BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 30 August 2010, 10:33:00

Titel: NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Besselspoor op 30 August 2010, 10:33:00
Nico Spilt heeft op zijn site wat aandacht besteed aan de (15)  NS 6000's die in WO1 gevorderd en naar Frankrijk verscheept werden.
Zouden die loc's allemaal gesloopt zijn of bestaat er misschien wel een mogelijkheid dat er nog een "Nederlandse" tenderloc uit deze bouwserie bestaat?
(http://www.nicospilt.com/anderen/ES_SNCF-NS6000.JPG)
foto: www.langsderails.nl (http://www.nicospilt.com/anderen/ES_SNCF-NS6000.JPG)
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: basdouma op 30 August 2010, 10:37:37
Eerlijk gezegt, ik heb geen idee...

Maar ik geef je weinig kans... :'(
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Besselspoor op 30 August 2010, 10:43:21
Een mens mag toch dromen, zou zo leuk zijn, ergens in een vergeten loodsje.. ;D

Nu maar weer terug naar de realiteit...
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: obb70 op 30 August 2010, 10:56:05
Er is een frans forum, Trainsfrancais, ben wel lid inmiddels maar weet nog niet helemaal hoe het werkt (of mn frans is te slecht)
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Eelco Storm op 30 August 2010, 11:57:10
De laatste is gesloopt in 1954. Toevallig degene die op deze foto staat...
Foto is overigens van mij  ;)
Ik heb er nog twee, zal ze vandaag ook wel even hier plaatsen.

Eelco
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Eelco Storm op 30 August 2010, 19:24:25
Bij deze nog twee foto's van deze locomotieven bij de Franse Nord in 1938 (net als bovenstaande foto komen deze twee uit mijn collectie):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nord3873.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nord3879.jpg)

Model Loco heeft deze (natuurlijk) in het assortiment. Ik ben echter nog geen daadwerkelijk gebouwde modellen tegen gekomen. Ben wel benieuwd naar de Nord- en SNCF-livrei.

Eelco
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: reMARKable op 30 August 2010, 19:56:20
K heb dr nie zo veel verstand van maar volgens mij loopt hier al een soortgelijk draadje over...
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Besselspoor op 30 August 2010, 20:47:02
Niet eerder gezien, en in elk geval niet met deze 2 aparte foto's (y)
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Eelco Storm op 30 August 2010, 21:49:16
Over een x-aantal jaar heeft de SGB er weer eentje rijden...  ;)
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: obb70 op 01 September 2010, 01:30:27
sneue verhaal, om in het franse te blijven!
vraag met toch af waarom een 2-C-2 op een draaischijf staat, omdat ie toch in beide richtingen als tenderloc dezelfde prestaties zou leveren?
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: sander1985 op 01 September 2010, 07:53:01

Als je weet hoe een depot in elkaar zit kan het af en toe ook best nodig zijn om de loc via de draaischijf op een ander spoor te krijgen dat niet anders bereikbaar is. En behalve dat kan het werkgemak voor het personeel bij vooruit rijden best wel eens beter zijn dan bij achteruit rijden.

Sander
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: tothebeach op 01 September 2010, 09:16:01
Het is niet zo vreemd dat een tenderlok op een draaischijf staat. kijk gewoon  naar een Depot met draaischijf, zoals Nedtrain in Tilburg (naast het station) en Bochum Dahlhausen. De lok gaat na de dienst of voor reparaties naar het depot, wordt daar eventueel voorzien van brandstof en wordt weggezet, hetzij in de loods, hetzij op een opstelspoor.
Dat deze lok gedraaid zou worden voor het werkgemak van het personeel lijkt mij sterk, daar het draaien wel extra tijd, energie en geld kost. en  daar waren ze vroeger net zo min scheutig mee, als vandaag de dag.

groetjes,
Michel
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Gert Arkema op 01 September 2010, 10:48:23
Mwoah, extra tijd, energie en geld? Als je als machinist en stoker een beetje tijd over hebt tussen twee diensten, je hebt tijdens de rit al wat kolen bespaard en je weet dat het vooruit stukken gemakkelijker rijdt dan achteruit, dan is een keer draaien zó gebeurd. Het enige wat je ervoor nodig had was een draaischijf die makkelijk te bereiken was, een rangeerder om de loc los te koppelen en toesteming om even die draaischijf op te rijden. Loskoppelen en omlopen moest trouwens sowieso.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Floris Dilz op 01 September 2010, 11:00:21
bolle neuzen werden ook vaak gedraaid, de ene cabine had veel meer herrie dan de andere.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Maasdam op 01 September 2010, 14:18:42
Nico Spilt heeft op zijn site wat aandacht besteed aan de (15)  NS 6000's die in WO1 gevorderd en naar Frankrijk verscheept werden.

Deze 15 locomotieven waren natuurlijk nog niet in Nederland toen deze opgeëist werden. Zij waren nog in aanbouw bij Beyer Peacock & Co. Ltd te Manchester. Nederland was neutraal en het Verenigd Koninkrijk was in oorlog. Neutraal Nederland zou natuurlijk nooit een locomotief hebben afgestaan aan een van de partijen. Dit in aanvulling tot het bovenstaande.

Pracht foto's van een zeer mooie stomer.

Groetjes Ben.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Bob R. op 01 September 2010, 14:51:05
Ik zag het nog niet staan in dit topic maar in Frankrijk heten ze 232TB 1-14 (Nord/SNCF)
Dat staat op de site van Model loco, net als het volgende:
Beyer Peacock bouwde 14 locomotieven van deze serie voor de ROD voor de behoeften van het Britse leger op de frontlinies van Noord-Frankrijk. Na de oorlog ze zijn in omloop gekomen in de Parijse voorsteden en vervolgens in de buitenwijken van Rijsel.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Gert Arkema op 01 September 2010, 15:28:58
Dan heeft DJH de zaak iets te kort door de bocht weergegeven denk ik. Als ik iets bij een fabrikant bestel en dit wordt naar mijn specificaties gebouwd, dan is het weliswaar niet mijn eigendom, maar toch is men in opdracht van mij aan het werk. Contract enzo. Als dan een overheid de voor mij in aanbouw zijnde zaak harder meent nodig te hebben dan de opdrachtgever, is het dus een vorm van contractbreuk, dus overmacht, in oorlogstijden heet dit 'vorderen'.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Eelco Storm op 01 September 2010, 15:47:24
ach, volgens de recentste Waldorp zijn de Staatsspoorwegen prima gecompenseerd voor het verlies.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Maasdam op 01 September 2010, 15:59:56
Dan heeft DJH de zaak iets te kort door de bocht weergegeven denk ik.......

Veelal is dit geen contract breuk bij de fabrikant en is het volkomen legaal. Wel dient de voorderende overheid de oorspronkelijke opdracht gever te compenseren.

Mooi voorbeeld Holland Amerika Lijn liet in Belfast Noord Ierland een groot passagiers schip bouwen. Tijdens de afbouw werd deze toekomstige Statendam in beslag genomen door de Britse marine voor troepen transport. Helaas vlak voor het einde werd het schip getorpedeerd en zonk. De Britse overheid compenseerde HAL met 60.000 ton aan staal en een serie scheepsmotoren (gebruikt voor een serie vrachtschepen)

Ik denk dat ook de SS een compensatie heeft gekregen voor deze 15 locomotieven.

Groetjes ben.
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: TonM op 01 September 2010, 16:16:16

Dat staat op de site van Model loco, net als het volgende:
Beyer Peacock bouwde 14 locomotieven van deze serie voor de ROD voor de behoeften van het Britse leger op de frontlinies van Noord-Frankrijk. Na de oorlog ze zijn in omloop gekomen in de Parijse voorsteden en vervolgens in de buitenwijken van Rijsel.

Dan heeft DJH de zaak iets te kort door de bocht weergegeven denk ik.

Ik denk dat er bij het citaat van Bob sprake is van een foutieve vertaling. In het Frans staat op de site van DJH:
"Construits par BEYER PEACOCK 14 locomotives de cette série furent prélevées par le R.O.D. pour les besoins de l'armée britannique sur le front du nord de la France."
Een juiste vertaling daarvan is volgens mij: "14 locomotieven uit deze serie, gebouwd door Beyer Peacock, werden door het R.O.D. weggenomen om te voorzien in behoeften van het Britse leger in Noord-Frankrijk."

Ook DJH geeft dus aan dat er sprake was van vordering.

Grtz,
Ton
Titel: Re:NS 6000 in Frankrijk
Bericht door: Eelco Storm op 01 September 2010, 16:18:55
Alleen jammer dat DJH voor de NS 6000 en de SNCF locomotieven het zelfde plaatje gebruikt. Ik ga er namelijk wel van uit dat DJH het model aan de Franse uitvoering heeft aangepast.