BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: N. Kerkhof op 16 August 2010, 17:31:46
-
Het blijft een leuk onderwerp... Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is als Amiga/Pc van 15 jaar terug en PC/Apple van nu...
Ik ben nog steeds bezig met het baanplan wat het moeilijkste is tot nu toe :)
Er zijn zelfs al aanbiedingen geweest om de hele baan voor me te bouwen via pm waar ik niet in geintereseerd ben maar wat natuurlijk wel erg aardig is. Ik wil het zelf doen maar wel met hulp/ideeen van het forum.
Het grootste probleem voor mij was het feit dat ik op 2 lagen wil werken...
Toen zacht ik dit plaatje en zoiets zu ik enorm graag willen inpassen in mn baan.
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen1744.jpg)
Dit plaatje stond in het topic van Erwin.
-
Zo... Het heeft even geduurt... Drukke periode achter de rug met het isoleren en verbouwen van de garage maar we zijn bijna klaar.
Wanden zitten erin, nu alleen nog afsnmeren en latex er tegen wrijven... :)
Genoeg tijd ook gehad om goed te denken wat ik wil. Hierbij dus de beslissingen die ik genomen heb op basis van de info op het forum. Iedereen enorm bedankt.
Fleischmann H0
Analoog
Nederlands voorbeeld + aantal internationale treinstellen
volledig 2 sporig altijd rechts rijdend
geen keerlussen
2 hoogtes
elk spoor een eigen 7 sporig schduwstation
Het baanplan dat ik nu heb ontwporpen is best een hele kluif (niet kwa vorm :) ).
Opmerkingen en suggestisch zijn natuurlijk welkom!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/log.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/log.jpg)
Dit is alleen nog maar het doorgaande spornn plan. Vertakkingen, industrie en stations moeten nog een plaatsje krijgen..,
-
Een paar opmerkingen:
Het sporenplan verloopt wel erg volgens rechte lijnen. Je kunt het interessanter maken door er een paar zwierige bogen in te verwerken.
Verder zie ik dat je nogal krappe bogen gebruikt. Valt vooral op in de spiraal rechtsboven. Die is veel te krap. Gezien de ruimte die je beschikbaar hebt kun je het allemaal veel ruimer opzetten.
Ik zie dat je boogstralen hebt getekend van 20 cm. Dat is echt veel te krap. Hoe kom je trouwens aan zulk railmateriaal?
-
oeps... vergeten te vermelden.
Dit is gemaakt met paint en het is een benadering. De rails is op de tekening veel kleiner dan de schuur. Uiteindelijk zullen er idd veel ruimere bochten komen en minder rechte lijnen. hjet is nog erg schematisch.
Misschien laat ik het spoor vanuit de spiraal rechtsboven wel binnenlopen op het station daar onder ipv in een rechte lijn voorbij het station...
Het is dus nog geen definitieve schaaltekening. Die moet nog gemaakt worden. Dit is nog even dromen en kijken of dit werkt...
wel goed dat je het zegt want anders houdt ik er idd geen rekening mee als ik de echte tekening ga maken...
-
Wellicht heb je hier al van gehoord, maar wat bij mij erg goed werkte was het softwarepakket anyrail aanschaffen (ca 30 euris geloof ik) of welk baantekensoftware pakket dan ook. Hierin kun je baanplannen maken, wijzigen, opnieuw beginnen etc met de geometrie van welke rails of schaal je ook kiest. http://www.anyrail.com/index_nl.html (http://www.anyrail.com/index_nl.html)
Volgens mij heb je idd geen keerlussen in je baanplan. Maar een keerlus is digitaal goed op te lossen met onder andere keerlus modules.
Succes verder,
Jeroen
ps. ik wilde eerst ook analoog gaan rijden, maar nadat ik me had ingelezen in de digitale modelspoorwereld, was de keuze voor mij helder, digitaal dus. ;)
-
Ik volg dit draadje al een tijdje en in het begin kreeg ik het idee dat het alleen maar om digitaal besturing ging.
Ik zelf rij analoog ho en ook baanbesturing is analoog en kan maximaal 16 treinen tegelijk laten rijden,vanaf 1 punt,rangeer staat hier los in principe van .
Wel wat kabelwerk en ervaring opdoen maar oke,
Bij sommige locs zijn bij de motoren een weerstand ingebouwd om snelheid te reduceren.
Onder iedere loc zit een magneet.heb het bloksysteem in gebuik,loc voorbij sein op rood,totdat passage volgend sein.
Bij wissels/kruising moet ik het sein handmatig op groen zetten,sinds kort ongelijkvloerse kruising bijgebouwd.
Inhaalspoor,rangeerspoor met reedcontact beveiligd,komt trein binnen dan springt de wissel om naar vrij spoor.de baan is zelf ook nog eens diverse blokken ingedeeld zeg maar stroom voeding zodat dus niet alle locs op een trafo lopen
En voor de wijsneuzen hier, nee trafos zijn niet aan elkaar gekoppeld,heb 4 trafo in gebruik .
Heer schipper dat noem ik pas een plezier 42 treinen te laten rijden zonder digitaal systeem te gebruiken.Het kan dus wel.
-
hihi. Het blijft een leuk onderwerp...
De keuze voor mij is in ieder geval gemaakt. Laten we het maar gewoon 2 verschillende subculturen noemen... De nozems en de brozems....
Beide groepen houden van muziek en hebben last met hun ouders maar kunnen ook niet samen... :) of zoiets...
Ik heb speciaal nog geen keuze gemaakt voor een ontwerp programma omdat ik de test niet overtuigend vond voor 39,-
Tis misschien wel uitgebreid maar nog niet echt dat bedrag waard naar mijn eigen mening.
Misschien komt dat nog...