BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Danny op 25 September 2010, 17:14:08
-
Ik ben nieuw hier dus hallo ;)
Ik ben net begonnen met een zeer uitgebreide startset van marktplaats. Maar nu heb ik iets vreemds ontdekt.
Afentoe als mijn loc ontspoord, rijd hij opeens achteruit ipv vooruit. Ik heb gehoord dat je om richting te wisselen de trafo 'door 0 moet drukken'.
Alleen werkt dit niet, de loc blijft achteruit rijden. Van iemand heb ik een tip gekregen dat ik het locje moest openen en voorzichtig tegen een hefboompje aan moest drukken. Nu rijd hij dus weer vooruit. Dit probleem doet zich wel vaker voor, dus mijn vraag is: Hoe zorg ik ervoor dat ik hem gewoon 'op afstand' kan laten schakelen? Elke keer de loc openen is natuurlijk ook heel vervelend.
MVG,
Danny
-
Hoi Danny,
Misschien moet je wat meer info geven... merk, startset, fotootje, etc. Zo kunnen we niet veel voor je doen. Zo te lezen lijkt het een Marklin Delta set?
We horen dan ook graag van je ;)
-
Ehm, ik weet niet alle gegevens omdat dat niet in de marktplaats advertentie stond. Het is ook meer een samengestelde startset met veel accesiores ipv eentje die je bij de winkel kan kopen ;D
Het merk is Märklin, en ik heb een fotootje van hetzelfde model op internet gevonden:
http://img522.imageshack.us/i/68629451marklincomplete.jpg/ (http://img522.imageshack.us/i/68629451marklincomplete.jpg/)
MVG,
Danny
-
Hallo Danny,
Je hebt het over een hefboompje.
Bedoel je dit:
(http://www5.pic-upload.de/25.09.10/xbup1itoqxi.png)
Dat is het omschakelrelais.
Heel belangrijk is dat er een veertje op zit, dat zorgt er voor, net als bij een ballpoint, dat met een beweging er twee standen gerealiseerd kunnen worden.
Als dat veertje verdwenen is, wat ik verwacht, dan moet je even met het locje langs gaan bij een goede treinenwinkel en vragen of zij je aan dat onderdeeltje kunnen helpen.
Als het veertje er wel op zit dan kan het zijn dat het relais zelf defect is.
Er zit dan niets anders op dan zo'n relais te bemachtigen, dat zal niet meevallen want het is een behoorlijk gedateerde set.
Ik verwacht ergens uit de 70'er jaren.
grt Piet.
-
Hai Piet,
Ja inderdaad, dat is het hefboompje waar ik het over had. Het veertje zit nog prima op zn plek. Jammer als het daaraan zou liggen, net een set gekocht dan verwacht je wel dat alles het doen :(
Zou het niet aan de trafo kunnen liggen?? En als het aan het omschakelrelais ligt, kan ik er dan ook niet voor zorgen dat hij in zn vooruit blijft staan?
MVG,
Danny
-
Mocht je het onderdeel nodig hebben,hier liggen er 2 in de rommelbak.
Als je wilt weten of de trafo goed is moet je er even een multimeter aanhangen.
Als de trafo achter de nul staat moet er 22-24 volt uitkomen.
Groeten Robin
-
Hai Piet,
Ja inderdaad, dat is het hefboompje waar ik het over had. Het veertje zit nog prima op zn plek. Jammer als het daaraan zou liggen, net een set gekocht dan verwacht je wel dat alles het doen :(
Ja dat heb je nog wel eens met 2dehands spullen, dat het niet helemaal functioneert.
Maar gelukkig kan Robin(Hero) je helpen, als het relais stuk is.
(http://www.ab-treinen.nl/Techniek/schema.JPG)
(opm. vergeet de lanpjes in het schema, die zitten niet in jouw loc)
Als dan de spanning van 22-24 volt wisselspanning op de baan staat, dan kan het zijn dat het relais geen spanning krijgt, het draadje wat op de foto staat moet (via de motor aansluiting) met de sleper in verbinding staan.
Maar je moet eerst even wat anders doen, inderdaad de trafo controleren, met een multimeter.
Als die spanning goed is, zet dan de loc dan eens zonder kap op de rails, en kijk wat er gebeurt als je de trafo omschakelt.
Zie je dan het hefboompje bewegen? Of gebeurt er niets?
Als er niets gebeurt is zo goed als zeker het relais overleden, zie je wat bewegen dan is het waarschijnlijk een kwestie van goed schoonmaken.
Zorgen dat de omschakelaar heel erg licht loopt. en de veerspanning niet te hoog is.
Zou het niet aan de trafo kunnen liggen?? En als het aan het omschakelrelais ligt, kan ik er dan ook niet voor zorgen dat hij in zn vooruit blijft staan?
Ja dat kan maar is niet zo leuk natuurlijk.
Als je dat wilt zul je een van de twee draden die van de motor-veldwikkeling naar het relais loopt, pernament met massa moeten verbinden.
Welke dat is kan ik zo niet zeggen, dat moet je eeven uit proberen.
Ik bedoel de draden die van de motor naar de omschakelcontacten lopen, boven op het relais.
Nogmaals probeer het locje eerst te herstellen en ga dan pas over tot noodmaatregelen.
grt Piet.
-
Hoi Danny,
Dat klinkt als het meest waarschijnlijke.: Het omschakelrelais maakt geen/slecht contact met het chassis van de loc.
In bovenstaand plaatje is voor het overzicht de min. van alle functies weggelaten.
Check eens in je loc of het relais nog goed vast zit en contact met de wielen maakt.
Grtn Robin
-
net een set gekocht dan verwacht je wel dat alles het doen :(
Heb je het niet getest dan bij de verkoper...
-
Een set met deze oude schakelmethode is zeker meer dan 12 jaar oud.
-
Hoi Danny,
Meestal is het spontaan omschakelen van de rijrichting het gevolg van te lage spanning van de veer op het relais. Dit is het gevolg van veroudering van de veer. Ik heb zelf dit probleem meerdere malen gehad toen ik nog analoog reed. De oplossing is dan het koperen lipje waaraan de veer zit voorzichtig te verbuigen zodat de spanning van de veer weer iets groter wordt. Helpt dit niet, dan kun je nog proberen een nieuw veertje op het relais te zetten.
Werkt dit niet, ik heb nog een aantal van deze relais liggen waar ik niets mee doe. Dus als je er een nodig hebt laat het weten per PB, dan stuur ik er een naar je op, hoef alleen maar de verzendkosten er voor te hebben.
Groeten, Yuri
-
Doe maar niet het koperen lipje verbuigen :-\
Na een paar keer breekt het dan af. Beter is het veertje iets strakker zetten door een andere winding om het lipje te schuiven.
Of koop gewoon 7194 van Marklin. Per 5 verpakt, kosten zoiets van 3 euro..
Gr, Bert
-
Ik heb wat rondgevraagd naar een voltmeter binnen mijn familie, geen resultaat dus ik ga hem binnekort aanschaffen.
Overigens is er nu wel iets raars. Als ik spanning op het spoor zet, schakelt het schakelrelais vooruit en achteruit (!) om daarna een zoemend geluid te maken, soms rijd hij nog even voor en achteruit maar meestal rijd hij geen centimeter verder meer hierna. Ligt dit aan het relais?
@Yuri: Ik heb het veertje even ter controle losgehaald en voorzichtig uitgetest, er staat nog een boel spanning op.
@Piet: Dankjewel voor de tekening, ik snap nu hoe het allemaal in elkaar steekt :)
@HeRo/Robin: Hoe kan ik dit precies controleren? De sleper losschroeven?
MVG,
Danny