BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Hans Kl op 14 January 2007, 21:22:40
-
Hoi,
Wanneer alles goed gaat, ga ik dit jaar verhuizen, en komt er een grotere ruimte voor de treinbaan dan die er nu is.
Beetje vooruit plannen kan geen kwaad.
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/baanplan.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/baanplan.jpg)
Download wintrack7: Hier (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/baanplanhans.tra)
Tijdperk/land:
Duitsland, TP3 tot nu, electrische hoofdlijn, enkel sporige diesel zijlijn.
Het idee
Een fictief IC-hoofdstation met aan beide kanten een keerlus waar in beide lussen een schaduwstation zich bevindt.
Onderste 2 niveau's zijn de lussen.
Overloopwissels bij de ingang van de schaduwstations zodat trekduwtreinen en treinstellen niet door de lus heen hoeven. Dit geeft een realistischere pendelmogelijkheid.
Goederentreinen en getrokken treinen gaan wel gewoon de lus door.
Om uit de schaduwstations genoeg hoogte te krijgen, maak ik gebruik van spiralen. Mijn huidige baan heeft er 2, en die wil ik gaan hergebruiken.
Het bouwen hiervan is mij allerszins meegevallen.
Aan de linkerkant van het station gaat de lijn onderzichzelf door.
Ook hier wordt hoogte gewonnen dmv een spiraal.
In het station bevind zich een perronnetje voor de zijlijn.
Deze is toegankelijk vanaf een kant van de hoofdlijn.
Doormiddel van een spiraal wint deze genoeg hoogte om over de hoofdlijn heen te gaan.
Het stationnetje is groot genoeg voor een railbus-stelletje, of een v100/v160 met 1 silberling (stuurstand).
Mogelijkheid voor omlopen is aanwezig.
De hoofdsporen zijn lang genoeg voor 6a7 rijtuigen met loc.
Bij het station bevindt zich een verlaagt locdepot met draaischijf.
Hier kan ook het eea aan los materieel opgesteld worden.
Techniek
Digitaal, 2 rail.
MRDirect icm Koploper.
Onzichtbare stralen zijn R3/R4 van Roco.
Zichtbaar hoofdzakelijk R5/R6, waar mogelijk ruimer.
Het wordt een leuk project, zal wel het eea bijgebouwt moeten worden aan electronica.
Scenery wordt hoofdzakelijk gemaakt door m'n vriendin, die vindt het geweldig, en heeft ook een vinger in de pap :)
Suggesties zijn welkom.
-
Groot baanplan, mooie ruimte! ;D
Je zijlijn heeft op het bergstationnetje wel een omloopmogelijkheid, maar op het centraal station niet. Misschien dat je dat nog even wil/kan aanpassen?
Veel ontwerpplezier!
Groetjes,
Robert-Jan
-
Hoi,
Klopt, nu aangepast. (nog niet in plaatje).
Noordkant blokkeert echter nog de hoofdbaan bij het omlopen.
Verder kom ik er nu achter dat ik vanaf het depot niet goed de hoofdbaan op kan komen, trein blijft dan links.
Moeilijk, maar vast wel op telossen.
-
Prachtig plan, maar er ist toch 1 ding..
waar zijn alle goederensporen. Ik weet dat vele modelspoorders personentreinfavorieten zijn, maar op bijna allle plannen zie ik geen goederenterrein.
Zeker een station van het formaat dat Hans plant, zou er minstens een goederenstation van ongeveer 4 sporen moeten zijn.
2 doorrijsporen, ook te gebruiken als opstelsporen.
1 laad-losstraatspoor
1 goederenloodsspoor met eventuele laad-losperrons
en dan heb ik het nog niet eens over industrieƫle aansluitingen.
Zeker in Tijdperk 3 kunnen die niet ontbreken.
maar ook even serieus: ik ben jaloers, heb zelf zeker niet zoveel ruimte. :P
-
Fraai ontwerp, had ik maar zoveel ruimte.
Ik moet het met een boekenplank doen in N.
Groet,
John
-
waar wil jij eigenlijk gaan staan, en kun je overal nog wel bij?
verder mooi, en een giga grote ruimte wat mij betreft.
Hedzer
-
Staan? Moet dat ook nog? ::)
Dat gebeurt in de ruimte vanaf de deur.
Aan de achterkant van het station komt een luik oid, zodat ik er van die kant ook bij kan.
Wat betreft de goederensporen: geheel mee eens.
Wellicht ergens een klein losspoortje maken aan de noordkant van de baan.
De langere goederentreinen denderen lekker door het station heen, en mogen er ook niet stoppen.
-
Wellicht ergens een klein losspoortje maken aan de noordkant van de baan.
Ik heb nog eens goed gekeken en ik denk dat ik weet hoe je er nog een goederenspoor bijkrijgt. ;)
1. Als je nog een doorgangsspoortje tussen de 2 perronsporen legt kan daar de goederentrein voorbijrijden (zonder klachten van de passagiers)
2. Het spoor naar het zijlijnstation kan ook van de andere kant worden aangesloten en dubbelen als buurtgoederentreinspoor (Ng-Gleis)
3. Als de Lokloods iets naar rechts verplaats kan worden, kunnen daarnaast nog 2 of 3 kopspoortjes komen voor een goederenloods enz.
4. Als je nog een extra wissel inbouwt in het spoor naar het Depot kan dat worden gebruik als uittrekspoor voor de kopgoederenspoortjes.
Al met al een goed plan, goed doordacht. ;)
-
(http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/baanplan2.jpg) (http://www.xs4all.nl/~hkleton/misc/railroad/baanplan2.jpg)
Hier wat aanpassingen in het depot en de zijlijn gebeuren.
Let wel, het depot ligt een cm of 3 Ć 4 lager dan het station.
Hier een drieweg wissel ingestop om zo nog een extra spoortje te creeeren. (heb er toch 2 liggen, zonde om niet te gebruiken :)) (don't flame...)
Klein goederenspoortje, en een overloopmogelijkheid voor de zijlijn.
Zijlijn is nu zuidelijk aangesloten ipv noordelijk.
Uithalen voor de goederentreinen gebeurt dan op het zijlijntje, de hoofdsporen hebben er dan geen last van.
-
Leuk plan! :D Hoe staan de zaken nu?
-
Qua plan ben ik nog niet veel verder op het moment.
Even laten bezinken.
Wel ga ik zo beginnen met de huidige baan af breken.