BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: lokloods op 13 January 2007, 14:25:36

Titel: Probleem met rijrichting
Bericht door: lokloods op 13 January 2007, 14:25:36
Ik heb in een T3 van Fleischmann een Lenz 521 ingebouwd. Nu rijdt dit digitaal perfect, doch als ik hem op een analoog stukje baan wil laten rijden rijdt hij wel voor uit doch niet achter uit. Wat jkan dit zijn?

Wiebe
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: Wim Ros op 13 January 2007, 14:37:38
Reukt naar en lijkt op een niet goed geisoleerde koolborstel aansluiting.
Dus een aansluitfout.

Mvg
Wim
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: nscargo op 13 January 2007, 14:54:22
Als je digitaal rijdt, wordt de rijrichting veranderd door een piekspanning. Hierdoor "weet"de decoder dat de rijrichting is veranderd.
Met analoog wordt de rijrichting veranderd door de polariteit om te draaien.
Omdat je dus geen piekspanning kunt maken met analoog kun je ook niet de rijrichting veranderen.
Harm
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: henk op 13 January 2007, 15:18:39
Eeeeh Harm, volgens mij verandert de rijrichting van een digitale loc op een digitale baan niet na een piekspanning maar door een commando uit de centrale. Piekspanningen ken ik alleen van drierail analoog. Zet een loc met een Lenz 521 (of de meeste DCC-decoders) op een analoge baan en hij wordt geacht te begrijpen wat de polariteitswisseling betekent, alleen die van Wiebe dus even niet.

Kennelijk heeft Wim de ervaring dat zoiets kan worden veroorzaakt door een niet goed geïsoleerde koolborstelaansluiting.
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: Wim Ros op 13 January 2007, 15:39:47
Als je digitaal rijdt, wordt de rijrichting veranderd door een piekspanning. Hierdoor "weet"de decoder dat de rijrichting is veranderd.
Met analoog wordt de rijrichting veranderd door de polariteit om te draaien.
Omdat je dus geen piekspanning kunt maken met analoog kun je ook niet de rijrichting veranderen.
Harm

Beste Harm, we spreken hier over een DCC decoder, en niet over een Motorola decoder. En DCC decoder veranderen van rijrichting op een analoge baan, door de polariteit van de aangelegde gelijkspanning om te polen. Want in DC (analoog) bedrijf is dat de methode.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: Wim Ros op 13 January 2007, 16:01:56
Wiebe, wat het ook kan zijn, is dat de decoder het ziet als een stop commando. Dus als jij de knop op je trafo snel naar de andere rijrichting draait, dan ziet de decoder dat als een DC stopsignaal, dat is 1 van de methoden om een Digitale lok voor een sein te laten stoppen, zonder remmodule LG100 en een rembooster.
Dus eerst de lok tot stilstaand laten komen en dan de andere kant op laten rijden, of via CV29 deze optie uit zetten.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: lokloods op 13 January 2007, 16:42:29
De koolborstels (houders) van deze lok zijn volkomen geïsoleerd en ik heb dit voor de zekerheid ook nog maar eens gemeten.
Heb ook een royale stop ingelast bij het ompolen.
De resultaten zijn echter hetzelfde als bij de melding die ik heb gedaan.
Ik vind het uiterst vreemd.
Oh ja, ik rijd inderdaad DCC.

Wiebe
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: nscargo op 13 January 2007, 19:05:26
@ Henk . Bij motorola geeft de centrale een piekspanning af als je de rijrichting omdraait. Daardoor zal de decoder de motor de andere kant op laten draaien.
@ Wim. Ja je hebt gelijk. Ik had het niet goed gezien. Ik dacht dat het om een motorola ging
Harm
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: Dirk J op 13 January 2007, 19:15:40
Bij motorola geeft de centrale een piekspanning af als je de rijrichting omdraait.

Dan ken jij een ander Motorola protocol dan ik.......  ::)

Digtiaal gebruikt geen piekspanningen. Die zijn ook helemaal nergens voor nodig.
Titel: Re: Probleem met rijrichting
Bericht door: Wim Ros op 13 January 2007, 19:46:22
@ Henk . Bij motorola geeft de centrale een piekspanning af als je de rijrichting omdraait. Daardoor zal de decoder de motor de andere kant op laten draaien.
Harm

Nu hoor Harm, in het Motorola format wordt er net zo als in ieder ander format gewoon een bepaald bitje wel of niet gezet om de rijrichting te bepalen. In het oude format werd dat in de decoder gedaan, in het nieuwe format wordt het in het lokcommando meegezonden.

Mvg
Wim.