BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Mark Verheulen op 18 September 2010, 13:57:47

Titel: Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 18 September 2010, 13:57:47
Hallo allemaal,

Ik wil graag weten wat jullie van dit ontwerp vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vierhouten___Baanplan_HO.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vierhouten___Baanplan_HO.jpg)
(klikbaar)

Suggesties of opmerkingen?

Mvg, Mark

Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Johan Keuterink op 18 September 2010, 14:08:30
Hoi Mark,

Misschien is het handig om nog wat meer informatie te geven  ;)

Je gaat rijden met schaal H0, dat is duidelijk.

Maar met welke rails?
Thema?
Materieel?

En wat zijn precies je wensen?
Wil je vooral met personentreinen gaan rijden, of ook met goederen? ;D

Greetz Johan
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 18 September 2010, 14:30:42
Hallo Johan,

Sorry voor de slechte info.

De rails wordt K-rails + M-rails voor in het schaduwstation Tijdperk III/IV
Rond 1968. Hondekop, Muizenkop, 1100, 1200, 1300, 2200, 2400 Etc. etc. Goederentreinen en personentreinen.

In de linksbovenhoek komt de Artitec goederenloods. Het moet een Doorgangsstation met een eilandperron voorstellen. ook komt er bovenleiding in de oude groene kleur

Mvg, Mark

Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: eric den boer op 18 September 2010, 14:56:37
hoe lang gaat dat worden ?? ik zie een raster getekend, 50 x 50 cm?? = 4,5 mtr ? mooie lengte zo.


eric
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Johan Keuterink op 18 September 2010, 15:17:54
Hoi Mark,

Geeft niets, daarom vroeg ik er even naar  ;D

Waar had jij zelf bedacht om de goederentreinen te huisvesten op het zichtbare gedeelte?
Want waar jij de artitec loods wilt neerzetten, zijn de sporen behoorlijk kort lijkt mij.

Wanneer je met korte goederentreinen gaat rijden is dat natuurlijk geen probleem. maar als je er wat meer mee wilt is het misschien leuker/handiger om hier wat meer en langere sporen te creƫren. dit vergroot de spelmogelijkheid die je er dan hebt. (y)

Heb ja al nagedacht over het schaduwstation?
Wordt de baan digitaal of analoog aangestuurd?

Wanneer je nog geen materieel hebt (wat volgens mij niet het geval is), raad ik je aan om digitaal te starten.
Ook wanneer je nog maar weinig materieel hebt, en het kan omgebouwd worden naar digitaal, zou ik dat zeker doen als ik jouw was!
Ik heb ook die overstap gemaakt en daar ben ik erg blij om (y)

Greetz Johan
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 18 September 2010, 15:45:52
@ Eric

± 4,5 meter. :)

@ Johan

Over het schaduwstation heb ik nog niet nagedacht. Ik ga de baan besturen met 2 Digitale stations van Marklin (60652)
zodat je 2 aparte treinen kunt besturen zonder steeds te hoeven switchen. Ook kunnen dan 2 personen tegelijk een trein besturen. Goederentreinen gaan niet worden gehuisvest op het zichtbare gedeelte, ze staan alleen stil in het schaduw station of voor een rood sein.

De lengtes van de sporen in dit ontwerp kloppen niet helemaal met hoe het uitendelijk gaat worden. dus dat komt wel goed  ;)  Ik kan evt. het spoor ook nog langer maken.

Mvg, Mark

Ps: Het lange doodlopende spoor links in de tekening is een kopspoor voor treinstellen ;)
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: prutser op 18 September 2010, 15:52:54
Spoortje bij de loods hoeft niet lang te zijn, als er een stuk of 3 wagonnetjes voor de loods gezet kunnen worden is dat prima.
Je kan dan de 2 daar onderliggende sporen gebruiken om je goederentrein neer te zetten en hier de wagonnetjes uit rangeren.
Als er hier een perronspoor bij zit, zal je dit wel met je personentreindienst moeten uitpuzzelen, of een extra spoor erbij.

Groet Stephan.
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: loclion op 18 September 2010, 16:28:19
Hoi Stepfan,

Ik heb jou sporen van boven af even een nr. gegeven van 1 t/m 5.
Als je rechts uitrijdt van baan 2 en 3 kun je niet op spoor 4 komen en anders om; als je binnen rijdt van rechts kun je niet op de banen 2 en 3 komen.
Links, met die extra wissel, heb je deze situatie niet.
Of geeft dit niets?

Leo
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: prutser op 18 September 2010, 17:05:25
Baanplan is van Mark, Leo  :).
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 18 September 2010, 19:32:36
Hallo allemaal,

@ Stephan

Het is niet de bedoeling om de bovenste 2 lange sporen te gaan gebruiken om wagons te stallen, Dat zijn gewoon perronsporen.

@ Leo

Je bent vergeven ;)
Ik was dit even vergeten, nu kan het wel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechterkant_Vierhouten___Baanplan_HO.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rechterkant_Vierhouten___Baanplan_HO.jpg)

Mvg, Mark
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: loclion op 18 September 2010, 22:04:13
Mijn dank is groot MARK

Leo
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 19 September 2010, 14:40:05
Hallo allemaal,

Ik heb het baanplan nog even opgedeeld in 4 afbeeldingen zodat het wat groter is.
Ook heb ik nog 2 veranderingen aangebracht links en rechts heb ik het ontwerp een beetje opgerekt,
zodat het geheel wat slanker lijkt.

Plaatjes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vierhouten_4.jpg)
(klikbaar)

Mvg, Mark
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Dirk J op 19 September 2010, 15:02:34
Wellicht is 4 perronsporen wat veel als je dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierhouten) leest   8)
Titel: Re:Vierhouten - (Baanplan HO)
Bericht door: Mark Verheulen op 19 September 2010, 17:04:53
Oh,  :-\

De naam is ook nog niet zeker, dus maakt niet veel uit...  8)

Mvg, Mark