BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Luc2000 op 01 September 2010, 22:19:01
-
Zijn er leveranciers die kant en klare SBB (CH) bovenleiding en seinen in H0 leveren?
Ik ben o.a. op zoek naar bovenleidingsmasten voor dubbelspoor (fleischmann profi).
gr
luc
-
Voor bovenleiding, kijk eens bij www.sommerfeldt.de (http://www.sommerfeldt.de)
-
Dank.
Dat zijn helaas bouwpakketten. Ik zoek kant en klare portalen.
-
Dat wordt dan heel lang zoeken.
je zult iets specifieker moeten zijn. Zwitserland heeft verscheidene spoorwegmaatschappijen, die veelal hun eigen karakteristiek bovenleidingsystemen hebben. RhB, FO, SBB, allemaal zijn ze afwijkend. Daarnaast zie je in Zwitserland naar verhouding veel meer enkele masten dan een portaal zoals in Nederland, simpelweg omdat de spoortrajecten anders zijn qua helling, bochten etc.
-
Ik denk dat er wel wat te vinden is op Zwitserse modelspoorsites,
ik weet dat er erg proffesionele HO-masten zijn, kant en klaar, maar die
zijn dan ook niet goedkoop :P en idd in Zwitserland staan meestal losse masten
zoals in Duitsland.
Een bouwpakket van Sommerfeldt is niet moeilijk, met goede lijm te bouwen als
je niet van solderen houdt ;) Daarna mastje mooi schilderen, en dan ziet het er
prima uit... Ik zou vooral veel voorbeeldfoto's bekijken van hoe het er allemaal
uitziet in Zwitserland, en dan kiezen wat voor soort bovenleiding je op de baan
wilt bouwen...
Seinen heb je van Henckens, van microscale en van Bemo, een knipperlichtoverweg
is via Busch te krijgen...
Vriendelijke groeten,
Tis
-
Yalcin Barin leverd hele mooie SBB/BLS bovenleidingsmasten. Hij maakt ze ook speciaal aangepast aan jouw situatie.
Gr Arnout.
-
Ik heb o.a. interesse voor de bovenleidingsmasten zoals afgebeeld op bijgaande foto:
http://www.miniatur-wunderland.com/fileadmin/media/wochenbericht/2007/29/08-schweiz-oberleitungen.JPG
-
Hierbij nog een link voor wat seinen. Waar Alphamodell in NL verkocht wordt weet ik (nog) niet ???.
De link http://www.railtop.ch/html/alphamodell.html (http://www.railtop.ch/html/alphamodell.html)
Marius.
Edit: Schneider seinen : http://www.schneider-modellbahnshop.de/ (http://www.schneider-modellbahnshop.de/)
Deze zijn o.a. te verkrijgen bij Inexspoor in Nijkerk.
-
Voor seinen kan je ook kijken bij microscale (http://www.microscale.ch/), zij hebben verschillende soorten seinen en een seinbrug naar Zwitsers voorbeeld.
Robert
-
@Robert: Bedankt voor de tip over microscale (y). Op de site staat ook het "signal buch" om te downloaden. Ik was daar al een tijdje naar op zoek. :D
Marius.
-
Ik heb o.a. interesse voor de bovenleidingsmasten zoals afgebeeld op bijgaande foto:
http://www.miniatur-wunderland.com/fileadmin/media/wochenbericht/2007/29/08-schweiz-oberleitungen.JPG
Luc,
Sorry to rain on your parade maar dat is "Marke Eigenbau" uit Sommerfeldtonderdelen ;)
Maar maak je niet al te druk: Sommerfeldt heeft redelijk complete masten en ook uit de onderdelen is zonder écht veel moeite heel veel moois te bouwen. Rustigaan beginnen, dan kom je er wel... (y)
(Wees blij dat je geen trolleytrambovenleiding hoeft te bouwen ;D, IK heb gestoofde vingertopjes :'(, Succes! )
Frans van Meerwijk
-
Het wordt waarschijnlijk Sommerfeldt bovenleiding (H profiel enkel mast of betonmast), overigens op slechts een deel van de baan als decoratie (wel met draden).
Paar vragen daarover:
Ik zie dat je ze vast kan schroeven in de grondplaat. Hoe dik mag deze plaat maximaal/minimaal zijn? En kunnen ze gecombineerd worden met Profirails van fleischmann.
Worden de cat. nummers 117 en 120 geheel gemonteerd geleverd?
Welke winkels in de buurt van Utrecht (40km) verkopen Sommerfeldt?
Ik wil met draden werken, maar niet over de hele baan. De stroomafnemer moet dus bij het begin van een sectie onder de draad geleid worden (in tunnel). Hebben jullie hier praktische tips voor?
De seinen koop ik waarschijnlijk van Schneider (SBB Hauptsigal met Vorsignal). Hoe worden deze op de grondplaat bevestigd?
En bij welke winkels zijn de SBB seinen van Schneider te koop?
Dank voor jullie reacties tot nu toe!
groetjes
Luc
-
Ik zie dat je ze vast kan schroeven in de grondplaat. Hoe dik mag deze plaat maximaal/minimaal zijn? En kunnen ze gecombineerd worden met Profirails van fleischmann.
Worden de cat. nummers 117 en 120 geheel gemonteerd geleverd?
http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf (http://www.sommerfeldt.de/data/sommerfeldt-katalog-2009.pdf)
pagina 7
-
Dank!
Als ik het goed begrijp heeft de schroefdraad dus een lengte van 24 of 28 mm. Dan is een plaat van ruim 1,2 cm dus geen probleem....
-
Oké Luc,
1. Het draadeind van een Sommerfeldtmast si tenminste 25 mm. Omdat de kracht die op de bovenleiding staat over het algemeen niet éénzijdig is (of bouw je modules??) kun je met een vrij dun rijplaatje al goed uit de voeten: als de boel stabiel genoeg is voor de rails, kan de bovenleidingsmast er zonder bedenken bijgeschroefd worden. Het railsysteem is totaal onbelangrijk; dit kan ook bij Märklin M-rails...
2. Als je NBS wilt uitbeelden kun je betonmasten neerzetten (want is het toch ook niet meer typisch Zwitserse bovenleiding), anders moet het toch écht een ordentelijk H-profiel zijn... Let wel op: is het echt SBB of wellicht BLS??? De masten van, zeker de moderne BLS, wijken nogal essentieel af van datgene dat in het Sommerfeldtprogramma zit...
3. De Schneider-signale: als ik het mij goed herinner: gaatje boren, draadjes erdoorheen en een drupje lijm.
4. Te koop wellicht bij Kuijpers (Minrebroedersstraat), In ieder geval bij Wentink in Arnhem, Inexspoor in Nijkerk, Wapstad in Den Haag/Rijswijk of postorderen bij ... Vergelijkbaars geldt voor de seinen
5. Overgangen van "draad" naar "niets" maak ik over het algemeen uit een oud stukje railprofiel, dat ik buiten het zicht stevig vastzet aan een stabiel staande ophanging. Het uiteinde van de rijdraad soldeer je aan het railprofiel vast, je slijpt, vijlt en polijst de overgang goed glad en in de "uitloop/inloop" maak je een (beetje vloeiende) knik tot hoek van ca. 30 graden
6. Tenslotte: veel succes en plezier! Met enig zoeken kom je beslist de nodige Zwitserse leveranciers op het spoor van ONTZETTEND MOOI, maar kwetsbaar (en duur!) bovenleidingsspul: kijk, geniet, kwijl en kwispel, maar blijf realistisch... Houdt wél in gedachten, dat er GEEN EEN Zwitsers station(netje) is ZONDER Schaltposten: Sommerfeldt heeft een adequate, diverse Zwitsers bouwen desgewenst een heel specifieke voor je na (tegen betaling...) Google maar op "Schaltposten".
Krijgen we (binnenkort) foto's van het resultaat van onze hulp??
Frans
-
Krijgen we (binnenkort) foto's van het resultaat van onze hulp??
Compleet bouwverslag ::)
dan kan ik een beetje afkijken...
-
Compleet bouwverslag ::)
dan kan ik een beetje afkijken...
@remarkable:En ik nou maar denken dat je alles altijd op eigen kracht deed... ;) ;D
Ik vond het wat te ver gaan om meteen een compleet verslag-met-bijlagen te eisen, maar het MAG natuurlijk wel... En dan meteen ook weer iets over het maken van rotsen/bergwanden, want ik ben over mijn experimenten nog steeds niet tevreden...
FRans
-
@Frans
Dank voor de info. Die foto's zullen nog even moeten wachten. Ik ben eerst mijn baanconcept aan het uitwerken, en wil daarbij zaken (bovenleiding) niet onmogelijk maken.
Zie ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29603.0.html
Ik moet mijn baanplan nog steeds inscannen en op het net zetten. Svp nog even geduld.
M.b.t. bovenleiding:
Is er een handleiding welke Sommerfeldt draadlengtes men moet combineren met de verschillende railtypes van fleischmann profi? Bij een wissel kom ik namelijk op zeer korte veldlengtes als ik de draad een beetje in het midden wil houden. Zo'n middenligging is zeker noodzakelijk bij relatief smalle stroomafnemers zoals bij de SBB re 460.
PS: ik heb 2 linkerhanden, verwacht dus niet te veel bruikbare suggesties/ervaringen van mijn kant, maar vooral (domme) vragen... ;)
-
Luc,
Er is, weliswaar in het Duits, een uitgebreide handleiding van Sommerfeldt met ook heel veel voorbeelden van "moeilijke" situaties, dus daar vind je veel hulp.
Verder hebben je raillengtes niets te maken met je bovenleiding: de rijdraad moet binnen een bepaalde marge van hart spoor hangen en aan de hand van boogstraal, stroomafnemerprofiel etc. bepaal je de plaats van masten, hulpdraden, afspanningen enzo. Dus inderdaad boven wissels (en zéker engelse wissels!) komt heel veel zooi bijelkaar... Kijk maar in de werkelijkheid of, vanwege onze in model nog altijd te grote wisselhoeken, hier in Den Haag hoe de trambovenleiding hangt (Kettingophanging met "modelbaanboogstralen", dus korte velden en veel hulpdraden)
Verder: wees blij met je twee linkerhanden :D (of ben je toevallig rechts?) en houdt in gedachten Domme Vragen bestaan niet.
Succes!
Frans
-
Ook via het Duitse tijdschift Miba is er een speciale uitgave geweest volledig gewijdt aan bovenleidingsbouw met veel practische tips.
Heb deze eergisteren nog in mijn handen gehad maar niet gekocht.
De Sommerfeld handleiding vind ik meer dan voldoende
Mvg
Peter