BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jos Schnitzler op 17 September 2010, 20:47:31
-
Ik heb een prangende vraag betreffende aanschaf van railmateriaal h0. Van allerlei kanten worden mij zowel Peco als Tillig Elite aangeraden. Wat is de beste optie voor jaren plezier? Als het eventueel Peco zou moeten worden, kies ik dan code 83 of code 73? Waar is Peco of Tillig goed(koop)π te koop?
Ik zie uit naar jullie reacties.
-
mijn roco sik raakt de bielzen op .75 rails
Ik rij zelf met peco, omdat ik dat al had liggen, de wissels van tillig vind ik mooier, maar goed, wie ziet dat?
dus begin je helemaal blanco, dan zou ik gaan voor lage rails en tillig wissels, heb je al een treinen winkel aan materiaal thuis, kun je beter .83 rails nemen.
-
Ik heb alleen nog wat Fleischman profirails in huis uit een startpakket. Dus eigenlijk kan ik beter blanco beginnen, vermoed ik
-
Hangt er altijd vanaf wat je wilt. Wil je vooral stevig, dan is profi geen gekke keus. Wil je vooral realisme, dan is de hoogte van de rails opeens van belang. Hoe lager, hoe realistischer. En de wissels van Tillig kennen hun gelijke niet in het kant-en-klaar circuit.
-
Ligt er aan wat je allemaal wil.... Wil je echt realistisch of gewoon lekker rijden? Er zijn al heelveel draadjes over het hoe en wat van rails is die beter dan die....
Zelf heb ik roco-line (code 83) let erop dat hoe lager het profiel hoe eerder je je wielen moet vervangen.... Niet al het (oude) materiaal rijdt zonder problemen op lagere rails dan code 83.... En kijk ook naar wat je wil gaan uitgeven, de kosten van de rails kunnen nogal uit een lopen.
Groeten Ronald.
-
Gewoon lekker rijden op mijn kleine baan: eindstationnetje met fiddle yard aan de andere zijde, thema houttransport in bosrijk gebied, wat lokale opslag van goederen en enig personenvervoer (zie als voorbeeld 'Gedoens', Miba 11-2009).
Ik begrijp: code 83 een goede keuze is voor oud en nieuw materiaal, Tillig is een 'plaatje'.
Er ligt nog een vraag: waar te koop?
-
Conrad? (http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/schaal-h0/h0-rails-bovenleiding/h0-tillig-rails-elite-code-83/)
-
Conrad is voor het Tillig materiaal echt aan te raden, gezien daar meestal alles op voorraad is.
Mochten ze het een keer niet hebben volgens de nederlandse website, dan wordt het uit
het duitse magazijn gehaald en kan het best wezen dat de bestelde rail nog in een week tijd
in huis is.
Ik heb er goede ervaringen mee en zo goed als al mijn Tillig materiaal komt bij Conrad weg.
Overigens, Tillig code 83 is mij erg goed bevallen de wissels zijn in diverse lengte's en
radius leverbaar waardoor er realistisch gewerkt kan worden.
Wat betreft materieel, alle materieel van Roco, Fleischmann, Piko etc kan er gewoon op rijden zonder
dat deze tikt over de bielzen.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
(nu zou het nog wel leuk zijn om meer info te hebben over Peco)
-
Inderdaad Robert-Jan, meer informatie over Peco zou geweldig zijn.Ik heb het internet aardig afgestruind, maar vond weinig dat mij tevreden stelde. In ieder geval kwam ik wel erg leuke prijzen tegen. Zij hebben ook iets met wel of geen electrofrog, wat dat ook moge zijn.
Jos
-
Complete informatie over Peco vind je eigenlijk alleen maar in hun papieren catalogus.
O.a. te koop bij GM&S, http://www.gmens.nl/ (http://www.gmens.nl/)
-
Hallo Jos.
Ik heb Peco code 100 in mijn schaduwstation,bevalt mij prma.
Het is wel allemaal Flexrails,ook peco wissels.
Kijk eens op www.ehattons.com/ Engeland.
Deze firma heeft zeer aantrekkelijke prijzen.
Wim.
-
Ik gebruik alleen maar Peco code 75, rijdt prima en vervuild bijna niet.
Alleen in het schaduwstation liggen oude roco wissels.
Over het lage railprofiel en ratelende flensen; alleen met de oude Lima plan E's had ik daar last van en heb toen de flensen wat afgevijld/draaid, maar met de oude Lima NS 1200 locs heb ik daar weer helemaal geen last van.
Voor verkoop adressen b.v. dit (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20664.msg306799.html#msg306799) draadje, en als je het (duurder) in Nederland wilt halen, vaak staat er iemand op de beurs in Houten of via b.v. http://www.locdepot.nl/ (http://www.locdepot.nl/) (soms ook in Houten) heej, die is uit de lucht.
Oh ja, frog is puntstuk in het nederlands, dus electrofrog is geleidend puntstuk.
Groet Stephan.
-
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?
Jos
-
Als het om Peco gaat dan is er qua ingewikkeldheid weinig verschil tussen Insulfrog en Electrofrog.
bij Electrofrog moet je beide spoorstaven achter het puntstuk isoleren, dat is alles.
-
Hoi Jos.
Zolang je de gewone wissels denkt te gebruiken, 15° is er geen enkel probleem met een kunstof puntstuk.
Wanneer je overgaat op slankere wissels is het nodig dat het puntstuk ook van voeding word voorzien.
Een stilstaande trein tracht iedereen te mijden.
Mvg.
Matheus.
-
zat peco te vinden (http://www.hobby-en-modelbouw.nl/index.html?target=dept_20.html&lang=nl)
ik zie het ook gewoon in winkels liggen
-
Ehattons verkoopt geen h0-materiaal (meer)blijkt. Wat is de beste keuze 'n geleidend of niet geleidend, dus kunststof, puntstuk voor een niet al te ingewikkelde bedrading?
Jos
Jos,
dat lijkt volgens mij maar zo. Rails voor schalen OO en H0 hebben dezelfde afmetingen.
In Engeland is OO veel populairder, daarom staat die schaal op de site aangegeven.
Daaronder vind je gewoon de juiste Peco rails.
Groet, Wim
-
gewoon metalen puntstuk nemen. Misschien een paar draadjes extra, maar het rijdt zoveel lekkerder, zeker met kleinere locs, zeker op de lange duur.
-
Dank voor de antwoorden. Ik ben goed geholpen. Nu nog een online-adres in Nederland of Engeland zoeken om het spul te bestellen.
Jos
-
Wat ik mis in deze discussie is de vraag of je bedacht hebt in welk land en in welke tijd je modelbaan gesitueerd is?
Tillig is Duits qua dwarsliggers, afstand tussen de liggers en de bielsindeling bij wissels. Verder is de wisselhoek daar ook duits.
-
Duits, periode 3. Moet ik daar eigenlijk wel zo zwaar aan tillen? Ik ben diep in mij hart best een perfectionist, maar ik weet niet of dit een reële overweging moet zijn. Daarvoor ben ik eigenlijk ook nog te veel modelspoorwegleek.
Laat de discussie maar eens gaan. ik volg haar met plezier.
Gr. Jos
-
Ik lees net dat je er al uit bent. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
shinohara (http://www.scalelink.co.uk/acatalog/Shinohara_Track___Pointwork___HO__Code_70.html) , ook heel mooi :)