BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RobE op 13 January 2007, 10:38:09
-
Hallo,
Na ruim een jaar aan het rijden op mijn testbaan ben ik nu druk met de definitieve baan.
Nu kom ik tot de ontdekking dat ik de rode draad aan de linker rail heb zitten en de bruine aan de rechter rail. Ik praat dan over de rijrichting van de trein.
Is dit tegen alle digitale regels in en kan dat kwaad?
Ik rij digitaal 2 rail systeem.
Groet,
Rob
-
Dag Rob,
Als je maar nergens de twee door elkaar haalt. Ofwel nu rechts rood, dan overal en altijd rechts rood. Het maakt namelijk niets uit omdat je op je baan waarschijnlijk treinen laat rijden, zowel naar rechts als naar links.
groet, Jan
-
De rijrichting wordt in de locdecoder bepaald, en het maakt niet uit of rood nou rechts of links zit. Als je maar consequent bent.
-
Als je maar consequent bent
Geldt ook voor een analoge baan ;)
Arthur
-
Heren,
Bedankt voor de snelle reacties op mijn vraag.
Ik ben blij met de antwoorden en ga nu vol zelfvertrouwen verder bouwen.
Met vriendelijke groet,
Rob
-
Rob,
Alleen moet je bij een digitale baan er voor zorgdragen dat de wisselstraten allemaal dezelfde polariteit hebben. Dus dat je overal kan oversteken en naar toe kunt rijden. De dan onstane keerlus los je op een plaats op waar deze gemakkelijker is op te lossen. Zie aansluit voorbeeld.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/CBXlus.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/CBXlus.jpg
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Geweldig bedankt voor het meedenken en adviseren. Ik had er niet bij stilgestaan dat buiten de eerste lus er nog meer problemen zouden zijn. Gelukkig ben ik nog in de opbouw fase en kan e.e.a. nu nog gemakkelijk corrigeren.
Ik ga nu als eerste het hele baanplan door kleuren om een duidelijk beeld te krijgen van de polariteit.
Met vriendelijke groet,
Rob
-
Rob,
Aangezien keerlus situaties niet afhankelijk zijn van besturingsprogramma's, kan ik je vanaf dit forum van advies voorzien.
Aan de hand van de gevens die reeds in mijn bezit zijn, kom ik op jouw baan op 3 keerlus situaties. Dus drie punten waar een ompoling noodzakelijk is.
De gekleurde sporen geven aan waar de keerlus/ ompoling moet plaatsvinden.
Het sporenplan heb ik terug gebracht naar zijn kale basis, dus zonder toeters en bellen.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/RobEn.jpg)
http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/RobEn.jpg
Mvg
Wim.
-
Even een 2 vragen tussendoor ;) :
-een keerlusschakeling gebruik je dus als je rails van polariteit veranderen ?
-gebruikt men dit dan op elke baan, of is het een kwestie van ontwerp ?
Mvg Geert
-
Antwoord eerste vraag 'JA'
Antwoord tweede vraag, is inderdaad afhankelijk van het ontwerp. Voor een Ovaal zal het niet nodig zijn.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Bedankt voor het uitzoeken waar de keerlus schakelingen moeten komen.
Oorspronkelijk ging ik er van uit dat ik aan één schakeling genoeg zou hebben.
Bedankt, nu moet ik er nog twee maken. ;D
Groet,
Rob
-
Tja, bij een keerlus situatie is er altijd sprake van minimaal twee van dit soort situaties. Dus minimaal twee schakelingen.
Mvg
Wim.
-
Zie net dat de boosters van uhlenbrock standaard voorzien van een keerlusautomaat, dit kan wel eens van pas komen .
-
Biem,
Hier zijn al minimaal twee draadjes over vol geschreven, maar dit is niet de juiste en goedkoopste oplossing, zoek maar een op Funky keerlus, op dit forum.
Mvg
Wim.
-
Wim, bedankt, was die naam ondertussen ook al tegengekomen.