BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Jan Ligthart op 25 August 2010, 13:36:30

Titel: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Jan Ligthart op 25 August 2010, 13:36:30
Ik denk er over een Startrain 1300 te kopen.
Echter, ik zie van niemand ervaringen of een rijtest verschijnen op de diverse fora.
Ook de vakpers (RM, RH) zwijgt in alle talen (waarschijnlijk omdat het een N-spoor lok is).

Wie heeft ervaring met deze lok (goed/slecht) ?

Groet,
Jan
Titel: Re:Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: IPIO'er op 25 August 2010, 14:13:19
Hallo Jan,

Kijk eens op onderstaande link, misschien staat daar nog wat over de 1300.

http://www.n-spoorforum.nl/

Groeten, Marc
Titel: Re:Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: H@Ns op 25 August 2010, 14:16:48
Hallo Jan,

Hier een directe link: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=1634

groet,

Hans  :)
Titel: Re:Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: Bruce!!! op 25 August 2010, 14:19:00
Ik heb goede ervaringen met deze loc!

Gr Bruce
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: hielke1501 op 22 March 2015, 18:16:40
Goede avond iedereen,

Ondanks dat er in dit topic lange tijd al geen nieuwe berichten zijn geplaatst, stof ik hem maar af.

Ik ben al lange tijd aan het overwegen om oude roco 1312 (is omgebouwd naar digitaal), te vervangen voor een startrain 1312.
Het punt van een discussie met mezelf  ;D is dat ik problemen heb met een andere startrain 1300 (1301). Hoe langer deze lok stilstaat, hoe moeilijker deze weer in beweging komt. Dit gebeurd al (gelukkig niet vaak) bij een stop op het station. Na een paar rondjes rijd deze gelukkig wel weer perfect (afhankelijk van de duur van stilstand).

Optisch/detailering is de roco vs startrain een enorm verschil maar de discussie gaat juist over het boven genoemde probleem. Wet iemand of herkend iemand het probleem en is iemand er al achter hoe dit is op te lossen?

MVG,

Hielke1501
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: jowi op 22 March 2015, 18:25:24
Ik herken dat gedrag niet bij mijn Startrain 1312. Wat ik wel heb, is dat soms als ik van richting wissel, 1 van de draaistellen niet lekker zit en wat ratelt. Beetje aandrukken en dan gaat het weer... alsof de worm van de motor over de tandwielen ratelt, zo klinkt het.
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: hielke1501 op 22 March 2015, 18:39:11
@Jowi,

Dat herken ik weer niet. Bij mij duurt het wel heel effe als ik omschakel dat de front-/sluitseinverlichting niet meteen mee gaan.

Waar ik met mijn probleem in zit te denken is dat ik de 1301 te weinig laat rijden. In jou geval zou ik zou ik die verbinding eens controleren of deze wel lekker zit.

MVG,

Hielke1501
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: Rick op 22 March 2015, 18:51:12
Het probleem van het niet goed rijden na lange stilstand ken ik ook, maar ik heb geen oplossing, helaas. Of de geel/grijze versie het ook heeft weet ik niet (de loc staat al lang stil  :P). De Startrain 1312 zou ik wel kopen, na 30 jaar mag de Roco wel vervangen worden.
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: hielke1501 op 23 March 2015, 14:26:30
@Rick,

De Startrain 1301 schokt bij mij ook erg op de wissels, vooral op de puntstukken. Ik heb hier 2 type wissels liggen en ze doet het bij de beide type's. Herkennen jullie dit gedrag ook?

In ieder geval vind ik wel zolang ik niet weet wat de Startrain 1301 mankeerd, ik de Roco 1312 niet vervang voor een Startrain 1312. Bovendien heb ik de Roco gekocht vlak voor dat Startrain ermee kwam. Een paar dagen later kondigde Startrain hem aan.

Ik hoop met jullie te achterhalen wat de Startrain 1301 mankeerd.

MVG, Hielke1501
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: Floris Dilz op 23 March 2015, 16:17:14
als de loc na stilstaan moeilijk op gang komt, dat hebben veel kleine fleischmann-motoren ook als de koolborstels oud of vettig worden. (dan moet eerst het vettige laagje eraf slijten voor er weer lekker stroom doorheen wil.) Koolborstels vervangen wil dan aardig helpen. Kan zomaar wezen dat zoiets hier ook werkt.
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: Henk Boshuyzen op 23 March 2015, 19:53:52
Ik kan alleen maar adviseren om de motorlgertjes eens te meren met ATF.
Hier op het forum wordt de toepassing om de rail met wat ATF aan te stippen uitgebreid besproken.
Ik heb zelf de motortjes van de modeltrams ook gesmeerd met een drupje ATF met verrassende resultaten. Soepeler rijden en minder geluid.
Geen last meer van slecht rijdende trms na een week stilstand.
Gewone olie is uitgelgd om te smeren bij hogere temperaturen, ATF is dunner en smeert bij lgere temperaturen al goed.
Vraag bij je garage eens een beetje ATF, in de winkel betaal je 8 euro voor een liter, dus de kosten zijn het ook niet.
En ook een centimeter op je baan insmeren geeft na verloop van tijd soepeler rijden.
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: raymond erdtsieck op 23 March 2015, 20:09:43
Hoi Hielke,

Ik herken het ook maar dan bij 1 van mijn blauwe 1300.
Ik heb gemerkt dat de blauwe 1300 eerst heel langzaam rijd en na een tijdje pas opgang komt, hierna rijd deze ook heel mooi.
Wat nou precies het probleem is weet ik ook niet?
Mijn geel/grijze 1311 heeft er in ieder geval helemaal geen last van,  deze rijd ook koud uitstekend!!!

Groet,
Raymond
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: hielke1501 op 26 March 2015, 19:50:20
Als ik het zo hoor is dit een typisch begin kwaaltje van Startrain dat bij de 1312 is opgelost. Alle motoren van Fleischmann hebben hier geen last van, maar ik houd je tip wel in het achterhoofd Floris.

ATF lijkt me niet nodig want alleen de oudere locs maken een beetje ''herrie''. Gelukkig is dit geen storende ''herrie''. Bovendien als ik het op de rails smeer, heeft dat dan geen invloed op de antslipbandjes en normale grip?

Als de Startrain 1301 eenmaal op gang is rijd deze inderdaad zeer mooi Raymond. Af en toe een beetje schokkerig maar dat komt omdat de boel hier nog niet vast zit.

MVG, Hielke1501
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: jowi op 29 March 2015, 19:28:24
Net even de 1300 wat rondjes laten rijden, ik had toevallig wat rijtuigen liggen, stuk of 6. Geen probleem. Nog 3 erachter, en dat trekt ie niet... letterlijk. Wielen draaien door ??? M'n 35 jaar oude 1208 trekt ze mee alsof het niets is, die lust nog wel meer.

Meer mensen die ervaren dat de 1300 nogal zwakjes is qua trekkracht?
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: hielke1501 op 04 April 2015, 21:31:18
@Jowi,

Een soort gelijke test met de 1300 laat helaas de lengte van het station geen langere treinen toe dan 3 tot 4 rijtuigen + lok.

MVG, Hielke1501
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: IPIO'er op 05 April 2015, 10:04:54

Wat heb je station ermee te maken als je een loc wilt testen met meerdere rijtuigen op zijn trekkracht,
je rijdt dan gewoon op de vrije baan rond?

Mvg, Marc
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 05 April 2015, 10:08:04
Ja dat vroeg ik me ook af maar ik was bang dat ik het niet helemaal begreep dus ik denk ik zeg maar niks ;D
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: dh3201 op 05 April 2015, 13:26:55
Precies, in 1989 waren de stations ook niet lang genoeg voor 60 rijtuigen  ;D
Dat was toen ook geen reden om het niet te doen  ;) ;D
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: 1200blauw op 11 April 2015, 16:47:28
Ik denk dat Hielke bedoelt te zeggen dat 'ie niet meer dan vier rijtuigen heeft omdat hij er gewoon niet meer kwijt kan langs zijn perron? Maar ik ben ook wel nieuwsgierig of dat inderdaad de goede uitleg is  ;)
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: hielke1501 op 11 April 2015, 21:02:01
@1200blauw, dh3201, jowi, IPIO'er:

Rijtuigen heb ik meer dan genoeg, zelfs meer dan de baan aankan.

Wat betreft mijn reactie, vond ik hem zelf ook vreemd waarom ik niet gewoon ging testen. Omdat ik ook toch nieuwsgierig begon te worden t.o.v. de roco (die diezelde trein met gemak trok), heb ik het maar even gedaan.

De startrain 1300 kon met moeite de 10 rijtuigen aan (waarvan 3 dubbeldeks). De lengte was dusdanig dat de lok in de ene bocht stond en het achterste draaistel van het laatste rijtuig in de andere. Dit had ik al verwacht, vandaar ook niet mijn behoefte om dit te testen. Deze behoefte had ook te maken dat ik toch nooit met meer dan 3 of 4 rijtuigen zal rijden.

Mijn excuses voor dit gedeelte van de discussie.

MVG, Hielke1501
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 11 April 2015, 21:33:14
Kijk, dat betekent dat ik mijn 1300 maar eens goed moet bekijken, waarom die dat niet kan en al heel snel begint door te slippen...
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 23 April 2015, 14:48:58
Ik snap er niks van. Mijn 1312 begint bij het minste te slippen, de draaistellen lijken ook te 'wippen' als er kracht van de motor op komt, hou je de lok tegen met de hand hoor je op hogere snelheid de worm daarna over de tandwielen ratelen...

Ik heb echt geen flauw idee hoe de draaistellen van de lok af te halen zijn; ik trok wel per ongeluk al het framepje van het onderstel af, wielen vlogen er meteen uit, maar ook zonder wielen zie ik niet hoe het draaistel er uit moet, en of ie nou wel of niet goed zit?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar zit, en/of waar je op moet letten?
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 23 April 2015, 17:43:27
hallo jowi, volgens mijn ervaringen hiermee weet ik wel hoe het in elkaar zit en waardoor jouw probleem veroorzaakt wordt

het draaistel "hangt" bovenin aan het chassis; (niet echt zichtbaar) en valt onderaan in een palletje
de ophanging zelf (dus boven in het chassis) is een kliksysteem wat snel los schiet als iets te hard aan het draaistel wordt getrokken
(bv door het losmaken van de kap)

je kan het vrij eenvoudig weer op zijn plaats klikken (dus naar beneden te duwen) met een fijn schroevendraaiertje of pincet

omdat ze nu bezig zijn met mijn schoorsteen kan ik even geen verklarende foto's bijvoegen
ik heb nl zelf inmiddels een sloop 1300 welke mij deze info verschafte

na het weekend zal ik foto's plaatsen

ik denk dat meer mede1300startraingangers hier baat bij hebben

groet

henk
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 23 April 2015, 17:55:06
Oh een paar foto's zou heel fijn zijn ja (y)
Ik heb wel het idee dat eea van zijn plek is geraakt, inderdaad bij het openmaken van de kap.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 29 April 2015, 19:50:58
En, nog kans gezien om foto's te maken?
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 29 April 2015, 20:00:15
Neen, nog steeds niet.
Ik schaam mij een beetje, maar zat me een beetje tegen deze week.
Zal ze morgen maken en plaatsen.
Ook eerst effies de accu van mij fototoestelletje opladen.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 29 April 2015, 20:02:37
Geeft niet, was gewoon benieuwd :)
Ik zie ze wel verschijnen!
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 02 May 2015, 12:34:21
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_144.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_144.jpg)

chassis en gedemonteerd draaistel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_146.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_146.jpg)

wormwieltje weer in draaistel geplaatst; het "klik"kapje waar het nu omgaat staat schuin omhoog

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_147.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_147.jpg)

draaistel weer in chassis geplaatst; kapje naar beneden drukken

door de klik valt het schuine kapje over het chassis heen en klemt het draaistel hiermee tussen de bovenkant van het chassis

aan de onderkant van het chassis moet het draaistel in een palletje vallen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_148.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_148.jpg)

in de situatie dat je de kap verwijderd kan je aan de voor en achterzijde (tussen printplaat en chassis) met een fijn schroevendraaiertje o.i.d. het kapje weer naar beneden op zijn plek drukken

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Henk

Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 02 May 2015, 12:47:07
laatste 2 foto's voor de duidelijkheid wat lichter gemaakt

groet

Henk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_147_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_147_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_148_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_148_1.jpg)
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 02 May 2015, 13:38:12
Bedankt! Helaas geen effect... de kapjes zitten bij mij al goed zo te zien, kan ze ook niet verder aandrukken. Geratel blijft... ik vermoed dat er een tandwieltje ofzo gebroken is in 1 van de draaistellen. En bij het terugplaatsen van de kap is een rode led er ook maar mee gestopt. Het zit niet mee met dit lokje... :-X
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 02 May 2015, 17:30:42
ik heb eventueel een draaistel voor je  (y)

ik hoor het wel

henk
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 02 May 2015, 18:36:11
Oh, dat zou heel mooi zijn! Ik ga hem morgen eens voorzichtig uit elkaar halen, eens kijken wat ik tegenkom.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 02 May 2015, 19:18:38
Ik kon niet wachten met demonteren :) er is wat desoldeerwerk voor nodig (de 2 motorklemmen moeten los van de print gesoldeerd, en de 4 aansluitingen van de draaistellen) maar dan ligt ie inderdaad netjes en simpel uit elkaar. Ik zag er een beetje tegenop, maar het valt mee.

De foto's zijn erg behulpzaam :D ik zag eerst niet hoe de 'kapjes' over de wormwielen los moesten, maar op de foto's zag ik aan weerszijden een palletje waar de kapjes overheen klemmen. Met een klein pincetje de kapjes een beetje naar buiten drukken en ze floepen zo omhoog en los.

Ik heb nu de draaistellen los, en 1 draaistel heeft inderdaad issues. Daar lijkt iets niet in orde. Als ik aan 1 buitenste wielstel draai, is het heel stroef, en de andere buitenste en middelste wielen draaien niet mee. Daar zit dus mijn probleem. Echter, ik zie niet zo snel hoe ik de draaistellen zelf open maak. Hoe zitten die in elkaar?
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 02 May 2015, 21:31:48
net nog even goed bekeken, ik denk dat ze moeilijk of niet uit elkaar te halen zijn

stuur mij maar even een pb'tje voor verdere afspraken

henk
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 02 May 2015, 21:53:33
Het is al gelukt (y) niet helemaal technisch verantwoord, maar met wat gewrik en getrek gingen ze uit elkaar. Ze bestaan uit 2 helften, de ombouw zit op de onderkant geklikt, het luistert nogal nauw, maar het kan uit elkaar.

Bij het probleemdraaistel bleek er nogal wat rommel in de tandwielkast te zitten (onder de microscoop goed te zien, om elk asje een kluwen aan vezels en haren en troep). Ook zat het asje van het tandwiel waar de worm op rust, niet helemaal meer door en door, die hing dus nog maar in 1 gat... daardoor ratelt ie en mist ie traktie. Draaistel zit weer in elkaar en het lijkt weer goed en soepel te functioneren.

Ik ga de lok niet meteen weer terug in elkaar zetten; ik moet nog even naar dat niet functionerende rode ledje kijken op de print, en ook wil ik de weerstanden van de frontlichten op de print vervangen door kleinere, zodat de ledjes iets feller branden. Er zit nu 1K5 in, ik zal denk ik 900 Ohm gaan doen. Ook wil ik eens goed de print bekijken om te zien of het mogelijk is de sluitlichten apart te gaan schakelen via de decoder. Zal niet al te moeilijk zijn denk ik.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 02 May 2015, 22:09:10
mooi zo!

ben benieuwd naar het aansluiten van de sluitlichten op de decoder

bij mij zitten er de kuehn n045 in

henk
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 03 May 2015, 00:08:59
Hier ook een Kuhn N45. Het is even uitzoeken welke 2 printbaantjes naar de rode leds aan voor- en achterkant lopen, daar een onderbreking in maken, en van beide baantjes een extra draadje trekken naar de achterkant van de N45, op groen en paars (AUX1 en AUX2). Dat zou het moeten zijn :) Ik heb er in het verleden al aan voor- en achterkant een witte led ingebouwd voor een omgekeerd L sein, schakelbare sluitverlichting zou het geheel wel af maken.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61232.msg3221519082.html#msg3221519082
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 03 May 2015, 10:37:30
Ik heb het printje bekeken, het is heel eenvoudig om de sluitseinen apart te schakelen. Inderdaad 2 baantjes doorkrassen, en 2 draadjes trekken naar de decoder.
Ik zal later wat foto's maken van wat precies de bedoeling is.

Mijn defecte rode ledje doet het ook gewoon spontaan weer ??? geen idee waarom die het ineens niet meer deed.
Voor de zekerheid wel wat losse rode led's besteld bij Conrad, plus wat 900 Ohm smd weerstandjes.
Als dat binnen is kan de boel weer in elkaar.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 03 May 2015, 14:29:34
ben benieuwd naar de foto's! (y)

groet

henk
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 03 May 2015, 15:06:26
Op de printplaat staan de volgende nummers aan de linker en rechter kant.

De sporen naar 2/3 (rood) en 4 (wit) zitten voor de ene kant aan de witte decoderdraad, en voor de andere kant aan de gele decoderdraad.
Die sporen gaan we doorkrassen/splitsen, zodat de witte leds aan beide kanten nog steeds aan resp. wit en geel zitten, en de beide rode led-setjes aan ieder een extra functie uitgang hangen.

De foto's bevatten ook mijn omgekeerde L sein mod (daar zijn die dunne koperdraadjes voor) dus daar even niet op letten. Ook heb ik hier al de weerstanden voor de frontseinen weggehaald, die komen van de week weer terug.

Eerst op de bovenkant van de print het spoor naar de rode leds doorkrassen, en een stukje spoor blank maken zodat we er later een draadje op kunnen solderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5044kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5044kopie.jpg)

Aan de onderkant van de print voor de andere sluitlichten, krassen we ook een baantje door. Hier hoeft niets blankgemaakt te worden, dat doen we aan de andere kant, is makkelijker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5046kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5046kopie.jpg)

Aan de bovenzijde, naast de motoraansluiting, het eilandje (net boven de tekst R5) blank maken. Daar sluiten we het andere draadje later op aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5045kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5045kopie.jpg)

Dan even op de decoder de 2 extra functieuitgangen bedraden met een stukje 0.04mm2 of 0.05mm2. Ik gebruik groen voor F1 (AUX1) en paars voor F2 (AUX2).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5051_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5051_1.jpg)

Dan de paarse draad op het eerder blank gemaakte stukje spoor solderen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5050kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5050kopie.jpg)

En de groene op het eilandje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5052kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5052kopie.jpg)

En dat is het (y)
Nu kun je met F1 de sluitlichten aan de ene kant schakelen, en met F2 die aan de andere kant.
Met wat decodersettings en/of mapping kun je eea zo maken dat de sluitverlichting mee wisselt met de rijrichting, en in zijn geheel met bijv. F1 schakelt.

Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 03 May 2015, 17:59:48
bedankt voor de heldere uitleg

ik ga er binnenkort ook eens mee aan de gang

groet

henk
Titel: Re: Ervaringen Startrain 1300 ??
Bericht door: Rick op 03 May 2015, 19:49:25
Net even de 1300 wat rondjes laten rijden, ik had toevallig wat rijtuigen liggen, stuk of 6. Geen probleem. Nog 3 erachter, en dat trekt ie niet... letterlijk. Wielen draaien door ??? M'n 35 jaar oude 1208 trekt ze mee alsof het niets is, die lust nog wel meer.

Meer mensen die ervaren dat de 1300 nogal zwakjes is qua trekkracht?
Welke rijtuigen waren het, dan kan ik mijn 1311 ook eens testen met hopelijk ongeveer dezelfde aanhang. Als de baan ook eens schoon is en ik eraan denk. :P
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 03 May 2015, 20:55:40
Dat waren NS intercity en benelux rijtuigen van Fleischmann. 3 van de 9 hadden slepers ivm verlichting.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: henkoia op 05 May 2015, 05:16:11
Jowi, je hebt een pb.

Henk.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Rick op 05 May 2015, 19:37:18
Dat waren NS intercity en benelux rijtuigen van Fleischmann. 3 van de 9 hadden slepers ivm verlichting.
Ah plan W. Ik heb er 7 maar zonder verlichting erin dus een soortgelijke trein moet wel lukken.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Rick op 05 June 2015, 17:19:51
En nu heb ik eraan gedacht om de 1311 te testen. Met 7 plan W en 3 Silberlingen waarvan eentje met verlichting heeft de loc vrolijk zijn rondjes gereden op de baan. 24 vierassige kolenwagens van Fleischmann was ook geen probleem.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 21 September 2015, 17:12:23
Mmm... mijn 1312 loopt nu met wat werk aan de draaistellen weer netjes, maar hij kan niks hebben. Op een vlakke baan trekt ie er nu een stuk of 6 wagons, maar met meer, of als er een minimale helling is (1%) of in bochten, dan stopt ie er al mee... alsof er geen slipbandjes onder zitten.

Ik heb een blauwe 1300 besteld van startrain (die wilde ik toch al een tijdje), ik ben benieuwd of die het beter doet...
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 27 September 2015, 19:20:10
Nou... de blauwe 1301 ingereden, 6 personenwagons er achter, vlak rijden gaat prima, maar bij 2% stijging, ho maar. Hij komt nog nét niet stil te staan. Het probleem is dus niet alleen bij mijn geel/grijze... misschien eens andere slipbandjes proberen, of op een andere plek? Ze zitten nu op de voorste asjes van de draaistellen. Misschien de middelste eens proberen, die zit midden onder het fysieke draai/ophangpunt.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 September 2015, 19:29:18
Hoe stoppen ze er mee? Staat de loc stil met malende wielen, of staan de wielen ook stil? In het laatste geval heeft het niks met slipbandjes te maken, maar met onvoldoende motorkracht.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 27 September 2015, 20:05:50
Hij gaat slippen, en staat vervolgens stil met draaiende wielen, als ik er nog een wagon achter hang, of de helling iets steiler maak dan 2%.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Bert van Gelder op 27 September 2015, 21:00:46
Kun je er nog gewicht in kwijt? Plakjes lood.

Dat zou weer een stukje kunnen helpen.

Gr, Bert
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 28 September 2015, 16:59:05
Nee, hij is zwaar genoeg. Het probleem lijkt te zijn dat de draaistellen precies boven het middelste wiel scharnieren, terwijl de slipbandjes om de voorste assen zitten. Zodra hij kracht zet, wipt ie het voorste asje daardoor iets omhoog, waardoor de slipband los komt van de rails... Dit gaat om het voorste draaistel, dus in de rijrichting gezien. Wat wel raar is, je zou verwachten dat ie juist het voorste setje wielen op de rails zou drukken... daarom zitten daar ook de bandjes normaal om.

Als ik van het voorstel draaistel de wielen met de slipbandje in het midden zet, dan trekt ie het voorste asje nog verder omhoog, zodat het wiel bijna uit de rails loopt... zet ik hem in het voorstel draaistel, op de achterste as, dan heeft ie wel meer traktie maar trekt ie nog steeds de voorste wielen uit de rails.

ik heb nu alleen op het achterste draaistel de slipbandjes gewisseld van 'voor' (dus de koppelingkant) naar 'achter' (dus naar het midden van de lok). Aangezien dit draaistel een tegenovergestelde kanteling heeft bij aandrijven, duwt deze wel de bandjes op de rails, en trekt ie bijna probleemloos de boel naar boven...

Ik denk dat ik even op zoek moet naar verschillende diktes in bandjes, en dan nog eens experimenteren, want het moet nog beter kunnen. De lok heeft uit zichzelf erg veel kracht, maar hij kan het door de constructie van de draaistellen icm wielen die iets dikker zijn door de bandjes, niet goed kwijt lijkt het.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Rick op 28 September 2015, 19:11:23
Hier heeft de blauwe 1307 even proefgedraaid met de kolentrein van 24 wagens en dat rijdt vrolijk zijn rondjes. Wel valt me inderdaad op dat het voorste draaistel steigert waardoor de eerste as van de rails komt. De trein een heling op laten rijden kan ik niet testen.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 29 September 2015, 08:02:14
Nou, ik heb nog wat varianten geprobeerd, maar niets werkt echt lekker. Als ik de wielen-met-bandjes verplaats naar een andere plek dan rijd de lok erg hobbelig, met sterk kantelende draaistellen tijdens het rijden. Hij heeft wel meer trekkracht, maar mooi is anders :( ik ga denk ik maar de boel terugzetten zoals het was, en dan eens een potje bullfrogsnot bestellen, en daarmee op elk draaistel 1 of misschien 2 van de middelste wielen eens behandelen. Misschien dat dat helpt.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: Bert van Gelder op 29 September 2015, 09:47:53
Kun je iets met een veerconstructie bedenken? De stoomlocjes hadden ook vaak problemen met de loop draaistellen. Die worden vaak door een veer op de baan gedrukt.
Misschien kun je daarmee wat extra druk op de voorkant van het draaistel uitoefenen.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 29 September 2015, 12:12:32
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken om iets mee te doen ;D
Er is wel wat ruimte tussen de draaistellen aan de voorkant.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 29 September 2015, 18:31:39
Weet iemand toevallig waar reserve-onderdelen (los van de winkel waar ik de lok vandaan heb) te krijgen zijn? Ik kan werkelijk niets vinden onder 'Startrain' op internet... op de doosjes staat ook nog "Nowell Creacionses SL" te Spanje, maar dat geeft ook geen website oid.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 04 October 2015, 12:06:18
Na wat experimenteren blijkt het voorzien van een beetje bullfrog snot op 1 wieltje op het achterste draaistel, van het middelste paar wielen, al genoeg om de 1300 moeiteloos met 10 lange personenwagons een helling van 2% op te laten rijden ;) meer wielen voorzien van snot heeft weer het nadeel dat de lok minder spanning krijgt en veel gevoeliger wordt voor onderbrekingen door vuil- en of wissels.

Op het voorstel draaistel zorgde de verdikking van het middelste wieltje er voor dat hij de voorste wielen van het draaistel op gaat tillen. Kan ook zijn omdat de snot er iets te dik op zat, daar ga ik nog even verder mee spelen.
Titel: Re: Startrain NS1300, ervaringen?
Bericht door: jowi op 07 October 2015, 08:57:02
Toch niet helemaal tevreden; de middelste wielen zorgen zo te zien voor de meeste stroomtoevoer; door 1 wiel te voorzien van snot heeft ie genoeg trekkracht, maar hij heeft bij sommige bochtjes erg veel moeite en blijft dan gewoon stilstaan. De verdikking op de middelste wielen maakt dat de draaistellen en hele lok blijkbaar in sommige bochten zo wordt opgetild dat de hele lok stroomloos is >:( ik gebruik nu de 2 binnenste wielen van het (in de rijrichting gezien) achterste draaistel, en die heb ik voorzien van een zo dun mogelijk laagje snot. Dit lijkt goed te werken.