BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: joris op 10 September 2010, 19:50:15
-
Hallo,
Voor mijn zoontje (8 jaar) kocht ik laatst zijn eerste elektrische trein. (H0 Fleishmann, gelijkstroom).
Op marktplaats kocht ik een draaischijf Fleischmann (1780).
De draaischijf heb ik aangesloten op de transformator (dat is 16V wisselstroom).
De draaischijf draait (niet soepel overigens) en de trein rijdt er niet op en af. ALs de trein eenmaal op de draaischijf staat rijdt ie weer wel. Als ik de draaischijf draai, rijdt de trein ook. Als de trein van de draaischijf rijdt (met een beetje hulp dus) komt ie op het spoor dat stroom krijgt van de draaischijf en wil dan in tegengestelde richting rijden.
We snappen er niets van ???.
Ik heb in elk geval een paar onduidelijkheden:
Het spoor krijgt gelijkstroom. De draaischijf wisselstroom, en toch rijdt het treintje als ie eenmaal op de draaischijf staat. De draaischijf zet de wisselstroom toch niet om in gelijkstroom?
Ontstaat er geen conflict tussen de stroom die de stukjes rail die aan de draaischijf van (wissel)stroom voorziet en de rails zelf (die gelijkstroom krijgen)?c
Kan iemand ons helpen?
-
Normaal is er een aparte aansluiting voor gelijkstroom, enkel de motor en de schakelaar worden voorzien van wisselstroom.
Heb zelf geen aansluitschema meer liggen, maar andere leden zullen je wel vlug verder helpen.
Mvg.
Matheus
-
Lees deze (http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/manuals/fleischmann_BA_1780.pdf) handleiding maar eens door (pdf).
Ik zie dat je de rails op draaischijf apart moet voeden met een soort aansluitrail (gelijkstroom/rijstroom).
De wisselstroom op de schakelaar is alleen voor het draaien van de schijf, ik meen dat er in de schakelaar wel een gelijkrichter zit om de draaischijfmotor op gelijkstroom te laten lopen maar dit heeft niets met de rijstroom naar de loks te maken.
Groet Stephan.
-
Fantastisch! Dankjulliewel voor deze snelle reacties. Zo snel als jullie reageren ga ik dit niet oplossen met zo'n duitse handleiding ben ik bang en een electricien ben ik ook niet echt ;-) Ik ga er mee aan de gang en meld nog even terug of we het voor elkaar hebben gekregen!
Gr Mario
-
Toch maar even goed doorgelezen en even naar zolder teruggegaan. Blijkt dat ik alles goed had aangesloten :'(
Uit de beschrijving blijkt overigens dat de schakelaar idd de wisselstroom omzet in gelijkstroom, dus die onduidelijkheid is uit de wereld.
Er lijkt een conflict te zijn en te blijven tussen de stroom die de schijf ontvangt en het spoor. Zoals gezegd: bij gelijkblijvende stroom rijdt de trein op het spoor de ene kant op, en op de schijf rijdt ie de tegenovergestelde richting op.
Nog iets geks: heel vaak (en nu ook als ik met de draaischijf aan het experimenteren ben) valt alle (gelijk)stroom weg. Zet ik de trafo even uit, doet alles het weer. Blijkbaar overbelasting?
Graag jullie hulp??
-
Blijkbaar overbelasting?
Kortsluiting! dan schakelt je trafo automatisch uit.
Groet Jaap
-
Als je de brug een halve slag draait, rijden ze dan ook verschillende kanten op? Als ze dan goed gaan moet je de brug ompolen als je weer een halve slag draait ivm kortsluiting, bij een halve omwenteling worden de plus en de min van de brug nl omgedraaid tov de aansluitrail.
-
Ok kortsluiting.... alles eens goed nalopen dus....
Ja, ook als ik de brug een halve slag draai rijden ze tegengesteld. Moet ik dan dus 'ompolen'. Hoe doe ik dat? :-\
Gr Mario
-
Dit kan gewoon met een ompoolschakelaar van Flm.
Ingewikkelder is het gebruik maken van een keerlusschakeling, zou ik niet aan beginnen als je niet voldoende kennis hebt.
Mvg.
Matheus.
-
Dat ompolen, kan ik dat bereiken door de brug los te maken en een halve slag te draaien? Zoals ik al zei draait de brug niet echt soepel, hij doe het soms helemaal niet (kortsluiting?) en is ie wellicht een keer uit elkaar gehaald geweest (vorige eigenaar in een poging hem soepel te laten lopen) en is ie niet goed teruggezet?
Gr Mario
-
Was net aan het typen bij jouw antwoord blijkbaar. Ok een ompoolschakelaar, op naar de treinenwinkel....
Gr Mario
-
Misschien helpt het van eens de contacten zuiver te maken, over storingen aan een Flm draaibrug heb ik echt geen weet.
Meestal werken deze perfect.
Matheus.
-
Hoe dit model draaischijf in elkaar zit weet ik ook niet maar je zou de brug eens los kunnen halen dan zie je waarschijnlijk de sleepcontacten.
Bij de nieuwere modellen zit er bovenop in het midden onder een luikje een borgveertje op het draaipunt.
De contacten nakijken en schoonmaken kan nooit kwaad, en als hij telkens op hetzelfde punt weigert is er zeker wat mis met de sleepcontacten en banen.
-
Bedankt voor jullie hulp!
De sleepcontacten beetje uitgebogen en geschuurd. Het draaiwerk bij de motor licht geolied. De schijf draait nu soepel.
De opmerking over het ompolen bracht me op het spoor ;D te kijken naar de aansluiting via de sleepcontacten naar de rails op de brug. Losgemaakt en omgedraaid en weer vastgesoldeerd. De trein loopt nu op spoor én brug dezelfde kant op. Toch wel raar dat je eea moet omzetten. Afijn, we kunnen weer verder! Nogmaals bedankt!
-
Fijn (y), toevallig was ik ook net een paar dagen eerder met een draaischijf aan het stoeien geweest zodoende.
Groet Stephan.
-
Wellicht handig als ik hier even mijn vraag bijzet, en geen nieuw draadje open?
Ik heb dus ook een Fleischmann draaischijf (H0), en het motortje liep wel, maar niet echt lekker.
Dus de draaischijf open gehaald en alle contacten schoongemaakt.
Ook de aandrijving los gehaald, omdat ik veel vuil zag zitten.
Nadat alles schoon was, en de tandwielen verse olie hadden wou ik de aandrijving weer in elkaar zetten, en vroeg ik mij af hoe het nu weer moest zat?
Voordat ik straks kortsluiting heb!
Wie kan mij vertellen hoe het zit, wat wel en wat geen contact met elkaar mag/moet maken?
(het gaat om de koperplaatjes)
Als bijlage nog wat foto's: (klikbaar)
(http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010753.jpg) (http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010753.jpg)
(http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010754.jpg) (http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010754.jpg)
(http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010755.jpg) (http://www.purpleblue.nl/fotoboek/beneluxspoor/11112010755.jpg)
-
Niemand?
-
Er zit maar één ding op: monteren volgens de 'trial and error' methode.
Bij kortsluiting zal hoogstens je transformator uitgaan, maar dat is maar tijdelijk.
Je kunt draadjes altijd even tegen elkaar houden, en als het vonkt... los!
Wellicht kom je erachter door gewoon een paar keer de aandrijving in elkaar te gaan zetten, en zo nodig weer uit elkaar halen, door het te doen zie je misschien weer hoe het gezeten heeft.
Nooit te lang wachten met dit soort dingen, het blijft maar even opgeslagen in je geheugen, hoe langer je wacht, des te lastiger het wordt, dus direct weer in elkaar zetten.
-
Poeh, lastig, ik weet nog dat het vrij lastig is om het weer in elkaar te zetten. De koperplaatjes vallen in uitsparingen in het zwarte plastic en een van de twee zit er wat ingewikkeld in en ik meen ook onderlangs een ander messingplaatje. Het verschuift gemakkelijk als je de plaatjes moet fixeren met het bovenplaatje en ging bij mij ook niet in één keer goed.
Hoe het precies zat weet ik ook zo uit mijn hoofd niet meer.
Deze link gaat naar een ander type draaischijf maar hier is het motorgedeelte wel goed te zien http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/rail/fleischmann_6154C_2007.pdf (http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/rail/fleischmann_6154C_2007.pdf)
Stephan.
-
Er zit maar één ding op: monteren volgens de 'trial and error' methode.
Bij kortsluiting zal hoogstens je transformator uitgaan, maar dat is maar tijdelijk.
Nooit te lang wachten met dit soort dingen, het blijft maar even opgeslagen in je geheugen, hoe langer je wacht, des te lastiger het wordt, dus direct weer in elkaar zetten.
Ik hem hem al een aantal keren in en uit elkaar gehaald. Op een gegeven moment deed hij het niet, daana weer wel, maar alleen als ik het schuifje aan de zijkant opzei schoof. Vervolgens stopte hij direct, en liep niet door tot het stoppunt.
Inderdaad niet te lang mee wachten, maar als je het al 5 keer gedaan hebt, weet je uit eindelijk ook niet meer welke nu goed was.
Deze link gaat naar een ander type draaischijf maar hier is het motorgedeelte wel goed te zien http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/rail/fleischmann_6154C_2007.pdf (http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/pdf-ho/rail/fleischmann_6154C_2007.pdf)
Stephan.
Ja, 't is inderdaad niet zo makkelijk als ik dacht voordat ik hem openschroefde...
Bedankt voor de link. inderdaad niet echt duidelijk.
Ik zal vanavond nog eens een poging wagen.
-
Spiky,
Ik kan als je nog geen oplossing hebt, a.s. maandag wel even kijken of ik onze brugdeel los kan halen van de FL draaischijf en een paar foto's maken als dat zou helpen?
-
Spiky,
Anders trek je hem a.s. donderdag even los @ de vereniging. Kan je hem ff "vergelijken" met jouw exemplaar en (beide ;D) weer goed in elkaar zetten.
Grt,
Gerard
-
Spiky,
Ik kan als je nog geen oplossing hebt, a.s. maandag wel even kijken of ik onze brugdeel los kan halen van de FL draaischijf en een paar foto's maken als dat zou helpen?
Dank voor het aanbod (y), maar ga voor de oplossing van Gerard.
@Gerard, dacht er gisteravond @ club ook nog aan, maar we waren zo lekker aan het plakken dat de tijd voorbij vloog ;D
Ik kijk van het weekend nog wel even, en als ik er echt niet uitkom neem ik hem even mee donderdag avond!
-
En als je dan wat geluk hebt zit je met 2 niet meer te monteren draaischijven :-\
-
Neu.... die van de club laat ik lekker in elkaar zitten.
Je kan het vanaf de buitenkant volgens mij wel zien...
-
Gelukkig hebben we wat goeie techneuten @ de vereniging, dus die krijgen we (beide) wel aan de praat ;)
Grt,
Gerard