BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Peter Spruit op 30 August 2010, 14:01:51
-
Wie heeft er de Liliput SBB flirt en weet wat over de rijeigenschappen ?
Peter
-
Hallo Peter,
Heb de trein zelf niet maar een hobby kennis heeft hem wel (een andere uitvoering)en is er tevreden mee,de trein is wel erg mooi heb er deze vakantie in duitsland nog in gezeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_salzbergen_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_salzbergen_5.jpg)
dit de uit 5 bakken bestaande flirt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_rheine_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_rheine_7.jpg)
hier de uit 3 delen bestaande flirt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_hamm_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08_18_hamm_1.jpg)
in deze uit4 delen bestaande brengt liliput de trein ook en dan in diverse varianten.
Als 1 van deze boven staande uitvoering komt schaf ik er 1 aan.en soms voldoet een bepaald merk toch niet en dan zet het je aan het twijfelen, maar hoor ook graag wat anderen hier van vinden zodat mijn aankoop kan doen of niet.
mvgr Evert.
-
Ik heb de Eurobahn versie besteld.
In de 1/1 versie heb ik ooit in de Cantus versie gezeten.
(http://lh6.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/S-6AoP8znkI/AAAAAAAADJg/kkcFlqAd_f4/P4300546.JPG)
-
Ha Bob,
Ook met de SSN meegeweest zekers?
Ik heb deze Flirt van Liliput in de Cantus uitvoering in huis (eurobahn volgt nog) en moet zeggen, voor een 264 euries een mooi ding.
Zit in beide eindbakken een motor, netjes weggewekt net achter de cabine.
Standaard verlichting, binnenverlichting (weet ff niet meer of deze apart schakelde) en in de koersborden.
De koppeling van de bakken gaat met een soort stekker aan de onderkant van de bak (ongeveer 6 polig geloof ik),
die je daarna met schroefjes vast zet (het stel is dus moeilijk los te maken/schieten).
Ook de decoder is over nagedacht, open op een van de motorbakken een dekseltje en daar gaat je decoder in.
Het stel doet rustig zijn rondjes en dankzij de 2 motoren gaat ie bij mij een helling van 4 prom. op.
Rene.
-
Hallo Rene,
Zou je ook een foto van je treinstel kunnen maken ?
groetjes Railhopper
-
Railhopper,
Dat kan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cantus3.jpg)
<klikable>
Overigens: De binnenverlichting is inderdaad alleen met de verlichting meegeschakeld.
Rene.
-
@Rene
Klopt helemaal, je zag de Liliput Flirt ook liggen bij de handelaren In Bebra ;D
-
Heb mij recent de Liliput SBB Flirt aangeschaft.
Als ik van de week ff tijd vind volgt een volledige bespreking
Peter
-
(y) dat zou ik op prijs stellen
-
Gaaf gaaf,dan heb ik in de nabije toekomst de mogelijkheid een van deze prachtige Zwitserse Stadler treinen op de toekomstige baan bij mijn kameraad te laten rijden (y).
Nu nog een N uitvoering voor op mijn eigen baan.
-
was vandaag bezig om de bespreking klaar te maken. Het inpluggen van de 21 polige decoder verliep moeizaam maar lukte wel ... alleen na 30 seconden ging de Esu reeds bijna in rook op. Werd gloeiend heet.... frontverlichting naar 1 kant toe werkte niet.... dus waarschijnlijk was de nieuwe decoder een maandag fabrikaat. Tenzij het probleem in de bedrading van de flirt ligt.
Morgenochtend ga ik hem wisselen ( de decoder ) maar vertrek in de loop van de dag nog naar zwitserland . Dus verslag zal waarschijnlijk nog een paar dagen op zich laten wachten
Groetjes
Peter
-
..... Het inpluggen van de 21 polige decoder verliep moeizaam maar lukte wel ....
Of je zoekt het probleem hierin.
Als een decoder inpluggen moeizaam gaat kan je je afvragen of je het wel goed gedaan hebt. Het zijn dan wel wat meer pootjes dan bij een gewone decoder maar zelfs een 21 polige decoder gaat normaal gesproken goed in zijn connector zonder overdreven veel kracht te moeten zetten
Misschien heb je wel wat pootjes verbogen waardoor er ergens kortsluiting is ontstaan.
Als het moeilijk gaat kan je beter eerst even kijken waarom het niet lukt voordat je met "grof" geweld doorblijft duwen met alle gevolgen van dien.
Mijn gevoel zegt dat je het eerder in een verkeerd geplaatste decoder moet zoeken dan in foutieve bedrading.
Gr.
Eric
-
lol nou zeg, zo slecht ben ik nu ook weer niet in het inpluggen van een decoder en kan je zeggen dat je gevoel je dit keer toch wel iet of wat in de steek gelaten heeft.
De reden waarom ik zie dat het inpluggen wat moeizaam ging sloeg op het feit dat je inderdaad wet meer druk moet uitoefenen en het losmaken van het dakopbouwelement (en weer terugplaatsen ervan ) zeer delicaat is. Het spant en wringt en de lipjes zijn zeer dun.
Qua pootjes heb ik echt wel opgelet en deze zijn niet verbogen. Je hebt gewoon een gekromd bektangetje nodig om de bestaand printplaat te verwijderen en dan voorzichting de deocer erin te pluggen. Heb ik dus ook gedaan.
Vandaag de decoder teruggebracht naar de winkel en nieuwe gehad.
Voor alle zekerheid eerst even analoog getest ..alles werkt goed .. vervolgend de nieuwe Esu erin...en rijdt als een trein met alles functionerend zonder dat ie begint te stinken of gloeiend heet wordt.
Het lag dus effectief aan de ESU decoder ;)
Volledig verslag volgt
Greetz
Peter
-
Tsja, ik kan hier op 200km afstand ook niet zien hoe goed/slecht jij bent in het inpluggen van decoders. ;D
Maar vaak wijst dat als iets moeilijk gaat er iets niet goed zit/gaat. Daarom mijn reactie.
Maar goed dat je probleem opgelost is.
Gr.
Eric
-
Zo, hierbij dan het beloofde verslag.
Ondertussen weeral een week verder... Vrije tijd is helaas een schaars begrip aan het worden bij mij en zit gewoon teveel in het buitenland recentelijk.
Net de Flirt weer eens in het echt in Zwitserland mogen aanschouwen en viel me toch wel op dat het Liliput model zeer mooi het echte model weergeeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01096_1.jpg)
De verpakking is typisch Liliput Bachmann. Mooie blauwe kartonnen doos en daarin een kunststof dispaly. persoonlijk heb ik liever dozen met een deksel ipv die zijflappen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01097.jpg)
Inhoud zit goed beschermd. Op de juiste plaats wat beschemstukken en het geheel gaat vlot zonder extra druk uit de verpakking
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01098_1.jpg)
de 3 losse stukken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01101_2.jpg)
Het aankoppelen moet op zijn kop gebeuren. Voorzichtig maar toch wel krachtig de beiden pinnen in mekaar schuiven en met 2 schroefjes vastzetten.
Onder aan de wagens is duidelijk aangegeven welke delen tegen mekaar moeten. Verkeerd om vastzettten is practisch onmogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01102.jpg)
Een dakelement moet worden verwijderd om de 21 polige decoder in te pluggen.
Dit is zeer delicaat om het element te verwijderen. De nokjes zijn zeer breukgevoelig en het dakelement klemt erg tussen de dakopbouw. Heeeeeel voorzichtig doen.
Eens het element weg is de brugplatine met een tangetje eruit trekken.
Decoder inpluggen...en testen. De mijne werd gelijk heet zoals jullie boven konden lezen en dat wil je niet hebben als het dakelement er al weer op zit.
Eens alles getest het dakelement er weer even voorzichtig opzetten.
tandenstokers zijn hier heel bruikbaar voor het nodige voorzichtige wringwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0007_2.jpg)
Detail van de zeer gedetailleerde en mooie dakopbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0008_1.jpg)
De pantograaf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0002_1.jpg)
De frontverlichting is fel maar stoort mij niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0004.jpg)
Sluitverlichting en mooi verlichte koersborden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0003_1.jpg)
Binnenverlichting is helaas niet apart schakelbaar. Dit vind ik wel een minpunt. Men moet dus ook de front/sluitverlichting uitschakelen wil men zonder binnenverlichting rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0005_2.jpg)
De volledige 4 wagen set op de baan. Rijeigenschappen zijn goed. Laat zich vlot regelen en mooie rustige loop.
Motor is zeer stil. Het treinstel heeft trouwens 2 motoren voor een betere trekkracht. Bij mij gaat hij vlot de spiraal en de hellingen op. Heel wat beter dan de oude NPZ stellen van Liliput.
Ook moeten er geen kleine details worden aangebracht. Alles is reeds compleet gemonteerd. Zalig gewoon.
Om het model van de baan in de vitrinekast te plaatsten kan je het geowwon met 2 handen opnemen.
Uit elkaar halenn zou ik niet te vaak doen gezien de vaste stekkerverbindingen die weer moeiljk los te krijgen zijn.
Naar mijn mening een leuk model voor een faire prijs ( Euro 240,- ) voor een model met LED binnenverlichting
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0010_1.jpg)
Nog een laatste detail foto van de andere wagendelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0058.jpg)
En een echte te Basel Mutenz
Groetjes
Peter
-
Peter , in mijn nieuwe sncf 140 zit ook een 21 pol. stekker en werkt goed.
Maar er is ook een aansluiting voor een 8 pol. met een blindstekker nu die moest ik eerst verwijderen.
Zit er bij jou ook een 8 pol. aansluiting?
wil.
-
Hey,
Voor de liefhebbers, op onze site staat ook de Cantus versie besproken.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25946.0.html
Ik heb deze enkele maanden geleden online gezet.
Alleen heb ik per ongeluk de wisselstroom versie opgestuurd gekregen, foutje.
Alleen moet ik er nu gelijkstroom assen onder hebben of ik moet de flenzen afdraaien, past niet op code 83 rails.
Heeft iemand het probleem andersom? die toevallig wisselstroom assen nodig heeft?
Mvg, Marcel
-
Nee , enkel een 21 polige stekker die dmv van een speciale platine overbrugd was voor analoog gebruik.
Groetjes
Peter
Peter , in mijn nieuwe sncf 140 zit ook een 21 pol. stekker en werkt goed.
Maar er is ook een aansluiting voor een 8 pol. met een blindstekker nu die moest ik eerst verwijderen.
Zit er bij jou ook een 8 pol. aansluiting?
wil.
-
Die Zwitserse uitvoering is echt heel mooi,ik ben nu al een tijdje daar voor aan het sparen,dat gaat ergens in 2011 of 12 wel goed komen :)
-
Hallo Peter
Bedankt voor je verslag! Zit er ook aan te denken om een SBB versie van de Flirt te kopen. Had nog enige twijfels maar die zijn nu wel weg ;)
gr steven