BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: treinman op 09 January 2007, 22:06:11
-
mijn beginnede hobby heeft een probleem
de rails liggen in een groote cirkel overgaand in een recht
gedeelte, waarop de loc aan het eind via een cirkel , terug komt op
de zelfde rechte baan, nu heb ik op de groote cirkel wel
spanning en op het rechte eind en keercirkel niet
terwijl alles aan een gesloten is in het traject bevinden zich
2 wissels mijn vraag wat zou de oorzaak kunnen zijn
of eventuele meedere oorzaken
-
1)Is het een keerlus???
2) sommige wissels onderbreken de stroom in een ander gedeelte.
Ik "schiet"maar even.
Groet Jaap
-
ja het is een keerlus
de wissels zijn verder goed ik heb wel eens gehoord dat er een veertje tussen uit moet worden gehaald
-
Dan moet je een keerlus module hebben, er staat er nog een tekoop bij vraag en aanbod op deze site volgens mij
-
WillemNS,
hoe kan jij zien of hier ene digitale of analoge besturing bedoelt wordt?
Komt bij mij tevens de vraag op om welke railssoort het gaat, spreken we hier over Märklin dan vervalt de term keerlus (elektronisch gezien).
Hermen, heb je wat meer info voor ons omtrent je aansturing, rails en dergelijke?
Kreten als "keerlusmodule" brengen jou niet echt veel verder denk ik.
mvg,
Sander
-
ik rij op n spoor analoog dat keerlusmodule zegt me inderdaad niet zoveel. zodra ik de wissel aansluit valt de spanning weg.
-
Hoi ,
kijk even of er twee veertjes tussen de benen van de wissel zitten.
Die geven namelijk de stroom door.
mvgr Sjaak
-
ik rij op n spoor analoog dat keerlusmodule zegt me inderdaad niet zoveel. zodra ik de wissel aansluit valt de spanning weg.
Hermen,
Ik neem aan dat je met het 2 rail systeem werkt.
Als je de wissel aansluit en de spanning valt weg heb je sluiting en dat is niet best.
Bij een keerlus komt de plus tegen de min aan.
Als beginneling (neem ik aan) kan je een keerlus voorlopig beter vermijden.
Anders moet je een keerlus module kopen of er zelf eentje maken.
Groet,
Rob
-
Ook voor een beginner moet een keerlus mogelijk zijn.
Volgens mij is dat eenvoudig op te lossen.
Zal eens zoeken naar een oplossing.
mvg,
Sander
-
Klaas Zondervan (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html) heeft een heldere uitleg op zijn site staan. En zoals het Klaas betaamt zit er niets digitaals aan het hele verhaal ;D. Misschien kun je hier wat ideeën opdoen?
-
ik rij op n spoor analoog dat keerlusmodule zegt me inderdaad niet zoveel. zodra ik de wissel aansluit valt de spanning weg.
Zoals eerder geschreven door je, zit achter het wissel de keerlus (samen met het wissel). Voordat je het wissel aansluit, trek dan een van de sporen los en sluit dan het wissel aan. Je zult zien dat de spanning dan wel aanwezig blijft. Dit totdat je het losse spoor weer aansluit. Veertjes weghalen heeft geen zin, dit is de denkende schakeling van Fleischmann (ik neem aan dat je Fleischmann rails hebt).
Om het geheel wel werkend te krijgen kun je inderdaad bij Klaas Zondervan een goede schakeling vinden.
-
nee ik heb minitrix rails ik denk dat ga voor de extra trafo in de keerlus zoals staat op de site van klaas zondervan