BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Automatic-rock op 29 August 2010, 09:33:56
-
Beste mensen. Ik heb een oude fleischmann engelse wissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2747.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2747.jpg)
Alleen niet alles wisseltongen gaan goed mee. Zover ik kan zien loopt er niks aan, en een beetje smeermiddel bracht ook geen verbetering...
Iemand een idee of ervaring hiermee? Ik hoor het graag.
Vriendelijke groet,
AR
-
Dit wordt moeilijk, het is al een oude, het plastic dat destijds gebruikt werd, kan iets gekrompen, vervormd zijn.
Het ligt dan niet vlak op een vlakke ondergrond, de railstaven sluiten niet goed op elkaar aan.
Door te oliƫn (wellicht ook al in het verleden) kan de kwaal verergerd zijn.
De wisseltongen kunnen ook te weinig ruimte overhouden door de plastic-krimp.
Meet de spoorwijdte ook maar eens op, deze zou ook te klein geworden kunnen zijn.
Met heel veel handigheid is deze nog een beetje op te lappen, maar 't blijft een bron van zorg en ergernis...
Ik heb er een stuk of wat van deze, sommige heb ik weer aan de praat gekregen, andere niet.
Je moet erg goed kijken om te zien hoe en waardoor de wisseltong blijft steken.
Soms helpt het licht verbuigen van de wisseltong, met de kromming mee, in feite wordt deze daardoor iets korter en heb je kans dat ie niet meer aanloopt.
-
Hoi AR.
Wat Huub je verteld is normaal bij deze wissels.
Heb er zelf al drie weggeworpen nadat ik ze gereinigd had met witte benzinne, resultaat hetzelfde.
Gebruik er nu nog twee van op mijn baan, Een was de spoel van verbrand, deze verwijderd uit de behuizing en vervangen door een uitwendige aandrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_1072.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_1072.jpg)
Gebruikte magneetspoel is van een Roco wissel.
Een andere schakeld nog vlot aan een zijde, daar deze enkel van deze zijde bereden word rijdt de loc de andere zijde gewoon open en zo gaat dit nog perfect.
Je kan ook het magneethuis ervanaf zagen en ze met 2 servo's schakelen, als je denkt dat ze niet te stroef loopt, meestal zit het probleem in de hefboompjes in de behuizing.
Nog een optie, gewoon vervangen door een nieuwe.
Mvg.
Matheus.
-
Hoi,
Hetgeen hierboven gezegd wordt over een engelse wissel, geldt dat ook voor gewone links/rechts wissels van FL*? Modellgleis bedoel ik dan, geen Profi, net zoals de engelse wissel van AR en Matheus.
Ik heb namelijk ook een aantal weigerachtige wissels. Dan besteed ik er aandacht aan, en werken ze weer naar behoren, maar een paar dagen later is het weer prut.
Groet,
Antoontje.
-
Dat komt inderdaad voor. Ik heb ook eens een Fl. Modellgleis wissel gehad, en daarvan was het plastic zodanig gekrompen dat de spoorwijdte nog maar 16 mm was.
-
Bedankt voor de hulp zover. Ik zal de spoorwijdte eens meten.
Bij gewone wissels heb ik het ook gehad inderdaad. Maar daar liepen de wisseltongen erg stroef omdat het omzetstukje strak tegen de bielsen aanlagen.
Ik heb toen gewoon de bielsen weggeknipt en toen werkte ze weer prima. Ze liggen in m'n schaduwstation namelijk, dus wat bielsen minder is niet zo'n probleem ;)
Ik heb deze 'oplossing' ook bij een engelse wissel geprobeert, maar geen succes... Ik dacht misschien dat het zou kunnen dat de veertjes te slap zijn geworden?
Of is dat niet waarschijnlijk?
Vriendelijke groet,
AR
-
Maar daar liepen de wisseltongen erg stroef omdat het omzetstukje strak tegen de bielsen aanlagen.
Dat wordt dus ook veroorzaakt door krimpen van het plastic.