BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter van der Leek op 14 January 2007, 22:11:01
-
Zoals te zien is in "Wat zijn we aan het bouwen" heb ik een Peco code 55 kruiswissel (schaal N dus) met Turtoise-motoren uitgerust. Die hebben als heel erg groot voordeel dat er 2 schakelaars inzitten die naar gelang de wisselstand 2 contacten doorverbinden.
De Peco kruiswissel heeft 4 aansluitingen om de spoorbielzen van de juiste pool te voorzien.
Nu is mijn vraag heel simpel: heeft iemand al een keer een 'schakeling' ontworpen voor deze situatie? Dus eigenlijk een tekening hoe de draadjes moeten lopen rondom de kruiswissel en de turtoises?
Ik ben niets te beroerd om er zelf over na te denken, sterker nog: het gaat me nog wel lukken om er uit te komen ook. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden toch :) ;)
-
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm
-
Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden toch :) ;)
Omdat dat soms een goed gevoel kan geven van: 'Dat heb ik toch mooi weer zelf geflikt.' ;D Gevolgd door, na ontdekking op internet: 'Ik had m'n tijd dus beter anders kunnen besteden. ::)' Ervaring? Ja. :P
-
Goh, dat gevoel heb ik met jou wel vaker RJ... ;D
-
Thanks voor de link Wim. Ik zie daar echter niets over de kruiswissel staan, of lees ik er over heen?
Dat goede gevoel krijg ik wel van andere dingen heren ;)
-
Helemaal onderaan die pagina staat wel iets over een Engels wissel, maar een kruiswissel zie ik er ook niet bij staan. ;)
-
Ik ben zelf al even aan de slag geweest. Volgens mij ben ik iets verschrikkelijk over het hoofd aan het zien, want hij is veel te simpel geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schakeling.gif)
Rood is de aansturing van de tortoises, overgenomen van de gebruiksaanwijzing. Het blok onderaan is een schakeldecoder.
2 Van de 4 puntstukken hoeven naar mijn idee niet gepolariseerd te worden, daar rijdt namelijk, onafhankelijk van de wisselstanden, altijd dezelfde as overheen.
De andere 2 heb ik via 1 turtoise geschakeld. Ik stel de rijwegen straks zo in dat nooit alle 4 de wissels gebogen liggen. Als de wissels rechtsboven en linksonder dus recht ligt polariseer ik de puntstukken alsof de wissels rechtsonder en linksboven gebogen liggen. Liggen de wissels rechtsboven en linksonder gebogen, dan zijn de puntstukken voor hen gepolariseerd.
Hopelijk is het zo duidelijk en kan iemand mij gerust stellen c.q. vertellen wat ik over het hoofd zie ;)
-
Volgens mij wordt het middelste kruis gewoon gevoed van uit de wissels, dus de sporen waar hij mee verbonden is, en zijn de kruisende sporen elektrisch gescheiden. En hoef je alleen de puntstukken daarvan te polariseren.
Mvg
Wim.
-
Peter,
Wat je verzonnen hebt is inderdaad een goede aanpak. Als je tenminste er voor zorgt dat de twee oversteken niet allebei gebogen liggen. Want als je dan over de "verkeerde" oversteek rijdt krijg je op de puntstukken alsnog sluiting.
Wat je ook kunt doen: in de rechtstand van beide wisselparen de puntstukken helemaal geen spanning geven. Als de ene oversteek is ingesteld, dan laat je één van de bijbehorende Tortoises de puntstukken voeden, voor de andere oversteek gebruik je dan een daarbij behorende Tortoise. Bezwaar is dan alleen, als je toch beide oversteken tegelijk afbuigend zet, dan heb je direct volle sluiting.
Je kunt ook Tortoises van beide oversteken er in betrekken door kontakten in serie te zetten. Zodanig dat als beide oversteken afbuigend staan dat de puntstukken helemaal geen spanning hebben. Dan kun je ook nooit kortsluiting krijgen.
-
@Wim, nee, de 4 lijntjes zijn echt voedingsdraden die uit de wissel komen, deze moet ik alle 4 aansluiten voor een onbezorgd rijgedrag op de wissel bij lage snelheden.
@Klaas, dankjewel voor je suggesties. Ik ga er inderdaad voor zorgen (computersturing) dat ze niet tegelijkertijd afbuigend kunnen liggen, dus volgens mij moet het dan goed komen :-)