BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Boerammetje op 14 January 2007, 14:15:11
-
Roco bracht een jaar geleden of zo een serie nieuwe blauwe D's uit. Aanvankelijk 6 stuks, maar naar ik begreep kwamen er daar later nog 2 bij, waaronder rijtuig A 7712 (naast A7702). Wie weet wat het andere rijtuig was, en wie weet waar ze beide nog te koop zijn?
-
Hoi Bram,
De andere is artikelnummer 44296, met wagonnummer B7828 2e klasse.
Deze is nog niet zo lang geleden verschenen, de laatste twee hebben ook de nieuwe verpakking in tegenstelling tot de eerdere 6 verschenen exemplaren.
groet,
Oscar
-
Onder nummer 44296 is vorig jaar ook nog wagennummer B7821 uitgebracht, ook met de nieuwe verpakking dus.
Groet, Steef
-
Klopt, de 7821 had ik inmiddels gevonden. Maar nu blijkt er dus ook nog een 28 te zijn?
-
Misschien een (domme) vraag.
in welke schaal zijn Roco Plan D rijtuigen?
1:100/1:93/1:87 ?
Alvast bedankt :).
-
Keurig 1:87.
Ik denk dat 7828 een typefoutje is.
-
Zijn ze echt 1:87?
ik vindt ze wel erg kort tegenover het ICR ;D
-
Dat valt toch wel mee?
Ze zijn nauwelijks korter dan de ICR'etjes van Lima of Märklin. ;D
-
ICR van Lima is 1:100....
ICR van LSM is 33 CM ofzo dacht dat de plan D,s duidelijk 1:100 is want een 1:87 rijtuig is altijd 28 cm of meer ofniet?
ICK ICR K4 wel
-
ICR van LSM is 33 CM ofzo dacht dat de plan D,s duidelijk 1:100 is want een 1:87 rijtuig is altijd 28 cm of meer ofniet?
Er zijn geen nooiten en altijden, een twee-, drie- of vierassig rijtuigmodel heeft maten naar z'n origineel. Je moet 'm dus niet naast een ander rijtuig zetten, maar vergelijken met het origineel. Kijk maar op de site van Martijn Haman; een plan D is 22.650 m lang. Dus; 22650/87 = 26,035 cm. Meet je plan D nu op en je weet of het 1:87 is.
-
De rijtuigen van LSM zijn vaak 30 centimeter lang, omdat de voorbeelden de standaardlengte van 26,4 meter hebben. Die standaard is ergens in de jaren zestig afgesproken en sindsdien hebben de meeste nieuwe Europese vierassige rijtuigen ook die maat.
Maar daarvoor niet en plan D (plan E trouwens ook) is dan ook duidelijk korter dan 26,4 meter, 22,6 meter kennelijk. Roco heeft dat keurig vertaald in een 1:87 model met de juiste lengte.
-
aha ;D Netjes
Waarom zijn de plan W rijtuigen van Roco Wel 1:100?
of komen die ook in 1:87 uit ( duitse Zilverlingen )
-
Omdat plan W wel aan die Europese norm van 26,4m voldoet. Vroeger werden zowat alle rijtuigen van deze lengte in de schaal 1:100 nagemaakt.
Wie weet komt er nog eens een 1:87 versie, dat zou erg sjiek zijn! :)
-
Hallo Henk,
de B7828 is geen typfoutje, het is echt een pland die vorig jaar is verschenen in de nieuwe verpakking.ik heb hem hier
voor me liggen.
Er zijn nu in totaal 9 exemplaren verschenen in een jaar tijd waarvan de laatste drie de nieuwe donkerblauwe roco verpakking hebben.
Er was plan dat ook de restauratie nog met een nieuw nummer zou verschijnen (7656) naast de al verschenen 7654, iemand deze al gesignaleerd?
groetjes,
Oscar
-
Okay Oscar.
Dan weet je wat je te doen staat Bram. Gek worden van Roco. ;D
-
Oscar,
De 7656 nog niet gesignaleerd, de 7657 wel.
Die heb ik namenlijk.
Groet,
Eelco
-
Da's een turkooise toch?
-
Heb ik scheef gelezen dan? Ik dacht dat het om de turquoise uitvoering ging. De blauwe zijn namenlijk van 2005.
Groet,
Eelco
-
:( Plan D rijtuigen zijn net zo oud als Plan W rijtuigen ( in modelspoor )
de 1e plan W rijtuig kwam in 1989 uit de plan D ook dat jaar ergens.
toch de plan W 1:100 ( jammer )
-
Heb ik scheef gelezen dan? Ik dacht dat het om de turquoise uitvoering ging. De blauwe zijn namenlijk van 2005.
Groet,
Eelco
Het gaat om blauwe plannen d Eelco en vooral om een paar extra nummers die na 2005 zijn verschenen.
Zeg emmer, de eerste plan d van Roco verscheen eind jaren zeventig. De plan W is gebaseerd op een Silberling waarvan de mal al in de jaren zestig door Röwa werd gemaakt.
-
eind jaren 70 toch vindt ik het vreemd met andere merken zoals Marklin ICRs
dat die LATER gemaakt zijn en toch 1:100 is.
geld zelfde voor de DDM-1 rijtuigen
ben 1:87 liefhebber vandaar :p
-
ben 1:87 liefhebber vandaar
Waarom heb je dan een plan V in 1:100? ;D
Omdat de draaistellen en cabines wel 1:87 zijn?
Ben ook 1:87 liefhebber, maar heb ook 1:100 materieel :-|.
Maarten
-
Is er een merk dat een plan V 1:87 heeft ???? ;D
ik koop treinen wat in 1:87 verkrijgbaar is kies ik die
als het ALLEEN 1:100 verkrijgbaar is kies ik helaas die.
ik wou eerst fleischmann ICKs kopen maar toch even gewacht opeens komt roco ermee ;D.
Dus het zal zeker niet lang meer duren voordat de Plan W rijtuigen 1:87 komen want die zijn vrijwel het zelfde als de duitse Zilverlingen ;D
Ontopic Plan D.s
tot welk jaar reden plan D,s rond ? ik zag ze in 1988 nog ( boeken )
-
@ Emmerveen: Voor informatie over de levensloop van de Plan D's moet je hier maar een kijkje nemen.
http://www.martijnhaman.nl/pland.htm (http://www.martijnhaman.nl/pland.htm)
-
Miss toch wel een stammetje aanschaffen voor hier met een 1100 ervoor ;D.
-
Is er een merk dat een plan V 1:87 heeft ???? ;D
Helaas joh, het antwoord is: neen :'(
(hoewel... volgens mij levert Trawos er wel kappen voor in die maat...)
Hoe mooi ik ook mijn groene Plan V vindt... het is geen gezicht naast een 1:87 model als de PIKO HK of m'n eigen Plan U...
(nou jah, geen gezicht... het is wel een heel mooi model. Maar het lijkt in vergelijking niet, dat bedoel ik)
Grtzz,
Karst
-
Hallo,
nog even iets over de lengte van de bak, die komt namelijk overeen met de bakken
van de 7200, 7300 en 7400 series. Die stammen uit de jaren dertig en in die tijd
was het technisch nog niet mogelijk om langere bakken te lassen, sterker nog
men begon daar toen pas mee.
Ohja en de standaard lengte van de 'neubauwagen' stamt uit het jaar 1960. In dat
jaar werd besloten dat de Rheingold weer exclusief moest worden en dat daarvoor
nieuwe rijtuigen ontwikkeld moesten worden. In 1962 was het zover, toen werden
de eerste rijtuigen afgeleverd. Overigens is de standaard breedte 2,825 meter ;)
Nog een overigens, het panorama rijtuig en het buffet rijtuig uit die serie zijn langer,
27,5 meter ......
groet,
marco-
-
Ohja en de standaard lengte van de 'neubauwagen' stamt uit het jaar 1960..... In 1962 was het zover
Voor de volledigheid...
Al in het begin van de jaren '50 liet de DB een nieuw standaard type rijtuig ontwikkelen, nl. het latere UIC-type X. In 1961 werd dit type door de UIC als het standaard type gekwalificeerd. Maar er is nog een standaard, nl. OSShD-Type B, (bijna) het latere UIC-type Y. De lengte van de X is 26,4 m. de Y is 24,5 m.
....
Erste Neubauwagen der neuen Länge von 26,4 Meter waren die ab 1951 gelieferten Eilzugwagen der Bauart ym, später yl genannt. Das „m“ stand dabei für Wagen mit einer Länge von mehr als 24 Metern. Bei diesen Wagen musste gegenüber den herkömmlichen Wagen die Wagenkastenbreite auf 2825 Millimeter verringert werden, um das europäische Lichtraumprofil einhalten zu können. Für kürzere Wagen ließ das Profil Breiten bis 3,10 Metern zu.
....
Als UIC-X-Wagen werden mehr als 6145 Schnellzugwagen der Deutschen Bundesbahn bezeichnet, die ab 1952 in Dienst gestellt wurden und teilweise bis heute in D-Zügen und im IC-Verkehr laufen. Für die damalige Zeit in Europa verfügten diese Wagen über einen bis dahin einmaligen Komfort. Sie sind auch als üm bzw. m-Wagen bekannt.
....
Modelspotter