BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: en_voyage op 10 January 2007, 20:35:15
-
Hallo allen,
Aan mijn Roco 1100 (turquoise versie uit jaren '80) zit een draadje nogal los op de print onder de kunststof behuizing. Wanneer ik de kap helemaal vastzet, rijdt het model niet meer. Trek ik de kap wat los (naar boven), dan reageert de 1100 wel op de rijregelaar.
Ik vermoed dat deze storing door de (bijna) losse draad komt, dus die wil ik graag vastzetten met een soldeerbout. Ik heb echter geen bout in huis, wat kan ik het beste kopen voor dit soort klusjes? Ik kan wel naar de Gamma rennen voor een boutje van zes euro, maar ik wil de boel wel goed repareren zonder bijkomende problemen.
Wie heeft advies?
Alvast bedankt!
Geoffrey
-
Hi Geoffrey,
Ik heb een paar maanden geleden een 25w Weller boutje gekocht bij Conrad;
art.nr 58 80 23-11 voor nét iets minder dan €20,=
Bevalt mij erg goed.
Ernest
-
Koop minimaal een 25 wat boutje.
Dit kan je voor de meeste soldeer toepassingen prima gebruiken.
mvg,
Sander
-
Als het solderen echt incidenteel is, kun je volstaan met een goedkoop boutje, maar als je van plan bent wat vaker te solderen kun je beter voor een goede bout gaan. Om even een draadje vast te solderen voldoet een gamma boutje prima.
Joeri
-
Als je in de buurt van Eindhoven woont, soldeer ik dat draadje met liefde en plezier voor je.
ivo
-
Allemaal in elk geval bedankt voor de tips! Ik zal eens gaan kijken naar een 25 Watt boutje. Omdat ik eigenlijk praktisch nooit soldeer, zal ik eerst een simpel dingetje in huis halen. Het gaat immers nu maar om een draadje. Mocht ik complete messing kits willen gaan bouwen, dan kan ik altijd nog een nette Weller-bout in huis halen.
Wat betreft het aanbod om het draadje vast te zetten: ik woon in de Randstad, dus dat gaat wat lastig. Desondanks bedankt voor het aanbod!
Nog wel een vraagje: kan ik simpelweg volstaan door de verbinding even op te warmen met de bout of moet ik echt een klosje soldeer in huis halen om de verbinding tussen print en draad te repareren?
Merci,
Geoffrey
-
Opwarmen is voldoende, als er tenminste genoeg soldeer op die plek ligt, anders gaat het met wat soldeer wel makkelijker.
Trouwens boutjes van 5 euro van Conrad werken ook prima. Kan er hetzelfde mee als een Wellertje. Trouwens als je in Schiedam woont, moet je maar even een seintje geven. Anders zal een treinenhandelaar je toch hopelijk ook wel even willen helpen.
Henk
-
In de jaren 60 kreeg je bij een ( Jeugd) bouwdoos van Amroh electronica een soldeerboutje dat met een waxinelichtje werd opgewarmd. Werkte goed.
Misschien kun je een stukje koperdraad puntig vijlen en daarmee de las verwarmen. Jaap
-
Geoffrey,
Ik denk dat iedereen dat draadje wel even voor je wil vastprikken maar als je met deze hobby bezig bent zul je vroeg of laat niet aan solderen ontkomen.
Misschien is dit wel dé gelegenheid om een beetje soldeer ervaring op te doen. Gewoon beginnen joh. Er kan eigenlijk niks mis gaan.
Succes en groeten,
Ernest
-
Bedankt voor de aanbiedingen om de draad vast te zetten, maar ik denk dat het verhaal van Ernest inderdaad hier op z'n plek is: gewoon beginnen.
Ik ga komend weekeinde eens kijken bij de plaatselijke bouwboer of electronicawinkel voor een goedkope bout. En dan moet het er maar eens van komen: mijn eerste soldeerverbinding! ;D
Hopelijk kan dan de kap weer normaal op de 1100 en is het euvel verholpen, anders zal de machine eens grondig uit elkaar moeten.
Bedankt voor de tips en als iemand nog wat onderhouds- en gebruiksadviezen heeft voor Roco's 1100: altijd welkom!
Groeten,
Geoffrey
-
Voor het solderen van printen en of printplaten niet boven de 25 watt, beter is nog een 15 watt boutje met fijn puntje.
Wim W
-
Met een 15 Watt boutje heb je een vermogen probleem bij dikkere diodes.
Je krijgt dan de tin niet mooi vloeiend waardoor solderen enorm lastig is.
Met 25 Watt soldeer je inprincipe alles prima.
mvg,
Sander
-
Het vermogen is niet zo erg belangrijk, het gaat meer om de snelheid waarmee je soldeert.
M.a.w. de tijd die je nodig hebt om de te solderen delen te verwarmen moet zo kort mogelijk zijn.
(Hier praat iemand die al zo'n 35 jaar soldeert ;D)
Daarom kan een boutje met te weinig vermogen meer schade aanrichten dan een wat zwaardere bout.
Je moet dan te lang de bout erop houden, waardoor het ene deel te veel warmte krijgt en het andere deel weer te weinig.
Het beste is ook om oud soldeer te verwijderen en om beide delen eerst voor te vertinnen. (in het oude soldeer zit geen vloeimiddel meer)
En altijd de soldeertip schoon houden !!
Succes, Peter