BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: M@rco op 31 August 2010, 22:27:49
-
Hierbij mijn concept ontwerp van het baanplan genaamd "Industricht".
In mijn baanplan draait het voornamelijk om het station en industrie (containerterminal).
Ook had ik graag nog iets van de rivier "De Maas" erbij.
Graag jullie reactie, aanbevelingen, verbeteringen, aanpassingen ...
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht.jpg)
-
Het gedeelte bij het station en opstelsporen ben ik wel tevreden over, het gedeelte bij de containerterminal mag aangepast worden.
Ook de ligging van het dubbelspoor (vorm) mag aangepast.
Marco.
-
Hoi Marco.
De opzet is goed als je tevreden bent met een railovaal.
Ten tweede bezit je 3,00 m. x 1,80 zoals ik inschat volgens de kadertjes, kan je er rondom?
Ten derde op zulks een oppervlakte zou ik na de wissels rechts boven de dubbelsporige baan een zwaai laten maken naar de buitenzijde toe.
Kan je met een ruimere bocht werken aan de linker zijde, zo is het ovaal minder opvallend.
Zorg bij je container opslag voor drie sporen, een aankomstspoor en twee overslag sporen.
Containers worden ook wel eens van wagon naar wagon overgezet, doordat bepaalte types geen toegang hebben in buurlanden.
Mvg.
Matheus.
-
Het mooie van dit baanplan is, dat het niet te druk is. Wel is het handig als je een schaduwstation inplant, zodat je afwisseling krijgt en je treinen kan stallen.
-
Hoi Marco.
De opzet is goed als je tevreden bent met een railovaal.
Ten tweede bezit je 3,00 m. x 1,80 zoals ik inschat volgens de kadertjes, kan je er rondom?
Ten derde op zulks een oppervlakte zou ik na de wissels rechts boven de dubbelsporige baan een zwaai laten maken naar de buitenzijde toe.
Kan je met een ruimere bocht werken aan de linker zijde, zo is het ovaal minder opvallend.
Zorg bij je container opslag voor drie sporen, een aankomstspoor en twee overslag sporen.
Containers worden ook wel eens van wagon naar wagon overgezet, doordat bepaalte types geen toegang hebben in buurlanden.
Mvg.
Matheus.
@ Matheus
De afmetingen van de tafel is juist, ik kan aan 3 zijden rondom de tafel komen.
Bedoel je 3 sporen naar de containerterminal toe? Nu heb ik er 2.
Her railovaal mag anders van vorm. Zie eerdere opmerkingen.
Marco.
-
Hoi Marco.
Het stukje doodlopend spoor zou ik weglaten voor de gebouwen, deze linkswissel zou ik plaatsen voor de rechtswissel, zodat je tot drie sporen komt.
Natuurlijk is dit mijn visie, de beslissing blijft tenslotte bij jou.
Mvg.
Matheus.
-
@Matheus
Het stukje doodlopend spoor bij de containerterminal is om een rangeerlocomotiefje eventueel "te stallen"...
Met 3 sporen naar de containerterminal ben ik een hoop ruimte kwijt en kom ik denkelijk te kort op het station?
Marco.
-
persoonlijk zou ik de gebogen wissels dichter naar het station brengen en de wissels die je daar overhoudt elders gebruiken bijvoorbeeld op je container terminal.
Ook zou ik de 3-wegwissel boven in vervangen door een 2weg wissel, de ruimte die je daar mee wint kan je gebruiken om je ovaal iets groter te maken door in de bochten een recht stuk te leggen, krijg je in het binnenveld wat meer ruimte. zie ook baanplan heb zelfde lengte en breedte aan gehouden.
(http://www.treinenfotoforum.nl/zoietsbijvoorbeeld.jpg)
Tevens bij het station 2 extra opstel opties gecreëerd.
GreetZ Arjen
-
@Arjan
Bedankt voor je visie!
De twee opstelsporen t.b.v. de containerterminal (in het rood aangegeven) zouden eventueel anders moeten omdat er anders geen doorstroom kan zijn voor intercity en reizigerstreinen?
Overige opmerkingen kan ik me goed in vinden!
Marco.
-
Rode stukken zijn geen opstel sporen hoor, dit zijn alleen flexrailsen die zijn opgelengt buiten hun maximale lengte ;).
Dat is dus gewoon een stukje vrije baan boven in.
GreetZ Arjen
-
Ik denk er nog aan om nog een opstelspoor toe te voegen bij de 2 opstelsporen achter het perron.
Dan heb ik 1 spoor vrij om rijtuigen en locs vanuit de werkplaats te stallen.
Wat denken jullie?
-
Baanplan enigzins aangepast ...
Opmerkingen van mede modelspoorbouwers meegenomen.
Heeft iemand een voorbeeld van een klein sporenplan naar werkplaats voor treinen?
Graag jullie reactie, opmerkingen, suggesties enz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht11any.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht11any.jpg)
Marco.
-
Je baanplan lijkt heel veel op die van Dennis&Cornel , ook bekend onder forumnaam roco37.
Klik op onderstaande link voor meer info en heel veel bouwfoto´s. Ook hier is een hele mooie container terminal gebouwd. Het is inmiddels een topic geworden van 25 pagina´s maar zeker de moeite waard om eens door te nemen. Je kunt er vast wel wat tips uit halen. (y)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.msg185259.html#msg185259
-
@Thurbo
Klopt helemaal, hun baanplan heeft mij enorm aangesproken!
Ik volg hun draadje op de voet...
Marco.
-
Welke maat heb je van schoen?.
Gewoon om te weten hoelang je er over doed. ;D
Matheus.
-
Baanplan weer enigzins aangepast.
Tafel 310x180 cm.
Meer ruimte gecreeerd voor containerterminal en stationsomgeving ...
Graag jullie opmerking(en), suggesties enz.
Ik wil nog een kleine werkplaats toevoegen, graag ideeen wat betreft sporenplan "werkplaats".
Marco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht2.jpg)
-
Niemand commentaar ? ;)
-
Eenmaal, andermaal ....... bouwen zo dan maar? ;D
-
Hoi Marco,
Ik heb eens naar jouw plan gekeken. Het ziet er op zich goed uit. Toch heb ik een paar opmerkingen. Daar zit je tenslotte op te wachten. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht2_InclOpm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht2_InclOpm.jpg)
- Je plant vier overgangswissels van de binnen- naar de buitenbaan. Dat lijkt me wat veel, daarom de rode kruizen in de tekening.
- Om het perron voor de regiotrein toch iets langer te kunnen maken, heb ik een meegebogen wissel ingetekend. Deze kwam toch vrij bij de vorige opmerking. :)
Succes!
Groet,
Basilicum
-
@Basilicum
Ik heb aan de linkerzijde van het station een aantal "overbodige" wissels verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg.jpg)
De verlenging van het spoor t.b.v. regiotrein vind ik een goede zet en zal dit tijdens de bouw bekijken en overwegen!
Bedankt voor je visie.
Is er nog iemand die zijn mening wilt geven over dit baanplan?
Is de brandstofvoorziening voor diesellocs bij de containerterminal realistisch?
Ik kom er niet goed uit wat betreft sporenplan t.b.v. werkplaats.
Het moet simpel zijn, er hoeven geen lange treinsamenstellingen gerangeerd worden, alleen af en toe een loc en/of rijtuig voor reparatie enz.
Graag hulp gevraagd bij het sporenplan werkplaats!
Marco
-
He Marco, Een mooi ruim baan plan. Misschien een idee om de twee sporen bij de containerterminal nog te voorzien van
twee wissels . Zo creëer je een omloop spoor. Nu moet je, zo als ik het zie de wagons vanaf het hoofdspoor achteruit naar
de containerterminal brengen. Of je zet er voor vertrek een andere loc voor dat kan natuurlijk ook.
Joeke
-
Hallo Marco,
Maak wat meer uithaal sporen. Bijvoorbeeld bij het spoor voor de regiotrein, vervang het wissel daar voor een engels-wissel en dan heb je de mogelijkheid voor een uithaalspoor. De locomotief of trein rijdt dan via het uithaalspoor op het rangeerterreintje. Dan hoef er geen gebruik gemaakt te worden van het hoofdspoor. Dat zelfde geldt voor het containergedeelte. Nu moet er altijd van het hoofdspoor gebruik gemaakt te worden om te rangeren. Met een extra wissel voor de aansluiting op het hoofdspoor kan je een uithaalspoor maken waar een aantal wagons of een reserve locomotief staat die de opgesloten locomotief "bevrijdt"... De brandstofvoorziening zou ik meer bij de werkplaats maken. Maar dat is persoonlijk.
Groeten Ronald.
-
@Ronald en Joeke
Bedoelen jullie dit? (zie toevoegingen in het rood)
Joeke wil je in Paint eens aangeven wat je bedoelt met twee wissels bij de sporen containerterminal?
Marco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_1.jpg)
-
Hoi Marco,
Dit is een leuke baan, zelf hou ik van rangeren, en die mogelijkheden zijn er op deze baan. Bijgevoegde tekening laat even zien wat (volgens mij) Ronald (Blauw) en Joeke (Rood) bedoelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht_2_2.jpg)
Containerterminal:
Op het uithaalspoor (21) kan de rangeerlok wachten op de binnenkomende trein (spoor 2). De lokomotief van die trein kan eventueel omlopen, of wachten op spoor 3. en de rangeerlok kan beginnen met de trein op de juiste sporen te zetten.
Ook zie je dat ik de brandstofplaats heb weggehaald. Mij lijkt het logisch dat dat bij de werkplaats moet zijn, maar daarnaast, het geeft de rangeerlok ook een reden om de terminal te verlaten. Hetgeen ook leuk is voor een eventueel foto-avonturen verhaal (zoals in de rubriek 'Wat zijn we aan het rijden').
Station:
Bij een station horen de wissels geconcentreerd te zijn, althans dat vind ik. De bochtwissels in de rechterbovenhoek zou ik verplaatsen naar de hoek rechtsonder. Volgens mij krijg je dan ook meer het gevoel van een 'vrije baan' tussen het station en de aansluiting met de containerterminal.
Het uithaalspoor (13) is volgens mij het voorstel van Ronald. Vanuit de bundel opstelsporen (4,5,6) kunnen nu treinen worden samengesteld zonder dat er een trein op het hoofdspoor hoeft te komen. Daarnaast kan een containertrein vanuit de terminal binnen komen op spoor 13 en zichzelf terugzetten op de opstelsporen.
Daarnaast, maar die heb ik niet ingetekend, vind ik het voorstel van Basilicum voor het verlengen van het spoor voor de regionale trein een goed idee, een doorgaande goederentrein krijgt zo ook meer ruimte om op het middelste stationsspoor (2) te staan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met het verder denken!
Groetjes,
Michel
-
Inderdaad de blauwe uithaalsporen bedoel ik. (y) Je ziet dat je minder op het hoofdspoor hoeft te zijn om te rangeren. En de opmerkingen van Basilicum over het verlengen van het perronspoor voor de regiotrein is ook een goede.
Groeten Ronald.
-
@Michel en Ronald
Dus als ik het goed begrijp spoor 13 alsmede ook eventueel spoor 4,5 en 6 verlengen t.b.v. rangeermogelijkheden.
Spoor 13 zou ook gekoppeld kunnen worden aan het doorgaand hoofdspoor?
De verlenging van het perron t.b.v. regiotrein ga ik doorvoeren!
Het uithaalspoor die ik in het rood heb aangegeven is ook een goede optie?
De wissel in het dubbelspoor bij de terminal is die noodzakelijk en goed functioneel?
Marco.
-
Dat zijn allemaal goede wijzigen. Door te koppelen aan het hoofdspoor heb je nog iets meer mogelijkheden bij het rangeren. De wissels in het dubbelspoor bij de terminal kan je gebruiken om de locomotief te laten omlopen. Daardoor komt deze niet vast te staan. Dat zie je vaker bij rangeersporen.
Groeten Ronald.
-
@Ronald
Ik zou ook nog op spoor 5 een linkse en een rechtse wissel kunnen aanbrengen om locs te kunnen laten omlopen?
-
Hoi Marco,
Dus als ik het goed begrijp spoor 13 alsmede ook eventueel spoor 4,5 en 6 verlengen t.b.v. rangeermogelijkheden.
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar voor leuk rangeerwerk en goede binnenkomst van de trein, zou ik spoor 13 niet te kort maken. Mooi zou zijn als spoor 13 even lang kan zijn als spoor 2 of 3 van de containerterminal. Maar, dit zou net ten koste moeten gaan van spoor 3, 4-6 van het station.
Het station ziet er nu namelijk wel goed en evenwichtig uit.
Ik denk dat dit een beetje uitproberen is.
Spoor 13 zou ook gekoppeld kunnen worden aan het doorgaand hoofdspoor?
Je bedoelt dit als in het voorstel van jou, vanochtend?
Ik denk dat dat best wel kan, maar met een overloopwissel (Zie tekening)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht_2_3.jpg)
Het uithaalspoor die ik in het rood heb aangegeven is ook een goede optie?
De wissel in het dubbelspoor bij de terminal is die noodzakelijk en goed functioneel?
Het uithaalspoor bij de containerterminal bedoel je? Het is op zich een goede optie, treinen van rechts kunnen nu ook de containerterminal bereiken. Persoonlijk vind ik het dan te druk worden. Je hebt dan aan de twee lange zijden, waar de rechte stukken rails zijn, meerdere sporen naast elkaar liggen. Ik zou het niet doen, een containertrein van rechts, zou ik kop laten maken op spoor 2 van het hoofdstation, weer een rangeerbeweging erbij.
De aansluiting van de containerterminal vind ik wel goed. Simpel en doeltreffend.
Ik zou ook nog op spoor 5 een linkse en een rechtse wissel kunnen aanbrengen om locs te kunnen laten omlopen?
Ook leuk, en geeft meer mogelijkheden.
Let wel, dit zijn slechts aanwijzingen. Het blijft jouw baan. Je hebt een bepaald beeld in je hoofd dat je uit wilt beelden. Verlies dat niet, want dat houdt je betrokken en enthousiast voor het bouwen van jouw baan.
Overigens vind ik het wel leuk om zo mee te denken.
Groetjes,
Michel
-
@Michel
Daar is dit forum ook voor om e.e.a. met andere te delen en mee te denken toch!
Als je nog een leuk sporenplannetje hebt voor het rangeergedeelte naar de werkplaats ...
Ik wil een werkplaats plaatsen voor reparatie/onderhoud voor een loc en/of rijtuig, geen lange samenstellingen (daar is mn tafel ook te klein voor ;D)
Marco
-
:D
Ik zal eens kijken, maar ik denk niet dat dat vandaag gaat gebeuren.
Hoeveel ruimte heb je ongeveer cm x cm?
Sowieso zal er een tankvoorziening bij moeten voor de dieselloks.
Rijden er alleen maar dieselloks, of ook elektrisch en/of stoom?
Heb je al een idee voor het soort gebouw (de werkplaats zelf) dat je wilt plaatsen?
groetjes,
Michel
-
30x75 cm ongeveer vanaf opstelsporen 4,5 en 6.
Diesel- en elec locs.
Moderne werkplaats/locloods
Brandstofvoorziening hoort er bij!
Ben benieuwd!
Marco
-
Zie afmetingen eerste sporenplan pagina 1 van dit topic!
-
Nou, vooruit, twee opties:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht_Depot_2_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht_Depot_2_7.jpg)
Op spoor 14 kan er getankt worden, en erachter kunnen wagons staan voor aanvoer van onderdelen, en voor afvoer van afvalmateriaal. Hiervoor kan er een opslag gebouwd worden langs spoor 14. Eventueel spoor 14 als straatspoor uitvoeren ter hoogte van de loods.
Spoor 15 is een spoor voor onderhoud/reparatie van lokomotieven. Mooi zou zijn als er ook ruimte is om een lok voor de loods te kunnen plaatsen, als stalling bijvoorbeeld.
Spoor 16 is gereserveerd voor reparatie van rijtuigen. Spoor 26 kan worden gebruikt voor rijtuigen die nog opgeknapt moeten worden. Hiervoor heb ik twee versies ontworpen. Waarbij de versie met spoor 26 als kopspoor extra rangeerwerk betekend. Puzzelen als een rijtuig van spoor 26 naar spoor 16 moet zonder dat er een lok opgesloten wordt. Daarom ook een versie met spoor 26 als doorgangsspoor.
Qua lengte, hoop ik dat spoor 26/16 lang genoeg is om tussen wissel en loods een rijtuig en lokje (Sik/Hippel/Köf/V60) kan staan en dat er in de loods 1 rijtuig kan staan. Zo niet dan zou ik gaan voor optie 2 met doorgaand spoor 26.
Overigens weet ik nu niet of de spoornummering correct is. Maar het praat zo even wat makkelijker.
succes,
Groetjes,
Michel
-
Super Michel!
Bedankt voor het meedenken en doen.
Ik ga vanavond mijn baanplan enigzins aanpassen en zal deze weer laten zien op het forum.
Trouwens bedankt aan iedereen die meegedacht heeft.
Marco.
-
Zo, het is dus "Industricht" geworden !
Ik ga je in de gaten houden... ;D
Gerard
-
Zoals Michel dat rood heeft aangegeven in jouw baan plan zo bedoelde ik het.
Zo kun je de loc er weer om heen rijden.
En met dat uitloop spoor er bij heb je nog meer mogelijkheden.
Dit word zo een leuk baan plan met veel rangeer werk.
Veel succes er mee.
Joeke.
-
In grote lijnen ben ik er wel uit betreft mijn definitieve baanplan.
Zodra het baanplan aangepast is plaats ik deze op het forum.
Wat vinden jullie van het wachtspoor aangegeven in het rood en eventueel de wissel links boven weglaten zodat het toegangsspoor naar de terminal iets naar links kan, krijg ik meer ruimte bij de terminal.
Reacties graag.
Marco.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_2.jpg)[/url]
-
Hey Marco,
Als je de wissel linksboven weglaat kun je niet heel gemakkelijk het rangeerspoor afrijden en op de juiste (rechter) baan komen. Je moet dan zeg maar achteruit steken op de hoofdbaan en dan weer vooruit wegrijden naar rechts. Als je dat wilt accepteren kan de oplossing prima.
Het in rood aangegeven wachtspoor begrijp ik niet helemaal. Komt daar een kruising of een engelsman in te liggen waar het je aftakking raakt? In het geval van een engelsman zou dat het bovengenoemde bezwaar kunnen verhelpen als je beide zijden lang genoeg maakt voor een gehele trein. Dat zorgt er dan voor dat je niet op de hoofdbaan heen en weer hoeft te steken.
Gerard
-
@ Gerard
Bij de vertakking zou dan inderdaad een engelsman komen en dan de sporen aan beide zijden zo lang mogelijk maken.
De wissel links boven zou dan kunnen vervallen?
Marco
-
De aangegeven consequenties in de vorige posts blijven bestaan, maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook gezien, je kunt vanuit je rangeerterrein niet in een keer naar links toe wegrijden als je die wissel weglaat.
Zoals vaak: Wat jij wilt... ;D
Succes!
Gerard
-
@Gerard, Joeke en Michel
Ik laat de wissel linksboven toch gehandhaafd ...
Wachtspoor t.b.v. containertreinen in het rood getekend.
Waar het wachtspoor het toegangsspoor naar de terminal raakt komt een engelsman.
Is het mooier of functioneler om het wachtspoor aan de linkerzijde te koppelen aan de hoofdbaan?
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_3.jpg)
-
Baanplan wordt dit weekend definitief gepresenteerd!
-
Spannend hoor. Kunnen we misschien weer wat tips geven
mvg
Reinder
-
Ik ben nieuwsgierig.
Groet,
Michel
-
Ik laat de wissel linksboven toch gehandhaafd ...
Wachtspoor t.b.v. containertreinen in het rood getekend.
Waar het wachtspoor het toegangsspoor naar de terminal raakt komt een engelsman.
Is het mooier of functioneler om het wachtspoor aan de linkerzijde te koppelen aan de hoofdbaan?
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_3.jpg)
Advies, tips?
-
heb effe je foto gepakt en even wat er opgekladert om het 1 en ander te laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Industricht21jpg_3_1.jpg)
de gele lijn recht moet je zien als een uitloop spoor. Zodat je er zonder op de hoofdbaan hoeft te komen wagons kunt verzetten. Kun je de treinen op de hoofdbaan gewoon laten lopen. En die andere gele lijn spreekt denk ik voor zichzelf ik zou dat spoor wat langer maken
mvg
Reinder
-
Zie hier het definitief plan ... of er moeten hele goede tips/adviezen komen ;D
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT.jpg)
-
Zie hier het definitief plan ...
(y) (y) (y)
-
Ik ben van plan om nog twee wissels te plaatsen in de 3 opstelsporen onder het perron voor de regiotrein.
De locs kunnen dan omlopen ...
Marco.
-
Zie hier het definitief plan ... of er moeten hele goede tips/adviezen komen ;D
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Marco.
Dus is mn baanplan nog niet helemaal definitief! ;)
-
Ik heb geen op- en/of aanmerkingen op het sporenplan, wel op de mogelijke aankleding. Eigenlijk meer een vraag.
Ga je jouw baan nog opdelen d.m.v een viewblock zodat lijkt alsof je 2 banen hebt en niet in 1 oogopslag alles ziet?
-
Ik heb geen op- en/of aanmerkingen op het sporenplan, wel op de mogelijke aankleding. Eigenlijk meer een vraag.
Ga je jouw baan nog opdelen d.m.v een viewblock zodat lijkt alsof je 2 banen hebt en niet in 1 oogopslag alles ziet?
Dan is mijn tegenvraag ... hoe bedoel je dat en hoe kan je zoiets realiseren?
-
Je brengt over de volle breedte van de baan een achtergrond aan in het midden zodat je niet de hele baan in 1 keer kunt zien.
-
Ja, zoals Han zegt,
Je kunt bijvoorbeeld een heuvel maken of je plaatst een achtergrond,
Als voorbeeldje jouw baanplan met een groene lijn waar je zo'n viewblock kunt plaatsen. De exacte locatie laat ik aan jouw over:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_1.jpg)
-
Ja, zoals Han zegt,
Je kunt bijvoorbeeld een heuvel maken of je plaatst een achtergrond,
Als voorbeeldje jouw baanplan met een groene lijn waar je zo'n viewblock kunt plaatsen. De exacte locatie laat ik aan jouw over:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_1.jpg)
Ik zat al te denken aan een grondwal die aangeplant is met grote bomen en onderbeplanting ...
-
Zie hier mijn aangepaste baanplan ...
Toegevoegd zijn twee wissels in de opstelsporen achter het perron regiotrein.
Al moet ik zeggen dat ik de opstelsporen zonder wissels ook mooi en "rustig" vindt.
Jullie visie?
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg)[/url]
-
Waae voor gebruik je in je middelste spoor geen 3weg wissel?
Mvg
Reinder
-
Waae voor gebruik je in je middelste spoor geen 3weg wissel?
Mvg
Reinder
Zie hier mijn aanpassing :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_3.jpg)
-
Je kan de wissels nog wel 1 spoor lengte naar achter doen. Zo blijft er meer lengte over om op te stellen.
Mvg
Reinder
-
Je bedoelt naar links?
-
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT1.jpg)
Twee driewegwissels geplaatst ipv linkse en rechtse wissel in de opstel- en rangeersporen onderaan ...
Is er wat betreft functionaliteit verschil, voordeel- of nadeel?
Marco.
-
Of:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT1_1.jpg)
Vraagje en hoop dat je de humor er van inziet: Houd je van wissels? :P ::) ;D ;D ;D
-
En waarom bij je schuine sporen in het midden ook aan het begin geen driewegwissel toegepast?
Gerard
-
Of:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT1_1.jpg)
Vraagje en hoop dat je de humor er van inziet: Houd je van wissels? :P ::) ;D ;D ;D
Jazeker wel (y)
Zitten er wissels in mijn plan die eigenlijk overbodig zijn?
Effe serieus ... de 3wissels in de 3 opstelsporen links onder zou weg kunnen als je er vanuit gaat dat er ten allertijde een rangeerloc aanwezig is op het werkplaatsdepot toch?
-
Jazeker wel (y)
Dat blijkt ;D
Het is jouw baan, mij persoonlijk liggen er teveel wissels in, zeker gezien de afmeting van 3 * 1, 50? Je wilt veel opstel ruimte maar door de vele wissels snoep je wel veel van die opstel ruimte af. Maar dit is mijn mening.
-
Dat gevoel heb ik ook dat er teveel wissels in liggen, daarom laat ik de driewegwissel in de opstelsporen lings onder vervallen ...
-
Nog een vraagje .......
Stel dat ik de bochten van de hoofdsporen wil maken van Roco geoline R4 en flexrail voor R5, zijn de bochtwissels R3/R4 die erin zitten dan wel nog toepasbaar?
Marco
-
Heeft iemand hier ervaring mee of weet of dit mogelijk is?
-
niemand? :-[
-
Hallo Railjet,
Helaas kan ik je dit antwoord zo even niet geven maar op onderstaande link zal er wel iemand zijn dit dat denk ik kan beantwoorden. succes met je baan.
Groet A3 8)
http://www.dutchroco.nl
-
ik denk het wel je zal alleen zelf wel bepaalde stukken op maat moeten maken. met flex rail kom je heel ver. Spreek van ervaring op de baan van me pa heb ik ook veel met fex gewerkt om bepaalde wissel construties te kunnen maken
mvg
Reinder
-
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_2.jpg)[/url]
Persoonlijk gezien gaat mijn voorkeur naar dit baanplan. Die driewegwissels zijn (op schaal en in het echt) behoorlijk duur. En daardoor weinig toegepast. Overigens zou ik de verbinding tussen spoor 5 en 6 ook weglaten. Zo creëer je meer opstellengte voor je treinen.
Je vraag betreft de bochtwissels, ik denk dat Reinder daar wel een passend antwoord op heeft gegeven. Met Flex rails kan je een boel oplosssen.
Groetjes,
Michel
-
@Michel
En de verbinding tussen spoor 4 en 5 handhaven?
Belangrijker is of de standaard bochtwissels R3/R4 ook toegepast kunnen worden in R4/R5 bocht?!
-
Zie hier het definitief plan ... of er moeten hele goede tips/adviezen komen ;D
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT.jpg)
Kritiek geven op iemand zijn baanplan vind ik niet kies, ik bedoel wie ben ik om jou kritiek te geven of af te zeiken. Dus doe je eigen plan, uiteindelijk is het jou baan en ben jij de ceo van je spoor bedrijf.
maar:
Al die omloop sporen zijn overbodig, zelfs als je maar een loc hebt.
scheelt je heel veel trein lengte en geeft rust.
(jij kan al vier keer van spoor wisselen in dat ovaaltje)
maak aan beide lange zijdes een kopstation en ga rotzooi van de ene, naar het andere station rijden. Maak eventueel een verstopte rond rij mogelijkheid door een 'leeg in vol uit' stukje industrie. Een rondrij ovaaltje is ook altijd makkelijk om te testen.
geef je trein bewegingen zin. Laat koelwagens van een uit een vissers haventje naar een kattevoer fabriek rijden etc etc.
-
daarvoor moet je in de catalogus van roco kijken. staat her er niet in dan is dat niet mogelijk met staandaard stukken spoor. En dan moet je zelf de sporen maken van flex zoals ik al zei
mvg
Reinder
-
Mijn (voorlopige) definitieve baanplan "Industricht" ... ::)
Ik wil er graag wat water (rivier de Maas) bij maar heb geen idee hoe.
Het baanplan wil ik er gerust voor aanpassen, de perronsporen en opstelsporen wil ik handhaven.
Containerterminal moet in het plan blijven.
Graag suggesties, ideeen ..................
Tekenen maar ! ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN_INDUSTRICHT_4.jpg)
-
Kritiek geven op iemand zijn baanplan vind ik niet kies, ik bedoel wie ben ik om jou kritiek te geven of af te zeiken.
Als iemand vraagt om kritiek dan kun je het toch gewoon geven? Wel moet het opbouwende kritiek zijn natuurlijk. Kritiek kan zowel positief als negatief zijn.
-
Als iemand vraagt om kritiek dan kun je het toch gewoon geven? Wel moet het opbouwende kritiek zijn natuurlijk. Kritiek kan zowel positief als negatief zijn.
Kritiek waar je iets mee kunt ... !
-
dubbel ovaal
containers terminal
passagiers dienst plus opstel
rivier de maas
1.8 bij 3.50
die 1.80 betekent dat je armen minimaal 90 centimeter kunnen reiken.
Leg maar eens een deur plat neer.
(treintjes hebben de neiging daar te ontsporen, waar je er slecht bij kan)
hoe is die baan in je kamer gesitueerd, is er een andere indeling mogelijk.
Het is best een groot opp, maar niet handig.
-
@Mark
Aan de rood gemarkeerde zijden is de tafel te bewerken!
Vrije ruimte tussen tafel en muren/raamzijde 60 cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BEREIKBAARHEID_TAFEL.jpg)
-
Is het mogelijk om langs de muur te rijden?
Dat geeft kwa scenery bouw een stuk meer mogelijkheden en praktischer om aan te werken.
Hoeft niet eens je baan plan op de schop. Je krijgt meer rijlengte en daardoor is een brug over de Maas makkelijker in te passen.
-
Alleen langs de muur links ...
Bedoel je ook deze muur?
Maar wat je ook bedoeld ben wel benieuwd!
-
Waar blijven die goede ideeen allemaal ? (y)
-
Ik werk in het weekend. (y)
en heb geen blackberry om het hier een beetje in de gaten te houden.
Ik heb ideeën zat, mijn hele kamer is maar 3,60X2,00, ik moest wel
Ik post nog wel wat.
waar ik op doelde is dat als je de baan langs de mure nlaat lopen, zeg 50 cm diep dat je veel makkelijker weg komt met alles. (op deuren en ramen na dan..)
-
@Mark,
Ik werk ook 6 dagen in de week (y)
Bijgevoegd een foto van mijn treinenkamer (let niet op de rommel)
Als je je ideeen wilt tonen voor mijn baanplan probeer het dan zo dat ik niks aan de tafel hoef te veranderen ...
Groet, Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_4.jpg)
-
Een stuk Maas toevoegen... Gezien de beschikbare ruimte past dat er niet bij. Wat dacht je van een foto-achtergrond waar een rivier in voorkomt? Bijvoorbeeld Busch 2875 (http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Busch/BU2875.jpg).
Groet,
Basilicum
-
@Basilicum
Een achtergrond zou kunnen ... of het baanplan zou veranderd moeten worden maar kom er zelf even niet uit gezien mijn wensen :
liefst dubbel ovaal
Station met 1 intercityperron en 1 regiotreinperron
2 of 3 Opstelsporen
Klein (rangeer)terrein met werkplaats en brandstofvoorziening voor diesellocs
Containerterminal
Water ... (Maas)
-
Hallo Marco,
ik neem aan dat je als je wat verder bent met bouwen, niet steeds door die smalle doorgang rechts hoeft te lopen? In dat geval zou je er een wegneembare vaart of riviertje kunnen maken. Door het wegneembaar te maken kan je toch nog overal bij als dat incidenteel nodige is (ontsporing e.d.) en je kan mooi de muur als achtergrond gebruiken (poging van mij om aan te sluiten bij het idee van Basilicum ;D).
Marc
-
Ik heb met belangstelling je draadje gelezen en als ik zie wat je van plan bent en op welke oppervlakte.....Met een 'eiland' baan offer je eigenlijk ruimte op voor een looppad waar je niet altijd bent. Ik ben in 'kleine' kamers eerder geneigd te kiezen voor een baan langs de muren (zoals Lucy al voorstelde). Je kunt dan het looppad in het midden houd-en. Dit is veel meer 'ruimte efficient' omdat er veel minder verloren gaat aan looppaden. Met een maximale breedte van +/- 50cm heb je het ideale compromis tussen bereikbaar-heid en baanbreedte. (y)
Je kan dan zelfs nog een soort van schiereiland (tong) maken voor je containerterminal. Kijk eens in een "ModelRailroader" magazine of op de site van Lance Mindheim (LanceMindheim,com), dit wordt in de VS veel toegepast. Je zou zelfs kunnen denken aan een double deck layout of zelfs een "Mushroom" (ff Googlen) :o Hier een ideetje:
http://www.kalmbachstore.com/12434.html (http://www.kalmbachstore.com/12434.html)
Ik blijf je volgen en wens je veel succes!
Ben
-
Ik heb met belangstelling je draadje gelezen en als ik zie wat je van plan bent en op welke oppervlakte.....Met een 'eiland' baan offer je eigenlijk ruimte op voor een looppad waar je niet altijd bent.
Ben
@Ben,
Vind je dat ik teveel "eisend" ben met datgene wat ik allemaal wil ? ;)
Het is soms moeilijk om iets te realiseren maar waar je even niet gaat komen door inspiratiegebrek :(
Gelukkig zijn er hier medemodelspoorbouwers op het forum die mij goede tips en ideeen hebben gegeven en waar ik erg dankbaar voor ben!
Marco.
-
@Mark,
Ik moet mijn rails nog van de tafel afhalen om er goede geluidsdempende platen op te monteren dus kan eigenlijk nog alle kanten ermee op.
Mijn huidige baanplan ben ik wel tevreden over maar zou er graag iets van rivier De Maas aan toevoegen.
Als het plan enigzins aangepast zou moeten worden dan moet dat maar ...
De lange winteravonden komen eraan en heb dan de tijd om op mijn gemak te bouwen.
Marco
-
http://maps.google.nl/maps?q=maastricht&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wl
http://www.panoramio.com/photo/3681467 (http://www.panoramio.com/photo/3681467)
google maps is zo leuk, wat je niet kan bedenken moet je gewoon in het echt af kijken.
Een spoorbrug, die enkel spoor naar een stukje industrie van vroeger gaat, voegt iets herkenbaars toe.
scanner werkt niet, dus maar een foto...
containers naar de rand, makkelijk erbij zonder de rondrijdende treinen te raken.
Die brug over de maas is een mooie view blok voor de maas, wel spiegeltje onder de brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8270010_Small.jpg)
groter (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8270010.jpg)
-
Heeeeeeeeeej Mark,
Kun je de foto aanklikbaar maken?
Marco
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8270010.jpg
-
Lukt niet echt, uitprinten ook niet (wazig) :(
-
@Mark,
Dank voor je inspiratie!
In dit geval rijden langs de muren (niet toepasbaar in mijn huidige baanplan/treintafel)?
Marco.
-
Het gaat om de arm lengte, een baan diepte van 60 cm is te behappen en in de praktijk diep genoeg.
Ander voordeel is, dat de baan niet in een blik te overzien is, dat is voor scenery bouw leuker.
Je kijkt dan ook tegen de binnen kant van de treinen aan, de rijtuigen staan dan buffer aan buffer en niet helemaal open.
Als je een dubbel sporig traject langs alle vier de muren van de kamer laat lopen heb je heel veel lengte en niet de looks van een rail ovaaltje uit een begin setje.
Jij hebt een prachtig grote treintafel, maar die 1,80 lastig.
mijn kamertje is 3,60 bij 2,40, bijna hetzelfde alleen ik sta in het midden, werk dus net andersom.
Hier in huis noemen ze het mijn hok....
-
@Mark,
Ik snap je hele verhaal ... ik denk erover om de tafel toch te veranderen.
Je hebt wel een beetje gelijk dat nu mijn baanplan oogt op een ovaal van een starterssetje.
Mijn inspiratiebron is de modelbaan van Dennis en Cornel, zij hebben ook een ovaal waarbij de modelbaan erg goed is aangekleed met scenery.
Het ovaal is bij hun ook niet duidelijk storend zichtbaar vind ik ...
Marco
-
Al maak je de tafel iets smaller zodat je makkelijk met een bureau stoel rondom kan, een ovaal is niks mis mee, er zijn geen regels!
hobby moet leuk maar mag best een beetje comfortabel zijn toG?
onderop de links naar diverse ontwerp ideeën (http://barchester.webs.com/layoutdesign.htm)
-
@Iedereen .....
Stel dat ik mijn treintafel helemaal ga veranderen en mijn baanplan op onderstaande tafel ga realiseren.
In het lange gedeelte het station en opstelsporen/werkplaats en in het kortere gedeelte containerterminal.
Hoe kan ik enigzins m'n treinen laten rondrijden (langs de muur onzichtbaar gedeelte) ... de bochten R3/4 worden dan toch te scherp of zie ik dat verkeerd?
Tafelblad (65 cm breed?) komt helemaal links boven in de hoek te staan.
Ik weet het even niet meer hoor.
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1.jpg)
-
Een brug lijkt mij een prima oplossing.
Die brug hoeft niet eens demontabel te zijn want hij blokkeert daar niks. (raam, kast of deur)
de bochten R3/4 zegt mij niks, hangt van jou materiaal af.
en "ik weet het even niet meer" is niet nodig,
want je kan je baanplan bijna 1 op 1 hiernaar toe vertalen
-
Kmoet het toch even allemaal laten bezinken ;)
Als mijn huidige baanplan qua scenery goed wordt aangekleed (grondwal met hoge bomen, bossages) dan oogt het dubbelsporig ovaal toch ook niet min of meer als een startersovaaltje?
Zie de baan van Dennis en Cornel eens, niks mis mee.
Marco.
-
Geslapen als een trein ;) (y)
-
Kun je het linker gedeelte ook zo groot maken dat je daarop een ovaal kunt leggen?
zoals hier in blauw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1A.jpg)
( even snel getekend in paint dus het ziet er niet uit)
-
Das effe goed bezig geweest! :)
Zoiets had ik ook in mn kop zitten om zo te gaan doen.
En ....... water dr bij he (y)
Bedankt!
-
( even snel getekend in paint dus het ziet er niet uit)
Kun je hem aanklikbaar maken ? ;) ;D
En je weet vast wel nog ... ik houd van wissels ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1A_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1A_1.jpg)
astu
overigens is het blauwe geen water maar gewoon de uitbreiding van het grijze, om het nieuwe aan te geven zeg maar. Je zou hier het station op kunnen leggen. Je moet natuurlijk wel even kijken of het kan. Ik zag nl niet exact welke afmetingen dit was.
-
Bovenste tafelblad maximaal 300 cm breed.
Linker tafelblad maximaal 230 cm breed.
Onderste tafelblad maximaal 300 cm breed
Plenty of ruimte toch? :)
-
>> Plenty of ruimte toch? <<
;D (y)
Ik zou alleen de linker tafel zo breed maken zodat je daarop het ovaal legt. Misschien dat je de hoeken boven in en onderin schuin kunt laten lopen zodat je daar ruimte hebt om te staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ALTERNATIEVE_BAANPLAN_1B.jpg)
-
En het station dan langs de muur of aan de voorzijde van het tafelblad.
Heeft dit nog consequenties voor het baanplan?
-
Persoonlijk zeg ik aan de voorzijde zoals getekend, maar wil ook anderen uitnodigen hierop te reageren. Ik heb snel iets getekend om aan te geven waar je werkplaats en container terminal en station kunnen komen. Ik zou je dus wel willen aanraden om op de pc nog even een plan te tekenen. (sorry)
-
Kom maar op met alle suggesties! (y)
-
@ClarcksonBlues,
Het ovaal krijg ik niet op de linkse tafel.
Ik wil het intercityperron +/- 140 cm maken en regiotreinperron 65 à 70 cm lang ...
-
Kun je laten zien hoe je het nu hebt?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0101_4.jpg)
even terug naar het begin...
Je bent tevreden met dit plan.
Je vind de baan van corne prima.
Mijn punt van kritiek was de hanteerbaarheid en het starterset ovaaltje
Dat ovaaltjes beeld kun je oplossen door een viewblock in het midden.
en door een slinger aan je hoofdlijn te geven, door de sporen niet/minder evenwijdig aan de tafel te
laten lopen breek je dat beeld ook.
De hanteerbaarheid kun je verbeteren door de tafel iets smaller te maken, zodanig dat je makkelijk kan lopen aan beide kanten en het midden goed kan bereiken voor scenery en hersporings activiteiten. Of een royaal mangat in het midden
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OVAAL__PERRON1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OVAAL__PERRON1_1.jpg)
@ClarcksonBlues,
Dit zou het ovaal ongeveer moeten worden ...
-
@Lucy,
Ik vind een viewblock niet zo mooi.
Dan zou de containerterminal op een andere plaats moeten?
-
Railjet,
Hmm gezien, dan kun je 2 dingen doen. Zoals Lucy zegt alles op smalle platen langs de muur laten lopen of je blijft bij je oude plan.
Een viewblok is eigenlijk bedoeld om er voor te zorgen dat je de baan niet in een (i.e. 1) keer kunt overzien, maar dat je aandacht blijft bij een kleiner gedeelte. Dus als je staat bij de container terminal, dan zie je de werkplaats niet.
Aan de ligging van de sporen veranderd niets
-
Ook even een reactie van mij.
Vind het een zeer gaaf ontwerp.
Als ik de ruimte had om een baan te bouwen had ik het ook zo gedaan maar met wat aanpassingen.
Allereerst: Wat is je materieel? en hoeveelheid?
Ik zat te denken aan een schaduwstation of dat haalbaar is.
Neem je vorige ovaalplan.
Ik heb met paint rode lijnen getekent.
Bij die rode lijnen zakt het spoor door middel van een tunnelbak onder de tafel. en staan in contact met elkaar met een groot rangeer terrein onder je tafel.
Zo kan je leuk met afwisselend materieel voorbij komen.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj32/RubenKorteland/BAANPLAN_INDUSTRICHT_31.jpg)
Als ik de ruimte had zou ik het zo doen omdat ik rangeren en industrie ook wel gaaf vind zeker nu ik naar digitaal ga. kan niet wachten als alles omgebouwd is en een leuke tafel kan neer zetten.
Succes ermee en laat maar horen van het idee.
En ik blijf je volgen!
Blauw is overigens een rivier voor eventueel container overslag van/op schepen.
Met vriendelijke groet,
Ruben Korteland
-
@Lucy,
Hoe zou ik een slinger aan de hoofdbaan kunnen geven zo dat het middengedeelte waar de containerterminal zich gaat bevinden niet in ruimtegebrek komt?
-
@Ruben,
Mijn materieel bestaat voornamelijk uit elocs+intercityrijtuigen (loc+4 rijtuigen), diesellocs+containerdraagwagens en regiotreinen (plan V, citypendel enz.)
Verder wat rangeerlocs.
Marco.
-
Voor degene die nog creatief willen zijn en zin hebben om te schetsen ...
Een treinentafel in U vorm zie ik ook wel zitten maar weet niet of dit gaat als ik met mn treinen rond wil rijden?
Hierbij de oppervlakte van mijn treinenkamer 380x275 cm.
Rood=blinde muur
Blauw=gevel met ramen
Geel=deur
Reservering van vrije loopruimte aangegeven.
Mijn wensen zullen onderhand wel bekend zijn ;)
Suc6, Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OPPERVLAKTE.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OPPERVLAKTE.jpg)
-
doe ik, je krijgt er een met je originele baan plan bijna ongewijzigd.
-
@Mark,
Baanplan in U vorm? Dat zou ik wel zien zitten eventueel ...
Bedankt alvast, ben benieuwd.
Marco.
-
Vol verwachting klopt mijn hart :P ;D
Ben de blauwe "geluidsdempende platen" van de tafel aan het slopen (te dun, dempen niet genoeg)
Kheb nieuwe gehaald van 5 mm dik ...
Hoop snel te kunnen beginnen met de bouw
-
Doel: rondrijden met dubbelspoor, station en industrie.
2 meter bij 2,80. Hier kun je het bestaande plan op uitleggen met een paar kleine aanpassingen.
Gedeelte C zou ik de container terminal bouwen aan de binnenkant van de rijbaan.
en D gewoon een plank met een balkje eronder. (Vakwerkbrug mag ook natuurlijk)
Het lijkt mij dat jij op A en B makkelijk je station met tuin voor het materiaal kwijt kan.
Zowel aan de binnen zijde als aan de buiten zijde.
Buiten de baan heeft als voordeel dat je tot in de hoeken je sporen kan leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8310011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P8310011.jpg)
-
@Mark,
Ziet er goed uit, bedankt!
Zou het ook mogelijk zijn om bij D aan beide zijden een keerlus te maken? en de platen +/- 75 cm breed te maken?
Reacties van andere medemodelspoorbouwers?
-
Vanacht ingeving gehad ... ;)
Een andere oplossing voor het feit dat mn tafel eigenlijk te breed is voor het geval dat er iets mis is of gaat is een mangat in het midden van de tafel maken.
De containerterminal kan dan naar de buitenzijde van de dubbelsporige hoofdbaan en kan dan ook nog eventueel een slinger in de hoofdbaan creeren?
Ongeveer zoals Mark getekend heeft .... Bedankt voor je moeite!
Marco
-
Een bolletje aan het einde 'kost' ongeveer 80X100 cm.
De spoorbaan wordt dan wel enkelsporig.
-
@Mark,
Met bocht R3 dan wel he?
-
Coming soon ... mijn definitieve baanplan !
Morgen zal ik mijn modelspoor-baanplan plaatsen.
Ik heb e.e.a. aangepast en de ideeen van de meedenkers op dit forum mee verwerkt ...
Marco.
-
Zoals beloofd hierbij mijn definitief baanplan "INDUSTRICHT" ...
Treintafel geheel aangepast.
Tafeldiepte 90 cm, ik weet dat dit breed is maar waag het erop.
Jullie reacties zijn van harte welkom !
Marco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1.jpg)
-
Dat ziet er niet slecht uit. Ik zou in het locdepot alleen één wisselverbinding laten vervallen. Deze heeft namelijk niet echt een functie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1opmerking.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1opmerking.jpg)
Succes! (y)
Groet,
Basilicum
-
Hoi allen,
Heb het draadje doorgelezen.
Interessant baanplan.
Ik heb een voorstel.
Wissel de containerterminal om met de plaats van de werkplaats. Kun je de terminal aan het water bouwen en in havensfeer verder bouwen...
Het perron bij de "nieuwe" werkplaats plaatsen. Beetje gegoochel, maar???.
Ik bedoel dan zoals je de sporen nu hebt
Misschien leuk om de "nieuwe"terminalpoot ietsjes langer door te laten lopen zodat je er echt op kijkt, helemaal als je die poot als open eiland bouwt. Zonder achtergrond bij die terminal zodat je de poot van alle kanten kan bekijken. Dan kun je ook nog een mooi zeeschip ofzo kwijt.
Zeer goed hoe het plan aangepast is van ovaal naar rondgaande. Bied veel mogelijkheden (y).
Hoe dan ook, als je de ruimte hebt; doen.
Groeten Koen
ik vind die onderste opstelsporen juist echte kadesporen!
-
@Koen,
Bedankt voor je mening en suggesties maar helaas heb ik de ruimte niet meer :(
@Basilicum,
Jij ook bedankt voor je mening en suggestie
Zou mijn aanpassing bij rangeersporen werkplaats wel functioneel zijn?
Aanpassing rangeerspoor doodlopend maken of zoals in tekening gekoppeld?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1opmerking_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT_1opmerking_1.jpg)
Marco
-
Zijn de aanpassingen bij het werkspoor nu functioneler geworden?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT1.jpg)
Marco
-
Ja, zo ziet het er functioneler uit. Als je de rails hebt, kun je de baan misschien ergens voor een weekje zo uitleggen om eens te proberen.
Succes. :)
Groet,
Basilicum
-
@Iedereen,
Zouden jullie de opstelsporen dichter bij elkaar leggen (tussenstukje tussen de engelse wissel en rechtse wissel weglaten)?
Dan eventueel 3 opstelsporen ipv 2 opstelsporen?
Marco
-
@Iedereen,
Ik wil de treinen handmatig met de multimaus o.i.d. gaan besturen.
Uiteraard komen er ook seinen op mijn baan, kan ik deze ook handmatig bedienen? Zo eenvoudig mogelijk graag.
De wissels wil ik gaan bedienen met ..... wat zijn de mogelijkheden? Zo eenvoudig mogelijk graag.
Marco
-
@Iedereen, Zouden jullie de opstelsporen dichter bij elkaar leggen (tussenstukje tussen de engelse wissel en rechtse wissel weglaten)?
Dan eventueel 3 opstelsporen ipv 2 opstelsporen?
Marco
Persoonlijk, zal ik de rail stukjes weglaten.
Succes, Marc
-
als niemand meer opbouwende kritiek of suggesties heeft op het baanplan wordt het tijd om te beginnen met bouwen ... ;)
eenmaal andermaal ...
-
Vraagje aan de moderators ...
Nu mijn baanplan zo goed als definitief af is wil ik graag het bouwverslag onder "Wat zijn we aan het bouwen" plaatsen.
Akkoord?
Marco
-
Beste Marco,
Die kun je zelf openen hoor!
Gerard
-
@Gerard,
Dat begrijp ik maar wilde gewoon even bevestiging dat het oke was (y)
-
Zie hier mijn baanplan waar ik al aan het bouwen ben.
Bouwverslag volgt vanaf morgen in "Wat zijn we aan het bouwen".
Gedeelte bij station, opstelsporen en werkplaats e.d. ben ik zeer tevreden over.
Gedeelte t.b.v. containerterminal is nog vrij aanpasbaar.
Wie heeft opmerkingen of een andere leuke suggestie hiervoor?
Marco.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/INDUSTRICHT1_1.jpg)
-
Hee Marco,
als je straks lekker alles klaar hebt, is het denk ik leuker als je de hele baan 180 graden draait. Dan kan je altijd bij de containerterminal. Opstelsporen hoef je niet altijd bij te kunnen en die heb je dan achterin liggen.
-
Das te laat dan, opstelsporen liggen al ;)
-
Das te laat dan, opstelsporen liggen al ;)
Als ik met de bouw begin, is mijn baanplan klaar. Ik zou dus niet meer van het plan afwijken.
Succes. (y)
Groet,
Basilicum
-
Gedeelte bij containerterminal kan nog aangepast!
Ideeen zijn altijd welkom!
@Gerard,
Bedankt voor de link (y)
-
Wie is in het bezit van Modelspoormagazine nummer 61 waarin het e.e.a. over het ontwerpen/bouwen van een sporenplan containerterminal staat beschreven?Ik zou graag wat informatie willen ontvangen.
Ik heb een email gestuurd naar Modelspoormagazine!
Marco.
-
Deze editie van MSM 61 "container special" heb ik na kunnen bestellen!