BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Maik4701 op 26 September 2010, 21:44:49
-
Beste Medeforumleden,
Sorry ik heb de laatste tijd wel heel veel vragen... Ik ben wat dat betreft nog echt een groentje.
Ik las op een website dat je op je houten onderstel waar je je modelspoor op gaat bouwen een soort van isolatie materiaal moet liggen.
Is dit iets wat echt aan te raden is?
Wat zijn hier de voordelen van?
Ik hoor het graag,
Groet,
Maikel
-
het moet niet, je dempt enkel het geluid van je treinen die over het rails rijden wanneer je de rails op wat isolatiemateriaal legt.
-
Maikel,
Lees er de encyclopedie maar eens op na, hoofdstuk E04.02.06. Daar staat van alles in aan bruikbare informatie.
Dick
-
Er staat in de encyclopedie het volgende:
"Een alternatief voor een bovenblad van spaanplaat of multiplex, is het gebruik van Polystyreen Hardschuim HD300, ook wel 'Styrofoam' of 'blauwe Roofmate' genoemd."
Betekend dit dan dat ik GEEN multiplex of spaanplaat er onder moet leggen? Dus alleen maar Roofmate? Of is het beide?
-
Ik zou er toch maar spaanplaat of multiplex onder plaatsen.
Wat men beschrijft is om te plaatsen tussen rails en bodemplaat.
Mvg.
Matheus.
-
Je kunt Roofmate zonder onderplaat toepassen. Maar dan moet je het wel dik genoeg nemen, 3 cm of dikker.
En een paar steunlatten er onder kan ook geen kwaad.
-
En hoe leg je dat dan vast op de triplex planken? Lijm?
-
Ja, witte houtlijm of boekbinderslijm.
Mvg.
Matheus.
-
Tube acrylaatkit.
-
Top bedankt..
-
Vinden we dat nou echt een goed advies? Len de Vries heeft wel eens zo'n plaat gebruikt voor een artikel, maar heeft verder iemand dat al eens gedaan? Ik heb geen idee hoe dat spul zich op wat langere termijn houdt, je krijgt gedoe met eventuele onder de tafel aandrijvingen ... Ik zou het best durven, maar om er nou een beginner mee op te schepen.
-
Geen goed advies. Spaanplaat en MDF raad ik ook af als ondergrond omdat dit zwelt door water en dat geeft later allerlei problemen. Gebruik 12 mm dik Multiplex en leg daarop de rails. Deze plaat is vodoende stevig en kan bij niveauverschillen geleidelijk meegebogen worden. Tussen de rails en dit multiplex kan je dan 3 mm dik blauwe foam isolatie neerleggen (gewoon plakken op multiplex); dit zijn de isolatieplaten die je gebruikt onder de laminaatvloer. Hiermee isoleer je dus ook je geluid van de rails; echter het is geen strikte noodzaak.
Ferry
-
.....maar heeft verder iemand dat al eens gedaan?
Ik heb het eens op Rail gezien bij een spoorbaan van NMRA Nederland.
En Marty gebruikt het omdat je er zo fijn plantjes in kan prakken.
Zelf ben ik een dioramaatje aan het maken op Roofmate, maar dat is een eenmalig project.
-
ik hoorde het stoffer en blik weer rammelen :)
Henk Heeft grotendeels gelijk. al is het een beginner wel aan te raden, maar dan moet het wel visueel voorgedaan worden
Er zijn wat dingen waar je rekening mee moet houden, maar in de praktijk is Roofmate heel makkelijk in gebruik.
Maar een plaat hout eronder is altijd beter, zeker voor de door Henk genoemde onderaandrijvingen, die kan je nou eenaal niet vastschroeven in roofmate
maar MDF of ander zwaar materiaal is een doodzende :)
3,6 mm triplex is al genoeg, desnoods lijm je die op het roofmaten en laat je het roofmate weg op de plaatsen waar je onder het spoor nog wat moet bevestigen, maar eronder kan ook gewoon.
Maar als beginner maak je gauw fouten door verkeerd gebruik, of plaaten van het materiaal, waardoor later blijkt dat je weer veel moet slopen om iets goed te krijgen
Henk, ik gebruik Roofmate nu al meer dan 10 jaar, en mist er geen materialen op zitten gesmeerd waar oplosmiddelen opzitten gebeurt er niks mee inderdaad.
En inderdaad, je kan er zo lekker in prikken, maar dat is een hoofdstuk verder :)
Eigenlijk is hoe Roofmate juist gebruiken meer een kwestie van logisch nadenken, dan kennis van het materiaal
Op eurospoor geef ik 3 dagen een demo over het maken van een spoordijk van Roofmate en het aankleden van een spoordijk, van sloot tot ballast, met diverse soorten gras ertussen in
Maar om op je vraag terug te komen, je kan op je spoortrace van hout diverse materialen gebruiken van een mm of 3 dik, ook roofmate , maar houtlijm gebruiken......geen goede tip.
Neem flexibele boekbinderslijm , of de duurdere lijm van Anitadecor
-
Ik ben het met Burton eens. 12mm multiplex voor de baan, en (in mijn geval) twee maal 5,5mm voor de klimspiraal. Dan 3mm lichtblauwe laminaat ondervloer er op lijmen en daarbovenop de rails vastlijmen (ja ik gebruik inderdaad voor beide gewone houtlijm).
Gerard
-
Ik heb op mijn nieuwe baan ook roofmate van 3 cm toegepast. De wissels drijf ik aan met servo's en die heb ik met 2 parkertjes van 3x15mm vastgeschroefd. Dat gaat uitstekend. Ik heb eerst een proef genomen door aan 1 parker een gewicht te hangen en die bleek pas bij 400gr de pijp aan Maarten te geven. Aangezien mijn servo's maar 40gr wegen leek het mij geen probleem. En ik moet zeggen dat het mij prima bevalt.
Je moet de parkers uiteraard niet als een woesteling vastschroeven, maar omdat het zo licht gaat, is het vastschroeven op allerlei moeilijke plaatsen ook geen probleem.
Bedrading is ook gemakkelijk vast te zetten m.b.v. krammetjes.
De ondersteuning van de platen bestaan bij mij uit latjes van 2x3cm aan de randen van de plaat.
Gaten van 10mm voor de wisselbediening maak ik met een heetgestookt metalen pijpje. Dat geeft een mooi glad gat.
Wat mij alleen tegen valt is de geluiddemping, daar had ik meer van verwacht.
Voor mijn klimspiraal gebruik ik in twee lagen verlijmd triplex van in totaal 6,6mm dik met daarop 5mm laminaat ondervloer.
m.v.g.
Gerrit
-
Ja had ik ook een beetje een te hoge verwachting van. Ik gebruik kurk van 6 mm. maar het klinkt nog een soort hol!
Weet iemand hoe dat komt? (gaat t nog weg) ::)
-
Roofmate is toch een redelijk hard materiaal met een behoorlijke stijfheid waardoor geluidstrillingen niet goed gedempt worden.
Misschien gaat het beter met een extra laagje ondervloer. Bij Hornbach verkopen ze 5mm dik ondervloer.
In het verleden heb ik ook kurk toegepast, maar daar ben ik niet kapot van.
Gerrit
-
Ja had ik ook een beetje een te hoge verwachting van. Ik gebruik kurk van 6 mm. maar het klinkt nog een soort hol!
Weet iemand hoe dat komt? (gaat t nog weg) ::)
gelijmd met houtlijm ??
-
Ik ben er ook achter gekomen dat je zo'n kurk ondergrond niet te fanatiek moet lijmen. Eigenlijk moet je alleen aan de randen lijmen, zodat het kurk onder het eigenlijke spoor los op de ondergrond ligt.
-
Net zoals Klaas Stelt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_1092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_1094_1.jpg)
Zonder gezever ditmaal, hier zie je nog sporen van eerder gekleefde kurk met contaktlijm.
Door deze in kringen op bodem en kurk aan te brengen heb je maar hier en daar een kleefpunt.
Dempt beter en is bij verkeerd plaatsen zo verwijderd zonder de kurk te beschadigen.
Mvg.
Matheus.