BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: sneek op 05 September 2010, 10:56:14
-
Voor het eerst sinds 20 jaar komt vandaag de 'Kameel' weer eens naar Fryslân.
Aankomst Leeuwarden 11,28 uur, dan naar Harlingen Haven en een slagje Workum, waarna het motorrijtuig om 16.00 uur weer uit Leeuwarden richting Groningen gaat!
De laatste keer dat we de NS20, toen nog als te huren VIP-Car, in Leeuwarden mochten aanschouwen was in november 1990. Op 7 november 1990 vertrok de NS20 vanaf het Leeuwarder spoor 4 met de directie van (toenmalig) energiebedrijf Frigem voor een bezoek aan Brugge.
Op de avond van zaterdag 10-11-1990 kwam het gezelschap om 18.30 uur terug als trein 18239 op spoor 5a. Na een tankbeurt vertrok de Kameel om 19.25 weer naar Utrecht. Hierbij enkele plaatjes van die gebeurtenis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file569_1.jpg)
in de avondmist aangekomen te Leeuwarden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file570.jpg)
vertrek als LM van spoor 6b terug naar Utrecht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/file578.jpg)
(Noordelijke) spotters, laat je plaatjes maar komen in dit draadje ;D
grtz,
Wim
-
Dat is nog eens leuk, ik ga langs de lijn staan en plaatjes schieten.
Overigens op Somda de dienstregeling al gevonden!
http://www.somda.nl/drgls/750/ (http://www.somda.nl/drgls/750/)
Gr.
Robbert Jan.
-
kameel iheeft inmiddels Leeuwarden al weer verlaten.
Mooie foto's kunnen nemen
Vanmiddag nog een keer
Harm
-
moeten de foto,s nog ontwikkelt worden?? ;D
eric
-
Misschien, die van mij zijn nog niet geschoten.
Als de dienstregeling aangehouden wordt zal de Kameel zo rond 16:20
langs Grijpskerk Aansluiting richting en Zuidhorn rijden.
Heerlijk in het weidse open landschap een paar platen maken.
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik zag hem vanochtend rijden door Wolvega ;D
-
Vanmorgen gespot op utrecht ik was er toevallig om mijn broer en gezin op te halen die terugkwamen van een treinvakantie in zwitserland.
Het begin is er dus nu de rest van zijn reis nog ;D
Foto's zijn klikbaar.
(http://a.imageshack.us/img64/6194/foto0364j.th.jpg) (http://img64.imageshack.us/i/foto0364j.jpg/)
(http://a.imageshack.us/img822/7372/foto0365h.th.jpg) (http://img822.imageshack.us/i/foto0365h.jpg/)
(http://a.imageshack.us/img823/2492/foto0366p.th.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/foto0366p.jpg/)
Gr, irvin
-
Vanmiddag van 15.30-15.51 op Leeuwarden CS/Achter de Hoven gestaan.
http://picasaweb.google.nl/lkikstra/20100905
-
Een paar plaatjes gemaakt ter hoogte van Grijpskerk Aansluiting.
(http://i211.photobucket.com/albums/bb37/nitrousx/NSKameel1.jpg)
(http://i211.photobucket.com/albums/bb37/nitrousx/NSKameel2.jpg)
(http://i211.photobucket.com/albums/bb37/nitrousx/NSKameel3.jpg)
Gr.
Robbert Jan.
-
Ik zag hem in Grijpskerk, in het station zelf.
(http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/IMG_6840.jpg)
(http://i259.photobucket.com/albums/hh319/Joffrey-1160/IMG_6841.jpg)
-
Wat was de reden van deze Rit?
-
Er staat op Somda: Ten behoeve van een gezeldschap, oftewel gewoon verhuurd
voor een leuk dagje uit per trein.
Gr.
Robbert Jan.
-
Het gezelschap bestaat uit iedereen die zich als vrijwilliger heeft ingezet in de afgelopen tijd om de NS-20 weer rijvaardig te krijgen.
Namens de directie is deze groep uitgenodigd voor deze rit.
Ik had ook een uitnodiging maar vanuit Frankrijk even 850 kilometer naar Utrecht tuffen en na afloop weer terug werd me te gek.
Maar het doet me wel goed dat de NS-20 weer in alle glorie rondrijd.
Het is en blijft een prachtig motorrijtuig.
Henk Boshuyzen
-
Deze rit was/is voor de medewerkers die heel veel (vrijwillige) uurtjes hebben zitten om de Kameel weer te krijgen zoals ie er vandaag uit ziet en technisch in orde is. Hulde aan iedereen die dit voor elkaar heeft gekregen!!!
Groet, Chris
www.c-tracks.nl (http://www.c-tracks.nl)
info@c-tracks.nl
-
Het begin is er dus nu de rest van zijn reis nog ;D
Foto's zijn klikbaar.
Irvin,
Dank voor de foto's (andere posters natuurlijk ook), maar waar was de naar mijn mening verplichte waarschuwing voor een Nieuwe Pamper?? :o
Kortom, mooie plaatjes! (y)
Trouwens: iemand die weet, wanneer nou eindelijk eens dat stuk overkapping herbouwd wordt? Misschien een mooie klus voor diegene die NS20 weer tot dit "plaatje" hebben gemaakt? Al weet ik dan even geen passende beloning...
Ik vind die Kameel wel weer ONTZETTEND mooi... (y) (y) (y)
Frans
-
Dan zal ik maar zegge:Driewerf Hoera voor de Vrijwillegerd (y) (y)
-
@Frans: als je die overkapping op Utrecht CS bedoelt, die gaat helemaal verdwijnen. De SGB heeft al een deel liggen achter de remise.
Eelco
-
in Sneek:
aankomst trein 28373D:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0490.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0493.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0493.jpg)
natuurlijk even met Sik 323 ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0494.jpg)
in Mantgum op de terugweg als tr. 28374D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0516.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0526.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0526.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0540.jpg)
geweldig dat de NS20 na zoveel jaren weer eens op de Noordelijke lijnen was te zien!
-
Vanavond de NS20 weten te platen te Amersfoort Vlasakkers
(http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7129&g2_serialNumber=2) (http://665-667.vanree.net/wpg2-2?g2_itemId=7127&g2_imageViewsIndex=2)
(klikken == link fotoalbum)
-
Het gezelschap bestaat uit iedereen die zich als vrijwilliger heeft ingezet in de afgelopen tijd om de NS-20 weer rijvaardig te krijgen.
Namens de directie is deze groep uitgenodigd voor deze rit.
Ik had ook een uitnodiging maar vanuit Frankrijk even 850 kilometer naar Utrecht tuffen en na afloop weer terug werd me te gek.
Maar het doet me wel goed dat de NS-20 weer in alle glorie rondrijd.
Het is en blijft een prachtig motorrijtuig.
Henk,
Ik kan mij voorstellen dat het je goed doet, temeer omdat jij ooit de oproep hebt gedaan voor vrijwilligers om dit rijtuig op te gaan knappen. In grote lijnen komt het er op neer dat zonder deze oproep de revisie zeer lastig geworden was omdat zonder bijvoorbeeld de tractiemotoren en generatoren alsmede de dieselmotoren welke speciaal voor de kameel naar Blerick zijn verscheept toentertijd de revisie een stuk lastiger geworden was. Dit alles is inmiddels ruim 11 jaar geleden, maar zit nog altijd in mijn geheugen gegrift!
Jammer dat je er niet bij was, maar uiteraard begrijpelijk gezien de km's. Het was overigens wel gezellig, en de keuken is goed gebruikt ;D
mvg,
Robin
-
apart eigenlijk, dat de Kameel nooit een emaillebord heeft gedragen, in tegenstelling tot de Blauwe engelen...
Waarom zo'n chique directierijtuig het met geschilderde nummers moe(s)t doen is mij een raadsel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0497.jpg)
grtz,
Wim
-
Hollandsche Zuinigheid wellicht??
Die mooie snor van Allan zat er immers "af fabriek" al op...
Frans
(die desondanks de Kameel wel weer erg mooi vindt)
-
Voor de noordelingen die de Kameel gemist hebben: Hij komt naar de open dag in Onnen op 25 september
-
op de kameel hoeft geen groot leesbaar nummer zoals op andere stellen, iedereen herkent t ding toch wel. Bovendien heb je weinig kans op vernummering en bakwisselingen bij zo'n ding, wat natuurlijk wat handiger is met losse plaatjes.
-
Dat klinkt plausibel. Maar de voorganger van de kameel, de NS 11, had dan weer wel een emaille nummerplaat als ik mij niet vergis. En dat was ook een eenling.
-
dan vond men die emaille platen inmiddels gewoon ouderwets.
-
;D
Is natuurlijk heel goed mogelijk. En wat je eerder zei kan ook heel goed. Het was toch een eenling. Bij plan U werden ze er gewoon weer opgehangen immers.
Eelco
-
ja oke maar plan U is dan ook suf.
-
Mee eens.
-
Welnee... Plan U is nog een echt ouderwets dieselstel MET MACHINEKAMER. DE-1/DE-2/Kameel is veel duffer :P
-
klopt, die zijn ook suf. alleen vooroorlogs spul mag motor onder de vloer hebben.
-
Ik vond een peppie filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=X-pWWq9E79g
Greetz,
Noppie.
-
http://www.youtube.com/user/Fraggermf (http://www.youtube.com/user/Fraggermf)
Passage te Grou(w)
(http://www.frieslandrail.nl/images/kameel%20frl/DSC_0521.JPG)
NS20 als trein 28371D te Deinum richting Harlingen-Haven.
(http://www.frieslandrail.nl/images/kameel%20frl/DSC_0535.JPG)
NS20 als trein 28374D naar LeeuwardenCS te Boksum
De rest op mijn site!!
Greetz:Menno
-
mooie platen menno, jammer dat je alleen aan de schaduwzijde stond van de lijn inplaats van aan de zon zijde.
-
@ Fridzie: Bij Deinum wat last van schaduw. Bij de andere kant moet je in het weiland staan daar zijn de boeren niet altijd blij mee!! De brug voor Deinum is eigenlijks een mooi stukje om een trein vast te leggen alleen heeft de schaduw te veel overhand. Bij Boksum was het een en al zonneschijn en je neemt een foto en er schuift een beste wolk bovenlangs voor de zon. Dat was zwaar naadje!!
Greetz:Menno
-
Ik ben dit draadje begonnen met een korte historische bespiegeling over de Kameel op het Friese spoor en ik sluit af met een indruk van zo'n inspectiebezoek door de NS-directie in de jaren '50 aan Sneek.
Op 27 mei 1959 reed de NS-directie per NS-directiemotorrijtuig NS20 'Kameel' naar Sneek.
Personeel en chef stonden in gestoomd uniform en met gepoetste schoenen in het gelid de directie op te wachten. Ook het station en perron zagen er blinkend en opgeruimd uit. Zo berucht waren de bezoekjes van de hoge omes.
Op het programma stond verder nog de inspectie van de tramlijn naar Bolsward. Van Sneek naar Bolsward reed men in het oude salonrijtuig van Koningin Emma, dat achter de reguliere goederentram werd gekoppeld. Voor de gelegenheid werd de Sik bestuurd door de NS-tractieopzichter uit Leeuwarden.
Bij mijn weten was 5 september jl. de eerste keer sinds 1959 dat de Kameel Sneek aandeed. En hopelijk niet voor het laatst...
grtz,
Wim
-
Vanwege nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij de Kameel, waar komt deze info van 1959 vandaan?
mvg,
Robin
-
uit mijn veelomvattende archief betreffende het Friese spoor.
Helaas kan ik je niet aan een foto van de memorabele rit helpen.
Wel aan eentje van de volgende jaarlijkse inspectie in maart 1960 naar Sneek waarbij Inspectiemotorrijtuig 11 ( de ex- OmBC 2907) werd gebruikt. Deze was al geschilderd in de blauwe Engelkleur met rode frontstrepen.
Dit was bijna de laatste inzet van de 11, die in 1960 zou worden gesloopt (nou ja, behalve de draaistellen dan) omdat 'ie was vervangen door de Kameel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_9_2010_0_24_35_0059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18_9_2010_0_24_35_0059.jpg)
Na aankomst in Sneek ging het gezelschap richting stationskantoor en -restauratie, waarna de 11 naar het nog weinig gebruikte kopspoor 3 werd omgerangeerd.
Inmiddels was een locomotor voorgereden met inspectierijtuig 180.001 (weer dat ouwe NCS-ding van Emma).
Werd het rijtuig in '59 nog achter de reguliere tram naar Bolsward gehangen, nu werd er een extra tram voor ingelegd. Hier staat de heuse personentram gereed op spoor 2, daar waar ooit dagelijks een aantal stoomtrams naar Bwd vertrokken die doorliepen over de spoorlijn naar Leeuwarden, light rail anno toen...
grtz,
Wim
En Robin: ga vooral door met de goede zorgen voor de NS20 en NS41, keep these Angels rolling!
-
Light Rail anno nu (hopelijk eens in de toekomst te geschieden) in Friesland er anders gaan uitzien.
Wim bedankt voor deze beknopte (maar toch mooie) beschrijving van de Kameel in Friesland!
Bedankt dat jullie geweest zijn & hopelijk komt ze idd nog eens terug!!
Greetz:Menno
-
Mooie foto en dito verhaal. Nooit geweten dat de NS-11 ook nog de blauwe kleur heeft gehad.
Overigens een algemene vraag betreffende de NS-11. De Kameel kwam in 1954 in dienst, en de NS-11 ging in 1960 buiten dienst. Hoe groot is de kans dat er foto's zijn waar beide trenen op staan. Dus en de NS-11, en de NS-20? Gezien jouw hoeveelheid aan oude foto's weet jij misschien iets?
En de zorgen voor mij liggen meer bij de NS-41 en de NS-114. De NS-20 wordt niet door de vrijwilligers onderhouden. Overigens gelukkig, aangezien de nS-41 en de NS-114 aardig wat tijd in beslag nemen :D
mvg,
Robin
-
Goh zeg, dat 't rijtuig van Emma nog voor zulke ritten is gebruikt. Dat geval moet rond 1960 al behoorlijk afgeragd zijn geweest. Bij mijn weten niet iets geschikts voor hoge omes...
Eelco
-
als ik het me goed herinner was het interieur van dat ding in de oorlog al verdwenen en zaten er wat overgebleven derdeklassebankjes in. NCS-inspectierijtuig, later NS A6001 dacht ik, leek er wel wat op (ook een teakbak) maar dat was wel een chique rijtuig (en pas in de jaren 80 gesloopt, zucht...) is dat misschien door elkaar gehaald?
-
Dat NCS-inspectierijtuig was toch geen teakbak? Als ik me niet vergis was dit het NCS-inspectierijtuig:
(http://i300.photobucket.com/albums/nn1/devrieze/NCSfeesttrein.jpg)
bron: gedenkboek 50 jaar NCS 1863-1913
Zie hier weinig teak volgens mij. Is inderdaad in de jaren 80 gesloopt. Net als een rijtuig uit de koninklijke trein van 1904 dat samen met dit NCS-rijtuig en een SS-bak een instructietrein vormde.
Het rijtuig achter de sik is wel het rijtuig van Emma, daar twijfel ik niet aan gezien de uiterlijke kenmerken. Het verbaast me alleen dat de NS directie daar genoegen mee nam...
Eelco
-
Met excuus dat we wat afdwalen van de Kameel, ::)
hier zie je het inspectierijtuig iets meer in detail tijdens de generale repetitie van de inspectie van Heerenveen-Lemmer op 27-02-1960 onderweg achter Sik 305 bij Huis ter Heide (Frl).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Huisterheide_27_02_1960_proefrit_lmt_305_inspectie_Hr_Lmr.jpg)
en hier in Lemmer, tijdens de inspectierit op 2 maart 1960 met een druk gebarende stationschef Raue van Heerenveen, die in lakens pak de ambtenaren moest vergezellen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lemmer_02_03_1960_inspectierit.jpg)
En waarom dit rijtuig? Het kon door de zeer krappe bogen van de tramlijnen zonder risico van overbufferen. Het was daarmee bijvoorbeeld het enige vierassig spoormaterieel dat tussen Sneek en Bolsward was toegestaan. Normaal waren de Werkspoor Hbis'en de langste wagens die daar mochten komen. De lijn naar Lemmer kon iets meer hebben, daar werd in 1962 zelfs eens een B12c 6400 achter een tram gehangen voor de NVBS.
Jammer trouwens dat dit tweede leven van het Koninklijk rijtuig niet in Royal Class te zien is geweest...
grtz,
Wim
-
Het is jammer dat het rijtuig in 1964 in de fik is gestoken door Koek omdat er geen geld voor restauratie was. Als dat niet gebeurd was, had dit verhaal inderdaad een leuk onderwerp voor Royal Class kunnen vormen. Maar goed, als.. als.. als..
Leuke foto's, bijzondere info! (y)
-
Dit was bijna de laatste inzet van de 11, die in 1960 zou worden gesloopt (nou ja, behalve de draaistellen dan) omdat 'ie was vervangen door de Kameel.
Ook de koppen werden teruggeleverd van de sloper in Utrecht aan NS, waarschijnlijk als reserve voor de dieselvijven en mat. '40. Sloop vond plaats in het voorjaar van 1962
-
Het rijtuig van Koning Emma staat ook op blz. 72 van De erfenis van Bart Steinkamp, linker kolom, de middelste rij.
-
@ Sneek
Hey Wim heb je nog meer plaatjes van Lemmer
Kan de Remise nog wel herinderen helaas lag hier geen spoor meer.
Heb jij nog foto's daarvan ???
Of kunnen we beter een nieuwe topic beginnen over het spoor van vroeger hier in Friesland.
Daar weet jij toch een hoop van ?
Groeten Klaas
-
Zie deze posting. Klik op de link van de quote om naar het draadje te gaan
nog een paar om de Sikken-stemming er in te houden ;D
Sneek-Bolsward;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sneek_sik_253_27_03_19681.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NijlandIngenawei1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ysbrechtum.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bolsward_1965_Sik_naar_Hollandia.jpg)
dan de 346 in Lemmer (1962);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_lmt_346_havenspoor.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lmr_18_07_1962_Sik_346_op_havenemplacement.jpg)
Scharsterbrug (tussen Joure en Lemmer):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scharsterbrug4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scahrsterbrug2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scharsterbrug3.jpg)
brug Follegasloot (voor Lemmer);
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sik_Follegasloot_18071962.jpg)
Genoeg diorama-inspiratie; we zien jullie knutselresultaten wel verschijnen!!
groeten,
Wim
-
(y) MR, thanks, scheelt mij weer werk haha.
-
nog bedankt MR (y)
En jij ook Wim voor deze mooie platen
jammer dat ie niet meer rond rijdt hier in Friesland e.o.
groeten Klaas