BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Ronald81 op 09 September 2010, 12:02:41
-
Hallo,
Ik ben van plan om mijn baan op te gaan splitsen in 2 gedeelten.
- Hoofdbaan: draait via bezetmelders en Koploper.
- Locdepot: wil ik apart gaan aansluiten op een andere booster, zonder bezetmelding (dus ook zonder Koploper).
Het locdepot kan maar via één spoor binnengereden worden. De locs die vanuit het depot naar de hoofdbaan gaan (of andersom) zullen allemaal handmatig gereden worden.
Is het voor het locdepot nodig, dat ik dit ga voorzien van een diodeschakeling? Kan nergens een duidelijk antwoord vinden, of dat nou persé nodig is...
Groet,
Ronald
-
Is niet perse nodig.
Je krijgt door de diode schakelingen bij de stroomdetectie wat spannings verlies over de diodes. Op de punten waar je geen stroomdetectie hebt heb je dit spannings verlies niet wat dus een iets hogere spanning geeft, en dus kunnen je loks wat harder rijden, kan je verlichting wat feller branden. Of het kleine verschil altijd zichtbaar is?
Om dat netjes allemaal gelijk te houden kun je overal z'n diode schakeling tussen zetten zodat je dit probleem niet hebt. Denk dat het netter is, maar rij zelf al langere tijd met stukjes waar deze diode schakeling niet tussen zit, en geeft tot dus ver nog geen problemen.
Bij enkele loks heb ik soms het idee dat ze een beetje harder gaan rijden als ze naar een stuk gaan zonder diode schakeling, maar bij de meesten valt het me niet op.
Groet,
Roelco
-
Ik denk het wel en dat om de volgende reden: er zal een moment zijn dat een lok vanaf je depot weer de hoofdbaan op gaat. Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.
Die diode schakeling kost trouwens bijna niets...
-
Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.
Waarom is dat zo? Bij mij werkt het toch echt anders, de eerste stroomvoerende wielen op het detectie punt geeft melding tewijl de andere wielen nog op het deel zonder diode schakeling zit.
En als het al waar zou zijn hangt het nog van de baan af of dit problematisch zou zijn.
Die diode schakeling kost trouwens bijna niets...
Dit is natuurlijk wel waar, en het is dus ook wel aan te bevelen het te doen, maar op de vraag:
Is het voor het locdepot nodig, dat ik dit ga voorzien van een diodeschakeling? Kan nergens een duidelijk antwoord vinden, of dat nou persé nodig is...
en dan met name het persé, zeg ik, nee niet nodig leert mijn ervaring.
-
Hum... Daar zijn al heel veel discussies over gevoerd.... En die vraag is kort geleden ook al een keer gesteld.... In dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28946.msg448811.html#msg448811) wordt door Henk een heel goed aangegeven waarom het nodig is. Het is en blijft een combinatie van gebruikte systemen, welk bezetmelder, stroomafname van de treinen, enzovoort.
Groeten Ronald.
-
Ik denk het wel en dat om de volgende reden: er zal een moment zijn dat een lok vanaf je depot weer de hoofdbaan op gaat. Die lok wordt pas gedetecteerd als hij HELEMAAL op de hoofdbaan is, het eerste stroomafnemende draaistel/wielstel zal zonder diode schakeling NIET worden gedetecteerd.
...
...
De locs die vanuit het depot naar de hoofdbaan gaan (of andersom) zullen allemaal handmatig gereden worden.
...
De loc moet daarna via Koploper alsnog een plekje op het spoornet krijgen. Detectie bij het betreden van de hoofdbaan is dus niet nodig...
Vandaar mijn vraag, of die schakeling dan nodig is (én nut heeft)... ;)
Groet,
Ronald
-
Hum... Daar zijn al heel veel discussies over gevoerd.... En die vraag is kort geleden ook al een keer gesteld.... In dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28946.msg448811.html#msg448811) wordt door Henk een heel goed aangegeven waarom het nodig is. Het is en blijft een combinatie van gebruikte systemen, welk bezetmelder, stroomafname van de treinen, enzovoort.
Groeten Ronald.
Ronald K,
Daar staat beetje hetzelfde, en dat is een prima theory die ik vanuit mijn opleiding ook kan begrijpen on ondersteun. De praktijk leert echter dat de theory niet altijd gelijk heeft. Tenminste in mijn situatie heb ik al detectie voor dat de volledige lok ( of in elk geval het stroomafnemende deel ) volledig in het detectie deel zit.
Ronald81,
Jij hebt in dit geval dus niets met detectie te maken, en dus gaat dit voor jouw allemaal eigenlijk helemaal niet op. Kun je dus alleen een klein probleem hebben doordat het een klein spanningsverschil tussen de secties zit.
Of dat een probleem opleverd zul je moeten testen. Het zal dan eenvoudig zijn de schakeling als nog toe te voegen.
Aan de andere kant, als je de onderdelen hebt liggen waarom dan maar niet gelijk die schakeling er tussen?
Groet,
Roelco
-
Ik zou die diodeschakeling wel gebruiken, om spanningsverschillen tussen de "koploperbaan" en de rest te voorkomen.
Of je problemen krijgt met detectie, zou ik niet kunnen zeggen. Ik verwacht het niet, omdat er gedecteerd wordt zodra er voldoende stroom loopt naar het detectiedeel.
Iets anders is de vraag: Hoe ga je van en naar het depot rijden? M.a.w.: waar vindt de eerste detectie plaats van een lok die de handmatig de hoofdbaan op wordt gestuurd? Die moet toch een keer in Koploper worden aangemeld. Trouwens ook afgemeld als hij van de hoofdbaan afkomt.
Ik zou het hele depot tot blok maken, of anders het eerste stukje spoor tussen hoofdbaan en depot, uiteraard mèt detectie. Laten we dat het koppelblok noemen. Bij rijden naar het depot toe laat je Koploper de lok naar dat koppeblok sturen en hem daar stoppen. Vervolgens neem je hem over op handmatig en laat hem verder handmatig rijden in het depot.
Terug de hoofdbaan op doe je het andersom: je brengt de lok handmatig naar het koppelblok, meldt hem aan bij Koploper en laat Koploper de lok overnemen.
Voor een mooi, gelijkmatig rijgedrag tussen depot en koppelblok is m.i. een diodeschakeling in de voeding van het depot gewenst of zelfs nodig.
Mvg,
Henk
-
Het spanningsverschil bij het weglaten van de diodeschakeling is fors, 1.4V , oftewel bijna 10% van de rijspanning. Verder kun je onverwachte resultaten krijgen wanneer je vanuit ongedetecteerde secties een gedetecteerde sectie inrijd , mede door dit verschil.
De kosten voor een gelijkrichter zijn dusdanig dat ik geen enkele reden zie om het NIET te doen zoals het hoort, dus met diodeschakeling. Bespaar jezelf een hoop mogelijke problemen in de toekomst...
-
Deze diodeschakeling is geen gelijkrichter. Het zijn 4 diodes, 2 bij 2 in serie geschakeld en die twee paren in serie geschakelde diodes staan weer antiparallel. Het enige doel is die spanningsval van 1,4 V te maken, omdat die ook ontstaat in de schakeling voor stroomdetectie in de gedetecteerde baangedeeltes.
Zonder die diodes zou de spanning in niet-gedetecteerde baangedeeltes 1,4 V hoger zijn dan in gedetecteerde baangedeeltes.
Ik heb eens een ongedetecteerd stuk baan zonder diodes gevoed. Dit gaf geen problemen met de detectie, maar je zag de lok wel duidelijk sneller rijden als hij het gedetecteerde stuk verliet en langzamer als hij in het gedetecteerde stuk kwam.
Mvg,
Henk
-
Je kunt uit een bruggelijkrichter een diodeschakeling maken. Dat is wat oa Wim Ros ook doet met de door hem geleverde diodeschakeling : een brugcel waar 2 poten afgeknipt zijn. Dat is , zeker bij hogere stromen, de eenvoudigste en voordeligste methode.
En het zal wel problemen met detectie geven : als je gedetecteerde sectie veel korter is dan je lok zal de stroom weg van de minste weerstand nemen en dus niet door de detectieschakeling lopen maar door de secties zonder dioden.
-
De loc moet daarna via Koploper alsnog een plekje op het spoornet krijgen. Detectie bij het betreden van de hoofdbaan is dus niet nodig...
Vandaar mijn vraag, of die schakeling dan nodig is (én nut heeft)... ;)
Groet,
Ronald
Volgens mij niet nodig. De trein van de hoofdbaan stopt automatisch in het laaste blok waar aan gegeven dient te worden dat het vervolg blok handmatig bereden kan/moet worden.
Terug rij je de trein het (hoofd)baan blok binnen en meld deze aan in Koploper.
Dus geen Diode schakeling nodig.
dave
-
Het zal geen problemen geven!!!
Nou ja, dit statement is natuurlijk net zo goed, of net zo fout als hierboven.
Bij mij geeft het geen problemen, dus het zal wel problemen geven is een fout statement.
Het kan problemen geven ja, bij detectie ja, maar die gebruikt Ronald niet, dus geeft het bij hem zeker geen problemen met detectie, want hij gebruikt in die overgang geen detectie. Of is dat nu zo moeilijk te lezen??
Dat spannings verlies blijft, maar 10% is het niet.
Ten eerste is de digitale spanning over het algemeen wat meer dan 14V.
Daarnaast even een datasheet van een gelijkrichter er bij gehaald en daarin staat dat het spanningsverlies bij 2A maar 1 volt is. Bij minder stroom is het verlies minder. Bij meer stroom is het verlies meer, al zou deze gelijkrichter niet meer stroom aan kunnen ( gelijk een extre beperking om dit wel te doen, je max stroom wordt niet meer beperkt door je versterker, maar door de gebruikte gelijkrichter of diodes )
Bij 1 Volt spannings verlies op 18 volt kom je net boven de 5% uit.
Heb ook even gekeken bij wat verliezen van diodes, en daar kan het verlies soms veel hoger zijn. Gevolg is dan opeens dat het niet gedetecteerde deel 5% lager is dan het gedetecteerde deel, terwijl zonder deze schakeling deze 5% hoger was. Maar wat is dan het voordeel van die schakeling?? het verschil blijft 5% ongeveer.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de mooiste oplossing is ook dit niet gedetecteerde deel van de baan te voorzien van een schakeling om de spanningsnivo's gelijk te houden. Daarbij moet je dan dus wel dezelfde schakeling gebruiken als bij de stroomdetectie.
Echter, noodzakelijk is het niet, en of je een probleem hebt met het spanningsverschil? of je je treinen daadwerkelijk zult zien versnellen/vertragen bij een overgang zul je moeten testen.
Net als Henk heb ik dat ook zien gebeuren bij loks, maar bij veel van mijn loks valt het mij niet op dat ze het doen.
Groet,
Roelco
-
Je kunt uit een bruggelijkrichter een diodeschakeling maken. Dat is wat oa Wim Ros ook doet met de door hem geleverde diodeschakeling : een brugcel waar 2 poten afgeknipt zijn. Dat is , zeker bij hogere stromen, de eenvoudigste en voordeligste methode.
Toevallig voerde ik net een zelfde soort discussie binnen onze vereniging. De poten worden NIET afgeknipt, want als je dat zou doen gaat er helemaal geen stroom meer doorheen omdat alles in "sper" staat. Je moet volgens mij de + en - met elkaar doorverbinden (dat is niet zichtbaar op de foto's van Wim) en dan heb je de juiste spanningsval.
-
Gerwin : je hebt gelijk. De beide ingangen (de ~ of AC ingangen) neem je op in de leiding en + en - knoop je aan elkaar.
rjr : spanningsverlies ligt aan type gelijkrichter. Maar een silicium - gelijkrichtbrug (meest gangbare) is altijd circa 0.7V per overgang. En ik zie in de meeste datasheets er bij staan "per element" Waarmee dus word bedoeld 'per overgang' En ik lees nergens dat hij op de rest van de baan met volledige detectie werkt, dus hoe hij het daar geregeld heeft is voor ons allemaal gissen.
Bovendien wordt het aparte stuk uit een andere booster gevoed, dus dan kun je bij grotere spanningsverschillen tussen de beide secties nog veel meer rare verstoringen krijgen...
-
Uit voorzorg en om eventuele problemen te voorkomen heb ik, voor de besturing van Tresland, ook gelijkrichters gemonteerd. Hierbij zijn de + en - achterlangs aan elkaar gesoldeerd. Is op de foto niet zo goed te zien. De AC aansluitingen worden dus gebruikt voor de niet gedetecteerde stukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0261.jpg)
gr. Harrie
-
Heb ff snel een foto van de achterkant kunnen maken. Hier kun je zien dat + en - gekoppeld zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0264.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0264.jpg)
gr. Harrie
-
Hallo,
Verslagje toegevoegd op de site (http://tresland.nl/verslagen/verslagen_6.html) over het verbinden / aansluiten van gelijkrichters voor on- en gedetecteerde stukken op je baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_9_2010_11_52_16.png) (http://tresland.nl/verslagen/verslagen_6.html)
gr. Harrie
([Edit] Deze methode is naar een idee van Wim Ros)
-
Eej, super!
Bedankt!
Groet,
Ronald
-
Harrie,
Goed idee en mooi compact. Wel heb ik een vraag: heb je toevallig gemeten wat de spanningsval is over deze (zware) diodebruggen bij verschillende belasting? Ik bedacht me ineens dat je mogelijk over het relevante stroomdeel (0-3A) een veel vlakkere curve krijgt dan je met een 3A brug zou hebben.
Groeten,
Erik
EDIT:
Ik ben even in de datasheets gedoken, de door jou gebruikte rs606 heeft een curve van 0.5-1.15v van 0-3A.
De versie die door Wim Ros wordt verkocht is een kbu4a met een mooie vlakke curve van 0.7-0.875v.
Andere die ik heb bekeken (allemaal zwaarder) hebben een aanzienlijk minder fraaie curve.
Zie dus ook: http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2146797/DiodeSchakeling.html (http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2146797/DiodeSchakeling.html)
-
Hallo Erik,
Je hebt gelijk. Die van Wim Ros is inderdaad beter (daar heb ik trouwens ook het idee vandaan). Zover had ik me er nog niet in verdiept. Dan maar snel even een paar gelijkrichters bij Wim bestellen.
m.vr.gr. Harrie
-
Hallo,
Wat is het verschil tussen een diodeschakeling (met weerstand) en gelijkrichtbrug (dus zonder weerstand) zoals de B40C5000? Is deze laatstgenoemde gelijkrichtbrug goed te gebruiken voor ongedetecteerde secties?
Sander
-
Uit een ander draadje.
In de diodeschakeling voor de ongedetecteerde secties is de functie van de weerstand onduidelijk. Daar hebben we het in eerdere topics al over gehad, maar er is niemand die snapt wat het nut van die weerstand is.
Volgens mij is dat nog niet veranderd. :D
-
En is de B40C5000 gelijkrichtbrug dan geschikt om ongedecteerde secties te voeden?
-
Waarom niet? Zover ik weet is de weerstand bedoelt om de boel gelijkwaardig te krijgen. Vooral als je zoals bij mij baan problemen hebt met het antenne-effect. Zie daarvoor deze post (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg510943.html#msg510943). Met een weerstand er tussen zorg je ervoor dat bij zowel je bezetmelder-secties als je ongedetecteerde secties een lekstroom hebben.
Groeten Ronald.
-
Ja, maar die gelijkrichtbrug heeft toch niet zo'n weerstand?
-
De weerstand kan je er toch gewoon aan vast solderen?
Zo doen ze het bij de standaard diodeschakeling ook. Dat zijn 4 losse diodes en een weerstand aan elkaar gesoldeerd.
-
Waar moet je die aan vast solderen? Aan de in/-uitgang van de gelijkrichtbrug?
Bij een diodeschakeling zit de weerstand toch als het ware tussen de diodes en niet ervoor of erachter? Zie volgend plaatje uit de encyclopedie:
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/f/fa/E10.05.01-01.jpg)
-
Sander,
nu zit ie er niet meer tussen.
Nu zit ie er om heen, technisch blijft het hetzelfde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E10_05_01_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E10_05_01_01.jpg)
mvg,
Sander
-
Waar wordt deze diode dan aan vast gesoldeerd? Het lijkt me dat als je het er voor of er achter doet dat de schakeling dan in serie is en niet meer parallel, zoals op de tekening.
-
Ik heb het plaatje even aangepast tot een brugschakeling.
Vergeleken met het originele plaatje staan de twee rechter diodes andersom. Daarom moet er een verbinding tussen de plus- en de min-poot om het te laten werken.
De weerstand soldeer je gewoon parallel aan de brug, dus tussen de ~ aansluitingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E10_05_01_01brug.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/E10_05_01_01brug.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E10_05_01_01brug.jpg)
-
En de draadjes sluit je dan zeg maar op de poten van de weerstand aan?
-
Ja, of op de ~poten van de bruggelijkrichter. Want dat is hetzelfde.
Ik heb het idee dat je heel veel moeite hebt om je vanuit het schema een voorstelling te maken hoe het er in het echt uit komt te zien.
Ik kan het in detail voor je uittekenen, als je daarmee geholpen bent.
-
Nee, nu snap ik het wel. Bedankt voor de hulp iedereen.
-
Hoeveel Watt belastbaarheid moet de weerstand kunnen hebben?
-
Hoi,
Vermogen in Watt is U*I
U = 1.2 Volt, I = 1.2 / 4k7 = 0.25mA ==> 0.25 * 1.2 = 0.3 mWatt.
Dus elke weerstand die je kunt vinden in een electronica winkel is prima. B.v. 1/4e of 1/8e Watt is standaard te verkrijgen.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Moet het een koolfilmweerstand zijn of een metaalfilmweerstand?
Sander
-
Maakt niet uit ;)
Grtzz,
Karst
-
Hallo,
Verslagje toegevoegd op de site (http://tresland.nl/verslagen/verslagen_6.html) over het verbinden / aansluiten van gelijkrichters voor on- en gedetecteerde stukken op je baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25_9_2010_11_52_16.png) (http://tresland.nl/verslagen/verslagen_6.html)
gr. Harrie
([Edit] Deze methode is naar een idee van Wim Ros)
Hallo,
Ik wilde dit gaan doen, maar toen kwam ik erachter dat de site niet meer online is. Kan iemand mij vertellen hoe ik de + en - pool op elkaar kan aansluiten? Kan dat met een draadje ertussen of moeten de poten echt gebogen en aan elkaar gesoldeerd worden?
Sander
-
Maakt niet uit, wat je het makkelijkst vindt.
Als ze maar elektrisch aan elkaar komen.
-
Hi,
Dit vond ik in mijn favorieten.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/5234_3.jpg)
Groetjes
Gortzak