BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: clickmaniac op 30 September 2010, 13:00:02
-
Hallo - misschien kunnen jullie me helpen? Ik heb een aantal messing stoomlocomotieven (HO, Amerikaans, jaren '60 - '70) die door een knutselaar onder handen genomen zijn t.b.v. digitalisatie. (hij vroeg er wel 'pro' prijzen voor maar daar ga ik het nu verder niet over hebben) Na een half jaar en twee keer terugsturen rijden ze nog steeds met horten en stoten en ALS ze rijden, klinken als grind-malende koffiemolens.
Kan iemand me een reparateur aanraden? Het liefst in Nederland?
bij voorbaat dank!
-
zijn wielen en rails goed schoon? (digitaal spul is veel gevoeliger voor slechte stroomafname, een analoge loc rolt veel makkelijker door zodra ie weer stroom heeft, een decoder moet eerst weer "opnieuw opstarten" wat ff tijd kost)
Verder maken sommige locs digitaal veel herrie omdat ze door een decoder via pulsregeling worden aangestuurd, als decoderinstellingen en motor dan niet lekker bij elkaar passen maken ze bij lage snelheden een hoop kabaal, terwijl ze mechanisch prima in orde zijn.
-
Bedankt voor je tip maar wees gerust, de rails zijn brandschoon, ander digitaal spul rijdt perfect, en ik weet hoe een NWSL tandwielkast moet klinken.
Als je wat details wilt: van de NKP 4-6-4 en de Lackawanna 4-8-4 zitten de motoren (Faulhaber, door knutselaar ingebouwd) los, als je van rijrichting verandert slingeren ze van de ene kant in de vuurkist naar de andere en van voor naar achter. Ook veel speling in de tandwielkasten, dat is waar het akelige geratel vandaankomt. Sinds het laatste bezoek aan genoemde knutselaar heeft de 4-8-4 ook nog eens z'n ketel scheef op het frame staan, is de schroef die frame aan ketel voor verbindt onbruikbaar (afgebroken???) en staan de wielen 1x per omwenteling stil bij langzaam rijden - als hij al rijdt dus. De NYC 4-6-2 wil uberhaupt niet rijden, heeft een aan het frame vastgelijmde motor die vervangen moet worden, dit zal frezen / beitelen / hakken / schuren / tegen de muur smijten betekenen, of iets subtiels met een chemisch spulletje. En nieuwe veertjes moeten onder de drijfwiel-aspotten gefriemeld worden, hij staat nu scheef op de poten.
Helaas heb ik zelf geen tijd / gereedschap om deze 'uitdagingen' aan te gaan (misschien maar goed ook voor de locomotieven - LOL) Heb nog genoeg modellen te bouwen / spuiten etc, dan nog het nodige timmerwerk, aan reparatie van messing ga ik nooit toekomen.
Zoals ik al zei, ik zoek een professional die hier raad mee weet.
Hier kiekjes van de 'patiënten':
(http://farm5.static.flickr.com/4146/5038370315_dcc36181ea_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038370315/)
http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038991002/ (http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038991002/)
http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038370807/ (http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038370807/)
http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038370315/ (http://www.flickr.com/photos/milliondollarpictures/5038370315/)
-
ik ziet geen kiekjes, maar als t allemaal zo erg is als je zegt is er sprake van ernstige mishandeling en dienen die locjes hoognodig uit huis geplaatst te worden.
-
zo dan?
-
Niet in Nederland, maar wel een hele goede
http://www.hauptbahn.de/graeler/
Doet heel veel voor Fremo leden.
Hans
-
Dank! En mooi op de route naar Berlijn... min of meer...
-
Hoe reden ze voor digitalisering? Perfect zeker???
-
De 4-8-4 ('Northern' maar de Lackawanna noemde ze 'Pocono') en de Hudson reden prima ja. Natuurllijk wel een beetje lawaaierig en ruw met zo'n open frame (anker?) motor, deed me aan mn oude Märklin denken - ook de geur! De Pacific: onbekend. Wat me ook erg tegenviel van deze knutselaar was hoe de overtollige draadjes van decoders waren afgeknipt en gewoon in de ketel weggefrommeld, klaar om met iets geleidends in contact te komen. Zo kan ik het ook! De Pacific is door een andere reparateur behandeld, op zich wel netjes maar nog steeds niet naar tevredenheid; hij kon de motor er niet afkrijgen en heeft niet even naar de vering gekeken. Affijn.
-
Maar als je het zo slecht van de "knutselaar" terug hebt gekregen, waarom neem je daar dan genoegen mee?? Lijkt toch nergens op zo?
-
Dat is ook de hulpvraag; waarschijnlijk zoekt Dhr. een professioneel die hier raad mee weet.
Dus een reparateur, maar dan een goede.
-
Tja... ik ben allang blij dat ik ze terug heb! Op een gegeven moment begon het wel erg lang te duren, was al bang zer gewoon kwijt te zijn, toen bleek hij niet te kunnen werken omdat hij al een tijdje in 'fysical rehab' zat - dat kan natuurlijk voor van alles zijn, speculeer zelf maar. (Wel vond ik achteraf de naam van zijn bedrijf veelzeggend.... haha - nee meer ga ik er echt niet over zeggen, op een openbaar forum.) Dus, er zullen wel allerlei redenen zijn waarom hij niet meer in staat was de kwaliteit te leveren waarmee iemand mij hem heeft aangeraden. Nadat ik de locs terug had heeft het nog een paar maanden geduurd voordat ik ze op de rails kon zetten. Take your loss and move on, dacht ik, in goed Nederlands.
-
Een loc die geheel uit messing bestaat heefd zijn eigen resonantie, soms kan je dit temperen door isolatie aan te brengen. de motor geeft nu eenmaal zijn trillingen door en wordt versterkt door de daarom gevormde kast.
Of je deze nu digitaal maakt of niet, zonder ingrepen blijft deze lawaaierig.
Mvg.
Matheus.
-
..., soms kan je dit temperen door isolatie aan te brengen. de motor geeft nu eenmaal zijn trillingen door en wordt versterkt door de daarom gevormde kast.
Of je deze nu digitaal maakt of niet, ...
Mvg.
Matheus.
Isolatie aanbrenegn ?? wattestaafjes? dichtspuiten met bouwschuim ??
Mijn messing en witmetalen kitjes zijn geruisloos en die prop ik echt niet vol met mijn geliefde roofmate :), dus beetje onzin wat je nu verkoopt beste Matheus.
Een goedgebouwede lok maakt in ieder geval veel minder herrie dan een slecht gebouwde lok
-
... Take your loss and move on, dacht ik, in goed Nederlands.
Maar je vraagt toch (weer) om een deskundig iemand in - liefst - Nederland? Iemand die de schade kan herstellen en de loc'n goed rijdend maakt?
Hoe weet je wie er echt goed werk kan leveren?
Ik ben bijvoorbeeld erg handig met alles dat mechanisch loopt, maar met decoders inbouwen heb ik geen ervaring.
'T zijn ook twee totaal verschillende dingen, de mechanica van een loc en de elektronica.
Maar op dit forum is veel expertise, dus wie weet?
-
Hoi Marty.
Ik ga er ook maar vanuit van de N stelletjes die ik gebouwd heb, deze waren nogal lawaaierig.
Natuurlijk spreek ik hier over de jaren 90.
Hoe het verder gevorderd is weet ik natuurlijk niet.
Dacht zo bij mezelf van messing blijft messing.
Leuk te horen dat jij met jouw modelletjes geen probleem hebt.
Mvg.
Matheus.
-
Hallo clickmaniac
Ik heb zelf goede contacten met Renee Vink
Deze man is een groot messing bouwer hij heeft een eigen site waar je de nodige
dingen kan zien en bewonderen.
Misschien kan hij je verder helpen.
Hierbij de link naar zijn site.
http://www.modelrailroading.nl/
Laat wat van je horen als je geslaagd ben en doe de groeten van mij aan Renee
Herwim Frank
-
Mijn messing en witmetalen kitjes zijn geruisloos en die prop ik echt niet vol met mijn geliefde roofmate , dus beetje onzin wat je nu verkoopt beste Matheus.
Een goedgebouwede lok maakt in ieder geval veel minder herrie dan een slecht gebouwde lok
In zoverre waar, Marty, dat de oudere messing locs uit de states hier genoemd en getoond veelal geproduceerd waren in het verre oosten... en deze merken "befaamd" waren om hun geluidsproductie en veelal lawaaierige overbrengingen. Ook waren de rijeigenschappen niet altijd je-van-het en was het meestal raadzamer die modellen in de vitrine te laten staan.
Ombouwen d.m.v. een beter motor en overbrenging was en is meestal de beste optie hierbij. Helaas is het hier niet goed gebeurd, maar de oplossing van Matheus mag op zijn zachtst gezegd uiterst creatief genoemd worden.... ;D ;)
-
ik ga er inderdaad van uit dat het lawaai in de tandwielkast gesmoord kan worden, niet in de ketel!
En nog bedankt voor tips...