BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Private SNAFU op 06 September 2010, 19:46:02
-
Hallo allemaal,
Voor mijn baan heb ik een aantal samples van diverse ballast aangevraagd.
De fabrikant pretendeert dat de ballast op schaal is. Gezien de foto's die ik nu heb gemaakt geloof ik dat ook wel.
Graag wil ik jullie mening weten welke ballast jullie het beste vinden passen op een Nederlandse baan die gesitueerd is in de jaren '70 van de vorige eeuw.
1. (http://www.projectnijkerk.nl/images/forum/ballast_1.jpg)
2. (http://www.projectnijkerk.nl/images/forum/ballast_2.jpg)
3. (http://www.projectnijkerk.nl/images/forum/ballast_3.jpg)
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gr,
Bart
-
ik vind foto 1 er wel mooi uitzien (y)
Mvg, Maarten
-
3: voor nieuw aangelegd spoor, 2: is te wit, 1: dat spoor ligt al een tijdje, dus je zou 1 en 3 kunnen gebruiken.
eric
-
Hoi Bart,
Foto 1 lijkt mij de juiste keuze van de drie.
Op foto 2 vind ik persoonlijk de ballast veeeel te licht, de ballast op foto 3 lijkt veel op de ballast die ze heden gebruiken.
Marco.
-
1, welke fabrikant + artikelnummer? :)
-
Misschien een domme vraag, maar werd er in de jaren 70 een andere steensoort gebruikt dan nu?
Vriendelijke groet,
AR
-
Vroeger werd Riviergrind gebruikt, Nu gebruiken ze iets anders maar weet niet wat..
Iemand die dit wel weet?
Mvg, Mark
-
Volgens mij is het gebroken blauwsteen of gebroken kalksteen ...
-
Die ballast is afkomstig van minitec.
Foto 1 is Gleisschotter Rhyolith met bestelnummer 50-2021-04
Foto 2 is Gleisschotter Granodiorit met bestelnummer 50-2021-04
Foto 3 is Gleisschotter Phonolith met bestelnummer 51-0021-04
Ik denk dat ik voor de 3de in de rij ga. De veroudering kan ik dan zelf gaan toepassen.
Gr,
Bart
-
wordt Phonolith niet erg donker als het wordt ingesproeid met water en houtlijm?
Asoa heeft ook fraai grind, prima op schaal en de diabasschotter laat zich aangenaam verwerken.
Is Minitec in Nederland verkrijgbaar of bestel je het rechtstreeks?
tegenwoordig wordt steenslag toegepast, vroeger grind uit de Maas. NS bezat hiertoe de Grinderij Linne.
grtz,
Wim
-
Hoi Bart,
Als ik het zo vergelijk met deze pagina (http://www.floodland.nl/aim/info_rails_ballasten_1.htm) van Avontuur in Miniatuur, zou ik ook zeggen foto 1.
Mvg,
Romar
-
@Wim, minitec geeft aan dat de kleur niet zou veranderen als je het inlijmt met water en houtlijm. Daar ga ik nog wel eerst een proefje voor doen. Ik beste trouwens rechtstreeks. Verzendkosten vallen mij erg mee. Heb zo 123 nog geen verkoper in Nederland gevonden.
@Romar, de basis die Huib gebruikt lijkt mij weer erg lijken op foto 3 en na verouderen meet richting foto 1.
Ik ga een aantal proefstukjes leggen en dan de definitieve keuze maken.
Gr,
Bart
-
Wat het ook altijd goed doet is een stuk met oudere ballast (= grint) als in plaatje 1 en hier en daar wat nieuwere (= steenslag) stukken als in plaatje 2, 3.
In het echt zie je dat ook vaak, dat er stukken spoor zijn vernieuwd en andere niet.
Dat geeft ook een beetje afwisseling op de baan.
Dat puur grijze ballast vind ik eigenlijk een beetje saai, steriel ogen.
Uit de oude ballast kun je wat meer onkruid/gras laten steken.
Je kunt ook een mengseltje maken dat jou het mooist lijkt.
-
Persoonlijk zou ik voor oudere stukken spoor voor nummertje 1 gaan en voor een nieuw
ingebed spoor voor nummer 3.
Nummer 2 doet veel te wit aan.
Nummer 1 komt wel in de buurt van het oude riviergrint en nummer 3 van het huidige steenslag.
Gr.
Robbert Jan.
-
Op schaal is altijd een ruim begrip. Vaak wordt N ballast gebruikt om HO banen mee te ballasten.
In ons assortiment geen Asoa/minitec maar wel alle soorten van Polak
Overgens heeft ballast nooit 1 kleur maar altijd diverse kleuren. Spoorlijnen worden niet in 1 keer aangelegd dus je hebt altijd verschillende kleurvarianten.
-
Hoi Bart,
Foto 1 (y)
Wat... begin jaren 70, eind 60 was het ballast zoals eerder al aagehaald riviergrind. Je vind dat ballast nog tussen Immenberg en Loenen (http://maps.google.nl/maps?q=52.142417,+6.013384&num=1&vps=1&jsv=271c&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.74015,3.735352&hl=nl&ie=UTF8&geocode=FVGhGwMdyMFbAA&split=0) op de VSM lijn. Lijkt sprekend op jouw foto 1.
Grtzz,
Karst
-
VSM? Daar heb ik ook nog een plaatje van... 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_VSM_25_04_09_245.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF_VSM_25_04_09_245.jpg)
Groet
Bernd
-
Hoi,
@Bernd
Nee joh ! Echt ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_bernd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast_bernd.jpg)
Beetje 'dust' er op Bart en je bent de man ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Bart,
Foto 1 (y)
Wat... begin jaren 70, eind 60 was het ballast zoals eerder al aagehaald riviergrind. Je vind dat ballast nog tussen Immenberg en Loenen (http://maps.google.nl/maps?q=52.142417,+6.013384&num=1&vps=1&jsv=271c&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.74015,3.735352&hl=nl&ie=UTF8&geocode=FVGhGwMdyMFbAA&split=0) op de VSM lijn. Lijkt sprekend op jouw foto 1.
Grtzz,
Karst
maak ff een foto terplaatse op de satelit foto is niet te zien wat je bedoeld
-
Wim,
Op die plek is te zien wat Bernd op de foto heeft gezet ;)
Grtzz,
Karst
-
Hoi Bart,
Foto 1 (y)
Wat... begin jaren 70, eind 60 was het ballast zoals eerder al aagehaald riviergrind. Je vind dat ballast nog tussen Immenberg en Loenen (http://maps.google.nl/maps?q=52.142417,+6.013384&num=1&vps=1&jsv=271c&sll=52.469397,5.509644&sspn=1.74015,3.735352&hl=nl&ie=UTF8&geocode=FVGhGwMdyMFbAA&split=0) op de VSM lijn. Lijkt sprekend op jouw foto 1.
Grtzz,
Karst
Hoi Karst,
Weet jij zo wanneer ze gestopt zijn met riviergrind en overgegaan zijn op steenslag?
Vriendelijke groet,
AR
-
Met alle respect, maar waarom vraag je dat aan één persoon? Niet dat hij het niet zal weten, maar als je gewoon je vraag algemeen stelt, kan iedereen antwoorden. Nu lijkt het of je de rest uitsluit, maar zo zul je het vast niet bedoelen. :D
Ik heb nu het gevoel dat ik voor mijn beurt praat, als ik zeg dat het wel niet in één keer of in één jaar gebeurd zal zijn. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hgz_072.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hgz_072.jpg)
Hier op de lijn van Groningen naar Bad Nieuweschans is in 2006 het laatste grint pas afgevoerd en steenslag en nieuwe sporen toegevoegd.
Voor die tijd ging ik weleens wat grote grint-stenen weghalen voor in mijn tuintje.
Als jij aangeeft waar je baan gesitueerd is, weet vast wel iemand wanneer het daar gebeurde.
-
Ha Huub,
Ja, iedereen mag antwoorden hoor. Sorry voor de onduidelijkheid :-[
Ik snap dat het vervangen niet in 1 jaar gedaan is. Maar er is een jaar geweest dat ze besloten hebben bij vervanging van ballast geen grind maar steenslag te gebruiken. Dat was eigenlijk wat ik vroeg ;)
Misschien wat offtopic, maar bij baan wordt in Oost Brabant gesitueerd in de periode 1985-1995
Vriendelijke groet,
AR
-
Hoi Ar,
Heb ik ook nog je vraag gedeeltelijk verkeerd begrepen...
Maar eigenlijk is deze zin van je:
Misschien wat offtopic, maar bij baan wordt in Oost Brabant gesitueerd in de periode 1985-1995
toch niet zo off-topic.
Zou het niet handig zijn als je voor deze periode gaat uitzoeken of er al steenslag of nog grint lag in dat gebied, dan ben je er toch uit?
Of het nu zo belangrijk is de precieze datum te weten wanneer de spoorwegen besloten geen grint meer te gebruiken, vraag ik me op mijn beurt af.
NB Je hoeft een bovenstaand bericht niet te 'citeren' als je de eerste bent die antwoordt. En een foto dubbel onder elkaar in een draadje is ook wat minder gewenst. Als je het zelf kunt wijzigen? Anders meld ik je bericht wel even bij de moderator, dan wijzigt hij het wel.
Groeten,
Huub
-
Na het maken van de keuze ben ik begonnen met het balasten.
De kleur veranderd niet nadat het vast gelijmd is met verdunde houtlijm.
(http://www.projectnijkerk.nl/wp-content/uploads/2010/09/baanbouw_ballasten-300x225.jpg) (http://www.projectnijkerk.nl/wp-content/uploads/2010/09/baanbouw_ballasten.jpg)
Gr,
Bart
-
Hallo Bart
Ik heb een paar foto's voor je uit het grootbedrijf
Onlangs is in Arnhem een stuk spoor vervangen
Je kunt dan mooi oud en nieuw vergelijken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_82.jpg)
nieuw en oud bij elkaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Arnhem_18_08_2010_006_1.jpg)
Nieuw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Arnhem_21_06_10_021_1.jpg)
Oud
Met vriendelijke groet van de andere Bart
-
nieuw en oud bij elkaar
Uit foto's in Op de Rails (en vermoedelijk RM) blijkt dat wat je "oud" noemt boven de dive-under ligt, dus da's echt niet "oud".
Eerder andere grootte (als basisbed).
Overigens zou "oud" hier ook zeer relatief zijn, want in de jaren negentig is het hier ook al overhoop gegaan (dat middenspoor was tot dan een kopspoor bijvoorbeeld), zelf aldaar gefotografeerd in 1997.
-
Illya
Je hebt gelijk m.b.t foto 1
Ik zag ook dat dat de ondergrond is waar het balastbed nog op aangebracht moet worden.
Ik ben benieuwd wat Bart van de verschillen vind.
Bart Bama