BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dolf44 op 29 September 2010, 16:53:32
-
Wie kan mij helpen aan de maten van de konijnenhokken op de 1600 in H0 ?
Dolf.
-
wate blieft?
-
Op de site van MCH (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/) staat een afbeelding van een gedeelte van de net verschenen Roco 1611. Deze heeft geen konijnenhokken op het dak. Wanneer zijn deze geplaatst?
Het is Christian Immler gelukt om de 1643 met konijnenhokken en de 1624 zonder hokken op één foto te krijgen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns1643.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ns1643.jpg)
Bron: Christian Immler / www.railfaneurope.net
Helaas staat er geen jaartal bij de foto... :-\
Edit: na wat zoekwerk gevonden! Als het goed is zijn de konijnenhokken in 1985 geplaatst.
-
Volgens mij ergens achterin de 80er jaren werd daarmee begonnen tijdens een constructiewijziging.
-
Op 17 oktober 1984 kwam de 1624 als eerste 1600 op de baan met konijnenhokken, op 3 juli 1986 de 1657 als laatste.
-
dat kan niet kloppen, zie de foto 2 berichten boven je ;D
(1624 zonder en 1643 met)
mvg,
Robin
-
En of dat klopt... als je goed kijkt zie je nog het restant van wat eens een konijnenhok was op de 1624. Begin 1985 stond in OdR een foto van de 1624 met konijnenhok, in september 1985 heb ik de 1624 zonder hok geplaat. Ik kan mij nog herinneren dat ik het toen bijzonder vreemd vond dat de 1624 zijn hok was verloren. Kennelijk is het er af gewaaid, kinderziektes... ;D
wate blieft?
Vind je het moelijk een zin te begrijpen die wèl goed is geschreven?
Wanneer zijn deze geplaatst?
Op 21 juni 1985 verliet de 1611 de Wph Tb met hokken...
-
Revisieopschriften op de 1611 zijn van 6-81 (= datum in dienst, de 16e om precies te zijn). Loc kreeg zijn naam op 05.02.83, dus compromisloos in te zetten zonder hokken tot 21.06.85 (en ja, het is van oorsprong Franse kap, dus mét de 'blokjes')...
-
de maten van de konijnenhokken op de 1600 in H0
Roco 7mm breed 6mm diep 3mm hoog (aan de voorste zijde 4mm)
Märklin 6mm breed 6mm diep 3mm hoog (aan de voorste zijde 4mm)
De Märklin heeft ook onder een rand om het hok.
-
@poes,
mag ik hieruit conluderen dat de typhoon/claxon nooit is verandert, alleen een konijnen hok omheen is geplaatst?
Ik was altijd van mening dat ze vervangen waren door geheel nieuwe uitvoeringen in robustere vorm, maar eigenlijk is er alleen een TE grote kas omheen gebouwd?
Zo leer je nog wat bij na al die jaren... ;)
-
Okay Bob, dat zocht ik. Bedankt.
Dolf.
-
@poes,
mag ik hieruit conluderen dat de typhoon/claxon nooit is verandert, alleen een konijnen hok omheen is geplaatst?
Ik was altijd van mening dat ze vervangen waren door geheel nieuwe uitvoeringen in robustere vorm, maar eigenlijk is er alleen een TE grote kas omheen gebouwd?
Er is inderdaad alleen een hok omheen geplaatst om inwaaien van troep en sneeuw te voorkomen.
-
Er is trouwens ook zo een soort kapje voor de typhoons van de Veolia Stadtler treinstellen geplaatst.
Maar dan en zeer versimpelde uitvoering.
Jos.
-
Wat heeft dat met de 1600 te maken Jos?
Gr,
Bart
-
Dat er een overeenkomst is v.w.b. de typhonisering is tussen beide materieeltypes wellicht...
-
Dat is wat ik bedoelde.
Jos.
-
Een aparte variant had de 1635:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img543.jpg)
1635 "Enschede" met tr. 2246 te Oldenzaal op 12 september 1985
Wie goed kijkt ziet op de 1635 een paar vreemde klepjes voor de typhoons zitten. Voor wie niet goed kijkt, een uitvergroting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img544.jpg)
Ik heb het vermoeden dat dit een tussenoplossing was op weg naar de konijnenhokken.
-
in Polen zie je bij veel treinen een klein kegeltje op pootjes voor de opening van de hoorn zitten, geen konijnenhok nodig en het ziet er ook nog bijna uit als een thunderbirds-plasmakanon. veel gaver dan die suffe hokken en t doel is wss t zelfde. Ik heb eigenlijk geen idee wat t doel is, geen sneeuw en/of duiven in de hoorn krijgen ofzo?
http://lh3.ggpht.com/_7Na9Cec0cKA/StQYpuncn7I/AAAAAAAAA2Y/G8FpvaBfYKI/EN57+1758%2B----.JPG
-
geen pinguïns...
-
die passen dr qua vorm wel beter in ja. Moet een briljant gezicht zijn, een 1600 die n station in komt met zo'n pinguinlijf horizontaal uit de toeter stekend met van die trappelende pootjes en een dikke flats visdrab over de voorruit, want uiteraard schiet dat beest in de stress.
-
Ik zat eigenlijk meer te denken aan dat Poolse materieel want hier hebben we geen loswaggelende pinguïns, op de Zuidpool wel. Ik neem aan dat dat materieel ook in Zuidpolen wordt ingezet...
-
mwah, van utrecht naar rotterdam kom je vlak langs blijdorp...
-
Volgens mij zijn we aan het afdwalen/waggelen ;)
-
Moet een briljant gezicht zijn, een 1600 die n station in komt met zo'n pinguinlijf horizontaal uit de toeter stekend met van die trappelende pootjes en een dikke flats visdrab over de voorruit, want uiteraard schiet dat beest in de stress.
Ik heb nog wel een pinguin in model ;) . Moet dus te regelen zijn.
-
Terug naar het onderwerp: volgens mij is het bedoelt om het inwaaien van sneeuw in de typhoons te voorkomen.
Wat wel vreemd is: bij het ontwerp van de serie 1400, had men al aan 'konijnenhokken' gedacht. Blijbaar was men dat een aantal jaar later weer vergeten...
http://www.nicospilt.com/Lok1400.htm
Maarten
-
Dan nu de uitdaging, wie weet bij de sloper zo'n hok te bemachtigen en zet z'n Flappie erin...