baanplan (https://images.beneluxspoor.net/bnls/verandert_nieuw_ideetje.jpg)
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/heftig_minitrix_plan_1.jpg
ik heb al wat veranderingen aangebracht.
de bovenste perron is verdwenen er zijn 2 wissel weg gegaan en een kruis voor terug. en de driewegs wissel is weg want deze is niet leverbaar :(
alleen ik wou ook nog eens stations gebouw maar kan ik deze plaatsen?
en suggesties voor de opstelsporen en het locpedotje zijn ook wel kom
en ik heb nog geen idee hoe ik het open gebied rechtsboven ga vullen
dus kom maar op met commentaar ;D
gr dennis
-
niemand ?
iemand een idee hoe ik het gedeelte rechts boven kan opvullen of voor een mooi locdepot?
gr dennis
-
Dennis,
Rechtsboven lijkt me een mooie plek voor scenery, er hoeft toch niet perse nog meer rails bij. Als je dit zelf mooier vindt houd ik je niet tegen, maar ik zou rechts boven gewoon zo laten, en opvullen met scenery.
Groeten,
Teun.
-
ja oke ma wat voor een senery :)
overgens het wordt tijdeperk 3 (veel stoom)met rond de sporen berg op die plaats na.
gr dennis
-
Die keuze ligt volledig bij jou. Het kan van alles zijn, van grote steden met grote herenhuizen, tot luchtballon wedstrijden. :)
Ik stel voor, om eens een kijkje te nemen, op de site van totaltrain (http://www.totaltrain.nl/).
Hier kun je zelf zien, wat er allemaal is, en zelf ook beslissen wat voor scenery je wilt.
Groeten,
Teun.
-
ik zou proberen het uittrekspoor rechtsonder langer te maken. Dan creeer je de mogelijkheid om met twee treinen rond te razen en los daarvan te rangeren. Nu kan je een sleep van meer dan 1 wagon alleen via het hoofdspoor op de opstelsporen drukken., of je moet de lok opsluiten (moet je overigens nog steeds van het hoofdspoor komen).
Groet, Sicco Jan