BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Red-Eagle op 28 September 2010, 18:17:40
-
IK heb onlangs de volgende set Roco 41269 (H0) met 10725 sterke universele transformator 50VA, 10764 digitale versterker & 10810 multiMAUS.
Ik heb zo n 12 jaar geleden een analoge modelbaan gehad. Ging toch weer kriebelen dus ben ik eens begonnen met het kijken wat je met digitaal kan. Uit mijn analoge tijd heb een flinke set Fleischmann Profirails overgehouden. Nu wil deze wissels digitaal gaan besturen met een wisseldecoder. Nu is mijn vraag welke decoders raden jullie mij aan.
Tevens heb ik nog een aantal seinen van 6226 Fleischmann Hoofdseinlicht, kan ik deze ook nog gebruiken en wat heb ik daarvoor nodig?
-
Wellicht ten overvloede, maar je weet dat het niet perse nodig is de wissels en seinen digitaal te besturen? Dat heeft eigenlijk alleen zin bij een of andere vorm van automatisering.
Je kan het natuurlijk ook gewoon leuk vinden om ze digitaal te besturen. Dan is de wisseldecoder 10778 van Roco zelf eigenlijk wel een goede keus. Nogal prijzig met een kleine 70 euro, maar omdat je er 8 wissels mee kan besturen per wissel toch weer aantrekkelijk geprijsd.
Roco heeft ook een speciale signaalmodule, maar die is juist peperduur. De spullen van LDT http://www.ldt-infocenter.com/index.htm (http://www.ldt-infocenter.com/index.htm) zijn goed en goedkoop. Zoek maar eens onder DCC-spul.
Tegenwoordig heb je ook universele schakelmodulen, geschikt voor spoelenaandrijvingen (die van Fleischmann wissels bijvoorbeeld) en ook lichtsignalen, omdat iedere uitgang voor een bepaalde functie kan worden geprogrammeerd. De ESU Switchpilot is goed en aantrekkelijk geprijsd.
-
Ik zit er ook aan te denken om de seinen wissels handmatig te schakelen met mijn analoge trafo van Roco, maar ik wil wel gebruik gaan maken van blokken waarin de trein langzaam tot stilstand komt en weer vertrekt. Het mooiste zou zijn als ik het sein handmatig op groen zet de trein gaat rijden. Ik heb geen intentie om een PC te gebruiken.
Het was mij bekend dat Roco die dingen had, maar ik had geen idee ervan of de prijs/kwaliteit goed was.
-
Tja, zonder computer gaat dat het mooiste met de remgenerator van Roco. Maar zoals de meeste digitale spullen van Roco, is zo'n ding niet goedkoop.
-
Das duidelijk. Nu nog een paar vraagjes.
1) Is al het materiaal (treinen en wagons) nu 16v zowel voor analoog als digitaal?
2) Hoe zit het met de wissels? Ik heb deze in de 14V tijdperk gekocht van Fleischmann profigleis. Zijn deze gewoon digitaal te gebruiken?
3) De verlichting en sluitseinen van de passagiersrijtuigen (bv fleischmnn 5619) moet ik waarschijnlijk ook aanpassen naar 16V? Is hier eigenlijk een handig overgangslijstje van?
4) Moet ik eigenlijk nog wat aan de geleiding van de wielen aanpassen van deze wagons (bv fleischmann 5619)?
5) Eventuele seinen moeten neem ik ook met 16V lampjes worden aangepast of moet daar nog meer aan aangepast worden?
-
1.) Nee, analoog blijft je werkspanning 12V
2.) Je wissels zijn gewoon digitaal te gebruiken. Aansluiten op een wisseldecoder en het werkt.
3.)Verlichting inderdaad aanpassen naar 16V lampjes, beter/mooier is omzetten naar LED verlichting.
4.) Aan de assen (wielen) hoef je niets te doen. Echter net als in het analoge gebeuren zullen marklinassen (wisselstroomassen) een kortsluiting geven op 2-railbanen (zowel analoog als digitaal).
5.) seinen hang je aan een seindecoder en hoef je dus naar mijn weten ook niet aan te passen.
mvg,
Sander
-
Bedankt
Ik heb de wagon van fleischmann geprobeerd en hij geeft kortsluiting, is dat van de sluitsein of van de verlichting?
-
hum... geeft hij ook kortsluiting op de analoge baan? Want dan is er iets mis met het rijtuig. In principe kan je een rijtuig met binnenverlichting gewoon op de digitale baan neerzetten. Als de lampjes maar 16v aankunnen. Doe je lampjes van 12v dan branden die feller en gaan eerder kapot.
Alle nieuwe rijtuigen met binnenverlichting die nu in de catalogus staan zijn meestal ook geschikt voor de digitale baan. Moet je de verlichting achteraf inbouwen zou ik gewoon kiezen voor ledstrips.
Voor de seinen en wissels: Meestal zit er een aparte aansluiting op de decoder zit voor het digitale signaal en de stroomvoorziening van de decoder zelf. Zo is kan je bijvoorbeeld je oude analoge treintrafo gebruiken voor het voeden van de wissels en seinen en is er niets aan de hand. Zie ook de centrale voedingsleiding (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.14_-_Centrale_voedingsleiding)
Groeten Ronald.
-
Op analoge baan is er niks aan de hand. Het zijn wagons uit jaar 2000 of ouder. Waarschijnlijk met 12V of 14V lampjes
-
zit er wel een loc decoder in je loc?
-
Het gaat niet om de loc, maar om een personenwagon
-
sorry niet goed gelezen.
-
Gaan de lampen automatisch aan/uit bij het om wisselen van de richting? Zo ja... dan is dat misschien een beetje brak geworden. Dat heeft te maken met de constructie fleischmann toepast... Als het goed is kan je één wiel iets heen en weer bewegen...
Groeten Ronald.
-
Zitten er niet toevallig/per ongeluk wisselstroom wielen onder (dus niet geïsoleerd)?
-
Om welk rijtuig gaat het, catalogusnummer enzo?
-
fleischmnn 5619
-
Zitten er niet toevallig/per ongeluk wisselstroom wielen onder (dus niet geïsoleerd)?
Ik zat eigenlijk te denken dat misschien de wielstellen er een keer uitgeweest zijn, en niet goed teruggezet: In 1 draaistel de isolatie van beide assen aan dezelfde kant. Bij het andere draaistel beide isolaties aan de andere kant.
Grtzz,
Karst
-
Als er verlichting in het rijtuig zit, dan denk ik dat dat inderdaad eerder het antwoord is. Slim, Karst!
-
Ja, behalve dat Red-Eagle (mogen we je gewone naam ook weten?) schrijft dat er analoog geen kortsluiting is en de stroomafname bij Fleischmann ook niet zo in elkaar zit dat er door het omdraaien van wielstellen kortsluiting kan ontstaan.
De 5619 is zo'n rijtuig met 'elektronische sluitverlichting'. Ik heb nooit ontdekt wat dat betekent en het zal ook wel niet al te veel voorstellen, maar daar zou wel de oorzaak kunnen liggen.
-
...en de stroomafname bij Fleischmann ook niet zo in elkaar zit dat er door het omdraaien van wielstellen kortsluiting kan ontstaan...
Volgens mij gebruikt Fleischmann al sinds jaar en dag de oplossing met 1 sleper op de assen en 1 sleper aan de binnenkant van de geisoleerde wielen ( Plan V, Sprinter BR 614 etc. ), of... slechts alleen een sleper op de assen van de draaistellen waarbij dan om en om de isolatie zit ( alle rijtuigen dioe ik ooit van F* gezien heb ) ... :-\
Grtzz,
Karst
-
Ja was te algemeen gesteld, maar voor de 1:93 rijtuigen heeft Fleischmann destijds nieuwe stroomafname bedacht met de stroomafnemers alleen op de acht wielen Karst.
Mooi systeem hoor. Een fotootje, zodat RE kan vergelijken mocht de stroomafname op zijn rijtuig toch anders zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flmstroomafname.jpg)
Los daarvan schrijft RE desgevraagd dat er analoog geen kortsluiting zou zijn en dat kan niet als het probleem in de stroomafname zit.
Elektrisch zit het allemaal niet erg ingewikkeld in elkaar. Ik zou het rijtuig even openmaken en kijken wat er aan de hand is. Zo blijft het voor ons gokken. Maak desnoods de sluitverlichting even los om te achterhalen of het probleem daar zit. De oplossing volgt dan wel.
-
Yep...
Zo 'nieuw' heb ik geen Fleischmann rijtuigen gehad... ( heb dan ook exact 0 ( nul ) 1:93 rijtuigen ;D )
Maar in ieder geval voldoende stof voor 'Red-Eagle' om na te kijken en uit te zoeken ;)
Grtzz,
Karst
-
Geen Koplopers Karst?
-
Nee ;D Ergens moet mijn tijdperk ophouden... :P En Sprinter en Plan V zijn 1:100 ;)
-
Als wisseldecoder kan ik de Kuehn WD10 Universele Schakeldecoder aanbevelen. Ik gebruik deze ook samen met een Roco Multimaus-set.
Hij kan 8 wissels aansturen of 4 wissels en 4 seinen of 4 wissels en 8 lichten, enzovoort. Er zijn meerdere combinaties mogelijk.
Het is een vrij nieuw produkt en ook nog zeer betaalbaar; 38,50 euro incl. verzendkosten ( http://decodershop.securearea.eu/Webwinkel-Category-107555/Schakeldecoders.html ) of 34,95 euro in de winkel (bijvoorbeeld: http://www.modeltreinexpress.nl/www/artikelen.asp?merk=Kuehn&groepnaamid=3387 of http://www.n-spoorstore.nl/n-spoorstore.nl/nl/component/virtuemart/?page=shop.browse&category_id=67)(y)
De lok-decoders van Kuehn zijn ook zeer populair en portemonnee-vriendelijk geprijsd. ;)
Groeten, Gérard
-
Ja, behalve dat Red-Eagle (mogen we je gewone naam ook weten?) schrijft dat er analoog geen kortsluiting is en de stroomafname bij Fleischmann ook niet zo in elkaar zit dat er door het omdraaien van wielstellen kortsluiting kan ontstaan.
Tuurlijk mag je dat weten. Mijn naam is Stefan.
Ik ben eruit. Blijkbaar maakte ik zefl kortsluiting door de wagons erop te zetten. Wel is het elektronisch sluitsein (12V?) van de wagon kapot (door de kortsluiting of doorgebrand?). Wat raden jullie aan voor de digitale baan voor de 2 rode achterlichtjes (Fleischmann 6451) oftewel wat is hiervoor de digitale versie?
-
Sluitsein doet het weer. Dus problemen zijn helemaal opgelost. Alleen is mijn trafo na 3 keer aansluiten kapot. Ik heb de trafo dus maar weer terug gebracht naar de winkel. Nu moet ik wel betalen voor de verzendkosten ook al heb ik gewoon garantie.
-
Hallo Stefan,
Is het niet de versterker tussen de trafo en de baan? Die zit tussen de baan, de multimaus en de trafo.. Als het de trafo zou zijn is wel heel apart...
Groeten Ronald.
-
Het is de trafo, we hebben het in de winkel getest. Het komt ook bijna nooit voor, maar helaas heb ik het dus wel. Wel jammer want ik wou net mijn Keuhn WD10 en mijn Digirails DR400 gaan testen.
-
Nu moet ik wel betalen voor de verzendkosten ook al heb ik gewoon garantie.
Dat hoort helemaal niet, dat jij de verzendkosten hoeft te betalen. Als het echt garantie is, dan is het verzenden het probleem van de leverancier bij wie je het gekocht hebt.
Succes, gr,
Bert
-
Die mening ben ik ook toegedaan. Ik wacht even het resultaat van de fabrikant af. Dan ga ik wel even moeilijk doen in de winkel. Hij moet de kosten maar verhalen bij de fabrikant.
-
Dat hoort helemaal niet, dat jij de verzendkosten hoeft te betalen. Als het echt garantie is, dan is het verzenden het probleem van de leverancier bij wie je het gekocht hebt.
Wel eerder van gehoord, maar zelf nooit meegemaakt dat je binnen de garantie verzendkosten moet gaan betalen bij een winkel. Je koopt juist bij een winkelier en niet on-line voor de betere service. Zou voor mij een reden zijn om elders te gaan shoppen als de winkelier daarbij blijft. Als ex-winkelier zou ik daar nooit bij mijn klanten mee aan durven komen, dan heb je met regelmaat boze klanten in de winkel. En terecht.
-
Van het weekend kan ik mijn trafo gaan ophalen. Hij wil 12,50 euro ervoor hebben. Ik heb nog geen idee hoe ik het ga aanpakken.
-
Van het weekend kan ik mijn trafo gaan ophalen. Hij wil 12,50 euro ervoor hebben. Ik heb nog geen idee hoe ik het ga aanpakken.
Ik wil een zeilboot hebben, zo willen we allemaal wel wat denk ik.
jij hoeft niks te betalen, maar zoals je zelf al tikt, hoe aan te pakken....
succes!
-
Lijkt me niet zo moeilijk.
Even naar de leveringsvoorwaarden vragen in de winkel, die dienen ze te hebben als winkel. Daarin moet dan staan dat ze bij een garantieclaim de verzendkosten mogen berekenen, staat dat er niet dan heeft de winkel geen enkel recht om jou die kosten in rekening te brengen.
Werkt de winkel niet mee dan zien we hier wel verder.
-
Roco zend garantie gevallen gratis !
Dus lijkt me dit geen officiële Roco dealer...
-
Roco zend garantie gevallen gratis, maar de winkelier moet zorgen dat het product bij Roco komt, kennelijk zijn daar de kosten deels op gebasseerd....
Maar dan nog, garantie is garantie, dus ik zou niet betalen.
mvg,
Sander
-
Nee, ook dat geld wordt door Roco vergoed....(voor dealers)
-
De klant heeft niks te maken met de fabriek.
Hij heeft te maken met de winkel waar die het gekocht heeft.
De reis kosten van de trafo van en naar de fabriek, is niet de zorg van de klant.
De klant heeft een overeenkomst met de winkel, niet met de fabriek.
met levering voorwaarden van de winkel heeft die ook niks te maken, dat is leuk en aardig maar de wet is bepalend.
Het is alleen veel werk voor 12,50 euro.
-
Dat klopt, is ook niet het geld, maar meer een principe kwestie. Bij garantie mag gewoon voor reparatie niks gerekend worden, ook al staat dat in de leveringsvoorwaarden. De wet gaat nog altijd boven individuele bedrijfsvoorwaarden.
Andere optie die nog hebt is gaan naar een geschillencommissie, maar zover ik weet is deze er niet in de branch van de modelbouw.
-
Nou ik heb mijn trafo opgehaald en ook niks betaald. De verkoopster deed even moeilijk en ik bleef volhouden dat ik niet ging betalen. Toen is ze even gaan vragen aan iemand anders en toen kreeg ik hem gewoon mee ;)
-
Da's mooi. Hopelijk hebben ze het in alle vriendelijkheid gedaan en niet met een snauw, anders heeft hun poging om je als een tevreden klant de deur uit te laten gaan geen zin gehad. In dit geval moeten ze je gewoon gelijk geven. In elk garantiegeval!