BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: maartens op 30 August 2010, 00:29:35
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_MJS2885.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_MJS2884.jpg)
Ik heb van iemand een Marklin Sbb Re 4/4 overgenomen fraaie metalen lok. Afkomstig uit een startset. Ik ben totaal geen Marklin kenner en ik kan geen nummer achterhalen.
De lok is omgebouwd naar gelijkstroom. De lok is verder voorzien van een simpele Hornsby decoder (mijn Ecos2 herkent deze als Esu Lokpilot basic).
Kort en goed: de lok loopt verschrikkelijk.
Eerstens komt dat omdat er maar over twee assen stroom wordt afgenomen en tweedens loopt de motor verschrikkelijk. De rijregelaar moet minstens half open gedraait worden en dan schiet de lok weg. Kruipen is in de verste verte niet mogelijk.
Afgezien van de slechte stroomafname vraag ik me af waar die slechte eigenschappen van de motor vandaan komen. Het kan de decoder of het kan de motor zijn. Alvorens ik veel geld in decoders etc te stoppen wil ik weten of jullie bekend zijn met de afgebeelde motor. Ik weet dus niet op dit de orginele Marklin motor is of een ander exemplaar. Ook de drie aansluitdraden kan ik niet plaatsen in geval het een reguliere DC motor is.
Kortom wie kan mij helpen en adviseren?
Maarten
-
Ik *denk* dat het, afgaande op wat je schrijft, een oud anker is. Geen nieuw 5* anker. Die kun je wel vervangen, daar is een ombouw setje voor met
een andere magneet ( Kost zo uit mijn hoofd een euro of 60 dacht ik )
Maar dan nog is dat geen garantie dat hij top zal lopen :-\
Gr. Remco.
-
Heeft die decoder een andere kleurkode dan andere dekoders?
Normaal licht de grijze draad aan de linker koolborstel en de oranje rechts, rood is een stroomafname contakt.
Op deze wijze aangesloten zou ik denken dat de motor nog steeds op wisselstroom werkt.
Niet dat ik er veel van ken, maar groen heeft toch een F1 funktie?
Raar.
Mvg.
Matheus.
-
Lijkt mij een gewoon marklin trommel motortje.
en die moet met een driepolig anker ook erg soepel lopen.
Ik zou hem gewoon nalopen, checken ff alle asjes en tandwielen soepel draaien.
-
De lok is ongebruikt en de asjes etc zien er goed. Wielen en contacts strips idem.
Maar iets klopt er niet bij dat ding. Kan de samenwerking met genoemde decoder een probleem zijn?
Nogmaals, dit is echt niet normaal, zo slechts als deze loopt.
In mijn hoofd spelen m.n. ook de vragen:
Waarom heeft deze motor drie aansluitingen?
Waarom heeft dat ding alleen stroomafname op het onaangedreven wielstel (m.a.w. maakte Marklin zich er zo makkelijk vanaf?). Of kan het verklaard worden dat een MArklin (nogmaals ik ben geen kenner van Marklin) stroom afneemt via één ski en zijn de wielen niet geisoleerd tov elkaar zijn dus alle vier de wielen van een draaistroom een en dezelfde 'pool' zijn?
Het aangedreven draaistel heeft 4 anti-slipbanden en kan dus nooit (ook niet toen de lok nog niet omgebouwd was) stroom hebben afgenomen.
M.
-
Vond nog deze ombouwbeschrijving:
http://www.modeltrainservice.com/NL/producten/ombouwen%20SBB%20Re%2044%20II%20met%20LokSound.pdf
zelfde lok, andere motor.....
-
De stroomafname is bij de gelijkstroom (Hamo) modellen inderdaad beroerd, zie de diverse draadjes over de NS1139.
De loks zijn ontworpen voor stroomafname via een sleper en massa op alle wielen.
Voor beter resultaat kun je stroomafname à la Roco op de flenzen van de loopwielen maken, en evt ook op de aangedreven wielen, dat zal echter niet heel veel uitmaken omdat er 4 anti-slipbandjes op zitten.
Verder kun je de motor voor soepeler kruipen beter vervangen worden door een 5-polige versie, die zijn best voor een normale prijs te vinden (marktplaats, ebay, div, beurzen). Meteen de tandwielen goed in het vet zetten.
Tenslotte de decoder correct aansluiten, dat de lok ineens wegschiet klopt gewoon niet. De gelijkstroomuitvoering heeft echt maar 2 aansluitpunten nodig, let er wel op dat de verbinding van de koolborstel met de massa van het motorstel onderbroken wordt, misschien zit daar een probleem.
-
Dit is een gewoon Märklin motordraaistel, waarbij de veldspoel is vervangen door een zogenaamde Hamo magneet. Dan wordt het een zuivere geijkstroommotor.
De motor zelf heeft maar twee aansluitpunten bij de koolborstelhouders. Die derde draad zal wel van de stroomafname zijn. Het hele chassis inclusief het motorhuis liggen aan massa. Die draad neemt dus via een lip en een boutje in het motorhuis stroom af. De andere stroomafnamepool gaat naar de losse stroomafnemer die onder het loopdraaistel zit.
De stroomafname is natuurlijk niet best bij zo'n model en met al die antislipbanden is daar weinig aan te doen. Hij hoort wel vrij goed te kunnen lopen met dat motortje.
Maar eens testen.
Verwijder de decoder eens en kijk of het motortje behoorlijk wil lopen met een gewone gelijkstroomtrafo. Zo ja, dan is een beter instelbare decoder nodig.
Zo nee, dan eens schoonmaken en kijken of dat helpt.
Helpt ook dat niet, dan zou je zogenaamde hoogvermogenonderdelen kunnen overwegen: vijfpolig anker en een sterkere permanent magneet.
Maar nogmaals, dit motortje moet veel beter kunnen lopen dan je nu omschrijft.
-
Dank voor jullie opheldering.
Al google-end werd het me ook duidelijk dat dit idd niet zo'n hele beroerde motor is.
Goede tip om 'm eens rechtstreeks aan een gelijkstroomtrafo te hangen.
Als ik de motor toch wil vervangen door een betere, weten jullie dan waar ik het beste kan gaan kijken?
En voor wat betreft de stroomafname.... ik heb net een HAG lok omgebouwd (zie in het pimp gedeelte van dit forum). Misschien ga ik dat hier ook eens doen. Eens kijken hoe ik wat ruimte kan winnen. Ik denk dat daarvoor de machinistenafdeling aan de ene zijde moet wijken. Dan zou het moeten lukken om een Esu XL decoder met powerpack in te bouwen.
Geweldig hoe een lok ineens mooi gaat lopen met deze power-reserve! Mijn omgebouwde HAG haalt op gemiddelde snelheid een afstand van 30cm zonder stroom.
Het is verder nl wel een erg fraaie en nieuwe lok.
Maarten
-
Anker vervangen is onzin, als die nu beroerd loopt is dat niet de oplossing.
3 polig zou een acht op school krijgen en een 5 polig misschien een 9
De vraag is, hoe soepel draait de motor zonder borstels erin?
geen idee hoe de locpilot is aangesloten, maar dat helemaal opnieuw doen kan geen kwaad natuurlijk. zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....
-
zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....
Waarom?
-
geen idee hoe de locpilot is aangesloten, maar dat helemaal opnieuw doen kan geen kwaad natuurlijk. zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....
Ja, ik kan die motor toch gewoon met twee draden aansluiten (zoals elke andere motor)?
Ik heb nog een 8 polige NEN-contra strekker; twee draden aan de stroomafname; vervolgens aan een ESU decoder hangen en kijken wat er gebeurt.
Loopt ie dan netjes dan ga ik een ESU XL inbouwen.
Dan hou ik een Honsby decoder 21 polig over (die - als gezegd - volgens mijn Ecos een Esu lokpilot basic is).
-
Hoi Maartens, ik denk niet dat het een Hornby decoder is maar een Bachmann 36-554.
Op zich is dit inderdaad een 21 polige Lopi basic. Deze decoders doen het op zich prima,
dus ik denk dat een goede beurt voor de stroomafname en koolborstels geen overbodige luxe is.
Daarnaast lijkt mij van de foto af de magneet van het oude type, die niet erg krachtig is.
Deze vervangen door een nieuwer type van bv Esu kan een hele verbetering zijn.
Kost niet al te veel, en geeft vaak een goed resultaat. Het blijft een beetje proberen. :-\
Succes, Hans
-
Er zit een boekje bij van Hornby en - als gezegd - bij het uitlezen van de decoder verschijnt Esu Lokpilot Basic.
De lok in nagelnieuw en heeft nog nimmer gereden. Alles ziet er dus ook piekfijn uit: geen haren, geen stof, geen ingesleten sporen, zwarte tandwielen, blanke wielen etc. Enige optie zou kunnen zijn dat er iets is vastgeroest ...!?
Die krachtiger magneet zou wel een optie zijn.
Als ik 'gas' geeft begin de lok eerst te brommen, bij meer 'gas' gaat ie nog harder brommen en als ik de regelaar bijna half open heb(!) schiet ie er vandoor.
Ook andersom bij het afremmen. Staat vanaf een behoorlijke snelheid ineens stil.
Ik blijf het toch vreemd vinden: de motor op zich is niet slecht en de decoder ook niet.
Ik ga vanavond de zaak eens verder uit elkaar halen. Wordt dat niets dan koop ik een nieuwe 5-polige motor/anker.
En je hebt gelijk: het blijft proberen en expimenteren. Dat heeft op zich wel zijn charme ....
Maarten
-
Lang stil gestaan misschien?
Er gaat niks roesten, maar de vettigheid kan aankoeken.
-
Waarom?
je mag van mij doen wat je wilt, als jij in je huisinstallatie de randaarde door bruine draad wil voeren vind ik dat prima. Mocht ik dan een doos open doe, zal ik daar ook mijn vraagtekens bij plaatsen.
werkt het??? tuurlijk geen probleem, ik word dan alleen wat extra alert.
Maar goed, jij weet dus en ik weet nu ook, dat jij weet, dat je de trein mag omdraaien op de rails zonder dat het invloed heeft.
Daar was die "waarom" post tog voor?
-
Verder kun je de motor voor soepeler kruipen beter vervangen worden door een 5-polige versie, die zijn best voor een normale prijs te vinden (marktplaats, ebay, div, beurzen).
Ik zit te zoeken maar ik kan deze onderdelen nergens vinden... :'(
-
Ter verduidelijking. Er zijn in de loop der jaren verschillende vervangende onderdelen voor dergelijke locs geweest. Er zijn al vrij snel vijfpolige ankers uitgebracht. Daarmee kan het rijgedrag beter worden, maar het resultaat is erg onvoorspelbaar. Soms liet het motortje zich opeens juist erg beroerd regelen.
Voor echt serieuze verbetering moet je de zogenaamde hoogvermogenonderdelen hebben. Dat is een setje van vijfpolig anker, magneet en nieuw motorschild vanwege de dikkere magneet. Maar dat is niet gratis. Eerst maar eens kijken waar het echt aan ligt.
-
je mag van mij doen wat je wilt, als jij in je huisinstallatie de randaarde door bruine draad wil voeren vind ik dat prima. Mocht ik dan een doos open doe, zal ik daar ook mijn vraagtekens bij plaatsen.
werkt het??? tuurlijk geen probleem, ik word dan alleen wat extra alert.
Maar goed, jij weet dus en ik weet nu ook, dat jij weet, dat je de trein mag omdraaien op de rails zonder dat het invloed heeft.
Daar was die "waarom" post tog voor?
Misschien niet zo aardig, maar het was een vage vraag bij een vage opmerking. Zo'n opmerking kan bij iemand die zijn eerste schreden op het digitale pad alleen maar verwarring wekken. Dan schiet de vraag die ik stelde natuurlijk ook weinig op, maar maartens weet gelukkig welke posts hij moet negeren om niet gillend gek te worden. :)
Maar het was dus niet de bedoeling hatelijk te zijn of zoiets.
Overigens heb ik het idee dat je toch niet helemaal de achtergrond kent. Bij DCC zijn er wel voorschriften voor het aansluiten van de rode en zwarte draad, maar die hebben niets met 'massa' of zoiets te maken zoals bij Märklin Motorola. De DCC voorschriften moet je opvolgen als je ervoor wil zorgen dat een loc met decoder bij tweerail analoog bedrijf de juiste rijrichting kiest. Op basis van de aansluiting van de rode draad op dat plaatje kun je niet zien of dat correct is gebeurd.
Nu letten weinigen daar bij het inbouwen van een decoder op en in de praktijk maakt het tegenwoordig ook niets meer uit. Mocht het bij analoog bedrijf spaak lopen, dan kun je in moderne DCC-decoders de zaak door programmeren herstellen.
-
heren heren >:(
wel lief blijven voor elkaar hè? Anders durf ik geen vragen meer te stellen ;)
Maarten
zonder -s
(zonder -s was al bezet toen ik mij aanmeldde....)
-
(y)
ik ben het helemaal met jullie eens.
-
Ik ook. :-*
Henk (was er snel bij).
-
L.,
Ik zit echt met verbazing te kijken naar het filmpje dat zich begon af te spelen toen ik op 'dirty' klikte.
Verklaar U eens!
M.
-
Maar euhm, Maarten-zonder-S, ;D
Hoe loopt die loc nou op gelijkstroom? Je vond het een goed idee, maar terugkoppeling zie ik nog niet?
Gerard
-
Vanavond ga ik het ding eens verder uit elkaar halen en uitproberen.
Zie ik ook of ie vuil is en/of ie gesmeerd moet worden.
Als het een driepolige motor is ga ik 'm sowieso ombouwen naar 5 polig met ook een sterkere magneet.
En ga ik meten of ik een ESU XL kan inbouwen. Ik denk dat dit net moet lukken....
Maar eigenlijk wil ik aan mijn brug verder werken
of mijn rails verder leggen
of mijn baanvakken indelen
of mijn wiseldecoders aansluiten
of :P :P
zoveel te doen, zo weinig tijd.
-
Tja, wat zal ik zeggen? Motor ziet er perfect uit, als nieuw. Even op een analoge trafo aangesloten en ik moet toegeven dat ie beter draait dan met de decoder.
Maar dat ik nu enthiousiast ben.... nee. Bovendien rrrreutelt ie.
Ik ga'm ombouwen naar 5 polig denk ik.
-
Al in laten lopen?
Half uurtje half gas vooruit .
Half uurtje half gas achteruit.
Succes!
Maurik
-
Eigenwijs als ik ben .......
Ik heb een ombouwset besteld om 'm om te bouwen naar 5 polig. Verder heb ik een Lokpilot XL besteld om het ding ook bij stroomonderbrekningen fatsoenlijk te laten lopen.
Ondertussen heb ik natuurlijk weer een nieuwe vraag. Ik heb hiervoor een nieuw topic geplaatst.
Als de zaak weer loopt meld ik mij hier weer.
Maarten