BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: BAMA op 22 September 2010, 16:25:16
-
Hallo
Ik ben een 3rail annaloge baan aan het bouwen
Voor de stroom voorziening gebruik ik een Temsi trafo met dubbele besturing (2 stroom groepen) en een Marklin trafo (1 stroom groep)
Ik weet en heb dat ook gedaan dat je de bijde trafo's met de - met elkaar moet koppelen
Het volgende probleem doed zich voor
Als een trein van uit het door de Marklin trafo gevoede gedeelte in het door de Temsi trafo gevoede gedeelte of anders om komt ontstaat er kortsluiting met een vonken regen bij de stroomafnemer en puntcontacten
Dit probleem doet zich niet voor bij de overgang van Temsi groep 1 naar Temsi groep 2
Wie kan hier vertellen wat er aan de hand is
Met vriendelijke groet
Bart
-
Hoezo trafo's met de - koppelen, elke trafo bestuurd toch zijn eigen baanvak!
Hoe kan je nu bij wisselstroom een - koppelen.
Mvg.
Matheus.
-
Matheus
De - koppelen is normaal wand bij de stroom scheiding van de verschillende groepen word alleen de + geisoleerd de - is gewoon via de spoorstaven aan elkaar gekoppeld.
Bart
-
Bij Märklin is er geen sprake van plus en min, maar van fase en nul.
Maar welke aansluiting de fase is en welke de nul, dat hangt af van hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Dus als je kortsluiting hebt gewoon van één trafo de stekker omdraaien.
En dan moet je nog uitkijken dat de spanning van beide trafo's ongeveer gelijk is, want anders krijg je rondvoeding en dat is bijna net zo erg als kortsluiting.
-
Klaas
Dit ga ik uitproberen
+ en - is natuurlijk leken taal ,fase en nul is vaktaal
Groet Bart
-
+ en - is natuurlijk leken taal ,fase en nul is vaktaal
En dat is natuurlijk onzin.
Bij gelijkspanning heb je het over + en -.
Bij wisselspanning wordt er gesproken over fase en nul.
Is gewoon beide lekentaal en vaktaal.
Gr.
Eric
-
Ach Eric, als we elkaar maar begrijpen.
En zelfs in de vaktaal wordt er over plus en min gesproken bij wisselspanning. Bij de 25kV bovenleiding voor de hogesnelheidslijnen spreken ze over de rijdraad zelf als de positieve feeder, en de versterkingsleiding noemen ze de negatieve feeder. Wat ze daar feitelijk mee aanduiden is dat beide in tegenfase zijn.
-
Klaas
Ik heb de stekker omgedraaid en proef gereden en vastgesteld dat het probleem is opgelost.
Bedankt en mijn complimenten
je hoeft het niet uit te leggen maar ik snap niet hoe dit kan
Ik bedoel als ik de stekker van de stofzuiger omdraai blijft hij nog steeds zuigen
Als mijn trein van de ene groep naar de andere groep rijd had ik in de foute situatie storing , maar als hij bij voldoende snelheid over de stroom scheiding heen reed ging hij gewoon verder.
Groet
Bart
-
Je hebt feitelijk met 2 stroomkringen te maken: als je 2 trafo's zo aan zou sluiten (NIET DOEN! GEVAARLIJK!) Stekker > laagspanning > laagspanning, dan staat er op de stekker van de tweede trafo weer zo goed als de volle netspanning (230 Volt dus)
Maar omdat je een nul en een fase hebt, komen die fase en nul ook aan de laagspanningszijde tevoorschijn: als je 2 trafo's naast elkaar zet en je zou die parallel willen schakelen aan de laagspanningszijde (wat je dus niet zomaar moet doen) moet je zorgen dat de 0 aan de 0 komt en de fase aan de fase: jij had het zodanig aangesloten dat de fase van de een aan de 0 van de ander gemonteerd was: als je dan met de trein over een overgang rijdt, heb je sluiting inderdaad.
-
Menno
Wat ik heb gedaan is het volgende
Ik heb een banen boek (een oudje) Van Marklin
Daar in staan baan ontwerpen van eenvoudig met 1 trein tot groot en uitgebreid met meerdere treinen
Bij alle banen word aangegeven het aantal benodigde transformatoren
Bij alle ontwerpen word aangegeven dat de 0 uitgang van alle trafo.s met elkaar verbonden moeten worden
Doe je dit niet dan worden ze toch met elkaar verbonden via de spoorstaven.
Waar dat nodig is kun je bij de oude M rals een stukje stevig papier tussen de verbindings lipjes op de midden rail als stroom isolatie aan brengen. Bij de K rails heb je een speciaal hulpstuk nodig
Op die manier heb je voor elk gedeelte een eigen trafo nodig
Op deze manier worden de fase of + uitgangen nooit met elkaar verbonden en zal er geen gevaarlijke situatie ontstaan.
Groet
Bart
-
Op deze manier worden de fase of + uitgangen nooit met elkaar verbonden en zal er geen gevaarlijke situatie ontstaan.
"Nooit" is een beetje te optimistisch gesteld. Op het moment de de sleper over de scheiding rijdt verbindt hij de trafo's even met elkaar.
-
Klaas
Stel dat ik een rijtuig met een sleper stil op de scheiding zet, dan is het dus mogelijk dat als ik de stekker van 1 van de trafo's uit het stopcontact haal er op de stekker 220 of 230 volt staat.
Ik ga het niet uitproberen.
Het belangrijkste is dat mijn probleem is opgelost.
Groet
Bart
-
Hallo Bart,
De truc is om alle trafo's via een stekkerblok aan te sluiten nadat je inderdaad de stekkers 'goed' hebt aangesloten. Neem er een met een aparte aan/uit schakelaar hoef je nooit meer iets te veranderen. Heb dit ooit ergens gelezen.
Groet Hennie
-
Bart, inderdaad, als de sleper op de scheiding staat, dan verbind hij de fase van beide trafo's met elkaar (in jouw termen de +). De nul is al doorverbonden.
De ene trafo voedt dan dus 16V in de 16V aansluiting van de tweede trafo, en die transformeert dat weer omhoog naar 230V.
Märklin heeft intussen ook al onderkend dat dat toch wel een gevaarlijke situatie is. Daarom leveren ze nu trafo's waar een elektronische schakeling zit die dat onmogelijk maakt. Nu kan er op een losse stekker hoogstens iets van 30V komen. Ik weet alleen niet precies welke trafo's zo'n voorziening hebben.
Verder sluit ik me aan bij het advies van Hennie om een stekkerblok met schakelaar te gebruiken. Als alle trafostekkers eenmaal goed zitten hoef je die er niet meer uit te halen.
-
Klaas en Hennie
Een goed en simpel advies waar ik wat mee ga doen.
Tussen tijds had ik mijn stekkers al van een stikker voorzien die allemaal aan dezelfde kant ( voor mij de zichtkant)zijn aan gebracht
Groet Bart