BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Gerke op 28 August 2010, 09:49:15

Titel: gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 09:49:15
Hallo allemaal,

Nu mijn baantje eindelijk een permanente plek heeft gevonden in de garage de zaak maar weer eens voortvarend aangepakt. Ik heb nog een aantal projecten liggen waaraan ik de afgelopen jaren aan begonnen was maar nog niet voltooid had. Één van die dingen zijn de bewegende deuren.

Gemaakt met servo aandrijving van MBTronic; in 2008 gekocht in Dortmund. Snelheid en slag zijn per servo en per richting met een drie knops afstandbediening kinderlijk eenvoudig in te stellen. De servo's zijn de goedkoopste die ik kon vinden en kostten destijds net geen € 3,-
Zie hier het resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=4j9rZt6Syzs

Nu verder met de loods.

Grt,

Ger.
 
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: GW op 28 August 2010, 10:07:59
Leuk gedaan, Ger.

Hoe zijn de deuren verbonden met de veren onder de baan?

Gerard
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 10:19:47
Hallo Gerard,

Ik heb de oorspronkelijke scharnieren afgeknipt en over de volle lengte van de deur een 1mm dikke messingdraad op de kopse kant gelijmd. Die steek ik door een busje in het hout en onder de baan heb ik deze twee keer 90 graden omgebogen. Deze zit dan weer ingeklemd in de vorken die aan de servo's gemonteerd zijn.

Grt,

Ger.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: GW op 28 August 2010, 10:31:52
Dag Ger,

Dank voor je snelle antwoord. Dat is inderdaad een aardige oplossing!

Maar "lager" je die messing draad aan de bovenkant ook nog? Zo ja, hoe?

Gerard
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Mark Verheulen op 28 August 2010, 10:32:28
Hallo Ger,

Ik heb op je Youtube kanaal even de andere filmpjes bekeken,
en nu ben ik wel beniewd naar jou modelspoorbaan.

Mvg, Mark
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 10:54:16
Citaat
Maar "lager" je die messing draad aan de bovenkant ook nog? Zo ja, hoe?

Gerard,

Het messingbusje is eigenlijk de truc. Deze is afstandhouder en lager in één. De deur rust als het ware op de bovenkant van het busje. Aan de bovenzijde is verder niets gelagerd. De 1mm messingdraad is sterk genoeg om alles keurig rechtop te houden.

Citaat
Ik heb op je Youtube kanaal even de andere filmpjes bekeken,
en nu ben ik wel beniewd naar jou modelspoorbaan.

Mark,

Kom naar Sittard op 6 of 7 november. Daar sta ik met m'n prul.  ;D Ik kan wel wat foto's opzoeken van vorig jaar in Roermond. Als je interesse hebt plaats ik ze wel. Wat kan ik er verder over vertellen? Baan is in totaal 6 meter lang (incl. Fiddle yard met cassette systeem), 42cm diep en staat 1.30m hoog op de poten. Volledig analoog. Rails van Peco, code 75 en lange wissels. Seinen van Henckens met geheugendraad aandrijving. Rijregelaars van Treinelektronika. (pulsbreedtemodulatie) Materieel is in hoofdzaak Nederlands stoom, maar er komt ook wel eens een diesel-exoot voorbij. Denk aan 9500, 6300, 3500 2e bezetting, 8600, maar ook een Beel, 2400 en straks een 2530. Verder moet ik nog bouwen: 5500, 7700, 6200, 2000 en een tweede Beel. Deze staan allemaal in de kast geduldig te wachten om gebouwd te worden. Materieel zat dus.
De baan stelt een ietwat ingeslapen einde van een raccordement voor: De achterzijde van een fabriek en een lege kade zijn aanwzig. Over de brug is een kleine loc verzorgingsplaats waar de bemanning de loc weer voor de terugreis gereed kunnen maken. Ook kunnen er loc tot de 6300 gedraaid worden op een kleine schijf. Dit alles speelt zich af in de late jaren '30. De baan is géén kopie van de werkelijkheid, maar roept een "zo had het kunnen zijn" gevoel op. Zo is de brug een bascule brug die bij mijn weten niet in die hoedanigheid in Nederland gebrukt is. Wel pruts ik er dan weer een Nederlands aandoend brugwachtershuis bij. Maar ik maak ook gebruik van wat Artitec spullen, zoals het seinhuis van Doetinchem. Hierdoor krijgt het geheel toch een heel Nederlands tintje...

De presentatie tot slot is uitgevoerd in de kleuren van Nederlandse stoomloc's: het oude olijfgroen met zwarte biezen.
 
Grt,

Ger.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: eric den boer op 28 August 2010, 12:40:00
Ger, knap hoor en dat alles zonder geknars en houtendeurengepiep ;D nu alleen nog de binnenkant van de loods afwerken.


eric
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Mark Verheulen op 28 August 2010, 16:16:13
Kom maar op met die foto's  ;)

Mvg, Mark
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Johnnytrein op 28 August 2010, 18:14:16
Ja hoor waar blijven die foto's  :)
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: GW op 28 August 2010, 19:21:30
Jongens, jongens, rustig aan...

Ger heeft ons al zo'n mooi filmpje gegeven! Niet zo stressen hoor, als ome Ger foto's heeft, dan komen die wel...  ;D
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 19:43:56
Geen al te hoge verwachtingen hebben, hoor! Ik zal eens kijken of ik iets kan plaatsen...
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Marty op 28 August 2010, 19:48:00
Geen al te hoge verwachtingen hebben, hoor!

Te laat ......  ;D
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 20:15:51
Bij deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00756_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00753.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00749.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00757_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00774_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00776_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00754.jpg)

Geeft een aardige indruk van het één en ander. Op de laatste foto is de plek te zien waar nu de loodsdeuren staan. De grap met de wagon en de open brug heb ik er maar even bij gezet om te laten zien hoe die er bij uitziet. De beide mannen maakten in het geniep deze foto, ik schrok wel even toen ik deze later terug zag...Maar ja, wat wil je: Twee vutters, waarvan één mijn pa is en de ander een collega-clublid, die elkaar weer van hun voormalige werk kennen... Je leert ze accepteren zoals ze zijn... ;)

Genoeg gekkigheid. Inmiddels is er een groot fabrieksgebouw verrezen op de middenbak, ter hoogte van de 9500, die een rangeerdeel vooruit duwt. Deze bak staat inmiddels bij een ander clublid die een laad en los constructie in vakwerk over de sporen richting havenbekken aan het bouwen is. Ik moet ergens een foto van de ruwbouw hebben, maar die kan ik even niet vinden. Verder is er een VKZ te zien met daarachter een losweg. De reeds eerder aangehaalde kolenbakken staan op de locverzorgingsbak; links ervan is de draaischijf gesitueerd. Achter de wagons een omloopspoor met slakkenput en een opstelspoor voor lege of volle kolenbakken. Niet heel bijzonder, maar al met al zijn er zat rageermogelijkheden! De sporen bij de VKZ zijn voorzien van hun eigen rijregelaar en alle drei de sporen zijn op de kop voorzien van een stroomloos te schakelen stuk. Er zit namelijk een leuke schakeling in die sporen: Op het moment dat er vanaf de hoofdbaan een convooi richting de opstelsporen gaat (wissels om, zie vertakkingssein) schakelt de rangeerregelaar uit. Trein rijdt binnen, koppelt de wagens af en vertrekt als losse loc weer. De rangeerlocs staan stroomloos, dus blijven staan. Losse loc weg? Wissels om en het rangeren kan beginnen. Ik moet zeggen dat het veel animatie oplevert en het volledig anaolge bedrijf vraagt wel oplettendheid. Seinen zijn volledig onafhankelijk van de wisselstanden te bedienen; niets is gekoppeld. Dus eerst rijweg instellen, dan sein op veilig en dan pas vertrekken. Sein op onveilig en eventueel wissels om. Hartstikke leuk. En ook de beide heren snappen wat er moet gebeuren.
De rijregelaars heb ik inmiddels ook door Kees Bleeker laten aanpassen op Kadee koppelingen: Er zit nu een momentschakelaar op die abrupt de stroom onderbreekt waardoor het ontkoppelen boven de permanent magneten veel soepeler verloopt. Boven de electromagneten geen probleem, die lijken veel sterker. Zie het andere filmpje op Youtube.

Ik hoop dat ik iedereen een beetje zijn zin gegeven heb en als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Grt,

Ger.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 28 August 2010, 20:18:14
Tja Marty... de dood of de gladiolen zal ik maar zeggen... ;D

Op HAF is trouwens ook het e.e.a te lezen! ;)

Grt,

Ger.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Mark Verheulen op 28 August 2010, 20:44:49
Heel mooi!

Mvg, Mark

Ps: wat is de HAF?
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Johnnytrein op 28 August 2010, 21:06:23
Misschien is het in Nederland een bekent iets maar wat zijn vutters?
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: JaJo op 28 August 2010, 21:12:15
De Vervroegde uittreding, vaak afgekort tot VUT, is een Nederlandse regeling die werknemers de mogelijkheid biedt om voor de oorspronkelijke pensioenleeftijd van 65 jaar te stoppen met werken.
Bron Wikipedia

Groet Jaap
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Eenerspoor op 28 August 2010, 21:18:25
Wie met VUT wil, moet wel genoeg fut hebben, financieel gesproken. ;D

Mvg,

Henk
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Johnnytrein op 29 August 2010, 07:56:48
Dus als ik het goed begrijp een soort prepensioen/vervroegd pensioen dus.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Hans Reints op 01 September 2010, 17:40:02
Zoals hier boven al vermeld, je moet wel goed in de slappewas zitten anders is het gewoon door gaan tot aan je 65ste
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: prutser op 01 September 2010, 17:54:31
67

Maar waarom heb je de beide deuren niet op 1 servo gezet?

Groet Stephan.
Titel: Re:gepruts met loodsdeuren
Bericht door: Gerke op 01 September 2010, 18:13:12
Dan moet je met scharniertoestanden gaan werken. En ik ben niet zo goed in scharniertoestanden ;D Ik kan net de drukvolgorde van de drie programmeertoetsen onthouden ;D ;D ;D