BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: bert2 op 09 September 2010, 17:13:28
-
hallo,
Ik zie dat roco hele mooie locs heeft, maar hebben die locs ook trekkracht.
want de prijs van een een roco is veel lager dan fleischmann.
-
Ja hoor, ze hebben trekkracht.
-
Prijs zegt niets over trekkracht. Ik heb diverse locs van Roco die een betere trekkracht hebben dan die van Fleischmann.
Groet,
Ruud
-
Waar is het hier veronderstelt verband tussen prijs en trekkracht op gebaseerd?
-
Als je echt power wilt, dan moet je kijken op hoeveel assen hij wordt aangedreven.
Maar Roco locs hebben ook goede trekkracht. ;D
Gr. Steef
-
Ga er maar van uit dat een loc van Roco meer trekkracht heeft dan een
Fleischmann met rondmotor, de nieuwere Fleischmann loccen met kardan
aandrijving zijn pakweg gelijk in trekkracht.
En de prijs, reken maar dat je voor een Fleischmann 141 met rondmotor meer
kwijt bent dan voor een Roco 141 met kardanaandrijving. (resp. € 245 tegen € 160 bron: MTE)
Gr.
Robbert Jan.
-
En dan hebben we het niet eens over het verschil in afwerking tussen locs die zowel Fleischmann als Roco in het programma hebben (gehad).
-
kan er een fleischmann koppeling op de roco loc
-
Als de loc een koppeling volgens NEM heeft, in de bijbehorende standaard koppelingsschacht, is die zonder meer uitwisselbaar. Zie ook het stuk over koppelingen in de encyclopedie.
-
Bert,
90% van mijn treinen zijn van Roco. Als koppeling heb ik gekozen voor de Profi-kortkoppeling van Fleischmann (nummer 6515). Op 1 wagentje na is alles voorzien van een NEM-schacht (voor info daarover zie verwijzing in de post hierboven) zodat ik alles vrij simpel om kon wisselen. Daardoor zijn dus ook alle locs van Roco voorzien van een Fleischmann-koppeling.
Gebruik je ook de profi-koppeling of de oudere haakkoppeling?
-
de oude haak koppeling,
wat is het gewicht ongeveer van zo lok
-
Tja, dat ligt er maar net aan wat voor lok je hebt. De kleinste lok die ik heb is een 2-assige rangeerlok (type Köf) die geen antislipbanden heeft. Ding is niet zwaar maar kan toch minstens een wagen of 12 trekken.
De grootste die ik heb is een 6-assige diesellok (type 232) die wel antislipbanden heeft en qua gewicht een stuk zwaarder is. De trekkracht is groot, meer dan wat ik er gemiddeld achterhang.
Ga je uit van de werkelijkheid, dan zul je zien dat ook daar verschil intrekkracht is.
Hoeveel wagens wilde je er achter hangen?
-
3 tot 4 grote wagons fleischmann
-
Over de koppeling: Overweeg eens het gebruik van de profikoppeling. Dit koppelt korter (buffer aan buffer) en oogt een stuk mooier. Als je materieel hebt wat niet de bedoelde NEM-schacht heeft zul je dan wel een keuze moeten maken wat je hiermee wilt.
Dan nog iets over de trekkracht van Roco-loks, ik ben nog steeds van mening dat dit geen probleem moet zijn, al helemaal niet als je gewoon vlak blijft en geen enorm (en onrealistische) hellingen gaat maken.
En geloof me, 3 tot 4 rijtuigen is geen enkel probleem.
Heb zelf een e-lok type 103 (ken je vast wel) van roco waar ik voor de grap eens 17 rijuigen (meer had ik er niet) achter heb gehangen (de lange versie van 30 centimeter) en toen kon de trein nog angstaanjagend hard.
-
ik zou wel ander kopelingen willen,
maar bij sommigen kan je ze niet veranderen
-
Dat is inderdaad de overweging die je moet maken: het grootste gedeelte van mijn wagenpark is ook niet voorzien van NEM-schachten, en heeft nog haak en beugel koppelingen: alles ombouwen is dan ook een dure grap.
Je zult dus na moeten gaan denken welke je wel en welke je niet om wil bouwen.
-
Nou, er zijn wel ombouwsetjes te koop, maar die zijn vaak duurder dan een wagen zelf. Daarom gaf ik aan dat je dan bij jezelf af moet vragen wat je hiermee wilt.
Over het algemeen is het zo dat wagens die niet voorzien zijn van een NEM-schacht vrij oud zijn, en dan bedoel ik meer dan 20 jaar. Er zijn daarna zoveel nieuwere modellen op de markt verschenen die wel een schacht hebben, en vaak beter gedetailleerd (dus mooier) zijn. Op beurzen kun je soms leuk spul tegenkomen wat helemaal niet zo oud is maar ook niet duur.
Ik heb het destijds ook gedaan met de wagens die ik had toen ik wat meer een serieuze modelspoorder werd. Later heb ik alles vervangen door de profi-koppelingen, dat was even een investering maar is het nog steeds waard.
Dus tenzij je iets van emotionele waarde hebt met een model zou ik het in een later stadium van de hand doen. (Of als het enorm antieke waarde heeft )Bij modellen die je wel wilt houden kun je misschien ook bij de betere knutselaar of winkel terecht. Ben er zelf niet handig in, vandaar dat ik alleen treinen koop met de bedoelde schacht.
-
zoals je in me profiel kunt zien heb ik een ns 1200,
daar kan je de kopelingen niet van vervangen, maar verkopen doe ik die niet,
dus liever iets minder prof. dan dat ik een oude loc verkoop. (dit is niet de oudste, heb ook nog uit de usa collectie)
-
Ombouwen heb ik tot nu toe gepland door bij de modelbouwzaak occasions van goederenwagons te kopen, omdat ik naast koppelingen ook nieuwe assen nodig had voor de meeste modellen.
Een occasion is dan soms net ietsje goedkoper of zo goed als dezelfde prijs in vergelijking met het los kopen van assen en koppelingen: een ander voordeel is dat ik er niet op hoef te wachten, en slechts het koppelingsmechaniek in zijn geheel onder het wagentje vandaan hoef te trekken, om meteen te kunnen monteren onder een van m'n eigen wagens.
-
Hoi Bert.
Wat de koppelingen betreft maak je het best voor je uit.
Wil je alles kortgekoppelt, dus buffer tegen buffer ga je wat dieper in je portomonee moeten tasten.
Zelf gebruik ik de haak, beugel profi en kortkoppeling door elkaar.Bij een wagen met Nem schacht kan je dan bepalen wat je er voor de rest achterhaakt.
Hetzelfde geld bij loc's.
Wat trekkracht betreft bij loc's merk ik wel iets verschil tussen Roco en Flm, maar bij korte treinen is dit verschil verwaarloosbaar.
Mijn toegepaste hellingen zijn buiten proportie, 4,5% op recht stuk en 3,5% in bocht, maar dit kan ik mij permiteren doordat mijn langste trein maar 5 wagens hoeft te slepen van 27 cm.
Mijn perrons zijn tamelijk kort.
Mvg.
Matheus
-
Hallo Bert,
Even over die NS1200; die heb ik (helaas niet meer goed rijdend) van Marklin. Ik heb de oude beugelkoppeling afgezaagd en een een Fl. profi op gelijmd. Werkt prima.
Overigens al mijn Roco locs rijden zonder asb'tjes met een sleep van 7 1:87 rijtuigen zonder problemen een helling van 2.5 % op.
Groeten,
Ernest
-
Als we het toch over trekkracht hebben.
Ga ik effe 1,5 jaar terug in het verleden.
Om precies te zijn 19-02-2009 bij Railz Miniworld http://www.railzminiworld.com/NLnieuws.htm#lrt
Daar hebben 3 roco 1600 loc's een trein getrokken van 60 rijtuigen lang.
Dat komt neer op 20 rijtuigen per lok.
De lok,s hadden hier totaal geen probleem mee.
Tja, en over de koppelingen, daar ben ik het met mn voorgangers over eens.
Jos.
-
Hoi Bert.
Wat de koppelingen betreft maak je het best voor je uit.
Wil je alles kortgekoppelt, dus buffer tegen buffer ga je wat dieper in je portomonee moeten tasten.
Zelf gebruik ik de haak, beugel profi en kortkoppeling door elkaar.Bij een wagen met Nem schacht kan je dan bepalen wat je er voor de rest achterhaakt.
Hetzelfde geld bij loc's.
Wat trekkracht betreft bij loc's merk ik wel iets verschil tussen Roco en Flm, maar bij korte treinen is dit verschil verwaarloosbaar.
Mijn toegepaste hellingen zijn buiten proportie, 4,5% op recht stuk en 3,5% in bocht, maar dit kan ik mij permiteren doordat mijn langste trein maar 5 wagens hoeft te slepen van 27 cm.
Mijn perrons zijn tamelijk kort.
Mvg.
Matheus
mijn helling moet ik nog wat aan passen.
Weet iemand een mooie roco loc voor een normale prijs, liefst rond tijdperk III en IV
-
Het ligt er aan wat je een normale prijs noemt.
De gemiddeldeloc nieuw in de winkel varieert tussen de 110 en de 200 euro.
Maar welke lok wil je graag hebben?
Dan kun je ook een beetje kijken wat je ervoor gaat neerleggen.
Tijdperk III & IV kun je veel loc's op inzetten, en daar zijn ook voldoende van verkrijgbaar.
Maar wat wil je rijden? (Land, Maatschappij) (Personen, Goederen)
Als je dit eenmaal weet, dan pas kun je eens een lok gaan uitzoeken.
Jos.
-
Welk soort loc?
Stoom, diesel of E-loc, NS of andere.
Houd hier het draadje in de mot van wat er verkocht wordt, er zijn best spotkoopjes bij.
Mvg.
Matheus.