BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: serie1200 op 26 August 2010, 14:49:26
-
Hallo allen,
Heeft iemand enig idee hoe ik mijn restauratierijtiug plan D met UIC nummer in kan zetten?
Wat ik gevonden heb is dat deze vanaf 1969 van UIC nummering zijn voorzien en dat er een aantal zijn omgebouwd voor de trek/duw beneluxdienst in 1974. Maar in welke samenstelling hebben deze gereden in de tussenligende periode?
De mij bekende sites geven geen uitsluitsel.
Ron
-
Ron,
Volgens Van Wijck Jurriaanse (De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen) reden ze eind jaren '60 in de trein Amsterdam CS-Arnhem-Keulen/Nijmegen in de samenstelling B-A-B-RD-B-A-B. Daarin waren de A en RD rijtuigen van het type Plan D en de B rijtuigen Plan W. Ook reden ze in internationale treinen Amsterdam CS-Emmerich-Keulen en in de treinen 135/136 Amsterdam CS-Luxemburg-Bazel SBB. Tenslotte reed er een in de Austria-Express (trein 88/89) op het traject Hoek van Holland-Kaldenkirchen-Keulen.
De verdere samenstellingen van die internationale treinen vermeldt hij niet, dus die moet je ergens anders zoeken.
Grtz,
Ton
-
In die jaren reden de (FTS)treinen naar parijs met een van de 2 overgebleven RD's (de 111 of 112) . In de ochtendtrein reed deze mee van Amsterdam naar Antwerpen en kwam s'avonds weer terug . Weet niet precies de jaren meer . Misschien reden ze ook wel in de periode die je bedoeld .
gr Jos
-
Bij mijn weten reden de rijtuigen door tot Brussel, niet slechts tot Antwerpen. Voor de duidelijkheid: de RD's 111 en 112 zijn nooit verbouwd tot Beneluxstuurstand, dus die hebben tot om en nabij 1980 dienst gedaan als blauwe RD. In de treinen naar Parijs reden ze voorop, direct achter de loc. Verder SNCF Corail-rijtuigen in Eurofima en Corail-kleuren. Een voorbeeldfoto staat in het boek "De moderne tractie bij de NS in kleur", fotonummer 69: NS 1127 (geelgrijs, geen botsneus)-plan D RD-A-AB-B-B-BD-B-B. De A t/m BD zijn Corail-rijtuigen, allen in Eurofima-kleuren behalve de middelste welke Corail-kleuren draagt. De laatste twee rijtuigen zijn van een ouder type, deze zijn witgroen (mogelijk type USI of UIC-Y). Dit zijn mogelijk versterkingsrijtuigen.
-
De oorspronkelijke 112 is wel verbouwd tot stuurstand Benelux 108 in november 1973. De 105 en de 111 zijn niet verbouwd, vervolgens is de 105 in mei 1974 vernummerd in 112. Deze 111 en 112 hebben dienst gedaan tot juni 1981. Naast de bovengenoemde treinen doken deze rijtuigen ook op in de treinen naar Duitsland via Amersfoort-Hengelo en gezelschapsritten. Wat dat eerste betreft: een RD stond vaak reserve in Hoek van Holland. In het genoemde boekje van NJvWJ is op blz. 46 een foto te zien van RD 111 te Amf. Duidelijk te zien is dat er gecombineerd wordt met een ander deel: ik vermoed dat het hier gaat om de Holland-Scandinaviƫ Express uit HvH die wacht op het deel uit Amsterdam maar zeker weet ik dat niet.
-
In de Scandex reed een Blauwe Roemeen van de CIWL als restauratierijtuig; mogelijk werd de Plan D restauratie in de Hoek-Warschau express of zo ingezet?
grtz,
Wim
-
Heren,
Bedankt voor de info tot zover. Ik ga in ieder geval op jacht naar de genoemde foto's.
Ron
-
In de Scandex reed een Blauwe Roemeen van de CIWL als restauratierijtuig; mogelijk werd de Plan D restauratie in de Hoek-Warschau express of zo ingezet?
Dan moet het ofzo zijn want in de "Hoek" zat geen deel uit Asd, daarnaast is het gezien de datum (15-03-1976) i.c.m. tijdstip van aankomst (20.30 uur) onmogelijk zo'n daglichtopname te maken. De CIWL WR die tot Puttgarden in de trein bleef kan natuurlijk een keer vervangen zijn door de RD daar de plan D-RD ook toegelaten was... Daarnaast ontbrak de restauratie ook nog wel eens zoals op 16 mei 1976 (zie Spoor & Trein deel 14, blz. 54)
Zeg Ron, zit jij nou ordinair te zuipen terwijl wij allerlei zaken voor je uitzoeken?
-
Zeg Ron, zit jij nou ordinair te zuipen terwijl wij allerlei zaken voor je uitzoeken?
De meeste zitten nog vol. ;D
Volgende week komt het boek "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" binnen.
Ron
-
Het is maar een klein boekje hoor, nuttig en zeer interessant en na een tijdje als het als naslagwerk gebruikt is een losbladig systeem. Foto's zijn matig qua afdrukkwaliteit maar wat er op staat compenseert dat meteen weer...
-
Was ook een klein prijsje. (y)
Ron