BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mohy op 09 January 2007, 20:17:39
-
Hallo Allemaal,
In menig draadje op dit forum (en daarbuiten) komt naar voren hoe je moet ballasten en weatheren van rails. Echter wat ik nog niet heb kunnen vinden, is hoe je op een goede en vooral verantwoorde manier wissels kunt bewerken.
Nu ben ikzelf aan de slag gegaan, maar tijdens het ballasten heeft de lijm (gewone houtlijm van Bison, verdunt met water 1: 2) de geweldige eigenschap om je wissels mee te verlijmen. Het gaat in dit geval over H0 Profi rails van fleischmann. Door een prachtig natuurkundig fenomeen (ben even de naam kwijt perst de lijm zich tussen de metalen onderbodem en de wissel zelf waardoor mijn mechaniek daarna net zo vast zit als mijn ballast.
Nadat ik zojuist een driewegwissel heb moeten openschroeven en geheel heb moeten schoonmaken van (gelukkig) nog natte lijm, vroeg ik mij af, hoe dit te voorkomen is.
Hetzelfde gaat spelen met het verven van de bielzen en het weatheren van het geheel.
Tips zijn van harte welkom,
Met vriendelijke groet,
Martijn
PS. Een goede en verantwoorde houtlijmoplosser is ook welkom ;)
-
is hoe je op een goede en vooral verantwoorde manier wissels kunt bewerken.
Martijn, eigelijk is er maar één advies: als je ballast gaat lijmen blijf dan zoveel mogelijk uit de buurt van wissels! Ook ik ben al meerdere wissels op deze manier verloren. Ik verdun die houtlijm 1:10 (net water) maar voor ballast is het al sterk genoeg en mocht er iets bij de wissels komen dan plakt het niet zo sterk.
De wissels zelf plak ik met één druppeltje onverdunde houtlijm, midden onder de grondplaat.
Groet Jaap
-
En is met die verdunning (1:10) de wissel dan sterk genoeg om het beetje houtlijm dan teniet te doen?
En het eventueel verven dan. Kan ik ook gewoon de gehele tongen (de spoorstaven dan) verven (zodat ze mooi roestbruin worden) of moet ik hier plekken openlaten voor eventuele stroomgeleiding. (de zojuist schoongemaakte driewegwissel ziet eruit alsof hij stroom ook op andere manier doorgeeft).
-
Martijn, als ik bezig ben met ballasten heb ik altijd natte wattenstaafjes bij de hand want wissels zijn gevoelig voor alles. Ook met weatheren watten staafjes gebruiken en met de verf uit de buurt blijven van bewegende/geleidende onderdelen!
De tongen weather ik gezien de slechte ervaringen minimaal.
Groet Jaap
-
Hoi Mohy, ook ik heb dit probleem in het verleden gehad, ik heb meerdere wissels moeten openmaken om ze terug operationeel te krijgen, maar hier heb ik nu iets op gevonden, ook ik gebruik de Fleischmann Profi-rails en wissels, deze hebben vanuit de fabriek al een bedding, maar toch heb ik onder mijn sporen een strook architectenkarton geplaatst, dit i.v.m. een betere geluidsdemping, onder mijn wissels snij ik altijd een iets grotere strook, deze schilder ik dan in de kleur van mijn ballast, daarna gewone houtlijm erop, niets verdunnen, en dan een dun laagje ballast, net genoeg zodat je het architectenkarton niet meer ziet, even aandrukken en je steentjes liggen mooi vast, de wissel zelf krijgt ook een kleurtje, alleen waar de tongen de rail raken moet je absoluut vrij houden, en zo ziet er dan een volledig afgewerkte wissel uit op mijn baan....
(http://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/treinen451.jpg)
Als je nog vragen moest hebben, dan hoor ik het wel. ;)
-
Hier heb ik het ook met onverdunde houtlijm geprobeerd, maar ook dat gaat tussen bodemplaat en wissel kruipen.
Je eindresultaat ziet er wel erg mooi uit. Heb jij ook de spoorstaven geverfd ?
-
Hoi Mohy, je mag maar heel weinig houtlijm gebruiken hoor, enkel om het beetje ballast dat tegen de wissel komt te liggen vast te kleven, en ja hoor, mijn spoorstaven zijn allemaal mee geverfd.
-
Behalve ballasten en verven, kan je in het geval van een profi wissel, het geheel ook verfraaien door de wisselaandrijving "ondervloers" te monteren.
Ik wil dit gaan doen, maar....... heeft iemand hier ervaring mee?
Dacht zelf de uitsparing en de omgekeerde aandrijving af te plakken en dan met houtlijm de ballast er op!
Peter
-
Peter
Ik heb de wisselaandrivingen van de FM profirails ondervloers gemonteerd.
Helaas is ondervloers niet ondervloers, ze steken nog een stukje boven de plaat uit.
Ik zal proberen vanvond er even een foto van te maken.
Arthur
-
Ik ben ook bezig met profi-wissels met omgekeerde aandrijvingen. De wissels zijn inmiddels ingebouwd maar nog niet geballast. De wissels komen inderdaad niet helemaal “onder de vloer” te liggen omdat de bovenpaatse-aandrijving gewoon omgekeerd wordt. Het handeltje om de wissel handmatig te bedienen ligt uiteraard óp de bodemplaat, en de wisselaandrijving dus ook ietsje.
Ik wil de aandrijvingen later met tape of dun styreen afdekken en balasten. Uiteraard zéér voorzichtig.
Zie ook de rail-bouw (http://www.xs4all.nl/~bruinbaa/rails.html) pagina op mijn site.
-
Peter,
Hier dan een foto, de aandrijving komt bij mij nog iets hoger wegens de 3 mm isolatie die onder de rail ligt.
En zoals Marc het met tape of dun styreen af te dekken loop ik met het idee om de aandrijving met "overhead transparant" te beschermen.
Moet ik nog proberen hoor, eerst maar verder met de ruwbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0046_512_x_384_1.jpg)
Arthur
-
Ik wil eerst even iets tegen Marc tramt zeggen!
Niet met tape doen!!!! Ik had 2 stukjes papier op elkaar gedaan. Ik dacht dat is mooi dun.. Maar nadat ik de verdunde hout lijm op het balast had laten druppen en het een beetje aandrukte, drukte ik het papier door. En toen had ik allemaal ballast in de wisselaandrijving. Ja ik heb het na veel gepruts er uit gekregen... Ik heb het hier eerder ook al ergens gevraagd. Volgens mij zei iemand toen een stukje kunstof.. Een plaatje, van 2mm? dik..
En ja ik had het toen ook omgedraaid, en stak inderdaad nog beetje over. Maar als je dit dan weer gelijk ballast. Dan zie je er eigenlijks niks van. Maar ik denk dat ik ze bij mij nieuwe baan omhoog doe. Dit doe ik omdat mischien anders er weer problemen komen, en mijn wissels het straks niet goed meer doen. Want 1 wisselaandrijving doet het al niet echt super goed meer, nadat ik het had geballast. Dus ja.. het is denk ik een eigen keuze!
-
Hallo Martijn.
Probeer het eens met voorstrijk middel ( voor op muren etc )
Plakt matig maar bij medere keren wel goed.
Groot voordeel is dat het met een drupje spiritus zo weer los is.
dus mocht toch het wissel vast komen te zitten, dan een drupje spiritus , en begin gewoon op nieuw.
Ik heb dit bewust gebruikt bij de wissels, de rest van de rail met verdunde houtlijm.
Mvg,
Jaap Post
-
Hallo Martijn.
Probeer het eens met voorstrijk middel ( voor op muren etc )
Plakt matig maar bij medere keren wel goed.
Groot voordeel is dat het met een drupje spiritus zo weer los is.
dus mocht toch het wissel vast komen te zitten, dan een drupje spiritus , en begin gewoon op nieuw.
Ik heb dit bewust gebruikt bij de wissels, de rest van de rail met verdunde houtlijm.
Mvg,
Jaap Post
Voorstrijk om te verven? Dat heb ik nog wel ergens staan. Dat ga ik meteen even proberen. ( Is dit trouwens merkgebonden, ik bedoel lost alle voorstrijk op met spiritus?)
Verder is de tip over de omgekeerde wissel helaas niet meer uitvoerbaar, maar bij een volgende baan, zeker iets om rekening mee te houden.
-
Hoi Martijn.
Zoek maar eens op het forum onder voorstrijk, er bestaat al een draadje over.
Zelf heb ik het ook gebruikt en het bevalt goed, drufde het niet aan met houtlijm bij de wisseltongen/aandrijving.
Ik zou zeggen , gewoon eens een klein PROEFSTUKJE proberen, hard laten worden, en dan eens kijken wat een drupje spiritus doet. ;D
suc6
-
Ik zou zeggen , gewoon eens een klein PROEFSTUKJE proberen, hard laten worden, en dan eens kijken wat een drupje spiritus doet. ;D
suc6
Dat proefstukje begrijp ik en is idd erg belangrijk. ;D (voordat ik weer een driewegwissel sta open te schroeven ;) )
Ik heb nog wel ergens een oude wissel liggen en ik ga even op zoek naar het bewuste draadje.
Alvast bedankt voor de tip.
-
Kun je zo over de rails spuiten of moet de rails nog worden voorbewerkt met primer of zo.
Gaat het na een tijd niet bladeren of loszitten?
Harm
-
Ik vrees mijn bedding uit onderde wissel en wel alleen op die plekken van bewegende delen.
Dan strooi ik daarin ballast materiaal en verlijm dit (houtlijm,water,druppie sop).
Dan plaats ik de wissels en strooi daar de wissels in waar geen bewegende delen zitten en verlijm dit ook.voor zichtig met de hoeveelheid lijm beter 2x lijmen dan 1x met te veel lijm.
als je nu op de wissel kijkt licht het ballast wel wat lager maar het is niet storend.
wissels werken gewoon en zien er netjes uit.