BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Shinkansen200 op 30 August 2010, 18:38:52
-
Hallo,
na 2 jaar geklooid te hebben met baanplannen die het allemaal net niet waren, heb ik eindelijk een baanplan die overeenkomt met wat ik wil.
even de gegevens:
(http://i773.photobucket.com/albums/yy14/CV990A/ModelRailroad/Milwaukee.jpg)
Land: VS
Locatie: Midwest
Railroad: Milwaukee
Periode: 1968-1975
Vervoer: Graan
Type: Shelf/Point-to-Point
Rails: Atlas Code 83 (flex en normaal)
min Radius
Zichtbaar: 24" (609mm)
Staging: 22" (559mm)
Wissels: mix tussen #4 en #6
Besturing: DCC (alleen de treinen)
Afmetingen: 360X45cm (hoofdbaan) 360X210cm (totaal, incl staging)
even ter verduidelijking: de 2 opstelsporen linksboven komen uit bij de grain elevator, hier kunnen de wagons geladen worden (zowel boxcars als eerste generatie hoppers gezien de tijdsperiode) om vervolgens via een switchback manoeuvre naar de 2 lange rangeerdelen gerangeerd te worden, vervolgens wordt de gecombineerde trein hier door een paar diesels opgehaald en naar de staging gereden (en omgekeerd).
Het afgbuigende (enkel)spoor rechtsboven, lijdt naar een kort opstelspoor waar de loc van de elevator zelf kan worden getankt getankt, van zand voorzien etc.
Ik denk dat ik aan alles gedacht heb, maar toch hoor ik het graag als ik iets over het hoofd heb gezien, iets verbeterd kan worden kan etc.
mvg
-
dat word een mooie simpele baan,misschien iets om dat graanelavetor-spoor door te trekken naar het hoofdspoor?
-
Hoi Sander.
Leuk zulks Am.Baantje.
Mag ik je twee sites aanbieden van leden op het forum hier, bekijk ze eens rustig voor inspiratie.
En bekijk voornamelijk in Wolfscreek de filmpjes.
Stoor u niet aan de Sonny waarschuwing, gewoon op een prentje drukken.
www.wolfscreek.nl (http://www.wolfscreek.nl)
Dit is schaal 0n30.
www.ronaldhalma.nl (http://www.ronaldhalma.nl)
Hier vind je mooie zelfbouwprojecten.
Mvg.
Matheus
-
maak in het gestippeld spoor aan het eind nog 2 wisseltjes, dan kan je lok voorruit er in rijden en via het 2de spoor weer er uit.
-
vergeet die nr 4 wissels, of denk goed hierover na, ga je met 50"wagens of langer?
besteed veel aandacht aan je magneten, zorg dat die goed in het midden liggen (magnetisch midden)
en zorg dat je een car lengte heb aan beide kanten van de magneten.
dit zijn de leukste banen, suc6. (y)
-
Dank je wel, Mattheus ;)
Sander, leuk plan. Je maakt ons ammi's blij ;D ;)
- De bovenste wisselverbinding zou ik met 2 linkse wissels doen.
- De beide opstelsporen daaronder dichter tegen de "hoofdsporen". Zo wordt het meestal gedaan in de states, meer "yard".
Je kunt er ook bv nog een extra spoor tussen maken.
- Zorg dat je voldoende lengte hebt bij je "switchback". Zo kun je dan de sleep van een spoor tegelijk terughalen.
- Ik zou wel een zgn. "switchlead" maken. Dat is een uitloopspoor naast de hoofdbaan. Zo kun je rangeren zonder te storen op het hoofdspoor.
Kijk maar hier met wat ik bedoel: http://model-railroad-hobbyist.com/system/files/users/bear%20creek/BlueHillsCPR_yardthroat.jpg
Ben erg benieuwd wat je gaat bouwen en hoe het eruit komt te zien. Ook de midwest is een dankbaar thema om na te bouwen! (y)
-
Bedankt voor de reacties!
@Kevin, de boogstraal zou veel te krap worden als ik dat doe, het zou ook de rangeermogelijkheden om zeep halen.
@Matheus, bedankt voor de links!
@Han, daar heb ik wel over nagedacht, maar aangezien dat stuk staging is, en ik anders met de ruimte in de knoei zou komen heb ik toch besloten het op deze manier te houden.
@Lucy, bedankt voor de tips! Die #4's zijn trouwens niet zo erg, het zijn Custom Turnouts van Atlas, niet van die snapswitch dingen. Ik zelf ga ook liever voor #6 of hoger, maar aangezien ik nog een hele zooi van die #4's over had van een niet uitgevoerd project heb ik ze toch maar gebruikt. Mijn 50' Boxcars (Athearn RTR) gaan er zonder problemen overheen, en ook een SD45 gaat er zonder problemen door.
@Ronald, ik ga je post even in quotes opbreken om het makkelijker te maken om te antwoorden ;)
- De bovenste wisselverbinding zou ik met 2 linkse wissels doen.
Die verbinding heb ik expres zo gedaan, op deze manier is het mogelijk om 2 treindelen tegelijk weg te zetten (1 op het linker, 1 op het rechterspoor) en alsnog de loc om te laten lopen via de S bocht die zo ontstaat. op deze manier is het een kwestie van een derde deel op het overgebleven spoor te plaatsen, de treindelen aan elkaar te koppelen, en vervolgens de trein af te rangeren. Als ik deze wissels vervang door linker exemplaren komt de loc onvermijdelijk klem te zitten waardoor je een tweede loc nodig hebt om de trein samen te kunnen stellen. Een bijkomend voordeel van deze opstelling is dat alle 4 de "delen" ongeveer even lang zijn (+/- 110cm) waardoor je dezelfde hoeveelheid wagens overal in de "yard" kwijt kunt zonder problemen.
- De beide opstelsporen daaronder dichter tegen de "hoofdsporen". Zo wordt het meestal gedaan in de states, meer "yard".
helemaal gelijk in! heb dit ook meer zo gedaan vanwege de ruimte die ik heb, ik moet namelijk wel zo ver terug om ruimte te maken voor de elevator.
Ik kan de elevator wel aan de andere kant plaatsen, en dus de sporen meer naar buiten verplaatsen, maar dan kijk je tegen de achterkant van de elevator aan.
Ik ben van plan om de ruimte tussen de 2 "yards" op te vullen met de toegangsweg naar de elevator, aangezien het rechte stuk tussen de 2 "yards" het enige is met genoeg rechte stukken om een spoorwegovergang te plaatsen zonder over allerlei wissels heen te moeten gaan. Maar goed je hebt helemaal gelijk, ik zou alleen niet weten (heb de hele avond daar al over nagedacht) hoe ik het zou kunnen op lossen in deze setting, zonder meteen mijn hoofdthema aan te moeten passen.
-Zorg dat je voldoende lengte hebt bij je "switchback". Zo kun je dan de sleep van een spoor tegelijk terughalen.
dat moet als het goed is wel goed zitten, de opstelsporen van de Switchback zijn ongeveer net zo lang als de "delen" van de "mainyard",
zo zou ik dus, in theorie in ieder geval, in 1 beweging van de elevator naar de "mainyard" toe "switchen" (een Y bewing zeg maar).
dat heb ik alleen nog niet kunnen testen, aangezien ik veel meer locs dan wagens heb op dit moment.
- Ik zou wel een zgn. "switchlead" maken. Dat is een uitloopspoor naast de hoofdbaan. Zo kun je rangeren zonder te storen op het hoofdspoor.
Bedankt voor de tip, is inderdaad een goed plan! Het enige probleem met dit is wederom ruimte, ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik die kwijt zou kunnen zonder ergens mee in de knoei te kunnen komen ???
Overigens, zal het switchen op de "main" niet zo heel veel problemen met zich mee brengen, aangezien dit meer een "branch" moet voorstellen dan een volle "main".
Sander, leuk plan. Je maakt ons ammi's blij Grin Wink
Heel erg bedankt! Ik wil al iets van 8 jaar een Noord Amerikaanse baan, zeker nadat ik er 5 jaar geleden voor het eerst zelf geweest ben (Noord-Oosten,Zuid-Oost Canada en een deel Midwest), maar was altijd veel te ambitieus qua baanplan (lees niet haalbaar voor mij), en nu dat het fenomeen shelf layout steeds bekender wordt, is het eindelijk haalbaar op die manier.
Ben erg benieuwd wat je gaat bouwen en hoe het eruit komt te zien.
het zal een redelijk eenvoudige baan worden (in ieder geval in het begin). zodra ik dit ontwerp afgewerkt heb kan ik vrijwel meteen beginnen, Rails, Tafel (moet nog wel wat bijgewerkt worden hiervoor), meeste gebouwen heb ik allemaal al op voorraad.
Ook de midwest is een dankbaar thema om na te bouwen! Duim omhoog
zeker weten! het heeft misschien niet het spectaculaire landschap van het westen, of de dichtheid en frequentie van de sporen in het (noord)oosten, maar diversiteit en karakter heeft het in overvloed. de hoeveelheid short lines, fallen flags de hoeveelheid class 1's en ook de aanwezige (spoor)geschiedenis daar maken het zeker niet minder interessant.
ps, nog bedankt voor de uitgebreide reactie, jou projecten hier op BNLS, samen met artikelen in de MRR hebben me veel inspiratie gegeven om toch voor een shelf te kiezen (y)
Sander
-
Hey Sander,
De beschrijvingen klinken goed!
Wat er echter aan de hand is weet ik niet, maar bij mij komt het plaatje van Photobucket niet door. Staat het er nog?
En vergeef me mijn onbekendheid, maar wat is "staging" ? De meeste andere termen kan ik verklaren.
Gerard
-
staging is opslaan
een synoniem voor fiddle yard, schaduw etc etc
-
Lucy, dank je,
Ik vermoedde het, maar wist het niet zeker. Gebeurt dat in- of buiten het zicht, ik denk buiten, maar ben niet zo bekend met US banen?
Gerard
-
@Gerard: Kan beide.
Je hebt zgn hidden staging maw schaduwstation als visible staging, ie Kijfhoek (grapje, maar waar het om gaat is dat die amerikanen verschillende vormen van het 'wegzetten' van treinen hebben bedacht, dus schaduwstation maar ook het opstellen in de 'open lucht' waarbij er niets geen scenery is (of zeer minimale). Hangt een beetje af van het concept dat je wilt.
-
Ik heb inmiddels wel begrepen dat de US way een andere manier van denken heeft dan de NL manier. Veel meer zelf rijden ipv geautomatiseerd. De hobbyist is zelf machinist of minstens verkeers- of treinleider als ik het goed heb begrepen.
Wel, ik zal het zien, heb me net geabonneerd op NMRA magazine...
Gerard
-
De beschrijvingen klinken goed!
Wat er echter aan de hand is weet ik niet, maar bij mij komt het plaatje van Photobucket niet door. Staat het er nog?
het plaatje staat gewoon nog op photobucket, vreemd dat ie bij jou niet door komt, iemand anders het zelfde probleem?
Staging is idd. een vorm van het schaduwstation, in mijn geval komt het gewoon in zicht te liggen (zonder scenery).
Amerikanen denken over het algemeen inderdaad heel anders over een modelbaan dan mensen in (continentaal) Europa, automatisering heb ik zelden gezien daar, en met operating sessions (met meerdere mensen een modelbaan bedienen, meestal op een club soms bij particulieren) worden vaak mensen ingedeeld in o.a. yard master, dispatcher etc. Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.
bedankt voor de postietieve reactie trouwens!
Met de tips van o.a. heb ik wat geknoeit met mn baanplan:
(http://i773.photobucket.com/albums/yy14/CV990A/ModelRailroad/Milwaukee3.jpg)
de 2 yard sporen zijn dichter tegen de main yard verplaatst, waardoor ik ook de mogelijkheid heb gecreƫerd om een of meerdere elevators er bij te plaatsen, om zodoende de naam ook wat meer eer aan te doen. Ik heb ook nog gekeken of ik een switchlead in zou kunnen passen, maar daar toe heb echt nog geen mogelijkheid gevonden.
mvg.
-
Ik zie de plaatjes nu wel allebei... Rara politiepet...
Gerard
-
@Sander:
ps, nog bedankt voor de uitgebreide reactie, jou projecten hier op BNLS, samen met artikelen in de MRR hebben me veel inspiratie gegeven om toch voor een shelf te kiezen (y)
Je laat me blozen..... ;) Dank je wel :)
Alle gekheid, ik doe nou eenmaal graag Amerikaans. Ofschoon ik zeker niet vies ben van niet-US is het wel datgene wat mij het meeste bezig houd en waarmee ik de meeste voldoening uit onze hobby haal.
De veranderingen zien er goed uit. Ik ben heel benieuwd!
Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.
Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra ;)
-
Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra ;)
Zeker! Die verbaasde mij ook! Wat is er nu mooier dan een paar van die ronkende diesels?
Gerard
-
Vertel mij wat...... ;D ;)
-
Ik zou op een baan als deze zeker met geluid gaan werken. Dat geeft net dat beetje extra
Zeker! Die verbaasde mij ook! Wat is er nu mooier dan een paar van die ronkende diesels?
Onder geen beding komt er ook maar sound op mijn modelbaan! Ik zal ook uitleggen waarom, bedenk alleen dat dit mijn mening is en dat ik mensen die wel van "sound" houden wat mij betreft dat ook gewoon mogen vinden.
here goes,
- Ik heb een vrij scherp gehoor, geluid speel onder andere daarom een erg belangrijke rol voor mij.
- sound op een modelbaan mist diepte, het mist eigenlijk alle diepte.
- nevengeluiden zoals het gedender van metalen wielen op metalen rails, piepende wielflensen in bogen, piepende remmen, vlakke wielstukken in een van de goederenwagons, dingen die deel uitmaken van de totale beleving in het echt, missen of zijn op een niet realistische manier uitgevoerd.
-achtergrond geluid (minstens zo belangrijk) mist voledig
luister eens naar deze fragmenten:
http://video.google.com/videoplay?docid=-8622884230166739572#
http://www.youtube.com/watch?v=sBHuwJfPd3A&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=Gx-zTtsOkm8
http://www.youtube.com/watch?v=tMKG5i70Tgo&feature=related
ondanks dat het video is, en ondanks dat jet het via computerspeakers terug hoort (hangt nog van je speakers af hoe goed het klinkt) is dit het dichtste wat je, als hobbyist, kunt komen bij het echte geluid, zonder daarvoor op de plaats zelf te hoeven zijn.
vergelijk dat nu eens met dit:
http://www.youtube.com/watch?v=iSYRDFkCCNc
http://www.youtube.com/watch?v=OAm54fNYK4A&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=h8oXsYEWJd4&feature=related
Ik hoor daar geen echte EMD 567, Alco 251 of GE FDL ik hoor een klein, goedkoop speakertje in een plastic omhulsel.
En het feit dat het model al rijdt voordat je de het toerental hoort oplopen is helemaal te gek voor woorden (in het echt, met een DE loc is dat natuurlijk andersom, de motor moet eerst toeren maken voordat de generator de benodigde stroom voor de tractiemotoren kan opwekken, daarom heeft een echte DE loc ook een korte pauze tussen het oplopen van de toeren en het moment dat de loc begint te bewegen. deze werking is, op dit moment, onmogelijk na te bootsen in model)
Ik heb zelf op een tiental meters van een 5tal aanzettende EMD's gestaan (van idle naar notch 8 als ik me niet vergis), ik heb voorbij stormende GE's gezien en gehoord, een museum Alco RS-1 van dichtbij meegemaakt, CP AC4400cw's die tot diep in de nacht vol de hoorn gebruikten, export EMD's van dichtbij meegemaakt, en jullie hebben gelijk, dat is absoluut fantastisch!
Maar, ik realiseer me ook dat die sensatie, zeker op dit moment, simpelweg niet haalbaar is in model.
zo, kort samengevat er komt geen sound op mijn modelbaan, ik heb liever een stille loc waar ik in mn fantasie het geluid bij kan bedenken en weg kan dromen, dan eentje met speelgoedachtig (no offence :) ) geluid die me hardhandig terug de realiteit in gooit.
maar goed dat is mijn mening :-X
nog bedankt voor de positieve reactie op mijn aanpassingen, zal ergens deze of volgende week een draadje starten met de werkelijke bouw.. als er niets meer te verbeteren valt (y)
mvgr
ps sorry voor de ot
-
Sander, ik neem je niks kwalijk hoor. Ieder zijn ding. Alleen dan blijft de hobby leuk, toch? ;)
Nou, bouwen dan maar! ;D ;)
-
. Amerikanen zijn vaak wel helemaal into DCC en vooral DCC+Sound, dat laatste ga ik zeker niet toepassen op mijn layout, maar ik ga wel voor (zelfbedienend) DCC.
bedankt voor de postietieve reactie trouwens!
Geluid vind ik helemaal geweldig bij een treinbaantje, zeker bij een klein baantje waar maar een loc tegelijk rijdt. Bij meer gaat het een beetje een geluids diarree worden...
Het mooie van dit project is juist dat het geluid gewoon uit boxen onder je baan kan laten komen.
dus het is nu 2 tegen 1, ;D
1) Wat jij tiks over de geluidopbouw bij het weg rijden is niet waar, dat doen de decoders feilloos. Streker nog, een solo loc zal gewoon stationair wegrijden, maakt geen klapje extra.
maar.. met die amerikaanse decoders kun je zelfs volgas kruipend wegrijden. Zware last simuleren, of via functie toetsen een paar notchen erbij.
Dat schelle geluid is gewoon ***, klaar!
(waanzinnige software hier, op die *** stond dus een negatieve krachts uitdrukking)
-
Ronald, daar heb je helemaal gelijk in, en zolang de fabrikanten nog gewoon standaard DC locs blijven produceren zul je mij er verder ook niet over horen (y)
dus het is nu 2 tegen 1
nee hoor, het is de collega's tegen de CEO, en deze CEO is niet zo democratisch wat dat betreft! ;D
zonder dollen, ik realiseer me ook wel dat geluidsdecoders met de dag geavanceerder en beter worden.
het probleem zit er voor mij dan ook niet (volledig) in de decoder maar meer in de speakers die door hun formaat gewoon geen echt zware geluiden kunnen produceren.
wat me ook tegenstaat, is dat ze gewoon verrekte duur zijn in vergelijking met een DC loc, soms bijna het dubbele van de prijs. En aangezien ik niet maar 1 loc rond ga laten rijden wordt het dan wel een heel dure zaak, en weegt wat je ervoor terug krijgt, in mijn geval niet op tegen de extra kosten.
maar goed, zoals al eerder gemeld, een ieder beleefd de hobby zoals hij of zij dat zelf wil, en dat moeten we ook gewoon lekker zo houden (y)
-
nee hoor, het is de collega's tegen de CEO, en deze CEO is niet zo democratisch wat dat betreft! ;D
Om met een bekende interim-manager te spreken: Wie betaalt, bepaalt !!!
Gerard