BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 21 September 2010, 21:45:45
-
Nooit eerder gezien. Een soort wisselklem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselklem.jpg)
Het kruiswissel tussen spoor 7 en 8 van Utrecht CS is tijdelijk onklaar gemaakt met aan iedere wisseltong zo'n klem.
Kennelijk vertrouwen ze de verkeersleiding niet. ;D
-
Dat is ook een wisselklem... ;)
Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.
-
Als je goed kijkt zie je zelfs een hangslot zitten. Kan ook niet iedereen de grendel er af halen. Is het nog veiliger.
Bas
-
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
-
Het vreemde is dat de perronsporen 7 en 8 momenteel volledig in gebruik zijn. De klemmen maken het alleen onmogelijk om over te lopen.
Spoor 4/5 overloopwissels liggen ook geklemd. Je wilt daar ook niet meer overlopen, de draad boven het wissel is weggehaald. Volgens mij gaan al deze wissels verdwijnen op Utrecht Centraal, behalve op plekken waar ze structureel gebruikt worden. Bijvoorbeeld van 18b naar spoor 16, van 10 naar 9c/9b of naar 11. De 'a en b zijde' van het perron komt op die manier te vervallen, en wordt het één lang perronspoor.
-
Al zal men die A en B wel blijven gebruiken lijkt me voor treinen die splitsen in Utrecht (de treinen naar Den Haag en Rotterdam bijvoorbeeld) ondanks dat de overloopwissels worden verwijderd.
Sander
-
Dat is ook een wisselklem... ;)
Beveiliging van een werkplek, niet omdat ze een TRDL niet vertrouwen, maar hem nu de kans ontnemen om hem een fout te laten maken met gevolgen.
Komt ook voor als andere beveiliging. Bij museumlijnen zijn dergelijke klemmen ook in gebruik.
SHM
- Zwaag (volgens mij zelfs drie, nl twee voor het omloopspoor en een in de aftakking in het zijspoor richting de loods aldaar)
- Twisk (zijspoor)
- Opperdoes (zijspoor, misschien ook nog in kopspoortje vanaf zijspoor)
- Medemblik (opstelspoor waterwagens)
Wissels liggen geklemd met "baanvak sleutel", die iedere Chef trein bij zich heeft. Deze sleutels worden "normaal" gebruikt om de kastjes te openen waarmee de overwegen bedient kunnen worden. Indien er meerdere treinen rijden worden op de onbemande stations (niet Wognum dus) indien gewenst de wisselklemmen losgehaald op daar te kunnen kruisen.
Dit kwam op meerdere lijnen voor in het verleden
-
In het NSM liggen ze (helaas) ook, ter voorkoming van vingers van kinderen tussen de tongen als pappa laat zien hoe een wissel werkt....