BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rob Bogers op 15 September 2010, 12:22:03
-
Ik denk dat ik te maken heb met een defect Fleischmann onderdeel van de motor en wel de rotor. Nu wil ik deze losnemen maar dan moet er een tandwiel worden verwijderd. Graag zou ik dat willen doen op een normaal gebruikelijke wijze en ik dacht gelijk aan een mini poelietrekker. Weet iemand een site waarop ik dit soort kleine gereedschapjes zou kunnen vinden en bestellen?
-
Dat krijg je bijna niet voor elkaar: Ik heb de beste ervaringen met het snel verhitten van het tandwiel waardoor het zoveel uitzet dat je het makkelijk van de as kunt trekken. Andersom moet je dan een nieuw tandwiel ook verhitten waardoor het zich uitstekend vastklemt na afkoeling.
-
Hoi Rob.
In een fietsenwinkel verkoopt men een toestelletje om schakels van een ketting uit te drukken.
Dit is te gebruiken voor het tandwieltje van de as te trekken.
Echter doe ik het ook op de mannier van Bessel, maar druk dan een schroevedraaiertje tussen motorhuis en tandwiel.
Met lichte tikjes komt dit na verwarmen makkelijk los.
Hoef je niet met een tangetje te trekken op het tandwiel.
Mvg.
Matheus.
-
Hoe kan ik het tandwiel verhitten, zonder dat de motoras ook verhit wordt en dus ook uitzet.
-
Heel eventjes een zware soldeerbout er tegenaan.
Materiaal van het tandwieltje zet meer uit dan het asje.
Lees twee verschillende metalen.
Matheus.
-
Matheus, ik denk dat zo'n kettingpons veel te lomp is voor dit doel. Die past er gewoon niet tussen.
Ik heb het wel eens zo gedaan: neem twee metalen strippen (bij voorkeur staal) die tussen tandwiel en motorhuis passen. Leg die evenwijdig op de bekken van een bankschroef met de motoras er tussen. Het tandwiel ligt dan dus op de strippen, en de motor hangt er onder. Dan kan je met een klein hamertje en een dunne doorslag de as uit het tandwiel tikken. Je hebt dan wel een helper nodig om de motor op te vangen, want daarvoor kom je zelf net een hand te kort.
-
Dank allen voor de geboden opties, ga het eens proberen.
-
tandwiel verhitten is in de modelbouw een nono, niet doen. Of heel goed opletten die tandwieltjes smelten erg snel, tis af en toe net soldeer tin waar die dingen van gemaakt zijn.
verder zet de ring veel meer uit dan de as. Verhitten om lagers, tandwielen, zuigers etc te verwijderen is een goede methode en af en toe echt nodig.
heeft niks met andere materialen te maken, iets wat om een asje geschoven zit heeft meer materiaal, het zit immers om het asje, maak je dat warm zal het dus ook meer uit zetten.
natuurlunde practicum, bol en ring (http://www.museumboerhaave.nl/collectie/voorwerpen/bolenring.html)
-
Het betreffende tandwiel is dacht ik van messing, in ieder geval van metaal.
-
Rob,
Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: www.gmens.nl (http://www.gmens.nl) is zo'n site. En de eigenaar is bijna altijd te vinden in Houten en op beurzen als Eurospoor en Rail, dus je bent niet afhankelijk van internet.
Als je het over de grens wilt zoeken: www.eileensemporium.com (http://www.eileensemporium.com). Je bent dan op zoek naar een "worm / gear puller"
Grtz,
Ton
-
Bij HobbyWob vind je deze pullytrekker (http://www.hobbywob.nl/a-9259233/gereedschap/walkera-gear-puller-tot-10mm) . Stuur de beste man eventueel een mail. Misschien kan hij je zo vertellen of deze trekker voor jouw loc van toepassing is. Heb zelf zo'n setje maar geen Fleischmann om het uit te proberen. ;)
-
Beste Rob,
Ik zal er maar een mogelijkheid aan toevoegen.
We nemen een kniptang en die zet ik tussen het motor huis en het tand wiel ,langzaam druk uit oefenen en het tandwiel schuift langzaam van de as
naar boven.
Als er genoeg ruimte is dan een punt tang er tussen en voorzichtig druk geven naar uit einde as.
Het mooiste is dat als er een kleine ruimte is ontstaan dan een trekker te gebruiken.
Maar mogelijk nog een tip.
Hoeveel ohm meet tussen de drie veld spoelen,deze mag tussen de 11 en 15 ohm zijn en moeten alle drie redelijk gelijk zijn als waarde.
Het kan zijn bij het verwijderen van het tand wiel dat er een kleine beschadiging ontstaat aan de onderzijde van het tandwiel maar dit zal geen probleem geven daar er nooit een ander tandwiel aan de buiten zijde zal lopen.
En mocht je een anker nodig te hebben stuur ik er wel een op.
willem.
-
Nogmaals dank voor de antwoorden. Het probleem is dat de betreffende loc steeds een kortsluiting veroorzaakt nadat hij een poosje op de baan staat (uurtje of zo). Ik heb alle mogelijke aansluitingen bekeken en ook de spanningsopnemers aan de wielen zitten op de juiste wijze gemonteerd en ook de decoder deed het goed en nog steeds. Blijft volgens mij alleen het motoranker over. Rest nog 1 vraag en die is; zijn alle ankers gelijk van de wat oudere Fleischmann modellen (lijkt mij wel maar stel de vraag toch maar)?
-
Om even in te haken op de pullytrekker van hobbywob, die werk uitstekend op fleischmann
motortandwielen en daarmee trek je ze met gemak van de as af.
Wat betreft de ankers, die zijn niet veranderd in de loop der jaren en mocht je een vervangend
anker kopen dan zou je kunnen overwegen om een anker met vliegwiel in te bouwen.
Gr.
Robbert Jan.
-
Rob, het anker kun je ondezoeken zonder het tandwiel van de as trekken. Begin aan de andere kant, het schild waar de koolborstels in zitten. Als je dat er af schroeft zie je de collector. Het kan zijn dat de groeven tussen de segmenten vol zitten met koolslijpsel. Krab dat er eens tussenuit, b.v. met een cocktailprikker. Daarna kan je gaan meten met de universeelmeter op de ohm-stand. Steeds tussen twee naast elkaar liggende segmenten meten, je moet dan elke keer ongeveer dezelfde waarde meten.
-
Ook de koolresten zijn al weggeschraapt, zal eerst de meting eens uitvoeren, zonder gelijk het tandwiel te verwijderen. Ik kom er op terug.
-
tandwiel verhitten is in de modelbouw een nono, niet doen.
Hier spreekt mijn ervaring je toch tegen, de (relatief zachte) messing tandwielen op een Fleischmann motor zijn juist op die manier zonder beschadiging af te nemen. Mechanisch verwijderen vergroot de kans op schade omdat een hobbyist meestal geen spullen heeft het tandwiel exact haaks van/op de as te schuiven.
En dan natuurlijk geen grote gasbrander er op, iemand die het voor elkaar krijgt een messing tandwiel te laten smelten voor het los is, kan beter loodgieter worden. ;D
Wat betreft kortsluiting: Indien het een draaistelmotor betreft kan het zijn dat er aan de + koolborstelhouder een te grote soldeerklodder zit, of de draad er los doorheen is gestoken: zodra het draaistel beweegt raakt deze de geaarde motordeksel en heb je sluiting. Komt vooral bij oudere loc's zoals de 1200 wel voor, zeker na eerdere 'reparaties'
-
Pff, moeilijk gedoe hier..gewoon met een stift op de ankeras tikken.
Bart
-
Als hij pas na ca 1 uur rijden de sluiting geeft, kan het toch zijn dat de isolatie van de ankerwikkelingen slecht is. Dan zal je dus in koude waarschijnlijk geen sluitingen meten. Meet ook eens hoogohmig tussen de as en de collectorplaatjes. Deze moet oneindig blijven.
mvrg, Ruud
-
Ik heb even de collectoren gemeten en deze geven achtereenvolgens tussen de polen 14,9 - 17,1 - 15,8 aan.
-
dat klopt dus gewoon.
-
Pff, moeilijk gedoe hier..gewoon met een stift op de ankeras tikken.
Had ik ook al voorgesteld, maar dan moet je dus wel iets hebben om het tandwiel goed te ondersteunen.
Maar misschien is het helemaal niet nodig om het tandwiel er af te halen. Eerst maar eens vaststellen waar het probleem zit.
Ik heb even de collectoren gemeten en deze geven achtereenvolgens tussen de polen 14,9 - 17,1 - 15,8 aan.
Dat is wat ik bedoelde met ongeveer hetzelfde. Niks mis mee dus.
Wat je nu eens kan proberen is de loc op een blokje leggen zodat de wielen vrij hangen, dan spanning op de borstelaansluitingen en dat ding maar eens een poosje laten snorren. Kijken of het probleem dan ook optreedt. Zoals anderen al gesuggereerd hebben kan de fout ook ergens anders zitten.
-
wat ik hier nog niet expliciet gelezen heb: geeft de loc kortsluiting op de centrale of op de decoder (stoppen met rijden en lampen van de loc die gaan knipperen)?
Als de loc kortsluiting veroorzaakt op de centrale is het ongeveer uitgesloten dat dat door de motor komt, die zit immers "achter" de decoder, de decoder slaat vanzelf in de beveiliging of wordt opgeblazen als de motor teveel stroom trekt (kortsluiting maakt) en op de centrale merk je daar niets van. Als de centrale meldt dat er kortsluiting is moet dat dus "voor" de decoder zijn, dus in de stroomafname, een wiel of stuk drijfwerk dat op de verkeerde plaats het frame raakt, of slecht weggewerkte bedrading.
-
Nou, het zekere voor het onzekere genomen en even een ander ankertje gepakt en daar de weerstand van gemeten. Op alle mogelijke plaatsen meet ik 14,x Ohm. Heb dit anker in het motorhuis geplaatst en naar nu blijkt geen kortsluiting meer. Hij staat nu al een uur op de rails. O, ja de kortsluiting trad op in de centrale en niet in de decoder. Tandwielen gewisseld met het voorwarmen van de wielen met een 60 Watt Weller soldeerbout, duurde maar even en ik kon het tandwiel van de as halen. Dit ook weer gedaan met het nieuwe tandwiel (even opwarmen) en met nauwelijks kracht op de as laten zakken en rustig laten afkoelen en wat blijk, vast. Dank allen voor de genomen moeite. Wat er nu met het andere anker aan de hand was weet ik niet want als ik geen 0 Ohm meet of oneindig hoog zou het anker toch goed moeten zijn. Maar goed, hij (BR212) doet het weer.
-
....want als ik geen 0 Ohm meet of oneindig hoog zou het anker toch goed moeten zijn.
Nul ohm kan eigenlijk alleen maar als je een keiharde sluiting hebt tussen de lamellen.
Oneindig kan alleen maar als er minstens twee wikkelingen onderbroken zijn. De wikkelingen staan nl. in een kring, dus als er 1 is onderbroken, dan meet je via de omweg toch nog iets, ongeveer de dubbele waarde.
Maar mooi dat het is opgelost, en dat het afnemen en opzetten van het tandwiel ook vrij makkelijk ging. Hopelijk blijft dit in ons collectief geheugen hangen, zodat we de volgende vrager sneller kunnen helpen.
-
Leuk dat het is gelukt Rob en de marine vaart er wel bij.
Groeten van de zeven.
willem.
-
Bedankt voor de tips, dan kan ik mijn lokje dat hier nutteloos ligt ook eens onder handen nemen!
-
Kijk eens, daar doen we het voor. En voor mij natuurlijk. Ik ben er enorm mee geholpen.