BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 05 September 2010, 14:12:41
-
Persoonlijk heb ik iets met deze loc.
Laura niet? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderuitgezakt_in_de_Pon_trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Onderuitgezakt_in_de_Pon_trein.jpg)
Wat is er toch de oorzaak van dat die bies aan de achterzijde van de bruine 2200'en iedere keer zo mislukt bij de VSM?
-
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2068&highlight=biesjes
-
Oei daar mag je je mening niet geven.
Nou ik vind het geen gezicht.
Verder wel een hele mooie lok.
gr Ed.
-
Citaat (door insider) vanuit genoemd draadje:
heren, deze bies is volledig Orgineel!!!!
Uit lang voor-onderzoek door een speciale commissie is gebleken dat deze bies orgineel moet zijn en daarom zo uitgevoerd!
Lijkt me duidelijk...
Toch?
Beetje offtopic, maar: heeft er iemand dan een foto van eenzelfde loc, waar de bies dan 'beter' is? (vast niet, want op het andere forum heb ik 'm ook nog niet voorbij zien komen...)
Terug naar het onderwerp: op het andere forum staan ook al verscheidene mooie foto's (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2879)... (y)
Groet,
Ronald
-
Beetje offtopic, maar: heeft er iemand dan een foto van eenzelfde loc, waar de bies dan 'beter' is? (vast niet, want op het andere forum heb ik 'm ook nog niet voorbij zien komen...)
Ehm, ja zo ongeveer op elke foto van een bruine 2200 aan cabine-zijde die er te vinden is, en dat zijn er heul heul heul veel.... B.v. eerste link op google: http://www.nicospilt.com/index_Diesel_2200.htm
Deze op de DER-locomotieven geënte variant zal op geen enkele foto van een bruine 2200 staan, ja behalve op die van de VSM dan
Ik heb over dit onderwerp al de meest merkwaardige 'excuses' gehoord, behalve de enige die waar kan zijn: we hebben naar geen enkele foto gekeken en maar wat gedaan. Dat is opzich jammer maar prima, maar wat me stoort is dat steeds weer beweerd wordt dat men ofwel geen vergelijkingsmateriaal had, ofwel dat dat niet eenduidig was, ofwel dat deze variant ook bestond, of wat voor onwaarheid dan ook.
-
Ik ben mijn boekenkast ingedoken en nog steeds geen foto van de
achterkant van de 2299 gevonden.
Ben halverwege nu ;D.
gr Ed.
-
Ik ben bang nu (diesel)olie op het vuur te gaan gooien :o
Allereerst: ook ik vind de vorm van de bies nu niet mooi, ik heb een voorkeur voor rondingen... ::) (Denk eraan: óók locomotieven zijn vrouwelijk :P).
Edoch: Ik zal me geenszins verbazen over de historische correctheid van het getoonde: Heren, bedenk: Gij zijt in Nederland: het land waar men Achter Het Bureau De Wereld Vormt (en dan ontdekt, dat dat tóch niet lukt...) De discussie is waarschijnlijk adequaat te beëindigen door publicatie van een/de plantekening waarop deze bies in deze vorm staat... ???, dus, medelezers VSM??
Ietwat OT: Ik ben dit jaar niet geweest, maar vind dit wel een geweldig evenement (y): heel veel vrijwilligers die ontzettend veel energie ergens in steken met als ultiem doel: behoud van het industrieel erfgoed... Trein of tram maakt me niet eens zovéél uit: ik ben hooguit beschaamd, dat dat in Amsterdam kennelijk alleen bij RETM/EMA mogelijk is :'(: de blamage van een Amsterdamse Union vermomd als Hagenees zal mij tot in mijn graf achtervolgen (en toch is die HTM2 MOOI!!!) :-[ :-X :'(
Sorry voor de tweespalt/dichotomie...
Frans
-
Gezellig forum is dat (http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2068&highlight=biesjes)... Zijn ze daar altijd zo aangebrand? Je gaat het Beneluxforum toch wat meer waarderen.
Wat mij opvalt is dat de bies van de 2233 ook niet goed was (althans in 1995), deze waren weer veel te rond (à la 450). Nu dus de 2299 ook, zo moeilijk is dat toch niet? Straks krijgt Roco deze foto's nog te zien en dan zijn de rapen hier weer gaar... ;D
-
Op nmld zitten voornamelijk de mensen die actief zijn binnen de museumspoorlijnwereld, en klaarblijkelijk brengt dat enige privileges met zich mee. Alsmede een gebrek aan gevoel voor humor danwel relativeringsvermogen.
-
Op nmld zitten voornamelijk de mensen die actief zijn binnen de museumspoorlijnwereld, en klaarblijkelijk brengt dat enige privileges met zich mee. Alsmede een gebrek aan gevoel voor humor danwel relativeringsvermogen.
En gebrek aan kennis van de Nederlandse taal, gezien het feit dat bijna niemand het juiste meervoud voor bies lijkt te weten.
Maar helaas erg kenmerkend voor veel spoorwegclubs: het totaal niet tegen kritiek kunnen en de daarmee altijd naar voren komende dooddoeners (die het dan zelf etc.). Kijk als je het tweemaal achter elkaar fout doet terwijl álle 150 2200-en dezelfde bies op de cabine hadden, dan is het gewoon zwak dat je óf beweert dat het anders is óf vreselijk over de zeik gaat als je kritiek krijgt. Waarom is het voor mensen toch zo moeilijk om gewoon toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt?
De bies is gewoon een blunder, en gezien het feit dat het de 2e keer is, is het een enorme blunder. Dat neemt niet weg dat het een prachtige museumloc is. Maar kom niet aan met 'elke loc was anders' want dan vraag ik me af of je in de toekomst nog serieus genomen wil worden (ja, de biezen op de DER-locs verschilden onderling, maar bij mijn weten hebben we het hier over een 2200). Ik zou bijna zeggen, met zo'n instelling is toch eigenlijk al verklaard waarom het steeds fout gaat?
-
Op nmld zitten voornamelijk de mensen die actief zijn binnen de museumspoorlijnwereld, en klaarblijkelijk brengt dat enige privileges met zich mee. Alsmede een gebrek aan gevoel voor humor danwel relativeringsvermogen.
AUWWW :o
Hooggewaardeerde BNLS'ers: Welkom in de wondere wereld van het Museale OV!
Deze mensen wordt wel eens het lijden aan een bepaalde stoornis verweten, naar mijn mening niet geheel onterecht, maar laten WIJ HIER in ieder geval blijven relativeren...
Frans
-
Leuke discussie in dit draadje over de VSM 2200 biesjes.
De oplossing ligt in even kijken bij Nico spilt en meetkunde.
Aan de voorkant van de loks ( de smalle motorhuif) zie je twee biezen. Deze zijn exact 1/4 van een cirkel en komen midden op het front van de lok bij elkaar. Diezelfde mal is ook voor de achterkant gebruikt ( de brede kant. Echter daar moet je dus nog een klein recht stukje aan de bies toevoegen om weer op de hoek v d cabine uit te komen.
Moeilijker kan het niet zijn.
-
Han,
Ga je mond spoelen! Zoveel eenvoudige oplossingen in één post zijn eigenlijk verboden... 8)
Ik ben bang, dat je gelijk hebt, maar waarschijnlijk niet krijgt...
Frans
-
Frans, mooier kon het niet gezegd worden!
-
Er zou ook contact gezocht kunnen worden met de Stichting MMR (http://www.smmr.nl/). Zij weten perfect hoe je zo'n bies aan moet brengen ;-)
Groet, Edwin
-
Op nmld zitten voornamelijk de mensen die actief zijn binnen de museumspoorlijnwereld, en klaarblijkelijk brengt dat enige privileges met zich mee. Alsmede een gebrek aan gevoel voor humor danwel relativeringsvermogen.
Dan is er ook de onfatsoenlijkheid van de andere kant, die alle harde werk negeert en alleen over kleine details blijft doorzeuren... vaak evengoed zonder enig relativeringsvermogen , met een totaal gebrek aan realiteitszin ed.
-
Dat is ook zeker zo, en dan kun je een discussie gaan voeren of dit een detail is of niet, maar laten we dat niet doen. Feit is dat vooral de uitwegen die gezocht worden om maar niet te durven toe te geven dat het niet klopt ergerlijk zijn, erger dan de fout zelf (een museumloc is eigenlijk nooit 100% historisch)
-
Dan is er ook de onfatsoenlijkheid van de andere kant, die alle harde werk negeert en alleen over kleine details blijft doorzeuren... vaak evengoed zonder enig relativeringsvermogen , met een totaal gebrek aan realiteitszin ed.
Van een museumstuk mag dus niet gezegd worden als er een "detail" niet klopt. We hebben er hier dus kennelijk ook weer een taboe bij...
-
En als je hun site leest, zie je vanzelf dat het met een kwart cirkel niet mooi uitkwam, dus dat de oplossing niet zó voor de hand ligt.
Laurent
-
Frank op een nette manier iets mededelen mag altijd, maar de zaken die je soms naar het hoofd geworpen krijgt... na verloop van tijd ga je dan soms zo terug reageren. Maar ik ben nog geen organisatie tegengekomen die niet openstond voor beschaafde, onderbouwde constructieve kritiek.
-
Daar is volgens mij in deze kolom geen sprake van, je wil de discussie dus verder uitbreiden?
-
Ik probeer slechts 'de andere kant van de medaille' even toe te lichten Frank. Ook hier hebben sommige lieden wel eens moeite met nuanceren....
-
Nee, daar zijn een aantal weekenden in gaan zitten om het zo mooi te krijgen. Ik hou het voorlopig bij die éne bruine lok ;)
-
Aan die bogen heb jij niets gedaan, jij was van de zijkanten beste 2278 ;D
Han, mooie theorie, maar in werkelijkheid is het toch anders. Kijk maar eens goed of het inderdaad echt een 1/4e cirkel is...
-
Op nmld zitten voornamelijk de mensen die actief zijn binnen de museumspoorlijnwereld, en klaarblijkelijk brengt dat enige privileges met zich mee. Alsmede een gebrek aan gevoel voor humor danwel relativeringsvermogen.
Een dergelijke houding is niet exclusief voorbehouden aan het bovengenoemde forum. Ik meen het hier ook wel eens te bespeuren.
-
Inderdaad ja, er zit een soort van overgangsboog in naar het rechte horizontale stuk.
Toch jammer dat de bies van de VSM loc geen kijk is.
Stephan.
-
Aan die bogen heb jij niets gedaan, jij was van de zijkanten beste 2278 ;D
Han, mooie theorie, maar in werkelijkheid is het toch anders. Kijk maar eens goed of het inderdaad echt een 1/4e cirkel is...
Ja, heb zeker wat aan die bogen gedaan ;D buiten het maken van een foto. We hebben zelfs de eerste afgekeurd en opnieuw geplakt (y)
-
Er zijn twee bruine loc's met correcte biezen; de 2225 en 2275 (7608).
Ga daar eens heen, maak foto's (of zelfs een mal!).
Dan heb je de perfecte basis voor een goede vorm van de bies.
Natuurlijk is het onderhouden en schilderen van een museumloc veel werk, maar met dezelfde moeite kan het ook goed! (en ik zag dat de 2233 ook wel een nieuw kleedje kan gebruiken).
-
Je hoeft niet eens een loc te zoeken. In het (model)spoorcircuit wemelt het van de foto's van 2200'en in hun actieve tijd.
B.v. in het boek Diesellocomotieven in Nederland staan meerdere bijna frontaal genomen foto's.
Nou zal ik niet vallen over een afrondingsstraal die een paar mm mis is, maar de bies op de foto in de openingspost is toch echt niet goed.
-
Misschien hebben ze in een onbewaakt ogenblik de biezenmal (?) van een Bakkie/Hippel *) gebruikt... ;D
*): doorhalen wat niet van toepassing is
-
Bakkie/Hippel
-
Eric den Boer ......geen uitdaging voor jouw??? (y)
-
Zelf ben ik een blauwe maandag vrijwilliger geweest bij de VSM en dan met name bij de diesellocs. Zonder een oordeel te vellen over de lol die anderen aan dit werk beleven, hou ik het hier dus even op mijn persoonlijke mening:
Ik vond het doodzonde om mijn tijd te spenderen aan het restaureren van materieel waarbij men bij de VSM totaal geen enkel moeite nam om het ook maar enigszins historisch verantwoord uit te voeren. Waar diverse foto's boijvoorbeeld aangaven dat een onderdeel bruin moest zijn, kwaste men het bij de VSM rustig geel, omdat dat mooier staat. Ik ben inmiddels alweer een aantal jaren weg bij de VSM, maar volgens mij vindt men het daar gewoon leuk om de draak te steken met de serieuze spoorweghobbyist en heeft men in een pure klierbui deze achterlijke bies op die loc geschilderd.
Het zou niet de eerste keer zijn.............................
Jeroen
-
De VSM heeft in ieder geval een hoog Top Gear gehalte.
-
In het draadje over de ns 1956-1969 staat een foto van een 2200 cabine zijde. Kijk en vergelijk zelf.
Groet,
Bas
-
Ik lees dit draadje pas na een paar dagen. Ik dacht dat het ging over het feit dat de bies zandgeel moet zijn ipv hardgeel. Dus de oplossing van Jeroen ''Thowra'' versus die van Roco.
Maar dit is ook wel aardig. Ook het NSM heeft wel eens minder correcte beschilderingen. Het is overigens niet voorbehouden aan historisch spoorwegmaterieel. Ook historische vliegtuigen leiden hieraan. Volgens mij is er dit jaar of vorig jaar weer een gerestaureerde Hawker Hunter F6 in kleuren van de Koninklijke Luchtmacht in luchtwaardige toestand, met een volstrekt afwijkend lettertype voor het nummer op de neus dan oorspronkelijk was aangebracht. Een simpele foto ter vergelijking was genoeg geweest.
Het doet me een beetje denken aan de scheepsmodelbouw die vaak door de Vereniging van Modelbouwers in het blad de Modelbouwer wordt getoond. Perfect gebouwde modellen worden ontsierd door witte zelfklevende Pick-Up letters voor de naam en de thuishaven, die ook volledig de plank misslaan qua nabootsing van het origineel. Die letters zijn volgens mij al tientallen jaren niet meer te koop, maar lijken op zolders goed bewaard te worden ;D
Wel mooi die 2200 trouwens. Nu nog een keertje overschilderen ;)
mvg,
Ivo
-
Er zijn op museumspoor gebied talloze voorbeelden te noemen waarbij er gesmokkeld wordt op de originaliteit.
Ik denk dat dat ook in veel gevallen erg moeilijk is om dat te voorkomen.
-
Maar dit is ook wel aardig. Ook het NSM heeft wel eens minder correcte beschilderingen.
Als het over een plan U of de Blauwe Engel gaat: roept u maar! (Al het andere mag ook, maar daar heb ik iets minder over te vertellen ;D ) Ik ben dan wel vrijwilliger bij het NSM, doe ook regelmatig een duit in het zakje op het forum van NMMD, maar sta wel degelijk open voor op- danwel aanmerkingen. Desnoods in een ander/nieuw draadje ;)
mvg,
Robin
-
Ah mooi want ik heb een vraag (lees: klacht).
Waarom ontbreken de emaille* borden (en andere opschriften) op 273, 114 en 386? Het is allemaal weer net niet af...
*mag ook geschilderd zijn.
-
Waarom is de bies van de 1100 eerst groen geweest, toen blauw en nu weer groen, terwijl hij blauwzwart hoort te zijn?
Vooral de achtergrond van de veranderingen interesseren me hogelijk.
-
Ik heb de titel maar even aangepast, dan kunnen jullie helemaal los gaan en wordt dit topic nog interessanter ;)
-
386:
borden aanwezig, moeten nog opgehangen worden. De sjablonen voor de opschriften zijn enkele weken geleden afgeleverd, maar moeten nog geplaatst worden. Aankomende zondag gaat de eerste koppelkap erop, welke in een ander draadje alhier ter sprake is gekomen.
273:
stel is voorzien van klasseborden. Borden 'verboden te roken' moeten nog geplaatst worden. De sjablonen voor de opschriften ben ik zelf nog aan het uitzoeken en tekenen. Daarna snijden en afleveren voor plaatsten.
114:
Inmiddels zijn alle klasseborden aangebracht. Grote kans dat het weekeinde van 18/19-9 de rest geplaatst gaat worden. De opschriften zijn afgelopen zondag geplaatst, alleen sommige sjablonen moeten nog verwijderd worden aangezien toen wij weer richting huis vertrokken de verf nog niet droog was. In ieder geval is deze volledig voorzien van borden en opschriften zodra het stel de 'vrije baan' op gaat. (http://farm5.static.flickr.com/4146/4955440888_e8604d2fa3_z.jpg)
mvg,
Robin
-
Waarom is de bies van de 1100 eerst groen geweest, toen blauw en nu weer groen, terwijl hij blauwzwart hoort te zijn?
Vooral de achtergrond van de veranderingen interesseren me hogelijk.
De achtergrond weet ik niet, kan gebeurd zijn door bijvoorbeeld de schildersschool welke de lok ooit geschilderd heeft. Weet wel dat de lok ooit ook aangepakt gaat worden qua uitvoering.
mvg,
Robin
-
Als het over een plan U of de Blauwe Engel gaat: roept u maar! (Al het andere mag ook, maar daar heb ik iets minder over te vertellen ;D ) Ik ben dan wel vrijwilliger bij het NSM, doe ook regelmatig een duit in het zakje op het forum van NMMD, maar sta wel degelijk open voor op- danwel aanmerkingen. Desnoods in een ander/nieuw draadje ;)
mvg,
Robin
Robin, daar gaat het niet over. Ik verbaas me wel over de volledig blank messing lantaarns op de 3737 bijvoorbeeld, die in bedrijf alleen maar de blank koperen ring hadden rond het ruitje. De zilveren daken en schorten op de turquoise plan D kan ik niet plaatsen, maar zou kunnen en er heeft ook een tijd een 2400 gestaan met zandgele handgrepen (kaapstanders?, ik weet de goede naame even niet), die gewoon bruin moeten zijn. Ook komen de ramen van het plan E C rijtuig mij niet natuurlijk over.
Verder natuurlijk een top museum, waar ik heel graag kom (behalve wereld 2 of 3, waar ik met mijn kinderen iedere keer in de rij moet staan en vervolgens eigenlijk niet naar de 6300 kan kijken)
mvg,
Ivo
P.S. over de opschriften van de plan U had ik een tijd geleden een opmerking en die wilde je al meenemen (y)
P.P.S. Volgens mij kijken modelbouwers heel anders naar een origineel dan restaurateurs van museummaterieel. Daarvoor lijkt me de technische staat en het onderhoud daarvan veel belangrijker dan de bies of iets anders. Maar het maakt het wel af en kost in relatie tot het onderhoud van het materieel een schijntje, maar vraagt wel een beetje aandacht voor het detail. Zo moet ik SGB prijzen voor bijvoorbeeld de restauratie van de ovaalramer (gedaan door een modelbouwer??)
-
Het gaat over foutieve beschilderingen e.d., en vwb de 41 en 114 kan ik eventuele fouten in de groep gooien. Stoom zegt mij niets, maar kan het zijn dat in den beginne de lantaarns blank waren, en om poetsen te voorkomen later zwart werden?
Van de plan D weet ik dat de bies de verkeerde kleur heeft. Het dak weet ik niet, jouw opmerking hoor ik voor het eerst, maar het zou idd kunnen dat het grijs dient te zijn, ala de 1125. Ik zal eens kijken of ik er iets van kan terug vinden.
De 2498 is onlangs opnieuw geschilderd en heb ik nog niet kunnenbewonderen. Gelukkig duurt het niet lang meer, maar nog even geduld ;)
De plan U zou nu correct moeten zijn. De uilijning is gelijk met de vlakke kopwand.
Persoonlijk denk ik niet dat het verschil uitmaakt of je nu modelbouw of 1:1 maakt danwel opknapt. De buitenkant staat bovenaan en dient correct te zijn, dat is je visitekaartje. Uiteraard staat het onderhoud ook hoog op de lijst, maar lopen parallel, en als je je onderhoud goed plant, hou je ook nog tijd over voor andere zaken. En idd, de ovaalramer is mede door een modelbouwer tot stand gekomen, en dat is echt een pietje precies ;D
mvg,
Robin
-
In het draadje over de ns 1956-1969 staat een foto van een 2200 cabine zijde. Kijk en vergelijk zelf.
Deze dus, de NS2213 te Utrecht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Utrecht_NS_2213_16_6_1956.jpg)
-
En de kleur groen van de 386 dan? Ik heb de groene stellen weliswaar gekend, maar toen was ik nog te klein om te onthouden welke kleur de juiste moet zijn. Maar dat vreselijke groen op die 386................. Nee, dan vond ik dat van de 766 veel beter ogen.
Jeroen
-
Het is met kleurstalen uitgezocht, het schijnt de goede kleur (bij aflevering door de werkplaats!) te zijn. Ik heb er geen mening over, heb ze nooit in het groen gekend...
Ik weet wel dat groen een kleur is die vrij snel donkerder / doffer wordt. Dat kan het verschil goed verklaren. Maar het enige groen dat ik schilder is RAL 6007 ;)
-
Met bloedneus had de 386 er niet verkeerd uitgezien denk ik, maar vergeleken met de 766 vind ook ik de kleur wel wat vreemd staan.
-
het eerste moet je doorstrepen, en het laatste omdaaien ;D
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:
-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS
Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
-
Nu er ook NSM materieel besproken wordt; hoe is het met de 2264 (en in mindere mate met de 2215) gesteld? En wat zijn de plannen met die laatste (2215)?
-
op dit moment zijn daar geen plannen mee, althans, niet dat ik weet.
mvg,
Robin
-
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:
-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS
Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
Klinkt overtuigend. Dit is kan een interessante kleur discussie zijn net als over het turquoise. Ik vind deze ook te licht, maar tegelijkertijd is mijn herinnering van het groen vooral uit de jaren '70, dus mogelijk verouderd. De vele kleurenfoto's uit die tijd laten ook een donkerder groen zien. Maar met bovenstaande referenties kan het eigenlijk niet fout zijn, dus zal het wel verkleurd zijn. Het was wel mooi dat groen met zandgeel. Aan het geel ben ik nog steeds niet gewend, hoewel ik me geen groene mat'64 kan herinneren. Die zijn altijd geel geweest ;D ;D
mvg,
Ivo
-
op dit moment zijn daar geen plannen mee, althans, niet dat ik weet.
De 2264 staat als het goed is half af in een loods te Blerick en is (deels) bruin. De staat en positie van de 2215 ken ik niet.
-
En de kleur groen van de 386 dan? Ik heb de groene stellen weliswaar gekend, maar toen was ik nog te klein om te onthouden welke kleur de juiste moet zijn. Maar dat vreselijke groen op die 386................. Nee, dan vond ik dat van de 766 veel beter ogen.
Er zijn verschillende soorten grasgroen geweest: de '46-ers rond 1973 zijn overgeschilderd kregen dezelfde lichte tint groen als de 386 thans heeft. De meeste '46-ers die ik gekend heb (en dat waren er niet veel, de laatste 40) waren bijna allemaal donker, zeg maar als de 766.
-
Ja, heb zeker wat aan die bogen gedaan ;D buiten het maken van een foto. We hebben zelfs de eerste afgekeurd en opnieuw geplakt (y)
Deels toch maar? 't Is alweer zo lang geleden ;D
@Tedo: de bies op de 2225 is ook niet helemaal perfect, als je hem naast de 2275 zet zal je toch enige verschillen zien, maar we hebben wel ons best gedaan om zonder enige maattekening of mal de bies zo goed mogelijk te schilderen. En dan kan het zomaar gebeuren dat je een dag bezig bent met alleen dat ding op de cabinewand.
-
De 2264 staat als het goed is half af in een loods te Blerick en is (deels) bruin. De staat en positie van de 2215 ken ik niet.
Bruin? Dus zonder laag A-sein? :( Toch jammer dat er niet wat beter gekeken is naar wat er (elders) al was...
-
Er zijn verschillende soorten grasgroen geweest: de '46-ers rond 1973 zijn overgeschilderd kregen dezelfde lichte tint groen als de 386 thans heeft. De meeste '46-ers die ik gekend heb (en dat waren er niet veel, de laatste 40) waren bijna allemaal donker, zeg maar als de 766.
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:
-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS
Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
Dat men in de loop der jaren afweek van het oorspronkelijke grasgroen, kan ik mij wel indenken. DM'90 geel is ook geen origineel NS Huisstijlgeel uit de jaren '70 meer. Nu is alleen de vraag, was dat grasgroen wat nu op de 386 zit de originele kleur toen deze stellen uit de fabriek kwamen, of is dit een kleur uit de jaren '70.
Wanneer is die reservedeur Mat'46 geschilderd?
Van wanneer is die pot verf?
Wat is de uitgavedatum van de originele NS kleurenstaal?
Daarbij zeg ik persoonlijk dat het museummaterieel pas echt tot zijn recht komt als het aansluit bij de beleving van de mensen die het materieel nog herinneren van vroeger toen ze in dienst waren. Ik heb diverse mensen gesproken die het groene Mat'54 nog goed herinneren, ze zijn allen van mening dat de kleur op de 766 veel beter was getroffen dan dat er nu op de 386 zit. Ik weet ook wel dat het gevoel van mensen niet 100% de waarheid weergeeft na zoveel jaar. Zeker niet als je daar 'harde bewijzen' zoals Robin opsomde, tegenover zet. Je kunt je dan afvragen of je deze bewijsstukken als leidraad moet gebruiken of de belevingswereld van mensen...... Moeilijk, moeilijk, moeilijk.
Overigens en overigens, krijgt Plan U 114 nog witte NS logo's?
Jeroen
-
Bruin? Dus zonder laag A-sein? :( Toch jammer dat er niet wat beter gekeken is naar wat er (elders) al was...
Sja, de 2264 voorzien van laag A-sein zou ook geschiedvervalsing zijn
Wat wel leuk zou zijn is de loc (uiterlijk) uitvoeren als radioloc...
groeten Sicco
-
Excuses :-X Ik was even in de (foute) veronderstelling dat 2264 van origine een laag A-sein had. Ik heb dus niets gezegd... :-[
-
Ik heb diverse mensen gesproken die het groene Mat'54 nog goed herinneren
Een herinnering is doorgaans niet erg betrouwbaar, zeker niet als je over enige decennia geleden spreekt.
-
Waarschijnlijk in de war met de 2246 (Roco), maar die is er niet meer.
Het is/was volgens mij ook de bedoeling er een bruine radiolok van te maken, alleen uiterlijk dan waarschijnlijk.
Als ze de 2299 nog eens herschilderen bij de VSM kan dat wél een geel grijze worden met laag A-sein, bij voorkeur dan met grijze zijkanten van de voetplaat (dan kunnen ze een van hun ATB loc's juist weer bruin maken).
-
Hmmm laten we de lage A dan maar aan de SMMR overlaten, die hebben nog de 2296. Al is het daar angstvallig stil over alles behalve de 2225.
-
Overigens en overigens, krijgt Plan U 114 nog witte NS logo's?
Jeroen
Is niet de bedoeling nee.
Verder kan ik vertellen dat het aanbrengen van eigenlijk simpele details als emaille borden veel meer tijd in beslag neemt dan je vooraf in kan schatten.
De 114 heeft bv 20 klasseborden , oftewel 20x uitmeten, ze hebben natuurlijk 4 boutjes, dus 80x boren, 80x tappen en dan ook nogeens 80x vastschroeven.
Kan je vertellen, dan is je dag zo om en heb je een lamme hand ;D
Binnenkort dus alleen niet roken dan nog, ondanks dat er een stuk minder zijn, vond ik het toen wel even prima... ;)
-
Zeg, ik heb geen idee wat die bordjes allemaal kosten, maar is het niet een idee om deze ook te verkopen in de museumwinkel? Wellicht een leuke extra inkomstenbron.
-
Is niet de bedoeling nee.
Verder kan ik vertellen dat het aanbrengen van eigenlijk simpele details als emaille borden veel meer tijd in beslag neemt dan je vooraf in kan schatten.
De 114 heeft bv 20 klasseborden , oftewel 20x uitmeten, ze hebben natuurlijk 4 boutjes, dus 80x boren, 80x tappen en dan ook nogeens 80x vastschroeven.
Kan je vertellen, dan is je dag zo om en heb je een lamme hand ;D
Binnenkort dus alleen niet roken dan nog, ondanks dat er een stuk minder zijn, vond ik het toen wel even prima... ;)
montagekit?
-
@Thom : is magnetische folie geen idee voor NS logo's? Kun je heerlijk spelen ;)
Voor Roestrijden.nl zijn dergelijke logo's gemaakt en die voldoen uitstekend.
-
montagekit?
Nee geen kit, origineel zitten met boutjes , dus ook deze bordjes.
-
Nog maar wat olie op het vuur.
Bij Restauratie van iets gebruik je zoveel mogelijk de oorspronkelijke materialen, bevestigingsmethoden en indien van toepassing de oorspronkelijke gereedschappen. Historisch verantwoord restaureren wordt dat ook wel genoemd.
Dus je gaat niet andere kleuren gebruiken, bevestingsmiddelen, verbeteringen van eigenschappen, toevoegen van functionaliteit. Die laatste blijft lastig ivm veiligheidsvoorschriften (denk aan ATB etc) Je zult dus bij Spoorwegmaterieel nooit een 100% restauratie bereiken tenzij je niet wilt rijden op het aanwezige spoorwegnet.
Alle andere werkzaamheden (foute biesjes, verkeerde (turquoise )kleur, eigen nummertjes) vallen onder het predikaat rijvaardig maken en opkalefateren.
Vrijwel alle Nederlandse museumbedrijven maken zich schuldig aan het smokkelen tijdens "restauratie"werkzaamheden.
De ergste zijn in feite die lijnen waar men rijdt met materieel dat daar oorspronkelijk nog nooit geweest is of heeft dienst gedaan.
Niet dat ik de mensen die daaraan/bij werken niet bewonder, integendeel (y) Alleen pretendeer dan niet de zaken voor te stellen als ware het historische weergave van zaken.
-
Hmmm laten we de lage A dan maar aan de SMMR overlaten, die hebben nog de 2296. Al is het daar angstvallig stil over alles behalve de 2225.
Volgens mij moet dit juist een radioloc worden, omdat dit de enige overgebleven radioloc uit de 2200 serie is, daardoor ook de hernummering naar 2368 destijds.
-
2264 is ook radioloc geweest
-
Ja, maar die is van het SM, en niet van SMMR ;)
-
het eerste moet je doorstrepen, en het laatste omdaaien ;D
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:
-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS
Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
Het zal best juist zijn, ik vind de 766 er toch mooier uitzien. ;D De Pec ziet er dan wel weer mooi uit in die kleur, vreemd genoeg.
-
Vrijwel alle Nederlandse museumbedrijven maken zich schuldig aan het smokkelen tijdens "restauratie"werkzaamheden.
De ergste zijn in feite die lijnen waar men rijdt met materieel dat daar oorspronkelijk nog nooit geweest is of heeft dienst gedaan.
Ze ruilen die locs met liefde in voor originele NS-stoomlocs hoor ;D
-
het eerste moet je doorstrepen, en het laatste omdaaien ;D
De kleur die er nu op zit, is vergeleken met in totaal 4 andere stukken alwaar deze kleur op zit/zat:
-de pec (nooit iemand over een verkeerde kleur gehoord??)
-een nog aanwezige reservedeur van mat'46
-restanten op de trein
-een originele kleurenstaal van NS
Tevens heb ik een pot verf gezien, altijd in het donker gestaan maar helaas uitgedroogd. Het kwam gewoon overeen.
Om hier nog even op terug te komen. Op bijgaande link de PEC in z'n laatste dagen (jaren?) in het grasgroen. Ondanks deze kleur (die inderdaad wel lichter is dan bijv de 252 op de voorgrond), vind ik het groen van de 386 te fel. Mogelijk dat de verf van 386 na verloop van tijd matter wordt en meer op de PEC gaat lijken; Ik hoop het, dus laat die 386 dan maar flink rondrijden!
http://www.flickr.com/photos/dh3201/4587265260/ (http://www.flickr.com/photos/dh3201/4587265260/)
Groet,
Edwin
-
Die Pec is daar ook een partij verkleurd waar je U tegen zegt hoor...
@ Han trouwens,
mooi verwoord... ;)
@JAB,
Er is gewoon een uitvoering gekozen waarbij hij niet van vishaken wordt voorzien.
Het idee van magneet platen is leuk, maar wat je zelf al zegt het is ene beetje spelen.
Met dat soort wel/niet keuzes, kom je uiteindelijk weer een conflict tegen van iets wat straks weer totaal niet bij die witte vishaak hoort en weer een vreemd beeld geeft.
Daarnaast, er zijn nog genoeg andere dingen aan dat stel waar ik me druk om kan maken dan een vishaak eigenlijk ;)
Het binnenkantje kan ook nog een hoop aandacht gebruiken, het tussenhalletje naar de Hc ruimte is bv aleens vlug gedaan, maar de bagage, Hc ruimte en de cabines verlangen tochook wel naar een kwast verf.
Dat is dan nog maar een voorbeeld, want ik zou zo dit hele topic wel vol kunnen schrijven, en dan hebben we het nogmaar over 1 trein, terwijl er meerdere onze aandacht opvreten kan ik wel zeggen ;)
-
Een beetje off-topic, maar toch een korte reactie op
Hmmm laten we de lage A dan maar aan de SMMR overlaten, die hebben nog de 2296. Al is het daar angstvallig stil over alles behalve de 2225.
Je hebt helemaal gelijk, het is stil rond de 2278 en 2296. Daar zijn een aantal redenen voor.
Alleen het aantal vrijwilligers al, dat aantal is niet echt groot. Verder hebben we natuurlijk geen eigen werkplaats.
Sterker nog, zelfs geen eigen plaats om te werken ;D .
Vorig jaar is een van onze reserve draaistellen volledig gereviseerd, dat was de laatste klus die bij Nedtrain Tilburg uitgevoerd is.
En dan zijn er nog de (kleine en grotere) onderhouds klussen om de 2225 op de baan te houden.
Wanneer we derhalve aan de andere loks kunnen beginnen is een hele grote vraag.
/off topic
We hebben getracht zoveel als mogelijk de 2225 terug te brengen in de staat van 1955, maar wel met een HEEL belangrijk 'detail' in het achterhoofd: Volledige inzet op het spoor.
Daardoor zijn details soms niet historisch verantwoord, maar dat is naar onze mening van ondergeschikt belang als je een 2200 weer op volle snelheid langs kan horen komen. De details (zoals de biezen en vele minder zichtbare details) die de inzetbaarheid niet beïnvloeden, daar hebben we ons best op gedaan.
Groetjes,
Rik
-
@Rik: Alle respect hoor voor jullie werk (in Feijenoord nog van genoten) maar het zou mooi zijn op termijn alle varianten weer eens naast elkaar te kunnen zetten (om maar te zwijgen van multiple-rijden :D )
@Thom: ik snap het maar al te goed, het was slechts een suggestie.
-
Op zich zijn alle varianten er wel; 2 bruine en 2 geel-grijze bij de VSM, 1 bruine en 2 geel grijze bij SMMR en 1 bruine en 1 geel grijze bij zowel de SHD als het SM.
Qua details (3e pitten en/of grijze zijkanten van de voetplaten is nog wel wat te regelen).
Omdat kennelijk niemand een 2300 wilde bewaren is de rode 2384 helaas gesloopt, dat had de derde variant kunnen zijn (maar goed, een andere 2200 zou natuurlijk vermomd kunnen worden als 2384).
-
Ik heb wel eens gehoord dat die aan het einde van zijn periode van ellende uit elkaar viel. Als dat echt zo is, dan mag je blij zijn dat je die niet hebt bewaard, als je de hele loc echt moet herbouwen ben je nog meer tijd en geld kwijt dan men al kwijt is bij de 2225.
Ik weet alleen even niet of de 2384 een originele 2300 was (2300 - 2350) of dat het een omgenummerd exemplaar was dat van origine een 2200 was (zoals de 2296 alias 2364).
-
2384 is de ex 2342. maar is een kleurstelling bewaren omdat er eentje in die kleur geweest is noodzakelijk? Het geeft niet echt het beeld over de levensloop opzich.
Persoonlijk vraag ik mij ook af of het zinvol is om 11 loc's van een serie te bewaren, het bijzondere van een museumloc is er dan eigenlijk van af.
mvg,
Robin
-
Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet erg gevonden zou hebben als er 11 3700'den bewaard zouden zijn gebleven... ;D
-
Het ging om varianten, en aangezien de 22/2300'en bij NS * slechts drie kleurstellingen hebben gekend (waarvan een uniek) zou die unieke wel leuk zijn geweest.
Dat de 2205 en 2225 het tot museumloc hebben geschopt vind ik een prestatie; beide hebben lang in weer en wind terzijde gestaan. In het geval van de 2225 is er dan ook veel afkomstig van andere loc's.
De 2384 was niet de beste loc op het laatst, maar ik denk dat de 2203 en 2207 eerder uitgekozen zijn op het hebben van ATB. Zo leek mij de 2376 (ook een echte 2300, nl. ex 2335) in betere conditie.
* en bij de NMBS nog de geel groene 7617.
-
Die Pec is daar ook een partij verkleurd waar je U tegen zegt hoor...
Ja, maar is volgens mij wel meer de kleur die iedereen zich herinnerd (ook gezien de reacties op de groene 386).
Overigens ziet de Pec er tegenwoordig wel weer strak uit. Jammer dat ie niet zoveel op de baan komt (waar is ie op dit moment eigenlijk?).
Groet,
Edwin
-
Als 2200 liefhebber zou ik het liefste zien dat de 2299 weer in het geel/grijs op de baan komt en dan met derde frontsein en/of grijs chassis!
Verder mag wat mij betreft de lijst er als volgt uitzien ;):
2203 sloop
2205 geel/grijs SHD
2225 bruin SMMR
2207 sloop
2215 sloop
2233 bruin, juiste versie bies!
2264 bruin radioloc
2275 bruin (laatste bruine 2200)
2278 geel/grijs SMMR
2299 geel/grijs, derde frontsein en/of grijs onderstel
2368 radioloc
Groet,
Edwin
-
Persoonlijk vraag ik mij ook af of het zinvol is om 11 loc's van een serie te bewaren, het bijzondere van een museumloc is er dan eigenlijk van af.
mvg,
Robin
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
-
geld m.i. het zelfde voor.
mvg,
Robin
-
Ja, maar is volgens mij wel meer de kleur die iedereen zich herinnerd (ook gezien de reacties op de groene 386).
Overigens ziet de Pec er tegenwoordig wel weer strak uit. Jammer dat ie niet zoveel op de baan komt (waar is ie op dit moment eigenlijk?).
Groet,
Edwin
Maar als ie in een kleur geschilderd zou worden zoals ie daar verkleurd is, wat voor vreemde kleur ga je dan krijgen als ie straks ookwat verkleurd... ;)?
Je moet ergens een logica vinden in het kiezen van een kleur, de huidige manier lijkt me dan toch de meest veilige en correcte.
De Pec staat overigens nu op de Zaanstraat en zal binnenkort weer terug komen in het NSM als het goed is.
-
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
Plan U niet vergeten, zijn er ook redelijk veel van.
Hoeveel 2400's hebben we eigenlijk?
-
Van de 2400en zijn 4 stuks bewaard dacht ik ; 3 bij VSM (2412, 2459 en 2530) en de 2498 in het NSM
En er zijn nu 4 museum-U's (waarvan 3 dienstvaardig) 113, 114, 115 en 121 (plus nog wat stellen in opslag op Amersfoort, volgens mij eigendom van NSFS)
-
Ik zou het liever zo zien (sloop kan altijd nog), niet alles verantwoord, dat weet ik:
2203 plukloc, uiterlijk als 2384 uitvoeren
2205 bruin met oorspronkelijk nr. 2226 SHD
2225 bruin SMMR
2207 plukloc, uiterlijk bruin met lage 3e pit: 2247
2215 plukloc voor 2264
2233 bruin met juiste versie bies
2264 bruin radioloc
2275 voor de grap eerst maar eens geel-grijs ;)
2278 bruin SMMR
2299 geel/grijs, laag A-sein en/of grijs onderstel
2368 geel/grijs radioloc SMMR
-
Ik dacht eigenlijk aan een bruine en een geel-grijze.
-
Nou anders zijn we ook goed in het bewaren van de 1200'en (8 stuks). Daar zijn er verhoudingsgewijs meer van over dan van de 2200 (11 stuks).
Nou ja, 2 stuks als plukloc voor het NSM en Werkgroep 1501, twee stuks rijvaardig (danwel in wording) en vier voor EETdinges waarvan ik nog moet zien hoeveel er bewaard worden. Als ze allemaal bewaard blijven zal het wel veel zijn inderdaad. Dan kan je wel alle kleurvarianten houden.
Van de 1500 zijn er dan weer 3 van de 7 bewaard, is dat nou nodig? ;)
-
Gezien de achtergrond en de inzetgebieden van de loc: Ja! ;)
-
waarvan eentje in nederland, wat m.i. meer dan voldoende is.
mvg,
Robin
-
Robin snapt hem :)
-
Tegenwoordig is het qua spoorwegen een bewaarcultuur geworden. Iedereen richt z'n eigen clubje op en denkt te kunnen rijden op het nederlandse spoorwegnet met materieel wat anderen ook al bewaren. Helaas worden de aspecten uiterlijk, onderhoud en veiligheid zeer snel aan de kant gezet en komt er een materieel op de baan waarvan je schrikt. Het laatste doel ik alleen maar op het uiterlijk, het innerlijk kan je meestel niet beoordelen. Tevens worden de verschillende clubs eerder concurenten dan dat er een samenwerking ontstaat, waardoor het probleem nog groter wordt en er nog meer details verdwijnen danwel gewoon weggelaten.
Dus als je het doet, dan moet je het goed doen. Helaas (ook bij mij) sluipen er wel eens foutjes in waar je of later op gewezen wordt, of welke je zelf ziet als je de details hebt geplaatst vanwege het veel grotere overzicht (trein versus beeldscherm) Uiteraard praat dit de bies van de 2200 niet goed, en hoop ik dat ze er wat aan gaan doen.
mvg,
Robin
-
Ik denk dat het teveel aan bewaard materieel min of meer te herleiden is naar het 'trauma' dat spoorwegminnend Nederland aan de jaren 50 en 60 heeft overgehouden: een handjevol Nederlandse stoomlocs, een handjevol wagons is het enige wat over is van de enorme diversiteit aan materieel dat de Spoorwegen in Nederland kenmerkte. Nog in de jaren tachtig zijn wagons gesloopt die een ereplaats in het spoorwegmuseum hadden verdiend.
Nu richt iedereen zijn eigen clubje op om te bewaren wat men graag zag rijden. En ik moet ook zeggen dat ik liever zie dat er teveel wordt bewaard dan te weinig. Alleen moet je op een bepaald punt wel durven te schiften. Hoeveel stellen Plan U zijn er nou echt museaal nodig? Hoeveel 1200'den, hoeveel 2200'den? De grote aantallen die er van bewaard zijn gebleven maakt helaas ook dat ze nu minder uniek zijn, minder herkenbaar. En dat is wat je als museumorganisatie niet zou moeten willen.
Eelco
-
Groot effect van al die kleine stichtinkjes is dat er zoveel dubbel werk gedaan moet worden.
En dan bedoel ik niet aan onderhoud van dubbel bewaard materieel, maar simpelweg zaken als de papierhandel die elke stichting weer opnieuw uit moet vinden en moet regelen... Tijd die je beter had kunnen besteden denk ik.
Daarnaast, en dat klinkt hard, maar bij een hoop van die kleine stichtingen staat het materieel eigenlijk alleen stil en gaat het meer achteruit dan vooruit eigenlijk.
En omdat ze vaak eigenlijk materieel dubbel bewaren, is fondsen werven ook moeilijker. Immers is materieel minder uniek als er meerder bestaan...
Dus of ze daarmee nou echt bijdragen aan een beter totaal beeld van bewaard Nederlands materieel vraag ik me persoonlijk af...
-
in het geval van de 2203 en 2207 is het niet zozeer de doelstelling rijvaardig maken. Ik heb ze eenmalig toen opgelapt voor 1 terug naar toen om als 4 span te rijden, maar op dit moment zijn al verschillende onderdelen afgenomen die weer gereviseerd werden om vervolgens door te wisselen met de 2233 en 2299.
Even heel simpel, een complete locomotief behouden vergt minder opslag ruimte dan een lok in onderdelen. Plus dat je niet hoeft te zoeken naar een specifiek onderdeel maar gewoon kijkt op de plek waar het gemonteerd zit.
In principe zou het mogelijk zijn ze rijvaardig te maken maar niet lonend. De 2299 en 2233 zijn rijvaardig en worden gebruikt bij baanonderhoud, overbrengingen enz. Dus niet zozeer museaal verkeer maar noem het maar werkverkeer. Als echte museum lok zou ik de 2225 betitelen.
Over het te veel behouden van hetzelfde materieel ben ik het eens.
In het geval van de overmatige plan U bewaardrift, dat lijkt mij ook niet goed. Het enige stel wat zich nog in originele staat bevind is dat van het NSM en het lijkt mij ook verstandiger die verder te onderhouden en niet nog meer van het weinige subsidie geld te spenderen aan de 3 andere stellen... Zelfde geld een beetje voor die de2 180...
Ik ben van mening dat er vanzelf een natuurlijke schifting zal ontstaan in het te behouden materieel naarmate de ruimte van opstellen geringer word.
Okke
-
Slim bezig met die 2200-en daar bij de VSM. Wel handig om een mobiele opslagplaats te hebben waarin alles op zijn plek zit ;D Desalniettemin toch jammer van het biesje op de 2299 (om weer on-topic te komen....), ondanks het feit dat je de loc's onder werkverkeer plaatst.
Etienne
-
Die natuurlijke schifting zie je inderdaad wel ontstaan, maar dat zou af en toe wel iets actiever mogen zijn. Als iets niet uniek is maar echt dubbel, en weinig toegevoegde waarde heeft, kun je je tijd en energie beter in iets zeldzamers of bruikbaarders stoppen.
-
Ik wil toch even regeren.
Als deze vrijwilligers wat ze doen leuk vinden ,waarom zou dit dan niet mogen ?
Als men pretendeerdt met authentiecke treinen te rijden die gerestaureerd zijn en terug gebracht zijn in orginele staat zoals in een bepaald jaar bij de NS heeft gereden dan hebben jullie een punt.
Maar als men oud Spoorweg Materieel wil behouden en men doet dit op deze manier die niemand schaadt en men heeft het matrieel betaaldt ,men werkt eraan in de eigen vrije tijd ,valt andere mensen niet lastig omdat men met eensgezinden ``van de straat ´´ is .
Met andere woorden men werkt aan eigen matriaal met eigen matriaal.
De een heeft als hobby kleine treintjes en bouwt hieraan en de ander bouwt aan grote treinen.
-
@ richard
Citaat website VSM:
De VSM bezit momenteel vier locomotieven van de 2200-serie. Dit zijn de 2203, 2207, 2233 en de 2299. De 2233 en de 2299 zijn weer teruggebracht in hun oorspronkelijke bruine kleur
Einde citaat
Ja dan hebben we hier dus een gevalletje misleidende info. Ze zijn wel mooi bruin maar niet in de oorspronkelijke kleur. Dat is de 2225 wel op basis van gevonden, oorspronklijke verfdelen.
Natuurlijk is het prima dat museumbedrijven de boel rijvaardig houden maar dat is iets anders dan een gerestaureerd exemplaar.
Nog een citaat over de de "Bisschop" :
"Niet alleen de kleur lila, waarin zij geleverd werd in 1957 was opvallend"
en even verder..... " De 2530, met als bijnaam De Bisschop, is in 1992 in haar lila kleurstelling bij de VSM gekomen. In 2005 werd zij voorzien van een nieuwe frisse bruine kleur."
Dat betekent dus dat de historisch verantwoorde kleur(nl de originele) dus moedwillig is " vernield"
Naturlijk de eigenaar bepaald wat er met zijn lokomotief gebeurd, maar er bestaat ook nog zoiets als bezint eer gij begint en laat een historisch correcte lok met rust.
-
De 2530 in het bruin is net zo correct als in lila of geel-grijs. De 2530 was toen zij naar de VSM kwam weer van geel-grijs omgetoverd in lila ivm het afscheid van de serie 2400. De VSM heeft dus absoluut niets vernield.
Eelco
-
Bovendien was dat ook niet helemaal de historisch juiste kleur lila.
En @Richard, het gaat er niet om dat het niet zou mogen, maar "samen sta je sterk". Met dezelfde inspanning een beter resultaat, dat bedoel ik vooral.
-
Er zijn meer mensen die denken , dan mensen die het doen....
-
in dit draadje zijn er meer 'die doen' dan je zou denken, dat is een ding dat zeker is.
mvg,
Robin
-
De biez is niet correct wat ze ook zeggen ook al hebben ze het onderzocht, ik vraag mij hoe. Maar goed hij is voor de rest erg mooi geworden.
Dan heb ik een opmerking over al die stichtingen en redders van oud materieel. Ik krijg na het lezen van verschillende sites het idee dat mensen die daar mee bezig zijn snel op hun tenen zijn getrapt. Ik noem het eikel gedrag.......
Dat is dus de reden dat ik niet snel zou aansluiten bij zulk soort stichtingen.
Groetjes Ben.
-
leuk dat je iedereen over een kam scheert...
Meestal is het probleem dat iemand volledig op gaat in zijn werk, en dan komt kritiek niet echt leuk over. Maar daarvoor is dit draadje nu dus 8)
mvg,
Robin
-
Bekijk eens een stichting van binnen. Ze zijn heel anders dan je zou zeggen als je hier zo leest. Voor iedereen een aanrader trouwens.
-
en je hebt de tijd van je leven (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29744.msg460192.html#msg460192)...
-
Het kan ook anders Frank... VSM is niet maatgevend (hoop ik...)
-
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het blijkbaar niet voor iedereen een aanrader is...
-
Of je probeert het (elders) nog een keer... genoeg clubs waar het wel gezellig is en waar men wel met de juiste instelling bezig is.
-
Ik denk dat het bij de VSM wel gezellig is, erg gezellig...
-
gezien het aantal vrijwilligers denk ik dat je daar wel vanuit kan gaan
mvg,
Robin
-
moet ik nu elk jaar weer zeggen na TNT of ergens anders op, de mensen die vaaks het meeste kritiek hebben helpen zelf niet bij een museumclub.
Met je airbrush kun je je eigen modeltreintje wel mooi spuiten, en erger je aan de museumclubs kleurstellingen nou ga daar dan heen met je airbrush en je zult zien hoelang je bezig bent, maar als exper zitten de opschriften en beisjes dan wel goe :-X ;D
ik word zo ziek van dat commentaar altijd:
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
-
Ik ga helemaal mijn handen niet laten wapperen, en toch vind ik die bies waardeloos.
Ik rij bijvoorbeeld ook geen opel, maar vind ze wel lelijk.
Stephan.
-
ik word zo ziek van dat commentaar altijd:
In bed blijven dan maar en vergeet vooral niet de PC uit te zetten, we sturen wel een keer een fruitmand...
-
@fridzie
Je kan het ook als advies kunnen zien hoe het eventueel beter zou kunnen.
-
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Don't worry. Mijn handen wapperen genoeg bij de DE41 en de Plan U 114. En ook als dat niet het geval zou zijn, mag ik best commentaar hebben op zoiets in het oog springends als een bies (toch?).
Etienne
p.s. een paar keer ook mijn handen laten wapperen rondom terug naar toen voor de VSM. Errug gezellig!! Niks mis mee.
-
moet ik nu elk jaar weer zeggen na TNT of ergens anders op, de mensen die vaaks het meeste kritiek hebben helpen zelf niet bij een museumclub.
Je kunt het nog 1000 keer zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee gelijk hebt.
Als je er niet tegen kunt dat er kritiek komt op gemaakte fouten, dan moet je er ook niet aan meewerken, of had je naar één foto van een bruine 2200 moeten zoeken. Eentje maar, en daarmee zou je blijkbaar de eerste zijn geweest.
Achteraf lopen janken dat mensen die kritiek hebben geen recht van spreken hebben omdat ze niet meewerken is gewoon kinderachtig.
Twee maal achter elkaar een volledig verkeerde bies op die loc schilderen terwijl er werkelijk waar 1000-en foto's te vinden zijn van hoe het wel moet is gewoon dom, of het nu betaald werk of vrijwilligerswerk is, en het zou de VSM eens sieren gewoon eens eerlijk te zeggen dat men niet goed gekeken heeft in plaats van standaard dezelfde huilreactie. Dat vind ik nog het ergste: een fout maken mag, maar het zo slecht kunnen verteren dat daar wat van gezegd wordt, is erg triest. Wat je feitelijk zegt is dat elke vrijwilliger een vrijbrief heeft om maar 'wat te doen' omdat je toch geen belang hecht aan de mening van anderen. Waar doe je het dan wel voor? Of had je liever 1500 man met een kwastje naast een 2200 hebben staan om een bies goed te schilderen? Was het niet beter geweest als er één iemand een foto naast had gehouden?
Ik heb vijf jaar lang honderden uren vrije tijd zitten in een boek over de 2200/2400? Is dat genoeg om mijn mening te mogen geven? Of geef anders ff aan hoeveel we individueel allemaal moeten doen voordat we hier op dit forum mogen zeggen wat we denken.... en straks als ons boek op de plank ligt, denk je dan dat ik tegen iedereen ga zeggen die er wat in vind dat niet helemaal zou kloppen ga zeggen: doe het dan zelf? Nee, ik heb er alles aan gedaan om zo goed mogelijk werk te leveren en als er mensen toch nog wat vinden, krijgen ze van mij een bedankje en neme ik dat mee om mijn werk in de toekomst te verbeteren. Het zal me daarbij gene ruk interesseren of iemand nou 40 uur in de week vrijwilligt of helemaal nooit iets doet, want dat is volstrekt niet belangrijk. Het gaat om eer van je werk hebben.
Wat ik me steeds afvraag als ik dit soort commentaar lees: als je zelf b.v. een nieuwe auto koopt en het blijkt dat de garage vergeten is er stoelen in te zetten, en je laat het rechtzetten, maar de auto komt weer zonder stoelen terug, zeg je daar dan wat van ja of nee, en wat zou je ervan vinden als de garageur zou zeggen: doe het dan lekker zelf??
-
Ik zal toegeven dat het fout is. Ik kan je ook zeggen dat het überhaupt een wonder is dat er tijd is gevonden de"99" überhaupt over te schilderen. Er is zoveel materieel in onderhoud binnen de VSM dat er voor uiterlijk van materieel vaak weinig tot geen tijd is.
Je moet een paar dingen in je achterhoofd houden bij de VSM. De club bestaat grotendeels uit technisch personeel dat niet perse een binding heeft met spoorwegmaterieel maar wat van sleutelen houd.
Ik kan je wel een beetje uitleggen hoe het gaat als er iets geschilderd moet worden, dan gaan diezelfde technische lui naar de verfwinkel en kijken wat voor kleur bruin ze kunnen krijgen aan de hand van een rallwaaier. Zo gaat het ook met biesjes schilderen, er word aan de hand van ongeveer gewerkt.
De manier van werken veranderd wel gelijdelijk maar er zit nog veel van dit dogma-werken in. Hierdoor krijg je biezen zoals op de 2299.
Je kunt inderdaad zeggen de klemtoon ligt vooral op het technisch herstel en niet het uiterlijk herstel.
Ook voor goed schilderwerk hoor je werkplaats capaciteit vrij te hebben, maar je zit dan met het probleem dat je dat in moet zien te plannen met het reguliere onderhoud van de A, B en C keuringen van alle stoomloks, rijtuigen en dieselloks.
Er zijn ook nog andere factoren, de 2530 bijvoorbeeld is weer van een persoon appart die zijn eigen wensen had over het uiterlijk, daarom zijn de handrelingen niet crème/geel, de borden niet crème, de demper niet bruin enz enz.
Een ander feit is als deze persoon er niet was geweest was de lok gesloopt aangezien niemand in Nederland, waaronder het spoorwegmuseum interesse had in deze lok.
Ik praat het niet goed, maar hoop dat men een beetje leert begrijpen hoe de VSM werkt. Er veranderen wel dingen langzaam maar dat kost tijd.
Okke
-
Nou, kijk eens aan. (y)
Bedankt voor de toelichting en voor het vele werk.
-
Maar Okke is het dan niet ontzettend jammer als het technische gedeelte prima in orde is maar iemand anders er ff een groene kleur opschildert zodat het wel lekker rijdt maar niet er uit ziet.
je laat bv toch ook niet je oude ferrari totaal renoveren/opknappen om er vervolgens een roze verf op te laten spuiten door de garagehandelaar zijn vrouw omdat zij dat wel een leuke kleur vond??
-
En dat is precies de reden voor het eeuwige gehakketak tussen de mensen die de grote treinen opknappen en de modelbouwers en andere liefhebbers die vanaf de zijlijn commentaar leveren.
Waarom zou je je oude ferrari NIET roze verven? Hij rijdt er niets slechter door, en blijft behouden.
Uiteindelijk is een schilderbeurt ook maar tijdelijk, binnen 20 jaar moet de machine toch weer geschilderd worden.
Daarnaast is het probleem dat je niet even naar de Gamma kunt voor de juiste kleur, en de juiste bies, maar dat je behoorlijk wat tijd moet steken in onderzoek (al is het maar het doorlezen van een boek). Voor mensen die hun hobby beleven in het doen van onderzoek kan het moeilijk te begrijpen zijn dat anderen daar minder waarde aan hechten. Het is juist de laatste groep die de lok schildert....
Groet,
Tjalling
-
Als het zo gaat, dan kan de VSM misschien wel 1 van die zwarte stomers in de groene NS kleur zetten.
Dat heeft de ZLSM ook gedaan (of reed die locomotief (http://lh5.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/Sqt2KJAlj-I/AAAAAAAAA-Y/Da7MeW2J4YQ/reddevilexpress.jpg) in het verleden in die kleur?).
-
Nee, nooit. Dit is een SJ lokomotief en heeft nooit in NL gereden. Maar ze lijkt wel heel erg veel op de NS 4000 serie die in NL heeft gereden. De tender is vrijwel gelijk en de lok is ook een 2C uitvoering en lijkt ook heel erg veel. Het belangrijkste verschil op het eerste gezicht is het ontbreken van de grote windleiplaten die de NS 4000 wel had. Volgens mij komen ze beide uit dezelfde fabriek.
Daar komt nog bij dat ik ooit ergens gelezen heb (Spoor en Trein deel 7) dat deze in eigendom is van het NSM en rijdt bij de ZLSM en ook daarom in een 'NS' jasje rondrijdt. De NS 4000en zagen er in elk geval zo uit.
mvg,
Ivo
-
Jongens, we kunnen hakketakken wat we willen, en afgeven op klinknageln**kers (of misschien wel biesn**kers), maar ik ben desondanks toch blij met de VSM en hun flinke collectie die ze weten te bewaren en te conserveren voor het nageslacht.
Ook de afgelopen TNT 2010 was weer genieten van al het materieel dat er rondreed.
Ik zie liever het spul rijden met een iets minder juiste bies dan een hele sleep stilstaand spul, waar de biezen dan wel van kloppen.
Natuurlijk heeft ieder zijn eigen mening, en Okke heeft ook geprobeerd de VSM-versie daarvan te geven. En ja, degene die eigenaar is van een bepaalde loc houdt nog steeds het eindoordeel over zijn bezit, de honderden schaal- en biespuritisten ten spijt.
In het begin had de VSM de blokkendoosrijtuigen ook in hun eigen kleur, maar naderhand vertoonden ze (gelukkig) het NS livrei.
Dus wat mij betreft, VSM, ga door met je verzameling. Die kleuren en biezen komen vanzelf wel.
En diegenen die de vier VSM-2200-en nog even willen zien rijden, klik maar op deze link (http://www.esnips.com/doc/afa0f536-9827-4530-9e95-939395898351/vier2200Bbg2005.flv).
Gerard
-
Daar komt nog bij dat ik ooit ergens gelezen heb (Spoor en Trein deel 7) dat deze in eigendom is van het NSM en rijdt bij de ZLSM....
Tijdens het maken van een documentaire over de 3737 heb ik dit ook gehoord van de leden van de toenmalige onderhouds en herstel groep. Deze lok is inderdaad van origine van het NSM geweest om de machinisten een stoomopleiding te kunnen geven. Of de lok nog steeds van het NSM is weet ik niet. Maar daar ligt wel de oorzaak van de groene kleur.
Groetjes,
Rik
-
En diegenen die de vier VSM-2200-en nog even willen zien rijden, klik maar op deze link (http://www.esnips.com/doc/afa0f536-9827-4530-9e95-939395898351/vier2200Bbg2005.flv).
Wauw dit is voor het eerst dat ik het weer zie. Het was tot op het laatste dag voor TnT sleutelen om alles werkend te krijgen, maar ze hebben uiteindelijk toen alle 4 het hele weekend probleemloos gereden.
Okke
-
Wauw dit is voor het eerst dat ik het weer zie.
Toch wel weer mooi hè, Okke !
Gerard
-
@Tjalling "Roze is niet een kleur die een ferrari standaard heeft gehad (je kan het wel krijgen maar of het voor je inruilwaarde nog iets doet)
is ook meer een voorbeeld geweest maar als je graag treinen in hun orginele staat wil houden en dus ook graag in de kleuren die ze vroeger hadden dan moet je iets meer onderzoek doen naar de 'hoe én wat' daarvan.
NS heeft vroeger nooit roze treinen gehad (okee 1tje dan) dus moet je ook niet je locpark in die kleur willen hebben
want is niet orgineel dus gewoon een raar gezicht.
Zelfde geldt dus voor die bies je kalkt dan niet zomaar een fantasievorm erop maar gaat aan de hand van foto's/tekeningen
aan de slag ook neem je dan de juiste kleur die je weer na goed zoeken laat maken en zeker niet door de gamma.
Blijft een moeilijk onderwerp maar je kan zoiets dus vermijden en gaan voor onderzoek en nogeens onderzoek en niet het schilderen van je gerenoveerde loc als laatste ff snel aktie doen is gewoon zonde.
-
De bekende problemen met de spoorhobbyïst vs de sleutelaars. Herkenbaar. Bij de STAR hebben we gelukkig een aantal mensen dat zich ook speciaal op het uiterlijk toelegt. De 204 en 609 hebben of krijgen zodoende toch een zo origineel mogelijke staat, al is dat best veel werk. Tips of hulp zijn natuurlijk altijd welkom (ook bij andere clubs)
-
Ik geloof niet dat er een probleem is tussen de spoorhobbyïst en de sleutelaar. Er is eerder een probleem met lieden die menen dat je pas wat mag zeggen over het museummaterieel als je er zelf aan gesleuteld hebt.
-
museummaterieel
Nog een klein detail, de VSM is geen officieel museum. Het is een stoomtrein maatschappij en grote hobbyclub voor vele mensen.
En tuurlijk mag je commentaar hebben. En geloof me binnen de VSM is er ook voldoende discussie. Maar ik heb geloof ik al voldoende uitgelegd heb over hoe het binnen de VSM werkt.
Okke
-
Okke, jouw genuanceerde toelichting liet niets aan duidelijkheid te wensen over. Ik doelde op degenen hier die gelijk in een kramp schieten of zelfs ziek worden als er commentaar geleverd op museummaterieel*, daarmee elke vorm van discussie trachten dood te slaan. Helaas zien we dat ook vaak terug in de modelbesprekingen. Hun bijdragen bestaan vaak niet meer uit dooddoeners als "dan koop je het toch niet", "wees blij dat *** wat maakt voor de Nederlandse markt" en m.b.t. het grootbedrijf is "ga dan zelf meehelpen" een favoriete. Wat deze mensen op een professioneel forum te zoeken hebben is mij een raadsel. Deze zouden eigenlijk hun eigen "Mies Bouwmanforum" moeten hebben waar alles goed, mooi en waanzinnig is, alleen goed nieuws is toegestaan...
Als eigenaar is het binnen de wet je goed recht om de boel te beschilderen naar eigen goeddunken maar... als ik mijn Ford Capri ineens violet met margrieten ga beschilderen kan ik nu eenmaal ongevraagd commentaar verwachten...
*hieronder valt ook het bewaarde materieel van grote hobbyclubs enz.
-
Och,
het is vaak meer de toon waarop kritiek geleverd wordt. Teksten als "schandalig" en "dat hoort zo niet" helpen ook niet een discussie op gang te krijgen.
-
Voor mensen die hun hobby beleven in het doen van onderzoek kan het moeilijk te begrijpen zijn dat anderen daar minder waarde aan hechten. Het is juist de laatste groep die de lok schildert....
Zou het daarom niet een goed idee zijn om de mensen erbij te betrekken die het leuk vinden om het onderzoek te doen naar de juiste (historische) uitvoering van het betreffende materieel? Dan hoeft de "schilder" zich alleen maar druk te maken om z'n schilderwerk en is iedereen blij ;) Eind goed, al goed!
Groet,
Edwin
-
Zou het daarom niet een goed idee zijn om de mensen erbij te betrekken die het leuk vinden om het onderzoek te doen naar de juiste (historische) uitvoering van het betreffende materieel?
Dat is inderdaad een goed idee. Maar in dit geval was het onderzoek heel eenvoudig geweest. Zoals Sicco al zei, er bestaan duizenden foto's van de 2200 die allemaal dezelfde biesvorm laten zien. En van die afwijkende vorm waar dit draadje mee begon heeft nog niemand enig historisch bewijsmateriaal laten zien. Dit ondanks het feit dat er ergens een opmerking werd geciteerd dat deze foute vorm tot stand kwam na gedegen onderzoek. Allemaal heel logisch, want dat "gedegen onderzoek" was alleen maar een rookgordijn om de discussie te smoren. Maar gezien het aantal bladzijden dat er al over is volgeschreven is dat smoren niet erg gelukt. 8)
-
moet ik nu elk jaar weer zeggen na TNT of ergens anders op, de mensen die vaaks het meeste kritiek hebben helpen zelf niet bij een museumclub.
Met je airbrush kun je je eigen modeltreintje wel mooi spuiten, en erger je aan de museumclubs kleurstellingen nou ga daar dan heen met je airbrush en je zult zien hoelang je bezig bent, maar als exper zitten de opschriften en beisjes dan wel goe :-X ;D
ik word zo ziek van dat commentaar altijd:
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Ik weet niet of dat jij vind dat je dat elk jaar moet zeggen, of dat mensen elk jaar daarop zitten te wachten ::)
Ik weet wél dat we hier zowaar 8 pagina's lang zowaar eens gezellig praten over verbeterpunten aan museummaterieel in goede harmonie. En klinkt erg hard, maar jou reactie hier naar mijn idee een beetje afbreuk aan :(
Als je oplet zie je dat er genoeg vrijwilligers in deze topic zitten die hier gewoon actief meepraten in deze discussie.
Ik weet niet waar jij vrijwilliger bent, maar de toon waar jij zegt "Zeur niet steek je handen uit de mouwen" zou mij zeker niet uitnodigen om jou een dagje te komen helpen... ::)
Keuzen maken doet een museum uiteindelijk zelf, maar het kan nooit geen kwaad het eens van een ander daglicht te bekijken of die keuzes toe te lichten...
-
Laat uw handen wapperen, en uw mond ietsjes minder klapperen!
Zeg je dit ook tegen je donateurs die iedere periode x trouw een donatie doen, of aan mensen die een eenmalige donatie doen of whatever? Zullen ze leuk vinden!
-
Precies! Niet iedereen steunt met fysieke arbeid. Of omdat daarvoor geen tijd is, of simpelweg omdat iemand twee linkerhanden heeft. Het zou ook wel erg druk worden, zeker bij het nemen van beslissingen. Maar een mening verkondigen mag m.i. altijd. Wat misschien wel leuk zou zijn voor museumorgsnisaties is X keer per jaar een weekend te organiseren waarbij mensen kunnen zien wat er komt kijken bij het opknappen en restaureren, wellicht met de mogelijkheid om zelf te assisteren? Ik denk dat er best mensen zijn die een keer willen helpen, maar niet de verplichting willen voelen iedere keer te moeten komen opdraven.
-
Op zich een prima idee. Toevallig hebben wij dit afgelopen weekend, zo iets gedaan tijdens open monumenten dag. Je merkt wel dat er best geinteresseerden waren. Voor zover de mensen er waren. Een enkeling heeft zelfs maten kunnen op meten voor een te bouwen wagon. Je blijft zitten met een ieder zijn mening, en gelukkig mag dat in nederland. Maar als sleutelaar is het soms best vermoeiend, alle opmerkingen van de zijlijn. Ik kan daarom best begrijpen dat er gezegd wordt kom maar helpen, als je het zo goed weet.
-
En daarbij, het hoeft niet 'helpen voor altijd' te zijn. Het kan ook zo zijn dat je eenmalig helpt met een bepaald object.
Overigens ben ik zelf van mening dat als de 'buitenwereld' kritiek levert dat je zelf iets fout hebt gedaan, als uiteraard de kritiek klopt. Zodra je niets hoort, is dat voor jou een bevestiging dat je het goed doet. Het 'normale' publiek zal je niet zo snel horen omdat die zich er niet in verdiepen. De echte hobbyisten daarentegen wel. Deze hebben de fotoboeken op de plank staan, en kennen daarvan de originele uitvoering. Je blijft natuurlijk altijd wel zuurpieten houden, maar hoe mider, hoe beter.
Daarbij ben ik persoonlijk ten opzichte van de VSM een klein beetje in het voordeel aangezien ik mij in hoofdzaak met de NS-41 en plan U 114 bezig houd. Dit zijn maar twee materieelsoorten. Alhoewel we (ik ;)) ook daar zo af en toe wat steken laten vallen ;D
mvg,
Robin
-
He Okke,
Hartelijk dank voor je toelichting (inmiddels alweer 'tig' postings terug). Veruit de beste reactie wat tot nu toe gegeven is n.a.v. dit onderwerp (beter dan defensieve reakties als "laat je handen is wapperen" of "de bies is historisch juist"). Het verklaard een boel en daaar hou ik wel van.
Ik ben overigens donateur van de VSM om al het NL materieel wat is verzameld (Die buitenlands stomers hoeven van mij niet zo....). Ik heb dan ook zeker waardering voor al het werk dat daar wordt verzet. Commentaar/kritiek geef ik dan ook omdat ik begaan ben met het materieel en niet omdat ik de VSM af wil branden. Ik denk dat dat voor veel mensen hier geldt.
Etienne (die binnenkort weer verder gaat met de DE41 en onder de kritische blik van Robin alle schroefjes met de sleuf in dezelfde richting zet......)
-
Die schroefjes staan toch wel met het sleufje omhoog he? Want anders blijft het water(condens) er in staan en gaan ze roesten.
grtz
-
Is dat de achterliggende gedachte? Toen ik aan de ovalen ramer in Goes werkte werd mij verteld dat het sleufje de nerf van het hout moest volgen. In het geval van de raamomlijsting die ik toen deed was dat omhoog langs het houtwerk aan de zijkanten en dwars op het houtwerk aan de onder- en bovenkant...
Eelco
-
Wat ik weet van wat Wim Rietveld altijd zei (ontwerper van de plan V interieuren(ook al overleden)) was dat NS de regel had de schroeven altijd aan de hand van de zaagsleuf horizontaal in lijn te zetten.
Okke
-
in de bouw is het een regel om sleufjes rechtop te zetten ivm vocht.
-
Je kunt er ook teveel achter zoeken. Toevallig was er een paar maanden geleden hier in huis een oudere timmerman aan het werk. Het gesprek kwam op de een of andere manier op moderne hulpmiddelen en schroeven en hij vertelde dat de baas vroeger altijd wilde dat de schroefjes netjes werden uitgelijnd. Dat had volgens hem geen bijzondere reden anders dan dat het netjes stond en de gezagsverhoudingen zo nu en dan moesten worden benadrukt.
Waarna we verder gingen met onze accuschroevendraaiers en kruiskoppen.
-
Maar we gaan er wel vanuit dat de emaille borden op alle treinen met gewone schroeven (parkers?) worden vastgezet en niet met kruiskopschroeven ;)
Overigens de discussie over de bies op de 2200 van de VSM. Is het zo verschrikkelijk moeilijk om de bies er alsnog even goed op te zetten?? Modellen gaan ook wel eens in de thinner, of krijgen een nieuwe laag, omdat de eerdere niet helemaal goed was.
Bij het NSM zat eerst de zandgele bies op de 1200 ook te hoog en die is ook nu op de juiste hoogte aangekomen.
mvg,
Ivo
-
Als ik het verhaal van Okke goed heb gelezen, moet daar behalve de wil ook nog de tijd voor zijn. Bij de 1200 heeft het ook even geduurd.
Ik ga er ook vanuit dat die schroefjes keurig in lijn stonden en dan zoals Eelco over de ovalen ramer beschrijft. Reden genoeg om het bij restauratie ook zo te doen. Staat netjes en meer moeten we daar niet achter zoeken.
-
Bij de 1200 is het goedgekomen toen de lok tochal opnieuw geschilderd moest worden.
Waarbij de bies niet de aanleiding was van het schilderen.
-
Maar we gaan er wel vanuit dat de emaille borden op alle treinen met gewone schroeven (parkers?) worden vastgezet en niet met kruiskopschroeven ;)
Parkers? >:(
Zonder gekheid, de emaille borden zitten met messing bolkopschroeven, met onder en boven met een leren of loden (later) ring. Ze zijn ites lastiger te verkrijgen dan normale schroeven, maar nog steeds leverbaar met (van oudsher) engelse draad.
En de zaagsnede van de schroeven inderdaad allemaal in een lijn met de nerf (hout) van het houd danwel de richting van het object (metaal) zodat het er netjes uit ziet. En zoals Etienne al opmerkte, ik let er op dat het goed gaat, maar het wordt vanzelf een gewoonte :D
Bij de 1202 was de eerste bies fout omdat de nummerplaat foutief was aangebracht. Later werden de neuzen boven op slecht qua verfwerk en is besloten de gehele lok over te schilderen incl de bies zodat deze op de goede hoogte gezet kon worden, maar het ging in grote lijnen om de neuzen.
mvg,
Robin
-
Parkers? >:(
Je reactie is perfect (y) Ik weet ook wel dat het geen parkers zijn, maar ik kon zo snel niet op het juiste komen. Dat ze van messing zijn vind ik wel bijzonder. Wordt er dan eerst schroefdraad getapt in de stalen buitenwand? Want anders blijft er misschien van de messing schroeven niet zoveel over.
Het aardige van deze discussie is dat ik al jarenlang bewonderend heb gekeken naar perfect ingedraaide schroeven in treinen, vooral bij de raamkozijnen aan de binnenkant, waar bij mij al gauw de kop beschadigd. Zo leer ik er weer wat bij.
mvg,
Ivo
-
Wordt er dan eerst schroefdraad getapt in de stalen buitenwand?
Een paar pagina's terug was dit te lezen.
De 114 heeft bv 20 klasseborden , oftewel 20x uitmeten, ze hebben natuurlijk 4 boutjes, dus 80x boren, 80x tappen en dan ook nogeens 80x vastschroeven.
Kan je vertellen, dan is je dag zo om en heb je een lamme hand
Er wordt dus inderdaad getapt.
Etienne
p.s/ "even" een bies aanpassen op een loc. doe je niet zomaar. Dan moet er flink worden geschuurd. Daarmee schuur je ook de bruine verf er weer deels af en dus moet je ook de bruine verf weer opbrengen. Dan krijg je vervolgens weer kleurverschil. Is ook geen gezicht, dus voor dat je het weet moet de hele voorkant opnieuw. En dan heb je weer kleurverschil tussen voor- en zijkanten.......
-
er wordt inderdaad getapt. De stalen buitenwand is hooguit 2mm dik, dus niet echt veel vlees om te tappen. Hiervoor is er aan de binnenzijde van de beplating een extra stukje staal gelast (voor elk gaatje een plaatje van ongeveer 30x30mm) zodat de wand plaatselijk een stuk dikker is.
wat betreft de beschadigde koppen, neem een passende schroevedraaier, dat scheelt enorm veel beschadigingen. Daarbij, is de kop beschadigd, dan pak je een nieuwe ;)
mvg,
Robin
die het een stuk makkelijker had dan Thom aangezien de NS-41 een stuk minder borden heeft ;D
(ik weet het Thom, er moeten nog boutjes vervangen worden ;))
-
Wat die schroeven betreft, heel vroeger, tijdens mijn opleiding, werd verteld dat dat er twee redenen zijn om schoefsleuven in raamlijsten met de lijst mee te laten lopen.
Eerste reden: esthetisch.
Tweede reden: bij het schoonmaken blijft de poetsdoek niet achter de schroeven haken.